بازدید 19524
۹
مرور روزنامه‌های ۲۳ مرداد:

کنایه‌های پرستویی و ترکان به رفتار نمایندگان

از اکبر ترکان تا پرویز پرستویی در اظهارنظرهای گوناگون به نمایندگان مجلس و حرکاتشان واکنش نشان دادند. پرستویی در اظهار‌نظر جالبی از رئیس مجلس خواست برخی از نمایندگان را از جلسه بیرون کند.
کد خبر: ۳۳۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴ 14 August 2013
کنایه‌های پرستویی و ترکان به رفتار نمایندگانروزنامه‌های صبح ۲۳ مرداد مشخصا تحت تأثیر جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه دکتر حسن روحانی است، به ویژه که سرانجام در روز دوم، شش وزیر پس از شنیدن سخنان نمایندگان موافق و مخالف سخنرانی کرده و به دفاع از خود و برنامه‌هایشان پرداختند.

اما پس از روز نخست مجلس و پخش نشست علنی مجلس از تلویزیون، واکنش‌های گوناگونی نسبت به حرکات و سخنان نمایندگان مجلس را به همراه داشت. چنان که روزنامه قانون، گفته‌های پرویز پرستویی را در میان تیترهای نیم‌تای صفحه نخست خود آورده که گفته: «پخش تصاویر مجلس آبروریزی است» که در آن می‌خوانیم: «متأسفانه می‌بینم رئیس جمهوری که با رأی مردم انتخاب شده ‌است، در مجلس حضور دارد و وزرا درباره‌ برنامه‌شان توضیح می‌دهند، اما بسیاری از این نمایندگان که از طرف مردم در آن‌جا حضور دارند، هیچ توجهی ندارند و مدام گرم صحبت‌ کردن و راه رفتن هستند. پرستویی پخش چنین تصاویری را یک آبروریزی دانست و گفت: از آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس توقع دارم که این افراد را از جلسه بیرون کنند و به این نمایندگان می‌گویم اگر به خودتان احترام نمی‌گذارید حداقل به مردمی که به شما رأی دادند، احترام بگذارید. وی ادامه داد: هر کلمه‌ این وزرا سرنوشت‌ساز است. شما گوش نمی‌کنید و بعد مشکلات به وجود می‌آید، حداقل به مردم بی‌احترامی نکنید‌».
 
اکبر ترکان از مشاوران نزدیک حسن روحانی هم در یادداشت کوتاهی به نام «مردم ببینند» که برای روزنامه شرق فرستاده، می‌نویسد: «بزنگاه خوبی است برای محاسبه میزان نزدیکی نظرات نمایندگان با مردمی که به آن‌ها رأی داده‌اند. فکر خوبی است اگر از مردم عزیز کشورمان خواسته شود که فرمایشات نمایندگانشان را به‌ دقت گوش کنند. اگر این حرف‌ها، حرف دلشان بود در دور بعدی هم دوباره به آن‌ها رأی می‌دهند. اما اگر نظرات و حرف‌های برخی نمایندگان، حرف دل مردمی نیست که به آن‌ها رأی داده‌اند در دور بعد، در رای‌دادنشان تجدیدنظر کنند. حق این است که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با وجدان بیدار و ظرفیت‌های علمی و تجربی خودشان در مسیر عدالت و خواست مردم نظر داده و رأی بدهند‌».

حتی محمدرضا عارف نیز پس از انتخابات ریاست جمهوری، به یکی از پتانسیل‌های قابل اطمینان اصلاح‌طلبان تبدیل شده و در گفت‌وگویی که روزنامه اعتماد آن را در صفحه نخست خود جای داد، با اشاره به این که «برخی اظهار‌نظرهای نمایندگان وهن مجلس است» گفته: «اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس برنامه داشته باشند».

اما روزنامه‌ها‌ در گزارش‌های امروز خود، از دومین روز بررسی صلاحیت به ‌روزی که نمایندگان آرام شدند، یاد کردند. «آغاز تحسین برانگیز» (قانون)، «هیاهوی تندرو‌ها، قاطعیت میانه رو‌ها»، «روز رفع ابهام» (ایران)، «روز درخشش وزرا، آغوش باز نمایندگان به روی وزرا» (آرمان)، «روز آرام مجلس در بررسی صلاحیت ۶ وزیر» (تهران امروز) و «دفاع شفاف وزرا از اتهامات سیاسی» (بهار)، تنها بخشی از تیتر نخست روزنامه‌ها در ارزیابی روز دوم بررسی صلاحیت وزراست.

اما روزنامه آرمان سخنان یاسر هاشمی را درباره ‌تأثیر آیت الله هاشمی در چیدن کابینه ‌اینچنین منتشر کرد: «می‌دانم آقای ‌هاشمی در انتخاب‌ها و انتصاب‌های دکتر روحانی قصد دخالت نداشته و ندارد؛ اما هر لحظه که رئیس‌جمهور یازدهم نیاز به مشورت با ایشان را دارد، دریغ نمی‌کنند. رئیس دفتر هیأت امنای دانشگاه آ‍‌زاد اسلامی ادامه داد: می‌توانم بگویم نقش آقای ‌هاشمی در انتخاب گزینه‌های دولت تدبیر و امید براساس نیاز مشورتی رئیس‌جمهور بوده اما این که برخی می‌گویند رئیس مجمع تشخیص، وزیر یا شخص خاصی را وارد کابینه یا از لیست وزیران حذف کرده از واقعیت فاصله دارد‌».

نکته قابل توجه دیگری که در روزنامه‌های امروز به چشم می‌خورد، تلاش روزنامه‌های نزدیک به دولت برای حمایت از وزرایی است که در روزهای پیش روی مورد محک نمایندگان قرار خواهند گرفت و احتمالا مخالفان سر‌سختی خواهند داشت. زنگنه و میلی منفرد در صدر این وزرا هستند که بسیاری از روزنامه‌ها امروز به آن‌ها و برنامه‌هایشان پرداخته‌اند.
 
روزنامه قانون، تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: «توقف اخراج استادان و دانشجویان» که در بخشی از آن از قول میلی منفرد می‌خوانیم: ‌«متأسفانه در دولت نهم و دهم با دو پدیده غیرمترقبه و شگرف روبه‌رو شدیم که یکی بازنشستگی و اخراج تعدادی از اساتید باتجربه و مستعد در دانشگاه‌ها و دیگری پدیده‌ای بسیار موهن به نام ستاره‌دار کردن دانشجویان بود، متأسفانه این دو پدیده، ضایعات بسیاری را تاکنون برای دانشگاه ایجاد کرده است و هیچ یک از این پدیده‌ها در شأن دانشگاه و آموزش عالی و نیز جامعه فرهیخته ایران اسلامی‌نبوده و نیست‌».

وی همچنین یادآور شد: استاد رکن علمی ‌ثابت و تعیین‌کننده‌ دانشگاه است. در سال‌های گذشته برخورد حذفی با اساتید مبرز به خصوص در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی انجام شده است. همچنین در کنار بازنشسته شدن اساتید، شاهد گسترش دوره‌های دکترا بوده‌ایم. در واقع دو امر متعارض رخ داده است. گسترش دوره‌های دکترا نیازمند حضور اساتید مجرب و کارآزموده است. تجربه جهانی آزمون‌های دکترا حکایت از دانشگاه محور بودن آن دارد. متمرکز کردن امتحان دوره‌های دکترا نیز از جمله مواردی است که با استاندارد‌های متعارف در تعارض است. در این ارتباط، گزینش‌های خاص نیز مزید بر علت شد و دانشجویان پذیرفته شده باید به پرسش‌های گزینشی غیرعلمی ‌و عمدتاً سیاسی پاسخ دهند‌».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۳
انتشار یافته: ۹
اقای پرستویی درست گفت. منکه واقعا از رفتار نمایندگان در صحن مجلس خجالت کشیدم . غیبت ها وتاخیر ورودها هم که مزید بر علت است.سئوال اینجاست که ایا ائین نامه یا راهکاری برای بهبود این وضع وجود ندارد؟یا وجود دارد ولی ضعف مدیریت رییس مجلس او را نا توان از بهبود اوضاع داخلی مجلس کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
البته کار صدا و سیما هم خالی از ایراد نبود. زیراکه کارگردان عمدا روی آن قسمتها زوم میکرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
کار خبررسانی برجسته کردن نکات خبری است.
مرحبا به اقای پرستویی که حرف دل همه ایرانی ها را میزند
به خدا فارغ از هر اندیشه وسلیقه سیاسی واقعا خجالت داره این هرج و مرج توی مجلس قانون گذاری. آقایان شما قانون گذار یک ملت هستید. وقتی خودتون به قانون بی توجهی میکنین نتیجه اش بی اخلاقی همه ملت به قانون هست. وقتی مردم رفتار شما رو با حرفهای شما مقایسه میکنن متوجه میشن که شما فقط شعار دادین. آقا چه موافق و چه مخالف تو رو بخدا کمی قانون مدار و منضبط باشین. من از دیدن صحن مجلس شرم دارم. آقا و خانم نماینده لطفاً تغییر رو از خودتون شروع کنید نه از ملت
با سلام
حق با آقای پرستوییه
خودم لحظه ای که آقای زاکانی در مورد آقای نجفی حرف می زد رو دیدم . به نظرم فقط خود آقای نجفی به صحبت آقای زاکانی گوش می داد . بقیه تو عالم خودشون بودند .
از رفتار و نحو گفتار بعضی از نمایندگان واقعا متاسف شدم جا دارد شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت اینچنین نمایندگانی تجدید نظر کند تا چنین آبروریزی نشود
من به عنوان یک مدرس دانشگاه و علاقه مند به قدرت سیاسی و اقتصادی نطام و کشوربا آقای پرستویی هم عقیده می باشم و از مشاهده این وضع در حین سخنرانی ها احساس بدی داشتم.
به نظر من در مجلس نبايد پادگاني عمل كرد و تقصير آقاي لاريجاني هم نيست. اما خوب است كه در پايان كار مجلس شفاف سازي شود و حضور در مجلس و عملكرد نمايندگان و غيبت آنها در دسترس مردم گذاشته شود تا بتوانند براي انتخاب بعدي معيار مناسب داشته باشند. آقاي لاريجاني انسان فرهيخته اي از لحاظ عملكرد مي باشد و من جدا از مسايل سياسي به ايشان و آقاي مطهري علاقه قلبي دارم اگر چه هيچگاه موفق به ديدارشون نشدم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی