بازدید 9708
سرنوشت تلخ طرح مقابله با گرد و غبار وارداتی در مجلس؛

برای حل معضل به هزار میلیارد تومان نیاز بود، ولی ۵۰ میلیارد دادند!

سخن از مشکلی است که از شدت شیوع، تقریبا همه هم‌وطنانمان با چند و چون ‌آن آشنا بوده و زحمات و رنج ناشی از بروز آن را متحمل شده‌اند؛ اما به ظاهر این مشکل بزرگ برای نمایندگان مردم اینقدر کوچک جلوه کرده که بودجه مورد نیاز برای رفع آن را به مقدار بسیار ناچیزی تقلیل داده‌اند؛ اینقدر که چه بسا ضرر روزهایی که بابت اوج گرفتن ریزگرد‌ها تعطیل خواهند شد، کمتر از بودجه مصوب باشد!
کد خبر: ۳۳۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵ 06 August 2013
بودجه در نظر گرفته شده برای طرح جامع مقابله با ریزگردها کافی نیست. قرار بود ‌برای این طرح هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود، ولی اعتبار پیش‌بینی شده، یک بیستم آن و نزدیک پنج میلیارد تومان است!

به گزارش «تابناک»، علی محمد شاعری، معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با طرح این گلایه‌ افزود: طرح مقابله با ریزگرد‌ها، طرحی مشترک با دیگر دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌هاست که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی بوده و مراحل نهایی‌اش را پشت سر می‌گذارد.

بنا بر این گزارش، قائم مقام سازمان در حالی مدعی کاهش یک بیستمی بودجه این طرح مهم و حیاتی در روند بررسی و تصویب شده که نگاهی به سخنان محمد جواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست در زمان تقدیم لایحه دولت به مجلس، حکایت از ارائه برنامه‌ای پنج ساله با پیش بینی اعتباری متفاوت خواهد داشت که کاهش این حجم از بودجه مورد نیاز برای تحقق آن، می‌تواند به معنای نابودی کل طرح باشد.

محمدی‌زاده که روزهای آغازین شهریور ماه ۹۱ با حضور در اهواز، مژده تقدیم طرح (بخوانید لایحه) جامع مقابله با ریزگرد‌ها به مجلس را داده بود، در بیان جزئیات آن گفته بود: طرح جامع مقابله با ریزگرد‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست و با مشارکت دستگاه‌هایی از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هوا‌شناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی و خارجی تهیه شد.

وی در تشریح سخنان خود، برش داخلی طرح را مرتبط با اقدامات داخلی خوانده و افزوده بود: اجرای این برش به اعتبار ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد تا در یک برنامه پنج ساله، کلیه اقدامات مورد نیاز برای تثبیت شن‌های روان و مقابله با ریزگرد‌ها انجام شود.

بدین ترتیب، می‌توان به استناد سخنان مقامات سازمان محیط زیست این گونه نتیجه گرفت که از مجموع ‌۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز برای انجام اقدامات داخلی مقابله با ریزگرد‌ها در پنج سال آینده، تنها کمی بیش از یک درصد آن قرار است در سال نخست در اختیار قرار گیرد.

این در حالی است که آمار و ارقام ثبت شده از معضل ریزگرد‌ها، حکایت از آن دارد که از سه استانِ تحت تأثیر این پدیده در سال ۸۳، اکنون به جایی رسیده‌ایم که ۲۳ استان کشورمان با این مشکل دست به گریبان هستند و چه بسا اگر کار عاجلی در راستای مهار آن نشود، به زودی جایی در کشورمان ‌نمانده باشد که آسمان آن بدون ریز‌گرد باشد.

برای حل معضل به هزار میلیارد تومان نیاز بود ولی 50 میلیارد دادند!

همین اضطرار است که طلب می‌کند بودجه پیش بینی شده برای مقابله با این پدیده، نه با یک شیب خطی که هر چه زودتر در اختیار مسئولان مربوطه قرار گیرد؛ به عبارت بهتر، اینجاست که درخواهیم یافت، بودجه مورد نیاز برای نهایی شدن این طرح در پنج سال، نباید در هر سال به میزان یک پنجم تعریف شده (یعنی نباید ۴۴۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز را تقسیم بر پنج سال اجرای طرح کرده و هر ساله یک بخش آن، یعنی ۸۸۰ میلیون تومان پرداخت شود) و اختصاص بیابد.

این کاهش عجیب بودجه مورد نیاز طرح، در حالی که کار‌شناسان بر این باورند پدیده ریزگرد‌ها، مهم‌ترین چالش زیست محیطی کشور در حال حاضر است، تنها می‌تواند نشانگر بی‌اهمیت جلوه کردن موضوع نزد نمایندگان بهارستان‌نشین باشد.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تأیید این موضوع، ضمن انتقاد از کارهای بر زمین مانده در عرصه داخلی و جهانی در مقابله با پدیده ریزگرد‌ها‌ می‌گوید: مقابله با ریزگرد‌ها زمان‌بر است، ولی چنانچه در این باره برنامه مناسبی پیش‌بینی شده و اعتبارات کافی در کنار ایجاد تعاملات مناسب با سایر کشور‌ها در نظر گرفته شود، می‌توان امیدوار بود ‌در یک روند ده ‌ساله شاهد کنترل پدیده ریزگرد در کشور باشیم، ولی هم‌اکنون عزمی برای مقابله با این پدیده در کشور دیده نمی‌شود.

وی با بیان این که باید مجموعه حاکمیت به این جمع بندی برسد که زمین بستر توسعه، زندگی و آرامش بخشی است‌ گفت: باید از کشورهای دیگر الگو برداری کرد. امروز جنگل‌های دست‌کاشت سایر کشور‌ها در مقابل آلودگی هوا مؤثر واقع شده‌اند. مردم، ‌کابینه دولت، قوه قضاییه، مجلس و... همه باید نگرش زیست محیطی داشته باشند، ولی متأسفانه هم‌اکنون عزمی در ‌حفاظت از محیط زیست به چشم نمی‌خورد.

وی در پایان با الزام‌آور خواندن تعهدات فی‌مابین کشورهای منطقه برای مهار ریزگرد‌ها، گفت: افزون بر کارهایی که باید در تمامی بخش‌های کویری کشور به کار ببندیم، مانند استقرار کامل گیاهان متناسب با اقلیم خشک در این مناطق، نهادهای بین‌المللی می‌بایست کشور‌ها را ملزم بر انجام تعهداشان کنند و البته مسئولان کشور هم می‌توانند با به‌کار‌گیری اهرم‌های گوناگون، این کشور‌ها را به انجام تعهداشان وادارند.

شاید بد نباشد که علت بی‌توجهی نمایندگان نسبت به این طرح را جویا شده و از ایشان بپرسیم که دلیل کاهش شدید رقم مورد نیاز برای مقابله با ریزگرد‌ها چیست؟ طرح را ناکارآمد می‌دانند؛ راهکار بهتری سراغ دارند یا...؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۳۱
نمایندگان محترمی که در تهران نشسته اند می دانند مردم غرب، جنوب، شمال غربی و.. با چه مشکلاتی روبرو هستند . آیا به عواقب بیماریهای ناشی از ریز گردها و هزینه هایی که برای درمان ان درآینده باید پرداخت فکر نموده اند آیا به آثار مخرب این پدیده بر روی جنگلهای زاگرس اندیشیده اند و ......
ادم دلش می خواهد خون گریه کند ، تو این 7 سال نمیشد فکری کرد ؟
اگر گرد وغبار به تهران میرسید بیشتر از اینها اختصاص داده میشد
اگر دو روز توشهرهای غرب جنوبی بودند یا نمایندگان همین استانها بین مردم بودند این وضع چندساله مانبود
ضمن تایید اهمیت موضوع، باید به این نکته توجه نمود که طرح ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست، طرحی کاملا غیرعملیاتی و غیر علمی بوده است و عملا باعث حیف و میل بودجه کشور آن هم در این شرایط می شده است.
پاسخ ها
رضا از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
این طرح چیز جدیدی نیست و مشابه آن سالها در منطقه عراق و اردن توسط ایران در حال اجرا بود و اثر آن هم حذف کامل ریزگردها بوده است پس چطور الان یکدفعه غیر عملیاتی شد؟ لطفا کمی با اطلاعات و تعقل اظهار نظر کنید.
یار خراسانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
آقا رضا من به این طرح سازمان خوشبین نیستم و البته شاید به خاطر این باشد که از سابقه و نتایج آن اطلاعاتی ندارم.
آیا واقعا طرح مالچ پاشی اینقد تاثیر داره؟
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
علی آقا شما که نمیدانید در غرب کشور و جنوب چه خبر است نویسنده هم گفت اگر غیر عملی بود خب اعتراض میکردند نه اینکه هر روز بد از بدتر شود
با تشکر از تابناک، باور بفرمایید ما مردم خوزستان برای حل قطعی مشکل گرد و غبار حاضریم هزینه ی این طرح رو متقبل شویم شاید که از بیماری های ناشی از این مشکل رهایی پیدا کنیم.
نفری 100 هزار تومان بدیم با توجه به جمعیت 5 میلیونی استان تقریبا 500 هزار میلیارد تومان تامین میشه و منت هیچ کسی را نمیکشیم. با این قیمت دارو این 50 تومن کاملا بصرفست
نماینده ها حق دارن ضرورت مشکل را درک نکنن چون تو تهران نشستن و از وضعیت استانهایی غربی بویژه خوزستان خبر ندارن!؟
کاش هزار میلیارد از آن سه هزار میلیارد را برای رفع این مشکل هزینه می کردند
ای آسمان آبی شهرم تو را چه شد که در انبوهی مشکلات پایتخت نشین ها از یاد رفتی؟
کوه زیبایم،طاق بستانم، تو را چه شد که در گرد و غبار آرمیده ای و رخ نمی نمایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برای کنترل ریزگرد باید اقداماتی در کشور عراق صورت گیرد هزینه کردن در ایران بی نتیجه است
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
همزمان در ایرن و عراق و کشورهای مرتبط با هم انجام شود از هر راه ممکن
با سلام
خطر ریزگردها برای کشور کمتر از مسئله تحریم و معاش مردم نیست و شایسته است که کلیه مسئولین و نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان استانها مرزی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
هیچیک از این دلایل نیست!!!
بلکه جان و سلامت مردم برایشان بی ارزش است. همین ...
تا زمانی که این ریزگردها به تهران نرسد البته به غلظتی که در خوزستان میباشد هیچ کاری نمیکنند
واقعا که!!
آخه تو این کشور چه چیزی مهمتر از سلامت و جون مردم میتونه باشه؟؟
با سلام.
دليليش اينه كه اين اتفاق توي تهران نيست. كه اگه بود همون روز اول اون بودجه اي رو كه بايد براي از بين رفتن اين ريز گردها در نظر می‌گرفتن، دوبرابرش رو در اختصاص می‌دادنند.
خوزستان شده منبع درآمد ولی آدماش كه مهم نيست چند ماه از سال رو خاك بخورن و دم نزنن.
از مسئولین خواهش می کنیم علاوه بر حل مشکل ریز گرد فعلی، فکری هم به حال دریاچه ارومیه و دریاچه هامون و سایر تالابها بکنند که چند سال بعد مجبور نباشیم هزاران میلیارد تومان صرف احیا محیط زیست و درمان بیماران ریوی، قلبی، چشمی و سرطانی بکنیم.
عکس از بوشهر است- خدا رو شکر امسال تا حالا زیاد گرد و خاک نداشتیم
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
فکر الان نکن عاقبت اندیش باشید
باسلام بنده پیشنهاد میکنم هر کاربری که این خبر را خواندو اهمیت موضوع را درک کرد از نماینده استانش بخواهد پاسخگوی علت کاهش اعتبار طرحی که مستقیما به سلامتی مردم ربط دارد باشد.
.4400ميليارد تقسيم بر 5 مي شود880ميليارد نه 880ميليون .
استان مرکزی هم هوای گردوغباردارد
این مشکل ریزگردها از بزرگترین معضلات کشوراست که باعث بدبختی وفلاکت ومرگ ومیر ملت عزیز ایران گردیده امیدوارم مسولین عزیز احساس مسولیت کرده وازهیچ کوششی دریغ نفرمایند که فردادرپیشگاه خداوند پاسخگویند
متاسفانه فقط به تهران رسیدگی می شود وبقیه شهرستانها را حساب نمی کنند این باعث می شود که همه مردم از شهرستانها به تهران سرازیر می شود هم به مردم تهران ظلم می شو د هم به مردم شهرستان ظلم می شود
حالا هي بگيد زمان مي‌خواد زمان مي‌خواد!
پول مي‌خواد عزيز من پول، كه اينا به اين سادگي پول نمي‌دن، البته براي اين جور كارها
اگر یک صدم این ریزگردها به تهران میرسید ده برابر بودجه تصویب میشد این دوستان تهرانی که دم از آلودگی هوا میزنند بدانند اوج آلودگی تهران هم به اندازه یکروز این ریزگردها ضرر نداره!!
با سلام --- بعد از تحریم مهمترین کار دولتیان همین آلودگی هوا و تخریب جنگلها و خشک شدن دریاچه های داخلی است که نتیجه طرحهای بدون کار کار شناسی خبره انجام شده است که عاقبت ایران منظور به همین روال ادامه یابدکل سرزمین ایران کویر میشود مطمئن باشید به 20سال نمیکشه ریز گرد ها تخریب جنگل ها آب و منابع طبیعی حال مهم نخواهد بود که برج داری یا خانه گلی جلوی ضرر را از هر کجا بگیرید سود است نگذارید آنقدر ویلا در شمال ساخته شود جنگلها به باغ میوه و باغ های میوه به ویلا تبدیل و سپس از 20میلیون هکتار جنگل به 12 میلیون هکتار رسید یعنی 40درصد فاجعه رخ خواهد نمود
من در استان ایلام زندگی میکنم، و شاهدم که این ریزگردها چه بیماریهای ناشناخته و عجیبی رو برای مردم ایلام منجر شده اند. بیماریهایی مثل عفونت چشم و نابینایی برای مدتی کوتاه، بیماریهای تنفسی، افت فشار و بیماریهای ناشناخته ای که هنوز کشف نشدند و فقط گفته میشه نتیجه این ریزگردهاست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی