بازدید 12214

یک کشته و صدها بی‌خانمان در سیل بلوچستان

حجم و شدت سیلاب در این رودخانه به میزانی بود که در روز گذشته منجر به تخریب جاده، شکسته شدن یک دهانه پل و انسداد محور ارتباطی قصرقند - نیکشهر شد.
کد خبر: ۳۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵ 06 August 2013
بارش باران در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و طغیان بسیاری از رودخانه های محلی طی دو روز گذشته موجب کشته شدن یک پسر بچه پنج ساله و تخریب بسیاری از واحد های مسکونی در روستاهای منطقه سراوان و ایرانشهر شد.

به گزارش خبرنگار مهر از سیستان و بلوچستان، براثر جاری شدن سیل در شهرهای جنوبی استان از جمله سیب سوران، قصر قند و نیکشهر بسیاری از روستاهای توابع این شهرستان ها دچار خسارات جدی شدند و راه های ارتباطی بیش از 40 روستا در این مناطق مسدود شد.

سازمان پیش بینی هواشناسی استان میزان بارندگی در برخی ارز مناطق استان را بیش از 50 میلی متر عنوان کرد و پیش بینی کرد بارش های اخیر تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

خسارت سیل در قصرقند/رودخانه وحشی جان یک کودک را گرفت

فرماندار قصر قند با بیان اینکه یک پسر بچه 5 ساله در محله «کوه سر» از توابع این شهرستان بر اثر طغیان رودخانه کاجو جان خود را از دست داد اظهار داشت: رودخانه کاجو با دلیل ظغیان و خروش بیش از بیش از حد در زمان بارندگی ها به رودخانه وحشی شهرت یافته است.

کوروش محمدی افزود: حجم و شدت سیلاب در این رودخانه به میزانی بود که در روز گذشته منجر به تخریب جاده، شکسته شدن یک دهانه پل و انسداد محور ارتباطی قصرقند ـ نیکشهر شد.

وی با اشاره به اینکه در طی نخستین روز از جاری شدن سیل بیش از 80 میلیارد ریال خسارت به شهرستان قصر قند و بخش تلنگ از توابع این شهرستان وارد شده است گفت: متاسفانه به بسیاری از تاسیسات برق رسانی و شبکه های آبیاری و دیگر تاسیسات روستایی  و شهری خسارات جدی وارد شده است.

وی اظهار داشت: به دلیل حجم روان آب ها علاوه بر خسارت جدی به سیل بند حفاظتی شهر تعدادی از منازل خشتی و گلی روستایی و همچنین جاده های شهری و روستایی و اراضی کشاورزی مورد تخریب قرار گرفت.

قطع شدن ارتباط 40 روستا


وی بیشترین خسارات وارده را در بخش مرکزی و تلنگ اعلام کرد و گفت: ارتباط بیش از 40 روستا به مرکز شهرستان قصرقند قطع شده است و تردد در آنها امکان پذیر نیست.

محمدی اعلام کرد: در حال حاضر محور ارتباطی شهرستان نیکشهر و قصرقند نیز مسدود است و تردد در این مسیر حتی با خودرو های سنگین نیز به دلیل شدت و حجم روان آبها میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه تا زمان کاسته شدن از شدت سیلاب ها در منطقه کار برآورد خسارت و کارشناسی آسیب های وارده به طور دقیق امکان پذیر نیست گفت: خوشبختانه با تلاش نیروها ی امدادی و استقرار واحد های امداد و نجات هیچ مشکلی برای کمک به آسیب دیدگان ناشی از سیل وجود ندارد.

خانواده‌های بی‌سرپناه در چادرهای امدادی پناه گرفتند


مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز در این رابطه با بیان اینکه بیشترین تعداد منازل تخریب شده در منطقه سیب و سوران و از توابع شهرستان سراوان واقع شده است گفت: در این راستا به منظور اسکان موقت آسیب دیدگان ناشی از سیل نسبت به ایجاد و احداث یک کمپ با برپایی 70 تخته چادر در این منطقه اقدام شده است.

رسول راشکی اظهار داشت: بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب روستاهای گوارده، چاه رسول بخش، چاه شیرخوان و منطقه عشایری ریگجهی در 7 کیلومتری شهر سوران را در محاصره سیل قرار داده است.

وی با بیان اینکه در همان ساعات نخست جاری شدن سیل تعداد 40 امداد گربه منطقه اعزام شدند ادامه داد: در حال حاضر با توجه به ایجاد اسکان اضطراری بیش از 500 حادثه دیده در این منطقه ساماندهی شدند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور کمک به حادثه دیدگان سیل اخیر تا کنون نسبت به توزیع بیش از 104 تخته چادر و 195 تخته پتو و همچنین مقادیر مورد نیاز از جمله کنسرو و آب آشامیدنی در مناطق حادثه دیده اقدام شده است.

راشکی با اشاره به اینکه تعداد 10 گروه امداد رسان با امکانات و تجهیزات مورد نیاز در شهرهای سیب سوران، ایرانشهر و نیکشهر مستقر هستند ادامه داد:

نیروهای امداد و نجات تا پایان زمان بارندگی و احساس نیاز به امدادرسانی در منطقه در آماده باش بوده و به امر امداد رسانی ادامه خواهند داد.

به زیرآب رفتن شش روستا در سراوان


وی یادآور شد: هیچ جای نگرانی حتی در صورت انسداد راه های ارتباطی در این مناطق وجود ندارد و در صورت نیاز از طریق هوا و توسط بالگرد نیروهای امدادی به حادثه دیدگان احتمالی یاری خواهند رساند.

به گزارش خبرنگار مهر جاری شدن سیل موجب به زیر آب رفتن تعداد 6 روستا در شهرستان سیب و سوران از توابع سراوان شد و روستای «چاه شیرخوان» در این منطقه را به طور کامل تخریب کرد.

بنا بر اعلام مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیش از 5 روستای دیگر نیز در این منطقه بیش از 50 تا 80 درصد تخریب شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل