بازدید 7997

80 درصد هامون خشک شد

کد خبر: ۳۳۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷ 02 August 2013


معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشکیدگی 80 درصد از مساحت دریاچه هامون اظهار کرد: با نابودی این دریاچه حیات مردم منطقه به خطر می‌افتد.

به گزارش ایسنا، احمدعلی کیخا افزود: شاخص پایداری حیات منطقه سیستان و بلوچستان تالاب هامون است؛ علاوه بر آن این دریاچه نقش بسیار مهمی در خنک کردن آب و هوای منطقه در زمان وزش بادهای 120 روزه دارد که با خشک شدن آن حجم زیادی از رسوبات به همراه باد به حرکت درآمده و فعالیت روزانه مردم را مختل خواهد کرد.

وی ادامه داد: در پی خشکسالی‌های طولانی در منطقه سیستان و بلوچستان، از سال 87 تا کنون این دریاچه به درستی آبگیری نشده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سه چهار سال گذشته اقدامات مناسبی در خصوص لایروبی انهار و توزیع مناسب آب انجام شد که منجر به آبگیری بخش‌هایی از هامون شد. اما امسال به دلیل کاهش آورد رودخانه هیرمند حق‌آبه این دریاچه تامین نشد.

کیخا اظهار کرد: برای نجات هامون دو دسته از اقدامات را می‌توان انجام داد که دسته اول در سطح بین‌المللی میان ایران و افغانستان صورت می‌گیرد. زیرا هامون یکی از زیستگاه‌های اکولوژیکی منحصر به فرد در ایران و منطقه است که باید در دو طرف مرز اقدامات احیایی برای آن انجام گرفته و دولت افغانستان باید حق‌آبه زیست‌محیطی آن را از رود هیرمند و دیگر رودهایی که به هامون می‌ریزد تامین کند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر اقدامات بین‌المللی باید در خود کشور نیز کارهایی برای نجات این تالاب انجام شود. به عنوان مثال وزارت نیرو باید انهاری را که به دلیل فرسایش بادی پر از رسوب شده‌اند لایروبی کند.

به گفته وی در سالیان گذشته نیز این کار در نظام سنتی توسط مردم منطقه انجام می‌شده که با دولتی شدن امور نادیده گرفته شده است.

کیخا به ایسنا گفت: در طول 20 سال گذشته لایروبی این رودخانه‌ها با تاخیر انجام شده و اکنون وزارت نیرو باید این کار را با سرعت بیشتری انجام دهد.

این مقام مسئول با اشاره به راندمان 30 درصدی آبیاری در حوضه دریاچه ارومیه اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی تلاش کند چرا که این راندمان به هیچ وجه قابل قبول نبوده و مقدار زیادی از آب مورد نیاز دریاچه هدر می‌رود.

به گفته وی در چند سال گذشته دولت طرحی را برای انتقال آب به مزارع سیستان و بلوچستان از طریق لوله در دست داشته است که این طرح باید برای افزایش راندمان آبیاری در سطح وسیعی اجرا شود؛ علاوه بر آن طرح دیگری برای انتقال آب با استفاده از خط لوله برای عشایر اطراف هامون در دست است که نیازمند همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.

کیخا تاکید کرد: کشاورزی منطقه سیستان و بلوچستان باید به سمت استفاده از روش‌های نوین و گلخانه‌ای پیش برود تا آب کمتری در این بخش مصرف شده و باقی آن به تالاب‌ هامون داده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰
20 درصد بقیه شم خشک میشه...
دریاچه ارومیه، زاینده رود، تالاب انزلی، و حالا هامون همه دارن خشک میشن یعنی واقعا تو این مملکت هیچکس نمیتونه فکری بکنه بابا تو ترکیه بخاطر قطع کرن چندتا درخت نزدیک بود حکومت ساقط بشه چرا ما به محیط زیست اهمیت نمیدیم افغانها اگه مسیر ورود آب به دریاچه هامون را بستن ماهم باید به همون اندازه سختگیری کنیم و فشار بیاریم تو مصر بخاطر اینکه یک کشور افریقایی دیگه خواست سد بر روی مسیر نیل درست کنه اونو تهدید نظامی کرد.
ممنون آقای دکتر .
با انتقال آب دریای عمان به هامون از نابودی و از بین رفتن اکوسیستم منطقه جلوگیری نمایید
چه عجب يكي سراغ درياچه هامون هم رفت . با خشك شدن اب درياچه شن هاي كف درياچه توسط بادهاي شديدي كه در تابستان مي وزد واقعا زندگي رو بر مردم سخت كرده . اين بادهاي شني باعث بروز بيماريهايي مثل سل . اب مرواريد در بين ساكنان شهر زابل شده و متاسفانه مسولين هيچ توجه اي نشون نمي دن انگار ما مال اين كشور نيستيم .
كشور مثلا دوست و برادر افغانستان هم از دادن اب رودخانه هيرمند به مقدار مكفي كه سرازير به اين درياچه ميشه جلوگيري كردن. و باعث خشكسالي در منطقه سيستان كه روزي انيار غله ايران بوده شدن .
در پايان از مسولان خواهشمندم به اين خطه محروم ايران اسلامي كه به خاطر محبت به امام علي به دار الولايه شهره است كمك و مساعدت فرمايند.
16 سال پیش هامون خشکید وضعیت فعلی سیستان 1- غلظت گردو غبار بیست برابر حد مجاز
2- 10 برابر کل کشور آمار سل و بیماری های پوستی و چشمی
3- نابودی گاو سیستانی بهترین نژاد گوشتی ایران
4-مهاجرت سیستانیها به شهر های دیگر
5- کمبود آب شرب در سیستان
6- با وجود افتتاح تصفیه خانه سیستان اما به دلیل جاری بودن 30 ساله آب خام در لوله های سیستان عملا آب شرب با کیفیت بسیار پایین
7- ایجاد دیوار مرزی و کاهش در آمد خانوار ها
بنده بعنوان یک شهروند از مسئولین محترم تابناک خواهش می کنم تا این موارد را کتبا به دولت جدید اعلام نمایند. در این وب سایت عده ای می خوانند و سپس فراموش می شود. بیائید کار را بهتر و پر بار تر انجام دهید تا هم به خلق خدا خدمت کرده باشید و هم دولت را یاری داده باشید.
افغانستان چرا این جوری میکنه؟؟؟؟این همه سال میزبان افغانها بودیم اما آب هم از ما دریغ دارن
چندین سال است که هامون خشک شده است
با سلام ضمن تشکر از جناب اقای کیخا به منظور بازگو نمودن وضعیت تالاب بین المللی هامون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست