بازدید 14661
۴

ظروف آب معدنی، تنها برای یکبار مصرف

کد خبر: ۳۳۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱ 05 August 2013
معاون پژوهشی انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: ظروف بسته‌بندی بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی در صورتی که تنها یک بار از آن استفاده شود، ایمن و سالم است.

دکتر هدایت حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: بطری‌های استفاده شده در بسته بندی آب معدنی از جنس پلی‌اتیلن ترافتالات و یک بسته‌بندی ایمن و رایج در سطح جهان است که تمام سازمان‌های بهداشتی سراسر دنیا به عنوان یک بسته‌بندی سالم برای آب و بسیاری از نوشیدنی‌ها تایید کرده‌اند.

وی انجماد و رفع انجمادهای پیاپی این ظروف را زیان‌بار دانست و افزود: دمای مناسبی که به بطری‌ها آسیب نمی‌زند، دمای طبیعی یخچال بین صفر تا چهار درجه است اما اگر به دفعات منجمد شود، در گرما ذوب شود ممکن است به دیوار پلیمری آن آسیب وارد شود و سلامتی بطری‌ها را از بین ببرد.

حسینی تاکید کرد: بطری‌های بسته‌بندی آب معدنی برای یک بار مصرف طراحی شده و استفاده در دفعات مختلف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است میکروارگانیسم‌هایی به دیواره ظرف چسبیده باشد که با شستشوی معمول از بین نروند.

معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در پایان گفت:‌ نوع موادی که پس از مصرف اولیه در بطری‌های آب معدنی استفاده می‌کنند نیز بسیار اهمیت دارد و باید برای موادی از آن استفاده کرد که خنثی باشد. اگر مواد اسیدی و یا بازی با تاثیر بالا را به داخل این ظروف بریزیم، آن مواد را دچار آلودگی می‌کند.                       
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
ضمن تشکر از اطلاع رسانی قبلا در سایتی دیده بودم که در معرض تابش خورشید قرار دادن شیشه های اب معدنی باعث اسیب دیدگی دیواره پلیمری آن می شود . ولی در سوپر مارکتها کاملا در معرض تابش خورشید هستند .لطفا این موضوع را هم بررسی فرمائید.
متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
مخصوصاً در شمال کشور بسته های آب معدنی حتی تا روزهای متمادی در بیرون از مغازه ها و در زیر تابش شدید نور خورشید قرار دارند. کسی هم نیست رسیدگی و اطلاع رسانی کنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
اگر در معرضنور خورشید قرار گیرند ترکیبات استایرنی آن آزاد شده و شدیدا سرطان زا هستند لذا به این نکته توجه کنید که تحت هیچ شرایطی در معرض نور خورشید قرار نگیرند
برخی ادعا کرده اند که در اثر منجمد کردن بطری های آب از نوع PET، ترکیبات دیوکسین که بسیار سمی است می تواند در محتوای آب بطریها آزاد شود. قابل توجه است که دیوکسین دسته ای ترکیبات شیمیایی است که در اثر سوختن در دمای بسیار بالا مانند بالای 700 درجه فارنهایت تولید می شود. در نتیجه باور این مسئه که در اثر منجمد شدن یا در دمای محیط دیوکسین می تواند تولید شود غیر علمی می باشد. همچنین در سایت دانشگاه علوم پزشکی جان هاپکینز، به طور صریح از نسبت دادن این خبر به آنان را تکذیب کرده و متذکر شده اند که منجمد کردن آب در بطری ها منجر به آزاد سازی مواد شیمیایی در آن نمی شود:
Freezing water does not cause the release of chemicals from plastic bottles
حتی در یک مورد دیگر،ترکیب DEHA که در یک پایان نامه دانشجویی ادعا شده در پلاستیک های بطری های آب معدنی از جنس PET می تواند در آب حل شود. اما DEHA یک افزودنی مطرح برای PET نیست و فقط چون در اکثر سایر پلیمرها موجود می باشد بعنوان آلودگی در روند آزمایشها وارد شده است.
تنها مسئله قابل توجه حضور فتالات ها می باشد که این حضور به طور قطعی تعیین نشده است.
اما مطلب مهمی که در رابطه با بطری های اب معدنی مطرح است این است که در مواقع استفاده مجدد از بطری ها می بایست متوجه آلودگی های باکتری ها و قارچها بود. چرا که موقع تماس مستقیم دهان و دست با بطری، آلودگی ها می تواند به درون بطری منتقل شده و در فضای مرطوب داخل بطری به راحتی رشد و تکثیر یابند. از طرفی طراحی دهانه بطری ها بگونه است که شستن داخل آن به راحتی امکانپذیر نیست. در نتیجه شستن و ضد عفونی کردن بطری ها جهت جلوگیری از الودگی های میکروبی لازم است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست