بازدید 53154
استیو هانکه و گاربیس ایرادیان:

واقعیت ناراحت کننده درباره تحریم‌های ایران

استیو هانکه و همکار وی گاربیس که پس از اعمال تحریم‌های غرب ‌علیه ایران، اقتصاد ایران را زیر نظر گرفته و تحولات آن را در دوره تحریم ‌رصد کرده‌اند، در آخرین مطلب مشترک خود، به موضوعات‌ اساسی پیرامون تحریم‌های غرب علیه ایران و تأثیر آن‌ها بر اقتصاد ایران پرداخته و پیرامون ریاست‌جمهوری روحانی نیز پیشنهاد‌هایی به آمریکا داده‌اند.
کد خبر: ۳۳۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰ 23 July 2013
واقعیت ناراحت کننده در مورد تحریم های ایران

«استیو هانکه» و همکار وی «گاربیس» که پس از اعمال تحریم‌های غرب ‌علیه ایران، اقتصاد ایران را زیر نظر گرفته و تحولات آن را در دوره تحریم ‌رصد کرده‌اند، در آخرین مطلب مشترک خود، به موضوعات‌ اساسی پیرامون تحریم‌های غرب علیه ایران و تأثیر آن‌ها بر اقتصاد ایران پرداخته و پیرامون ریاست‌جمهوری روحانی نیز پیشنهاد‌هایی به آمریکا داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، هانکه و همکارش که پیش از این با استفاده از نرخ ارز در بازار آزاد ایران، تورم سالیانه کشور را بیش از ۱۱۰ درصد اعلام کردند، در این مطلب البته این رقم را با توجه به کاهش نرخ دلار تقلیل داده‌اند.

در این مطلب آمده است:

هفته آینده حسن روحانی رسما به سمت رییس جمهور جدید ایران بر سر کار خواهد آمد. بسیاری بر این باور هستند که تحریم‌ها آنچنان اقتصاد ایران را در فشار گذاشته ‌که حسن روحانی نه تنها باید برای بیرون آوردن یک کشتی به گل نشسته تلاش کند، بلکه وی جهت حرکتی این کشتی را نیز تغییر خواهد داد.

هیچ شکی در این نیست که تحریم‌ها، عملکرد تجارت و مالیه در ایران را تا اندازه بسیاری تحت تأثیر و تغییر قرار داده است. آشکارترین این تأثیرات بر‌ ارزش ریال بوده‌ که از جولای سال ۲۰۱۰ تا کنون بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

این امر منجر به ایجاد تورم حاد در اقتصاد ایران شد که بر پایه محاسبات ما در اکتبر ۲۰۱۲ برابر با ماهیانه ۶۲.‌۸ درصد است. در حالی که آمارهای رسمی تورم سالیانه ایران را ۳۵.‌۹ درصد اعلام کرده‌اند؛ البته باید به این آمار به دید‌ تردید نگاه کرد.

بنا بر محاسبات ما تورم سالیانه ایران برابر با ۶۸.‌۳ درصد است. (پیش از این هانکه تورم سالیانه را برابر با ۱۱۰ درصد اعلام کرده بود).

اما هرچند اقتصاد ایران در فشار تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده، بیش از آنچه بسیاری ‌می‌‌پندارند، کشش‌پذیر است. ایران به اندازه‌ای که برای ده ماه بتواند واردات داشته باشد، ذخایر ارزی دارد؛ میزانی که برای یک اقتصاد در حال ظهور بسیار مناسب است. کسری بودجه تقریبا پایین است و بدهی‌های عمومی حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

اما مهم‌ترین نکته تحریم این است که به رغم فشار زیاد بر تجارت خارجی ایران، هنوز تراز خارجی ایران به شدت مثبت است. همچنین ناراحت کننده‌ترین جنبه تحریم برای غرب نیز این است که این تحریم‌ها بر خلاف تصور، منجر به قطع تجارت خارجی ایران نشده است.

هرچند از زمان شروع تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران به شدت سقوط کرده، بخش مهمی از این سقوط توسط رشد ۲۰ درصدی در صادرات غیر نفتی همچون سیمان، سنگ آهن، محصولات پتروشیمی، پسته و قالیچه جبران شده است.

در واقع سایر کشور‌ها، جاهای خالی تجارت خارجی ایران را که از سوی غرب ایجاد شده بود، پر کرده‌اند، به ویژه کشورهایی همچون چین، هند، مالزی و کره جنوبی. همچنین روسیه، ترکیه، عراق و امارات متحده عربی کمک بسیاری به ایران در راستای یافتن چشم اسفندیار تحریم کرده‌اند.

آنچه به نظر می‌رسد، این است که اقتصاد ایران تنها از راه اقدام مستقیم در بازار نفت با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد. اقتصاد ایران برای سال‌ها تنها از طریق عواید نفتی اداره شده است. با سطح تولید فعلی ایران، حساب‌های مالی تهران، تنها با بهای نفتی در حدود ۱۴۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت تراز خواهد شد. با بهای فعلی برنت که در حدود ۱۰۵ دلار است، تهران تنها متحمل کسری معتدل در بودجه خواهد بود.

اما اگر چنانچه بهای نفت به نزدیک ۸۰ دلار افت کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نخست کسری بودجه از حالت معتدل به حالتی شدید در‌خواهد آمد و همچنین تراز بازرگانی به شدت منفی خواهد شد. این امر به همراه فرار سرمایه‌ها منجر به کاهش شدید ذخایر ارزی ایران و در نتیجه افت دوباره ارزش ریال و فشار تورمی دوچندان خواهد بود که در این شرایط، سر پا نگاه داشتن اقتصاد به شدت مشکل می‌شود.

این کار به نظر یک سناریوی غایی برای غرب است و همچنین به لحاظ فنی منجر به راهیابی رقبای ایران در بازار خواهد بود. ذخایر استراتژیک آمریکا، ظرفیت کاهش ۴ میلیون بشکه نفت در روز برای مدت سه ماه را دارد. همچنین عربستان سعودی که روابط چندان خوبی با تهران ندارد نیز توان اضافه تولید ۲.‌۵ میلیون بشکه در روز (برابر با تولید کنونی ایران) را دارد و تنها تصور کنید که آمریکا و عربستان بازار نفت را به این راه اشباع کنند. این شوک قیمتی، آزمونی سخت برای اقتصاد ایران خواهد بود.

اما با همه این‌ها، این کار هزینه‌‌ خاص خود را نیز دارد. هر کدام از اعضای اوپک که در این بازی نباشند، دست خود را به نشانه اعتراض بلند کرده و مخالفت خود را با این تغییر فاحش در بازار اعلام می‌کنند. این در مورد صنعت نفت شیل آمریکا که تازه در حال پا گرفتن است نیز صدق می‌کند؛ گویا هزینه‌های افزایش و گسترش جنگ اقتصادی‌ علیه ایران بر فواید استراتژیک آن می‌چربد.

در پایان باید گفت، در حالی که فشار ناشی از تحریم بر ایران زیاد بوده، از فلج کردن اقتصاد کشش پذیر ایران باز‌مانده است. به نظر می‌رسد که بهتر است، طرف‌های درگیر بر سر آخرین گزینه باقی مانده به اجماع برسند: یک راهکار دیپلماتیک.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸۳
انتشار یافته: ۱۸
آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
فعلا هرکاری که خواسته کرده !
طبق محاسبات این آقا اگر ما سه ماه را تحمل کنیم و ذخیره استراتژیک آمریکا تمام بشود آمریکا مجبور است این ذخائر را جایگزین کند یعنی روزی 4 میلیون بشکه تقاضا در بازار اضافه میشود اونوقت ما تمام زیان این سه ماه بلکه بیشتر را از هم پیمانان آمریکا میگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
پس باز هم تحمل کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
خواب ديدي خير باشه داشي
بله همانطور که می بینید این دانشمندان فرمودند سعی کردیم برای اقتصاد ایران مشکل ایجاد کنیم اما اقتصاد ایران تواناتر از این حرفهاست.
تمام کشورها برای ایران خط اعتباری ویژه باز کردند و در حال دادو ستد هستند اما قرار نیست جار زده شود !
آمریکا در دنیا مفتضح شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
خواب دیدی؟! خیر باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
اونایی که عشق آمریکا هستن و آمریکا رو تمام دنیا میدونن دلیلش اینه که فیلم هالیوودی زیاد نگاه می کنن
اخه من میخوام ببینم شما کی هستین که انقد تو کارای ما دخالت میکنین اصلا به شما چه ماچی کار میکنیم کی به شما ها اجازه داده بر پایه یه خیال واهی ما رو اینقدر تو فشار بزارین ما واسه ی دنیا خطرداریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
خیال واهی؟! مطمئنی؟
مرگ برآمریکا
تحلیل خوبی از شرایط ایران است اما مقطع نگری امریکائی ها همیشه منجر به موفقیت های مقطعی انان شده است نه بیشتر . اکنون ایران با ایجاد شوک های سیاسی در اوپک می تواند نوسان پایداری در اوپک ایجاد کند که به راحتی مانع اجرا این ایده می شود البته بستگی به درایت وزیر نفت اقای روحانی دارد .
تشکیل اوپک گازی و نوسانات بازار ان می تواند امریکا را از انجام این کار منصرف کند
براحتی و با افزایش نرخ گاز تقاضا برای نفت بالا می رود و منجر به رشد قیمت نفت و خلاف نصور امریکاییان می شود
.
بهترین کار این است که هسته ای را با جدیت تمام دنبال کنیم تا حرص آمریکایی ها در بیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
تنها راه سربلندی و پیروزی، مقاومت و ایستادگی و توکل بر خدا است.
مرگ بر آمریکا
یادمون باشه که اینها هم اش یک نظریه است هیچ موقع یه کشوری مثل امریکا نمیاد به این راحتی اطلاعات بیرون بده
این همه خصومت برای چی؟ ریشه اینهمه دشمنی از کجاست؟ اینها که حاضرند خودکشی اقتصادی کنند تا شاید بتوانند ایران را از پای دربیارند. خیلی عجیبه! البته این غربیها می خواهند با گلالود کردن آب ماهی بگیرند زیرا هیچ کدام تولید کننده نفت نیستند و بدشان نمیآید کشوری مثل عربستان را تحریک کنند تا اقدام به عرضه بیشتر نفت شود.
این نکته را البته نباید از نظر دور داشت که تحریم نفتی و ارزی ایران فرصتی را می تواند برای ایران در مقابل تهدیدات و تحدیدات فراهم اورد تا کالاهای غیر نفتی خود را با افزایش قیمت دلار افزایش دهد و از این راه هم کسری تراز پرداختهای خارجی را جبران کنند هم فرصتی برای خروج از تک محصولی شدن است و هم می توان رشد و انباشت کالاهای مصرفی را برای صادرات از جمله قالی فراهم کرداگر بخواهیم و کمی دقت کنیم وشرایط سنجی کنیم والله می توانیم مسیر در ست را پیدا کنیم البته تعامل با کشورهای مختلف حتی قدرتهای بزرگ در این برهه از زمان می تواند مسیر سیاسی را برای شما برای رشد اقتصاد فراهم کند.
محمد
اي عزيزي كه ميگي خواب دیدی؟! خیر باشه اگر نميداني بدون دنيا هميشه در حال چرخش است و دير يا زود امريكا ديگر امريكا نخواهدبود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی