بازدید 97488
روزه به سبک حاشیه‌نشینان خلیج فارس

افطار به صرف گوسفند شکم‌پر!

گروهی از شیخ‌نشین‌های امارات و بحرین و... نیز به آل سعود می‌پیوندند و گروهی دیگر نیز به رسم سال‌های پیش، ترجیح می‌دهند رمضان را در کشور خوش آب و هواتری بگذرانند و به همین دلیل، راهی بهترین هتل‌های کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس می‌شوند.
کد خبر: ۳۳۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶ 15 July 2013
کشورهای حاشیه خلیج‌فارس‌ با درآمدهای سنگین به دست آمده از محل استخراج و صادرات نفت و گاز، سبک زندگی متفاوتی در پیش گرفته‌اند؛ سبک زندگی که در ماه مبارک رمضان نیز رگه‌های از آن را می‌توان دید و وب‌سایت یاهو در صفحه ویژه ماه مبارک رمضانش طی مطالبی، نگاهی به این سبک جالب روزه‌داری داشته است.

به گزارش «تابناک»، ماه مبارک رمضان برای اعراب حاشیه نشین خلیج فارس آداب خاص خود را دارد؛ آدابی که عمدتاً با عددهای درشت گره خورده و در واقع بسیاری از اعراب در رمضان، هزینه‌های کلانی را متقبل می‌شوند تا این ماه به سادگی بگذرد یا فرصتی برای تفاخر عربی‌شان باشد؛ هزینه‌های بسیار کلانی که طبیعتاً از محل‌ درآمدهایی ـ که عمدتاً از صادرات نفت و گاز به دست می‌آید ـ پرداخت می‌شود و چه بسا اگر شیخ نشین‌ها ‌روی نفت نخوابیده بودند، سبک زندگی متفاوتی داشتند.

رمضان یکی از بهترین مقاطع زمانی برای مشخص شدن جلوه‌های متفاوت زندگی متوسط و سلطنتی شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس است. آل سعود در هتل سه میلیارد دلاری ابراج البیت مستقر شده و مجاور مسجدالحرام می‌شوند. گروهی از شیخ نشین‌های امارات و بحرین و... نیز به آل سعود می‌پیوندند و گروهی دیگر نیز به رسم سال‌های پیش‌، ترجیح می‌دهند رمضان را در کشور خوش آب و هواتری بگذرانند و به همین دلیل، راهی بهترین هتل‌های کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس می‌شوند.

افطار به صرف گوسفند شکم‌پر!
ساحل امارات متحده عربی در ماه رمضان

مردمان این کشور‌ها نیز شرایط متفاوتی از زندگی را تجربه می‌کنند؛ موضوع جالبی که یاهوی عربی به سراغش رفته است. یاهوی عربی امسال نیز همچون سال‌های پیشین، صفحه ویژه رمضان را با مطالب جالبی به روز می‌کند؛ مطالبی همچون برنامه آموزشی آشپزی غذا‌ها، شیرینی‌ها و دسرهای حلال، پوشش تصویری رمضان در نقاط گوناگون جهان و البته پرداختن به سبک زندگی مسلمانان در این ماه مبارک. این پردازش البته به جز موارد معدودی، عمدتاً متوجه اعراب شده و ظاهراً این باور نادرست که همه مسلمانان عرب هستند، در یاهو وجود دارد!

در هر حال، یاهو با این رویکرد به نقل خاطرات و نگاه اعراب و البته چند اروپایی و آمریکایی در قالب یادداشت‌هایی پیرامون ماه رمضان اقدام کرده و این اشخاص تجربیاتشان را در این باره با دیگران در میان می‌گذارند که در نوع خود حرکت جالبی است. در میان این تجارب ثبت شده، تجربه امی مک فارلین جالب توجه و قابل تأمل بود. این زن غربی که گفته بخش عمده سال را در دوبی ساکن است و ظاهراً همراه با مسلمانان تجربه روزه را به دست آورده و آن گونه که خودش گفته، همه از اینکه یک زن بلوند غربی همپای مسلمانان روزه گرفته، تعجب کرده بودند و آن گونه که خودش می‌گوید در سال نخست بیشتر این امر جنبه رژیم غذایی و سم زدایی داشته تا این که اثر معنوی را تجربه کند.

افطار به صرف گوسفند شکم‌پر!

این زن غیرمسلمان تأکید می‌کند که در سال دوم، رمضان برایش حل و فصل شده بود و تمرکزش را این بار ‌روی یک مؤسسه خیریه گذاشته بوده و به تهیه بسته‌های غذایی و توزیع میان نیازمندان پرداخته و سال گذشته را نیز به عنوان سومین سال برای تغییرات پایدار در خود با رمضان همراه شده است. او پیش از طلوع آفتاب چند خرما مصرف کرده و سپس روز خود را در رمضان با یک ساعت مدیتیشن شروع می‌کرده است. امی مک فارلینگ بر این باور است که بنا بر ‌مطالعات روز برای ایجاد یک عادت جدید ‌سی روز زمان نیاز است و بنابراین مدت زمان ماه رمضان را منطقی قلمداد می‌کند.

او که امسال به دلایل پزشکی نتوانسته روزه بگیرد، اثر مراقبه همراه با روزه را برای خود تجربه‌ای خاص قلمداد کرد که باعث شده حس کند در این ماه، صلح بیشتری پیرامونش حاکم است و چنین تصور می‌کند که ماه رمضان فرصتی است تا تجربیاتی همچون عشق به همدیگر را به دست آورد و این اهمیت دارد که چنین احساسی را پس از پایان ماه مبارک رمضان و در سایر ایام سال نیز حفظ کرد؛ برداشتی که به آنچه در اسلام درباره کارکرد این ماه در نظر گرفته شده نزدیک است.

افطار به صرف گوسفند شکم‌پر!

خاطره دیگر از دختری پاکستانی‌الاصل و ظاهراً ساکن یکی از کشورهای عربی به نام عایشه اسلام است که خاطرات مشترکش را در این زمینه با مادربزرگش که سال ۲۰۱۲ در گذشته، بازگو کرده است. عایشه، مادربزرگش بشاش و خوش خلقش را تنها انگیزه برای بازگشتش به پاکستان خوانده و از اهمیت او به عنوان یک پناهگاه برای کودکان و نوه‌ها سخن به میان آورده که نبودش باعث شده تا این ماه مبارک در سال جدید، شمایل دیگری داشته باشد.

عایشه درباره ایمان تزلزل ناپذیر و اراده مادربزرگ ۹۳ ساله‌اش برای عمل به تکلیف و حفظ روزه در ‌این ماه با شگفتی سخن می‌گوید و تأکید می‌کند: وقتی از مادربزرگ می‌پرسیدیم چگونه روزه‌اش را در این سن نگه دارد، او پاسخ می‌داد: «الحمدالله». او هرگز از تشنگی یا گرسنگی در تابستان‌های طولانی گلایه نکرد و در این ماه علاوه بر خواندن نماز شب به خواندن قرآن در شب‌های رمضان می‌پرداخت. چگونه می‌توانم با ایمان قوی او رقابت کنم؟ پاسخ این است که من نمی‌توانم اما هدفم این است که با کمک به خیریه و انجام اعمال نیکو در این ماه، در پی آرامش روح مادربزرگم باشم.

عمرابوعمر نیز یک عکاس عرب است که همچون این دو زن، تجربه خود را درباره ماه رمضان نوشته که خاطراتش شبیه خاطرات بیشتر روزه داران همچون موضوع کاهش ساعت کاری و کلافگی پیش از افطار است. از هر سه این راویان ماه رمضان در یاهوی عربی جالب‌تر اما عیسی اسدی یک کودک ۹ ساله است که روایتی جالب و متفاوت از نگاه خود به ماه مبارک رمضان داشته است. او که ظاهراً متنش را بر اساس گفته‌هایش نوشته و تنظیم کرده‌‌، درباره نهمین ماه در تقویم اسلامی بسیاری از حقایق را از پدرش فرا گرفته است.

افطار به صرف گوسفند شکم‌پر!

این کودک عرب تأکید می‌کند خدا روزه را به محمد (ص) تکلیف کرد تا مسلمانان در ‌این ماه کمتر اسیر روزمرگی‌هایشان باشند و بر تقویت ایمانشان در این دوره زمانی تمرکز نمایند و با همین هدف، یک ماه به عبادت و تفکر بپردازند. عیسی همچنین به اهمیت لیله القدر که در نزد اهل تسنن پنج شب متحمل‌تر است (۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ یا ۲۹) ‌و نیز در این باره به نزول قرآن بر حضرت محمد مصطفی (ص) در چنین شبی اشاره داشته است.

عیسی که در هشت سالگی برای نخستین بار روزه گرفته، می‌گوید که تنها تا ظهر می‌توانسته روزه‌اش را نگه دارد و همین طور که رشد می‌کند، قوی‌تر شده و به سرعت بر مدت زمانی که می‌تواند روزه داری کند افزوده شده و به رغم آنکه در اولین روز ماه رمضان به دلیل آنکه پیش از اذان بیدار شده، مقدار کمی آب مصرف کرده و همین امر روزه داری را برایش دشوار نموده، به روزه‌اش ادامه داده و خدا را شکر می‌کند که به او اراده داده تا بتواند در این ماه عبادت کند.

افطار به صرف گوسفند شکم‌پر!
عیسی و تصویری که از مجمع غذایشان گرفته و گوسفندی شکم پری که البته احتمالاً بره است!

برای این کودک نه ساله اما خاطره برانگیز‌تر بخش ماه رمضان، سفره‌هایش به خصوص در زمان فرارسیدن عیدفطر در پایان ماه رمضان است؛ سفره‌هایی میزبان سینی‌های بزرگ که در اصطلاح فارسی زبانان، مجمع خوانده می‌شود و سینی‌های بزرگی است که در گذشته در کشورمان نیز برای سرو غذا مرسوم بود و کم کم به دلایل متعدد از جمله مباحث بهداشتی بسیار نادر شد اما هنوز در کشورهای عربی استفاده از مجمع ‌معمول است. عیسی نیز از یکی از مجمع‌های رمضان عکس گرفته؛ مجمعی که در آن‌ها گوسفند شکم پری قرار دارد و این هم از سختی‌هایی است که اعراب در این ماه بر خود متحمل می‌شوند!

عیسی عید فطر را برای خود بهترین روز سال می‌داند، چرا که به دیدار بسیاری از اقوام و دوستان می‌رود و مقدار زیادی پول و وسایل بازی برایعیدی دریافت می‌کند و بنابراین لحظه شماری می‌کند که عید فطر مصادف با اول ماه شوال سال ۱۴۳۴ هجری قمری نیز فرا برسد و بار دیگر این سرخوشی‌ها را تجربه کند و این مدل‌ها را شاید بتوان روزه به سبک حاشیه‌نشینان خلیج فارس خواند که اساساً نقش گرسنگی به عنوان عاملی برای آنکه فقرا در نظر بمانند بسیار کمرنگ است و شاید بتوان به این سبک روزه داری، روزه اغنا‌ نیز لقب داد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۱۱
انتشار یافته: ۱۳۷
امان از ثروت و پولداری و شکم پرستی پولدارها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
چرا امان ! مگه پولدار بودن بده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
عزیز دل برادر، پولداری که بد نیست. استفاده ناصحیح از هر چیز از جمله ثروت بد است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
کی گفته اگه آدم از ثروتش در راه خوردن استفاده کنه بده!؟
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
قبول کنید همه نمیتونن مثل هم زندگی کنن تو ایران کم ولخرجی نمیشه برای سفره افطار اینها ثروتشون بیشتره ولخرجیشون هم بیشتره!
فردوس توسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ثروت بی ایمان میتونهبه شکمپرستی و شهوت ختم بشه
ميدونه چاپ نميكنيد اما باز ميگم شما فكر نميكنيد خرج اين سمينارهايي كه ده نفر شركت نميكنن يا اگر شركت ميكنن خواب هستن كمتر از اين گوسفند شكم پر درمياد ؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
هر کار نکوهیده ای باید در جای خودش بحث شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
هزاران آفرین به تذکر به جای شما
باسلام عرب به فکر شکم هست دیگر چه تواقایی هست امریکا که نفت سرمایشان رامی برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
نه که ما خیلی داریم کار می کنیم و پیشرفت می کنیم و ...
به وضع مملکت خودت برس تابی جون. بی خیال اعراب
کوفتشان شود..نامردا ایشالله روزی به بدبختی و فلاکت میرسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اون چهار تا پولداری که فقرا را فراموش کوفتشان شود -*چرا همه را جمع می بندی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
آخه عزيز من دعاي بدبختي براي ديگران دردي واست دوا ميكنه !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
بخيل نباش
بگو خدا بيشتر كنه. به ما هم بده .
فعلا حقوق يك ماه ما يك سير گوشت ميشه
بهروز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
بخیل نباش !
چه تزئین ضایعی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
وحشتناک ترین تزینی بود که تا حالا دیدم .اشتهایم کور شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اتفاقا این غذا خیلی لذیذ هس اگه یه بار تو رستورانهای سنتی عربی بخورید دیگه این حرف را نمیزنید علاوه بر خیار هویج ونوععی سبزی تند هم کنارش میذارن
خدا لعنتت نکنه تابناک که تو ماه رمضان از این عکس ها نشون میدی.باورت نمیشه از عید نوروز تا حالا تو خونه ام گوشت قرمز نبوده. خداحافظ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
چطور اینترنت و کامپیوتر داری ولی نتونستی 1 کیلو گوشت هر چند گران بخری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
سلام!!! :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ان شا الله مشكل شما و خيلي ها حل بشه.
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
شاید از اینترنت محل کار یا دوست یا کس دیگه ای استفاده کرده باشه... چرا ما عادت نداریم حرف همدیگه رو باور کنیم؟؟
سید حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ایشون حتما مثل بعضی ها از اینترنت محل کار استفاده میکنند؟
صرف نظر از این همه گرانی ولی هنوز
برای این حرفها بی انصافی است.
انشاا...خداوند دراین ماه عزیز به بندگانش عنایت فرماید وسلامتی دهد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
شاید بنده خدا از محل کارش اومده سایت تابناک روبخونه بی خودی قضاوت نکن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
دوست عزیز شاید ایشان مثل خیلی ها کارمند هستند و اینترنت و کامپیوتر هم مال خود نیست؟
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
شاید داره از نت سر کار استفاده می کنه، قضاومت بی مورد نکن، وضع مردم خیلی خرابه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
نمي بيني كه از توي محل كارش نوشته؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
آی گفتی،گوشت گوسفندم آرزوست
rayan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
منم نزدیک2 ماه گوشت قرمز ترجیحا گوسفند نخوردم.
نفت و گاز ما و همچنین مس و سنگ های ساختمانی و...... بقیه ثروت های خدادادی ما که از انها بیشتر است پس چرا سبک زندگی ما مانند انها نیست چه اشکالی داشت اگر ما هم رمضان را در هتل های سه هزار میلیاردی!!!!!!در دامنه های البرز به روزه داری مشغول میشدیم؟؟؟!!!نه اینکه هزاران نفر از ما در کشورهای حوزه خلیج فارس به بیگاری مشغول ایم و میلیون ها نفر هم در داخل آرزوی همان بیگاری در آنجا را داریم ولی شرایط را به گونه ای فراهم کردیم که همان افراد ی که آنجا هستند را هم بیرون میکنند.از قدیم این مثل به جا مانده دارندگی و برازندگی...
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ثروتی که ما برای 70 میلیون داریم اونا برای یک میلیون دارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
آفرین به نگاه قشنگت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
کسی که این نظر رو داده معلومه اصلا اطلاعات کافی نداشته و متاسفانه به قولی کوچه بازاری یک حرفی زده.
عزیز من، معلومات کافی اقتصادی و جمعیتی و... نداری همین طوری کامنت نذار این همه آدم رو گمراه میکنی بعد گناهش میفته گردنت. مجبوری مگه؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
آفرین. نظرت کاملا درسته. نه اینکه ما با این همه گاز و نفت وضع مان خیلی خوبه!!!!!
ناشناس
| United States |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اشتباه نکن؛ این موضوع تابناک مربوط به کل اعراب نمیشه بلکه مختص یک عده از شیخ ها و سردمداران عرب حاشیه است و الا بیا تو همین امارات جایی ببرمت که مردم به نون شب هم محتاج هستند و یا همین عربستان. در کل دو تا شیخ نشین که جمعیتشان هم به چند ده هزارتا نمیرسه که کل اعراب نیستن. در کشور خودمان هم به همین سبک است ولی یک عده ای این سبک را دارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
3000 ميليارد رو خوب اومدي
اقااگرممکنه از افطاری در ایران خودمان بگو که اخرین باری که خیلی چیزهارو نخوردم یا نتونستنم بخرم حتی دیگه یادم نمیاد باید برای نخریدن با بچه یا دعواکنی یا گولش بزنی..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
شما که گشنه ای چطوری کامپیوتر و اینترنت داری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
خوب از محل كارش وصل شده. يعني واقعا اين موضوع به اين ساده اي هم متوجه نمي شي و حتما بايد توضيح بديم؟
بیتا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
همینه دیگه از محل کارتون میشینین پای اینترنت وبگردی...حق الناسش به کنار...بعد میگید چرا ما پیشرفت نمیکنیم...خوب معلومه چرا پیشرفت نمیکنیم.چون هیچ کس تو این مملکت یاد نگرفته کارشو درست انجام بده.سرکارم که میریم همه کار میکنیم جز اون کاری که باید بکنیم!!!!!!!
رویا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
خانم بیتا...مگه سرکار دائم کار هست که آدم انجام بده؟مثلا یکی تو بانک کار میکنه و بانک خالیه...بره هی پولا رو بشمره؟
خوش به حالشون هم این دنیا را دارند هم اون دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
خدا هیچ وقت از آدم شکم پرست و اسراف گر خوشش نیومده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
از كجا ميدوني؟
كسي كه پول داره هم حال اين دنيا رو ميكنه هم ميره به 100 نفر غذا ميده 100 تا دعا پشتشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اون دنیا که معلوم نیست!
چرا برخی از ما اینگونه تنگ نظر هستیم.چرا به اعراب حق نمی دهیم تا روزه را در یک کشور اروپایی و بهترین هتل بگیرند کجای قرآن آمده که باید روزه در محل زندگی خود و در بدترین شرایط اب وهوایی بگیرید.خوب منابع نفت و گاز دارند،عرضه دارند استخراج می کنند و پول دارند نوش جانشان...
عنایت فرموده هنگام افطار سری به هتل های تهران خودمان بزنید وگزارش ازضیافت ها تهیه فرمایید تا شیوخ عرب شرمنده خوان نعمت بعضی ها شوند.
خوب با این پولی که کشور ما هم داره مردم مستحق بیشتر از اینها هستند.
اما !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
کدوم پول؟ شما حساب کتاب کن عزیز من ببینیم.
بهتره یاد بگیریم که دیمی حرف نزنیم و اگر نظری این چنین میدیم بر اساس اصلاعات و ارقام باشه.
راستی با 3-4 هزار میلیارد تومان چند تا از این بساط ها رو میشه راه انداخت!!!!!!!!!!
دستشون درد نکنه چون که توانایی دارند اگر پول نفت به مامیدادند ماهم میخوردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
داداش نفت که تموم شه اون وقت خاکشون توسره-نه زیر ساخت صنعتی دارند نه دانششون را توسعه دادند-بعد از اینکه نفتشون تموم شد حداکثر 50 سال دیگه آمریکا مثل آب خوردن ولشون میکنه اگر هم جایی سرمایه گذاری کرده باشند به راحتی به بهانه های مختلف سرمایشون را بلوکه می کنه.اونوقته که فلاکت واقعی را می کشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
الان دبی به پایتخت اقتصادی جهان اسلام معروف شده !! شما نگران تموم شدن نفتشون نباش .
ناشناس
| - |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ظاهرا سري به آن طرف آب نزده ايد و شهركهاي صنعتي و وضعيت آنها را نديده ايد كه از اين حرفها مي زنيد.
آنها پول نفتشان را در كشورهاي ديگر هم سرمايه گذاري مي كنند. سري به بورسهاي جهاني بزنيد و ببينيد درصد سهم شركتهاي عربي را.
امیر احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
دوست ناشناس دوران هزینه کردن اعراب از نفت خیلی وقت است که به پایان رسیده وقتی وارد فرودگاه دبی شوید نوشته ای میبینید که ما سالانه میزبان بیست میلیون توریست هستیم در ضمن اگر تشریف بردی یه سری به مسیر دبی به ابوظبی بزن و شهرک های صنعتی در حال کار بزن در اخر برگشتی کشور عزیزمان برو شهرک صنعتی ارومیه .شکوهیه (قم)و.....واحد های تعطیل شده را ببین و لذت ببر.
چرا ما ایرانیا اینجوری هستیم مگه میمیریم بگیم نوش حان ایشالا خدا به همه بدهد به شما هم بدهد گرسنه ها را سیر کند
خودم 4 سال پیش ماه رمضان در دبی بودم درب تمامی خانه های خانواده شیخ دبی و دیگر شیخها باز بود و در زمان افتار مردم می آمدند دور سفره نشسته و به اندازه خوراکشان میکشیدند و افطار کرده و میرفتند.
نه تظاهر بود نه کسی بالاتر و یا پایین تر نشست نه کسی برای اقوام و دوستان میبرد و واقعا" افطاری دادن به مردم بدون هول زدن و بدون ریا با تمام خلوص نیت.
این یکییشان روی من و برد.
پاسخ ها
امیر
| United Arab Emirates |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
هل نه هول
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
افطار نه افتار مجیدجان
سیدحسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اولا افطار نه افتار
دومابی ریا را از آقای .......باید یادگرفت که هرسال 4 سفره معمولی حداقل 4نوع غذا
برای 4قشر اداری کاملا محتاج به یک وعده غذا
در این ماه تدارک وتا سال آینده خود وآشنایان رابیمه کرده وایشان در طول سال درب خانه اش بروی مردم درمانده از....باز است .
حالایک ماه ثوابش بیشتراست یایک سال/
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
افطار نه افتار
غلامرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
امیرخان اتفاقاً درست نوشته هُل دادن=فشار واردکردن و هول زدن= دست وپاچه شدن وبیقراری است
چه تصویر چندش و ظالمانه ای
پاسخ ها
غلامرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
نه اینکه تو تالارها تو ایران از برهّ بریان خبری نیست !
چه بره لاغر مردنی بوده ، احتمالا از گرسنگی مرده . عربها ی اونوری فرق بره ی خوب و بد و چاق ولاغر را نمی دانند.
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پسر خوب بعد پختن هرقدر هم چاق باشه این جوری میشه ندیدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
بابا بره خور!!!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
احتمالا عربا هم مثل ما نمک و کاه میدن به گوسفندا تا موقع فروش حسابی باد کنه بعد موقع ذبح و پوست کندن به یک چهارم وزنش تقلیل پیدا میکنه
چه اشکالی دارد؟خدای سبحان نعمت نفت وگاز را به آنها ارزانی داشته و آنها نیز به بهترین از آنها جهت رفاه خود و کشورشان استفاده میکنند,ثروتهای خدادادی هیچ وقت تمام نمیشوند, 50سال قبل میگفتندکه نفت ایران 25 سال دیگه تمام میشود,درحالیکه امروزه ذخایرنفت وگاز کشف شده چندین برابر 50 سال پیش میباشد,مگر همیشه بایستی با مرارت زندگی کرد,بافروش نفت وگاز که اقیانوسی درزمین ملل اسلامی وایران خداوندبزرگ هدیه کرده انشالله ملت ماهم ازآن بهره واقعی ببرند.
خودروي لكسوس توي پاركينگ عشق است
خدایا! مرابه وسیله حلالت ازحرام خویش بی نیاز کن,وبافضل وبخشش خودت ازهرچه غیر خودت بی نیاز ساز!
دارندگی و برازندگی.
چرا انتظار دارید همه جا قالیباف روی حصیر باشه؟
لطفا اينقدر يكطرفه در مورد برادران عرب صحبت نكنيد
منم مي خوام.
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
زشته بچه آدم هرچی که دید نمیگه منم میخوام
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
آی گل گفتی... از عکسش پرینت بگیریم گاهی نگاهش کنیم. سال به سال که گوشت کیلو 30 تومن گیرمون نمیاد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
شما سی تومن نداری آقا مهدی؟
ای کاش من هم مثل حاتم طایی بودم هم بره می خوردم هم به دیگران می دادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
از کجا معلوم
چرا ما نه!!!
چرا از بریز و بپاشای کشور خودمون نشون نمیدی
متاسفانه سالیانه میلیاردها دلار از درآمدهای مشترک ازمحل نفت و گاز بدلیل تاخیر در اجرای عملیات پروژه های عسلویه( قرارداد مشترک پارس جنوبی با قطر) و حوزچه های مشترک نفتی بین عراق و کویت به جیب اعراب سرازیر میشود .مسلم است آنها ایچنین هزینه هایی داشته باشند
این بره نهایت اندازه یه مرغ بوده به استخوانش نگاه کنین و الکی داغش نکنین
كله بره رو هم كنار گردنش گذاشتن!!! چه صحنه بدي...
من در قطر هستم این رسم غذا خوردن در مجمع فقط مختص رمضان نیست بلکه در برخی عروسی ها هم دارند ضمنا دور هر مجمع چهار تا شش نفر معمولا از یک خانواده یا دوستان می نشینند و البته با قاشق هم میل می کنند معدود موارد با دست به هر حال کمی غذا اسراف می شود و این نکته منفی است در غیر اینصورت جو بسیار دوستانه ای دارد
عجب تزیین بی سلیقه ای که اشتها را کورمکند
يارو دستش به انگور نمي رسيد ميگفت ترشه
این جور حرف نزنين فکر میکنن ما گدا گشنه هستیم.ما ایرانی هستیم و همین بس.....
آنها از منابع نفتی خودشان و مخصوصا منابع نفتی مشرک با ما بهترین استفاده را می کنند و ما هم چون توانایی و تکنولوژی استخراج را نداریم نگاهشان میکنینم. تا جند سال دیگر هم این منابع مشترک خالی خواهد شده. آرزوی آنها هم این است که همیشه رابطه ما با دنیا تیره باشد تا آنها بتوانند از این وضعبیت بهترین استفاده رابکنند.
اتفاقا بره هرچی کم وزن تر باشه گوشتش ملس تره جانم ! به قول معروف شیشلیکه
هنوز در خیلی از هیئت های خودمان غذا در این مجمع ها سرو می شود آخرین بار در ایام محرم 10 سال قبل بیت .... دیدم. خیلی خودمونو بزرگ نبینید همه مثل هم هستیم .راستی می دونستی غذا خوردن با دست مستحبه
اه اه اه . این غذا ها چیه ؟؟ اصلا مگه میشه این چیزها رو هم خورد .؟؟بره ؟؟؟!!!!!! گوشت ؟؟؟!!!!!! شاید عرب ها هنوز در زمان جاهلیت زندگی می کنن که این غذاها رو می خورن . البته پدر بزرگ هامون یه چیزهایی از قدیمها تعریف میکنن ولی اونا مال قدیم ندیما بوده . به هر حال ما که تو سفرمون جز بوی نفت چیزی نیست بازم خدا رو شکر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
یعنی تو گوشت گوسفند دوست نداری ؟
نوش جونشون.ما هم افطار نون پنیرو چای شیرین داریم خوووووووووو خدایا شکرت خیلی هم خوبه
نوش جونشون.ما هم افطار نون پنیرو چای شیرین داریم خوووووووووو خدایا شکرت خیلی هم خوبه
روزه داری در این کشورها بسیار جالب است.
معمولا با خوردن سحر و خواندن نماز می خوابند و کمی قبل از افطار بیدار می شوند و بعد از آن با رسیدن وقت افطار خوردن را آغاز میکنند و تو خود سحر بیدارند و به خوردن می پردازند و مجدد با اذان صبح تا افطار بعد می خوابند. در اصل جای روز و شب را عوض می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
من سه سال در 3 کشور عربی کل ماه رمضان بودم اصلا این طور نبوده
بیشتر شبیه سوسماره تا گوسفند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
سيروان تو حيفي اينجا موندي! ناسا بايد تو رو مي دزديد
یعنی چه ؟چون اینترنت دارد ،وضعش خوب است.در هندوستان وکشورهای افریقائی هم بسیاری از گرسنگان دارای اینترنت هستند.
با يد ميگفتي بره كبابي
معمولا شتر رو شکم پر می کنند
تو رمضان گوسفند رو
پیشرفتشون خوبه خب
نوش جانشان / لابد باید از ایران اجازه می گرفتند.
واقعا چرا ما نباید اینجوری باشیم؟!!!
حداقل از ما رو راسترند
با سلام

من نمیدانم چرا ما هنوز فکر میکنیم خیلی از همه مردم دنیا بالاتریم یا از همه درست کار تریم. من اینجام؛ اتفاقا مسلمانی و روزه داری اینجا به مراتب بهتر از ایرانه. فقط ما یک کلاغ چهل کلاغمون خیلی خوبه. بجاش برا مردم رفاه بیاریم تا یکم مزه زندگی بی استرس را بچشند.
نوش جونشون دارندگی و برازندگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
به نظرم خود شیفتگی درد بدیه!!!
خواهشا از افطاری های سازمانها و ارگانهای دولتی و سرمایه دارایی که با پول ملت دارن خوش میگذرون خودمون هم نشون بدید کمتر از کشورهای عربی نیست!!؟؟
بد نبود برای مقایسه عکسی هم از سواحل دریای خزر و سواحل خلیج فارس در سمت ایران را در کنار عکس ساحل خلیج فارس در امارات می انداختید. وقتی به سواحل ایران می روی از هرچه ساحل هست متنفر می شوید. خدا زیباست و زیبایی را هم دوست دارد.
این ها پول نفت ماست، پول نفت میادین مشترک که ما عرضه برداشت ازشون رو بعد گذشت 15 سال هنوز پیدا نکردیم، نفت ما گوشت میشه به بدنشون، اونوقت ما درگیر جنگ لفظی با دنیا هستیم.
من در دبی زندکی میکنم اینجا افطاری دادن یک فضای عمومی است بدون اینکه عنوان شود چه کسی بانی انست ضمنا اقای تابناک رمضان ماه رحمت است .....شایسته است دراین ماه برادری ..محبت...صفا..صمیمیت...بین مسلما نان ترویج شود..تا امیدوار دریافت رحمت الهی باشیم..روزه داران التماس دعا...
خداوند در قرآن می فرماید نعمت های روی زمین را برای شما آفریده ایم و اگر بنا بود که خوشی و رفاه بر شما حرام شود هیچ وقت آنها را نمی آفریدم. این حق هر انسانی است که بعد از روزه غذایی که دوست دارد بخورد خصوصا اگر از لحاظ مالی توانایی آن را داشته باشد.
تیتر تابناک القا می کند که این کار اشکال داره. میشه بگی کجای این کار از لحاظ شرعی مشکل داره؟؟
دوست دارم روزی رو ببینم که این عربای ... نفت و گازشون ته کشیده و هیچ صنعت و صادراتی هم ندارن و باید به همون دوران چادر نشینی و شتر سواریشون برن
پاسخ ها
انسان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
من هم ارزو دارم هر کسی که بدبختی دیگران را ارزو میکند و حسد و بخل و کینه عقلش را زایل کرده هرگز به ارزویش نرسد
ما در شهر مقدس قم با تعدادی از دوستان تشکیلاتی داریم که در طول سال مایحتاج تعدادی خانواده را تامین می کنیم ودر ماه رمضان این فعالیتها شدت بیشتری دارد اما نکته اینجاست که اکثرکمکها ازسوی افرادمتوسط است وافراد متمول وپولدار کمک نمی کنند واسم فعالیت ما گدا پروری می گذارند
این عکس بره نیست . اگر کمی دقت کنید تناسب اندازه دانه های برنج و یا خیار و یا حتی فنجان در عکس با اندازه بره جور در نمی آید . مگر اینکه آن بره اندازه یک جوجه باشد؟!!!1
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
عزیزم معمولا برای بره شکم پر از گوسفندهای بسیار کم سن و معمولا شیر خوار استفاده میشود که گوشتی بسیار ترد و لذیذ دارند.
این نوع غذا سابقا که جمعیت کمتر بوده و گوسفندان کم سن را برای استفاده از پوستشان (در موارد استفاده خاص صنعت پوست) سر میبریدند در جنوب ایران هم مرسوم بوده است گرچه هنوز هم گاهی در خانواده های متمول خصوصا از نوع با سابقه عشایریش طبخ و استفاده می شود.
حالا اگه گزارشهاو عکس های سایت یاهو که برای خراب کردن مسلمانان پیش دیگر مسلمانان و جهانیان گذاشته بود رو شما نمی گذاشتی نمی شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
این عکس چه خراب کردنی دارد عزیز جان؟ غذائی بسیار لذیذ و سنتی است
تابناک جان
بر خودم لازم دیدم که اولا از مطلبتون تشکر کنم و ثانیا یک ایراد ادبی از متنتون بگیرم.
در زبان شیرین فارسی به سینی بزرگ گفته میشود که در زبان عامیانه یا خوانده میشود
تابناک جان
بر خودم لازم دیدم که اولا از مطلبتون تشکر کنم و ثانیا یک ایراد ادبی از متنتون بگیرم.
در زبان شیرین فارسی به سینی بزرگ گفته میشود که در زبان عامیانه یا خوانده میشود
یکی از جالب ترین کارها برا من خوندن نظرات تابناکه!
با عرض پوزش
مجمع یا محمعه کاملا درسته و نظر خودم رو اصلاح میکنم. کلا من نظری دارم
بعضیا دو قرون پول اینترنت رو با قیمت گوشت مقایسه می کنند!!
يكي از دوستان من مدتي در دبي زندگي مي كرده تعريف مي كرد طرف با آخرين مدل پورشه مي امد مسجد نماز جماعت كنار كارگرها توي صف نماز جماعت ميخواند
جالب بود. ممنون
لطفایه نگاه به این تازه بدوران رسیده های کشورخودمون بندازیم.اونابدترازعرب های خلیج فارس رفتارمی کنند همیشه عیب دیگران ونگیم .
حساب کتاب کنیداین سینی حدود 500آبخورده 8نفرپای سینی بشینن میشه نفری حدود60تازه یه خانواده عرب جشن گرفته بایه بره این موردبرنامه همیشگیش نیست چون خودشون هم دارن ازسینی عکس میندازن توایران یه رستوران خوب 8نفرهمین قیمته زیاد جوندین یاروتوایران هیچی نداره میره کتونی برندمیخره1میلیون پس عربآبیان مثه شماجوبدن قبول کنیداوناپولدارترن شما این سینی رومیبینیدخودتونونمیبینیدهمتون شدیدصراف توخونه اکثریت دلاروطلاوسکه و...دپوکردیدیه حالی هم به خودتون بدیدفقط کافیه با5گرم ناقابل ازطلاهاتون چنین جشنی بگیرید
مهم اینه که این غذای چند نفره . بعد میشه راجع به آن اظهار نظر کرد.
نوووش جانشان، دارندگی وبرازندگی
باز صد رحمت به سرشون با این همه دارایی روزه میگیرند
زیاد هم تاکید نکن نفت وگاز، مگه کشور خودمون هواپیما صادر میکنه؟
نووشش جان وگوارایشان باد
اون گوشی که تو عکس اخری هست چه گوشی هستش؟!!!!!!!!!!
تابی همین یه قلمو کم داشتیم ، به مشکلات خودمون برس اعرابو ول کن
تازه تو پلوشون پسته و بادوم و بادوم هندی هم دارن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست