بازدید 14772
۱
یک مؤسسه کانادایی مدعی شد:

تجهیزات فیلترینگ اینترنت یک شرکت آمریکایی در ایران!

در این گزارش و در بخش مربوط به ایران، اشاره شده‌ که شش دستگاه فعال شرکت بلو کوت در دو شرکت اصلی زیرساخت ارتباطی ـ که یکی از آنها مستقیم زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ـ وجود دارد. در این گزارش‌ موردی از ‌هشت شرکت بزرگ خدمات دهنده اینترنت یا ISP که از دستگاه‌های مانیتورینگ و فیلترینگ این شرکت استفاده می‌کنند، ‌نام برده شده است.
کد خبر: ۳۳۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱ 12 July 2013
تجهیزات فیلترینگ اینترنت شرکت آمریکایی در ایران!
به تازگی یک مؤسسه تحقیقاتی در کانادا، در گزارشی مدعی شده‌ که به رغم تحریم‌های سخت در حوزه تکنولوژی ارتباطات، بسیاری از تجهیزات مانیتورینگ و فیلترینگ یک شرکت آمریکایی در بسیاری از سیستم‌های ایران، سوریه و سودان وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، ‌مؤسسه تحقیقاتی «سیتیزن لب» وابسته به دانشگاه تورونتو در کانادا ـ که یک آزمایشگاه و مؤسسه تحقیقاتی بینا رشته‌ای برای مانیتور، تحلیل و برآورد کارکرد قدرت سیاسی در حوزه فضای مجازی است ـ در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، ادعای وجود دستگاه‌ها و تجهیزات مانیتورینگ و فیلترینگ اینترنت یک شرکت آمریکایی به نام «بلو کوت سیستم» در ایران و همچنین ۸۲ کشور دیگر را داشته است.

این شرکت پیش از این به دلیل فروش و تحقیق ‌روی تجهیزات فیلترینگ اینترنت از سوی انجمن خبرنگاران بدون مرز به ‌«دشمن اینترنت» نام‌گذاری شده بود.

بنا بر این گزارش، این شرکت، یکی از شرکت‌های متعدد آمریکایی است که اقدام به تحقیقات و بازار‌یابی دستگاه‌ها و تجهیزاتی می‌کند که عملا کاربرد دوگانه در ارتباطات دارند؛ از جمله مانیتورینگ ترافیک اینترنت، بستن وب‌سایت‌ها و همچنین رصد فعالیت‌های آنلاین کاربران اینترنت در جزییات.

در این ‌گزارش آمده است، هم‌اکنون تکنولوژی‌های ارتباطی ساخت غرب ـ که قادر به تجسس و سانسور نیز هستند ـ به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های ارتباطی خدمات دهندگان اینترنتی در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

گزارش یادشده در ادامه آورده است، به رغم وجود تحریم‌های سفت و سخت در راستای جلوگیری از فروش و رسیدن تجهیزات ارتباطی به کشورهای تحریمی، اکنون شمار انبوهی ‌از این تجهیزات در کشورهایی چون ایران، سوریه و سودان در حال استفاده است.

محققان در این گزارش یکی از مهمترین دلایل این امر را عدم شفافیت، مسئولیت پذیری و همچنین ‌برقرار نکردن یک رژیم مشخص حقوقی برای صادرات تجهیزات ارتباطی غرب عنوان کرده‌اند.

این گزارش همچنین یادآور شده است، نکات آمده درباره تجهیزات سانسور و مانیتور اینترنت، از مجموعه محصولات و تحقیقات یک شرکت آمریکایی فرا‌تر می‌رود و به موضوع وسیع‌تر پیامدهای ‌در پیش گرفتن ‌چنین سیاست‌هایی در سطح جهانی و حتی در خود غرب نیز اشاره دارد.

گفتنی است، در متن اصلی این گزارش و در بخش مربوط به ایران، اشاره شده‌ که شش دستگاه فعال شرکت بلو کوت در دو شرکت اصلی زیرساخت ارتباطی که یکی از آنها مستقیم‌ زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، وجود دارد. در این گزارش ‌موردی به نام هشت شرکت بزرگ خدمات دهنده اینترنت یا ISP در ایران ـ که از دستگاه‌های مانیتورینگ و فیلترینگ این شرکت بهره می‌گیرند ـ اشاره شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
این گزارش را من کامل خوندم کاملا موردی است یعنی رنج IP هایی که نام برده در حد 256 IP است که معمولا مربوط به شبکه داخلی شرکت هاست نه فیلترینگ کلی. اصولا هیچ شرکتی تو ایران وقتی فیلترینگ زیرساخت وجود دارد نمیاد خودش هم یک فیلتر دیگر بزاره. اصلا منطقی نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست