بازدید 43822

تحریم‌های ایران چه زمانی برداشته خواهد شد؟

یکی از مباحثی که با فاصله اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات‌ در محافل رسانه‌ای و تحلیلی مطرح شد، میزان احتمال عادی‌سازی روابط ایران با جامعه جهانی و به دنبال آن، برداشته شدن تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران بود؛ اما پرسش اینجاست که چنین انتظاری، در چه چشم‌انداز زمانی ‌تحقق خواهد یافت؟
کد خبر: ۳۲۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸ 29 June 2013
تحریم های ایران چه زمانی برداشته خواهد شد؟
یکی از مباحثی که با فاصله اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات‌ در محافل رسانه‌ای و تحلیلی مطرح شد، میزان احتمال عادی‌سازی روابط ایران با جامعه جهانی و به دنبال آن، برداشته شدن تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران بود؛ اما پرسش اینجاست که چنین انتظاری، در چه چشم‌انداز زمانی ‌تحقق خواهد یافت؟

به گزارش «تابناک»، در میان خواسته‌های گوناگونی که از زمان اعلام نام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، از سوی دولت جدید مطرح می‌شود، این خواسته مطرح است که با ایجاد تحول در جنبه‌های گوناگون سیاست خارجی کشور و در پیش گرفتن دیپلماسی عقلایی، زمینه برداشته شدن تحریم‌های شدید علیه کشور ‌فراهم آید.

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این ‌که در مورد این خواسته نیز همچون بسیاری از خواسته‌های دیگر مردمی ـ که در روزهای اخیر مطرح می‌شود ـ نوعی عجله و شتاب‌زدگی و بی توجهی به زمینه‌های لازم برای تحقق این امر دیده می‌شود، به گونه‌ای که گاه از برخی اظهارنظرها چنین برمی‌آید که گویا این انتظار می‌رود، به فاصله چند هفته یا چند ماه پس از آغاز به کار رسمی دولت جدید، کاهش تدریجی تحریم‌ها آغاز شود.

اما در بیان دلیل نادرست بودن این گونه خواسته‌های شتاب زده، باید گفت، حتی در صورتی که روحانی بتواند با تشکیل یک تیم دیپلماسی بسیاری قوی، ‌موازی در راستای تنش‌زدایی در روابط خارجی و کاستن از نگرانی‌های مطرح درباره برنامه هسته ای گام برداشته و در آن کاملاً موفق ‌کار کند، باز هم با توجه به زمینه‌های قانونی و همچنین متنوع و چندلایه بودن تحریم‌ها، منطقاً امکان لغو آن‌ها در کوتاه مدت نیست؛ برای نمونه، یکی از مسائل مطرح در این زمینه، تمایز قائل شدن میان تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه وضع شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها‌ همچون کاناداست. افزون بر این، خود تحریم‌های آمریکا نیز به دو دسته کلی تحریم‌های مصوب ‌در کنگره و تحریم‌های مبتنی بر فرامین ریاست جمهوری این کشور بخش‌بندی می‌شود.

در این زمینه باید گفت، برداشته شدن تحریم‌های وضع شده از سوی نهادهای بین‌المللی و یا نهادهای قانونگذار داخلی کشورهای غربی، سخت‌‌تر و زمان‌بر‌تر از دیگر انواع تحریم‌هاست و با توجه به ضرورت وجود نوعی اجماع میان قانونگذاران و یا اعضای نهادهای مذکور، حتی در صورت به وجود آمدن اراده لازم، باز هم رویه‌ای طولانی برای آن مورد انتظار است.

برای توضیح روشن‌تر این موضوع، می‌توان به تجربه عراق و تحریم‌های جهانی وضع شده علیه این کشور در دوره حکومت صدام اشاره کرد؛ تحریم‌هایی که پس از گذشت 23 سال، روز گذشته ‌رسما از سوی شورای امنیت لغو شدند.

بنا بر این گزارش، همان گونه که در مورد عراق دیده می‌شود، با وجود اینکه بیش از یک دهه از حمله آمریکا به این کشور و سقوط صدام می‌گذرد (در واقع در شرایطی که عملاً تغییر حکومت در این کشور اتفاق افتاد) تحریم‌های شورای امنیت تا همین یک روز پیش، بر دوش دولت و مردم این کشور سنگینی می‌کرد.

تازه این در حالی است که عراق هنوز باید به پرداخت غرامت به کویت ادامه دهد. دولت عراق تاکنون 36 میلیارد و 400 میلیون دلار به کویت غرامت پرداخت کرده و 16 میلیارد دلار دیگر باقی مانده است که بغداد باید آنها را بپردازد. برآوردها نشان می‌دهد این رقم نیز تا اوایل 2015 ‌‌کامل پرداخت خواهد شد.

به هر حال، برداشته شدن تحریم‌ها علیه عراق، بر پایه مصوبه ای صورت گرفت که با اجماع کامل و بدون هیچ مخالفتی به تصویب اعضای شورای امنیت رسید.

به این ترتیب، دیده می‌شود که نه تنها تغییر در بدنه دولت یک کشور، بلکه حتی تحولی گسترده‌تر همچون تغییر نظام نیز ضرورتاً به برداشته شدن تحریم‌ها از آن کشور منجر نخواهد شد.

همین نکته درباره تحریم‌های وضع شده از سوی کنگره آمریکا نیز درست است. در این باره، آنچه بیشتر ـ نزدیک همه ـ تحلیلگران بر آن اتفاق نظر دارند، این است که در صورت وجود عزمی در ایالات متحده برای کاهش تحریم‌ها، این کار طبیعتاً از تحریم‌های ریاست جمهوری آغاز خواهد شد، زیرا اتفاق نظر نمایندگان کنگره و سناتورهای اغلب تندروی آمریکایی در این زمینه، کار چندان ساده ای نیست.

بنابراین، گویا خواسته‌ها و انتظارات از دولت جدید برای بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی که برداشته شدن تحریم‌ها نیز بخشی از آن است، باید با صبر و حوصله و فارغ از شتابزدگی انجام گیرد و شرایط قانونی و ساختاری نیز در این زمینه مورد توجه ‌باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴۵
انتشار یافته: ۴۴
این که چرا این مقاله را اکنون می زنید نه آن زمانی که این تحریم ها وضع می شد جای گله دارد اما امیدوارم که واقعا شرایط این گونه که در این مقاله اشاره شده به پیش نرود و زودتر از آینها بتوانیم تحریم های غربی را دفع کنیم چون قطعا به همان میزان که تحریم ها دیرتر برداشته شود به همان میزان آثار و عواقب تحریم ها هم دیر تر از بین می رود. من امیدوارم سال هایی که در بالا اشاره شد همانند سال های فاصله بین مثلا والیبال ما با دنیا باشد که فرضا می گویند والیبال ما با دنیا سال ها فاصله دارد ولی با یک برنامه ریزی دقیق و خردگرا ظرف چند سال خود را به دنیای برتر والیبال می رسانیم .
بايد بعنوان يك خانم خانه دار خدمتتان عرض كنم برخلاف نظر كسى كه قطعنامه هارا كاغذ پاره ميدانست و بيشترين آسيبهارا بدليل ادبيات نسنجيده اش به كشور تحميل كرد بخوبى ميدانيم چه پروسه طولانى وسختى بايد طى شود تا تحريمها برداشته شود ماراى داديم تا دولت جديددر راه درست گام بردارد والا بخوبى ميدانيم اين مهم يك ساله ودوساله امكان پذير نيست مهم تعامل نظام با دنياست البته با حفظ عزت ايرانى.
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
حرفتان مورد تایید است اما مسئله مهم اتخاذ سیاستهای تنش زدایی است که دولت آینده باید در اولویت قرار دهد
زمانی که تونستی 3 متر نخ رو با 5 تا نخود جمع ببندی یا دو تا خط ریل به هم دیگه رسیدن اونوقت هم تحریم ها برداشته میشه...
ساده انگارانه است که تصور کنیم امریکا با روی کار امدن شخص یا طرز فکری با ایران از در سازش وارد می شود
ایالات متحده منافع مشخص و معینی دارد و هر جا که منافع خود را در خطر و یا از دست رفته ببیند آن کشور را از هستی ساقط می کند
A very good article. The facts stated in the article are accurate.
This is the most amazing discussion I have ever read in Tabnak.
Thanks
ما فقط به خاطر وعده هایی که بهمون داده شده به اقای روحانی رای دادیم ، ایشان چنین القا کردند که به محض انتخابشان تمامی مشکلات برطرف خواهد شد پس ما نیز چنین توقعی داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
در حد و توان هیچ فردی از بشر این کره خاکی نیست و نخواهد بود که بتواند به یکباره تمامی مشکلات به وجود آمده در هر نوع که باشد را برطرف نماید پس لطفا واقع بین باشید و در اوهام و توهمات و عالم هپروت به سر نبرید فقط یک امکان وجود دارد و آن هم وجود یک معجزه که قطعا آن هم به اجازه و اذن خداوند قادرمتعال و در مورد پیامبران صدق میکند شما خودت نیز بعنوان یک سرپرست - مدیر - رییس- مسئول قادر نخواهی بود یکباره مشکلات را برطرف نمایی هرچند القا کرده یا قول داده باشی مشکلات - سازندگی و خلقت هر موجود یا شی و وسیله به تدریج و درگذر زمان انجام شدنی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
اینطور هم نیست و چنین قولی که همه مشکلات برطرف شود ندادند بهرحال باید واقع بین بود و صبر داشت.
آدم یاد این ضرب المثل میفته که"یه نادان یه سنگ را ته چاه میندازه که 100 تا عاقل نمیتونن دربیارنش"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
همه جناحها در ایران بخاطر حقوق قانونی ما ایستادگی کردند و نادان و زورگو امریکاست
خیلی ها از تحریم ایران دارن نون میخورن تابناک جان.....
تابناک شما هم شدین کاسه داغ تر اش .
همین که اسمش بیاد تحریم جدید نمی خوان بکنن و تحریم ها میخواد لغو بشه در شرایط کنونی واسه ما کافیه حالا اصلا 7 8 سال بکشه.
تحریم ول کن
کی به ما غرامت میده؟
کویت جهان آرا و باکری و هزاران جوان عزیز و آینده دار را از دست داد یا ما؟
آقا خلاصه اش میشه اینکه دولت قبلی اونقدر خراب کرده که باید دولتها بیان و برن تا بتونن کار قبلی رو جمع کنن
وضع تحريم خيلي راحت است ولي رفع آن سالها طول مي كشد مثلا هنوز برخي از تحريمهاي عراق از زمان صدام حسين رفع نشده اند . ايران بايد شفافيت بيشتري در كارهايش داشته باشد تا از تحريمهاي بيشتر جلوگيري نمايد و بعد با همكاري بيشتر شرايطي را فراهم كند كه به تدريج تحريمها برداشته شود .
تحریم ها تنها زمانی برداشته خواهد شد که غربی ها به این نتیجه برسند د که تحریم ها اقتصاد ایران را به سمت ضعیف شدن پیش نخواهد برد، نه زمانی که یک تیم دیپلماسی قوی به مذاکره برود!
می گید نه ببینید که با تیم دیپلماسی قوی روحانی خواسته های غرب افزایش می یابد یا کاهش!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
دقیقا این درست است اگر احساس کنند ما ضعیف شده ایم و تحریمها اثر دارد حتما اضافه میکنند.
به امید خدا تا نابودی دشمن چیزی نمانده است
پس ببینید نخبه گان سیاسی ما ( البته مدعیان نخبه سیاسی ) چقدر از اصول و قوانین ین الملل ( نمی خواهم دفاع کنم و بگویم درست هستند ولی بهر حال وجود دارند) غافل هستند . نه تنها مردم این دوره بلکه نسل ها را گرفتار کرده اند .
wise and neccessary 
چه کسانی مخالف نزدیکی ایران و امریکا هستند ؟
1. بعضی جریانات اقتصادی و تندروها در ایران
2. بعضی جریانات اقتصادی و تندروها در امریکا
3. روس ها
4. چینی ها
5. اتحادیه اروپا بخصوص انگلیس
6. کشورهای حاشیه خلیج فارس و ...
شاید بتوان گفت تمام کسانی که از قدرت ایران می ترسند .
اقلا كويت داره از عراق غرامت ميگيره ، در مقابل ، ما چنان در همه چيز فرو مي رويم كه نه تنها چيزي دستمان را نمي گيرد ، بلكه بايد سالها فشار و هزينه را در تمام ابعاد تحمل و پرداخت كنيم ، البته بايد قبول كنيم كه خروجي ما با همه دنيا از باب عزت ملي فرق دارد .
یعنی تا یکی دو نسل دیگه اسیر ی مشت کاغذ پاره هستیم!
این فکر را کاملآ از سرتان بیرون کنید که امریکا تمام تحریم های ایران را لغو کند چون تنها در صورتی این موضوع اتفاق می افتد که ما به صراحت از برخی ارمان هایمان به خصوص در زمینه ی فلسطین و اسرائیل عقب نشینی کنیم.
البته امیدوارم دولت اقای روحانی بتواند با یک بازی برد-برد حداقل برخی تحریم های ایران را رفع کند تا مردم نفس راحتی بکشند.
با سلام.یه سوال ازتون داشتم.میخوام بدونم چرا عراق به ایران هیچ غرامتی پرداخت نمیکنه؟در صورتیکه خسارات وارده از طرف عراق به ایران با کویت قابل مقایسه نیست؟کویت هم الان روابط خوبی با عراق داره ولی غرامت رو هم میگیره.
غرامت ایران کی پرداخت خواهد شد ؟
ممنون تابناک از اطلاع رسانی دقیق که جهت مردم عوام و بی اطلاع از قوانین بین المللی ارائه دادی!هر چند هیچ گاه نظرات مخالفین از جمله بنده چاپ نمی شه! معنی این خبر که کاملا صحیح است یک دوره حداقل 10ساله سخت وخطرناک برای ایران است که در آستانه آن قرار داریم !
باید به زندگی با تحریم ها حداقل در یک دوره 5 ساله دیگر عادت کنیم و کشور را پیش ببریم
انشاالله بعد از نابودي رژيم اشغالگر وآمريكا حتماً برداشته ميشه
برداشته شدن تحریم یک خیال خام است. آنها برای به زانو در آوردن ما این تحریم ها را گذاشته اند، حال سوال اینجاست که آیا ما به زانو در آمده ایم که حالا آنها تحریم ها را بردارند؟ آیا در دوره های قبلی ریاست جمهوری به حرفشان گوش ندادند؟ ولی دیدیم که فشارها را بیشتر کردند. پس زهی خیال باطل اگر فکر کنیم با یک نفر فشارها بر کشور و مردم کمتر خواهد شد.
تا زمانی که چشممان به برداشتن تحریم ها از سوی دیگران باشد ، تحریم خواهد بود.
شما که می گید تحریم شورای امنیت سالهای سال طول میکشه و تحریم آمریکا منوط به عادی سازی روابط و تحریم اروپا منوط به شفاف سازی انرژی هسته ایه حالا حسابشو بکنید که کی تحریم ها برداشته میشه
لازم نیست همه تحریم هابرداشته شه فقط تحریم نفت وبانک مرکزی برداشته شه خیلی مشکلات بهترمیشه
به نظره من ما نباید ایران رو با عراق مقایسه کنیم خوب امریکا خوب میدونه اگه بخواد ایران رو تا پای نابودی ببره برا این تحریم ها اسرایل رو اول نابود شده می بینه . خوب مگه عراق براش خطری داشته برا همین هم هنوز تا هنوزه تحریم هاش هست اما ایران از نظر خیلی از مسائل تحریمش به ضرر آمزیکا تمام داره میشه
باید از تحریم ها بعنوان فرصت تولید داخلی استفاده کنیم.
تا قوی نشیم دنیا به ما احترام نمی گذارد
تحریمها وضع شده تا فشار بیاورند تسلیم شویم و مواضعمان را عوض کنیم (بخصوص در مورد اسرائیل) یا اقتصادمان انقدر ضعیف شود که مردم خسته شوند.

تحریمها قبل از هسته ای هم وجود داشته است به بهانه های مختلف مثل حمایت از تروریسم منتها فقط توسط امریکا اجرا میشده امریکا همواره خیلی دوست داشته که کشورهای دیگر هم ایران را تحریم کنند و موضوع هسته ای این بهانه را دستش داده است.

با این حساب امریکا حالا تازه موفق شده و به هدفش رسیده است پس اصلا تحریمها را بر نخواهد داشت.

در قضیه هسته ای ایران نهایت شفافیت و اعتماد سازی و همکاری را داشته و چندین بار آماده مصالحه بوده (در زمان روحانی، لاریجانی، جلیلی) که هر دفعه بقیه طرفها قبول کرده بودند ولی خود امریکا زیر آن زده است.

تحریمها فقط در شرایطی برداشته میشوند که امریکا ببیند اثر ندارد و تشدید هم خواهد شد.

اینکه مردم اینهمه اصرار به برداشتن آن بکنند و زود آنرا درخواست بکنند نه تنها کمک نمیکند که بدتر هم هست.

تنها راه ما اتحاد و انسجام داخلی است، گسترش اقتصاد و تولید داخلی و توریسم و استفاده از منابع دیگر بجای نفت است. اقتصاد ایرانبیش از 1000 میلیارد دلار تولید دارد و صادرات نفت در بهترین حالت 50 میلیارد دلار در آمد داشته پس بدون آنهم با مدیریت بهتر میتوان کشور را اداره کرد.
تحریم ها به این زودی برداشته نشه هیچ توافقی بین ایران و شورای امنیت سازمان ملل صورت نمیگیره در نتیجه هیچ وقت تحریم ها برداشته نخواهد شد.
تحریم ها زمانی برداشته خواهد شد که انقلاب ما کا ملاً از بین برود و مردم ما دیگر توان انقلاب اسلامی نداشته باشند و از انقلابی که کرده اند بارها و بارها عذرخواهی کنند و اعلام کنند که هیچ پیشرفتی را نمی خواهند. و این احماقانه ترین راه است که دشمن از ما میخواهد.
هدف از تحریم ها در منگنه قرار دادن صنایع نفت و گاز ایران است و تا زمانی که قرارداد بیع متقابل قطر با شرکتهای اروپایی و امریکایی برقرار است تا آن زمان ایران بایستی تحریم شود .
علت آن این است زمانی کشورهای همسایه از جمله قطر و عربستان بیشترین نفع و برداشت را از ذخایر عظیم مشرک با ایران را دارند ، که ایران تحریم باشد والا ایرانی که تحریم نباشد و بتواند در میدادین مشترک سرمایه گذاری کند بنفع غرب و قطر نخواهد بود .
خدایا خودت به دادمون برس دیگه از این همه استرس خسته شدیم
الان میشه دقیق یا حدودی حدس زد که تحریم های ایران کی برداشته میشه و کی راحت میشیم یا نه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم