بازدید 3102
برنامه های فاطمه دانشور برای زنان و خانواده؛

ایجاد کمیته تخصصی برای کودکان کار

کد خبر: ۳۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶ 25 June 2013
فاطمه دانشور، مدیر عامل مؤسسه خیریه مهرآفرین توانست به عنوان شانزدهمین نفر به لیست 31 نفره شورای شهر تهران راه یابد. او یکي از کارآفرینان موفقي است که ۳۵ سال سن دارد و از ۲۷ سالگي به حوزه کسب‌ و کار ورود پیدا کرد.

به گزارش مهرخانه، دانشور با بیان اینکه نباید در برنامه ریزی ها زنان و مردان را از یکدیگر مجزا کنیم، تصریح کرد: باید توجه داشت که نباید موضوعات را در عرصه های مختلف زنانه و مردانه کرد، ولی از آنجایی که به زنان در طول تاریخ ظلم شده است و جامعه به زنان بدهکار است، باید مشکلات آنها با نگاه ویژه ای رفع گردد.

دانشور با اشاره به اینکه باید برای احقاق حقوق زنان تلاش کرد، افزود: من به عنوان یک فعال اجتماعی هر زمانی که موضوعی را مخالف با شأن زنان دیدم، اعتراض کردم، ولی هرگز نگفتم برای زنان وزارت خانه ای جدا تأسیس کنیم؛ چراکه جداسازی در این حد اشتباه است.

پیشنهاد افزایش کمیسیون های تخصصی از 3 به 10 کمیسیون

عضو انجمن زنان مدیر کارآفرین به تشریح برنامه های خود در شورای شهر چهارم پرداخت و گفت: بیشترین اهداف من در شورا، مسائل اجتماعی است؛ چراکه این حوزه زنان، مردان و کودکان را در بر می گیرد و من نیز عمدتاً برای آسیب دیدگان اجتماعی فعالیت کرده ام.

وی اضافه کرد: اولین پیشنهاد من به شورای شهر افزایش کمیسیون های تخصصی از 3 به 10 کمیسیون است. با این روش موضوعات بیشتری قابل طرح در شورا خواهد بود و بیشتر می توان برای بررسی کارشناسی آنها وقت گذاشت. همچنین یکی از این کمیسیون ها می تواند با موضوع زنان شهروند تشکیل شود.

مناسب سازی فضا برای زنان شهروند

دانشور مناسب سازی فضا برای زنان شهروند را به عنوان دیگر برنامه خود معرفی کرد و ابراز داشت: محیط شهر ما تا حدودی مردانه است و باید فضا را برای زنان مناسب سازی کرد؛ مثلاً پارک های بیشتری به زنان اختصاص داد یا تعداد شهربانوها و فعالیت های صورت گرفته در آنها را ارتقا بخشید و تفریحات خاص زنان را مورد توجه قرار داد.

فراهم آوردن امکانات کارآفرینی برای زنان جوان

مدیرعامل مؤسسه مهرآفرین به فراهم آوردن امکانات کارآفرینی برای زنان در سطح شهر اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات زنان ما در بحث کارآفرینی اعتماد به نفس پایین آنهاست که می توان با راه اندازی فضاهای آموزش و مشاوره به ایجاد این اعتماد در زنان جوان کمک کنیم و آنها را به سمت بازارهای کسب و کار تشویق نماییم.

دانشور تأکید کرد: در حال حاضر بیشترین درصد صندلی های دانشگاه توسط دختران اشغال شده است و این نشان می دهد که آنها تمایلی برای حضور به بازار کسب و کار ندارند و ترجیح می دهند در دانشگاه ورود پیدا کنند؛ بر عکس آنها پسران هستند که ترجیح می دهند وارد بازار کسب و کار شوند. در بررسی های چندساله ام به این نتیجه رسیده ام که از علل عمده این عدم تمایل در دختران، مسائل فرهنگی و روانشناسی مثل ترس است و باید با ارائه آموزش های لازم فرصت کارآفرینی را برای آنان جوان ایجاد کرد.

بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی

عضو چهارمین شورای شهر تهران ادامه داد: بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی، از دیگر برنامه هایی است که تاکنون مغفول مانده و امیدوارم بتوانم در این حوزه مفید فایده باشم؛ چراکه بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه با آموزش در خانواده، که کوچک ترین نهاد یک جامعه است، حل می شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای افزایش سطح آگاهی افراد جامعه می تواند در قالب یک طرح توسط شورا تدوین و برای اجرا به شهرداری ارائه شود و اینگونه شعار «تهران؛ شهر آموزش دهنده» محقق خواهد شد؛ یعنی شهروندان شهر تهران می توانند الگویی برای سایر شهرها باشند تا آنها هم به این شیوه عمل کنند.

به گفته دانشور با تأسیس فرهنگسراها و خانه فرهنگ ها در سطح تهران، تحول مثبت و خوبی روی داد که اثرش تا به امروز نیز ماندگار است.

ساماندهی کودکان کار

مدیر انجمن مهرآفرین به برنامه هایش در حوزه ساماندهی کودکان کار اشاره کرد و افزود: ساماندهی کودکان کار طبق قانون برعهده سازمان بهزیستی است، ولی شهرداری چون پتانسیل بالا و خوبی دارد می تواند در زمینه جمع آوری و ساماندهی کودکان کار به بهزیستی کمک کند و حتی در حوزه هایی که این سازمان به دلیل کمبود منابع ضعیف عمل کرده است، شهرداری می تواند مکمل باشد و آن را تکمیل نماید.

وی با اشاره به اهداف شخصی‌ اش در زندگی برای کمک به زنان و کودکان بدسرپرست و بی‌ سرپرست، اظهار کرد: این موضوع از اولویت ‌های زندگی ‌ام بوده و برای رسیدن به این هدف با تأسیس مؤسسه مهرآفرین در سال ۱۳۸۴، سعی کردم به بخشی از اهداف موردنظرم دست یابم، به طوری که تاکنون ۱۵ هزار خانوار تحت پوشش این مؤسسه قرار گرفته‌ اند.

افزایش آمار کودکان کار و زنان بدسرپرست و بی‌ سرپرست در سطح شهر روح هر شهروندی را آزار می ‌دهد

دانشور ادامه داد: به دلیل حجم بالای مهاجرت ‌ها به شهر تهران، این شهر همواره در معرض ظهور آسیب ‌های اجتماعی به ویژه برای کودکان و زنان بوده و در کنار سایر نهادهای متولی در این زمینه، معتقدم، شورای شهر تهران می‌ تواند ورود جدی به این مسئله داشته باشد و چون افزایش آمار کودکان کار و زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست در سطح شهر روح هر شهروندی را آزار می ‌دهد، نمایندگان مردم در شورای شهر باید علاوه بر حل مشکل این افراد آسیب دیده، به فکر آسایش روحی و روانی سایر شهروندان هم باشند.

شهرداری ظرفیت ساماندهی کودکان کار را دارد

وی اضافه کرد: من معتقدم  قانون وحی منزل نیست و اگر واقعاً شهرداری ظرفیت ساماندهی کودکان کار را دارد، باید بخشی از این قضیه را به عهده بگیرد؛ چراکه حضور زنان و کودکان کارتن خواب در زیر پل های شهر تصویر نازییایی را در ذهن شهروندان ایجاد می کند.

دانشور ابراز داشت: من در حوزه کودکان کار هشت سال پژوهش انجام داده ام و در حال حاضر به طرح ها و برنامه های خوبی در این زمینه دست یافته ام که می تواند قابل طرح در شورای شهر باشد و اگر برای کودکان کار در شورای شهر یک کمیته اختصاصی زیر نظر کمیسیون مربوطه ایجاد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این خصوص استفاده شود، اقدامات خوبی برای ساماندهی آنها خواهیم داشت.

تشکیل کمیته تخصصی با حضور دغدغه مندان حوزه کودک

مدیرعامل مؤسسه مهرآفرین ساماندهی کودکان کار را از طریق همکاری های بین بخشی میسر دانست و خاطرنشان کرد: من معتقدم باید یک کمیته تخصصی کودکان کار در شورای شهر و زیر نظر کمیسیون مربوطه تشکیل شده و نمایندگانی از وزارتخانه های مربوطه، سازمان بهزیستی، وزارت رفاه، آموزش پرورش، بهداشت، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و هرکس که به نوعی به موضوع کودکان مربوط می شوند در آن حضور داشته باشند و با یکدیگر تعامل کنند تا این معضل بر زمین مانده را از سر راه بردارند.

وی ابراز داشت: من با قاطعیت در حوره ساماندهی کودکان کار قدم بر می دارم و لحظه ای از دنبال کردن این هدف کوتاه نمی آیم؛ چراکه یکی از دردهایی است که در وجود خودم احساسش می کنم.

چرا به عرصه سیاست وارد شدم؟

وی در پاسخ به انتقادات وارده در خصوص ورودش به عرصه سیاست، اظهار داشت: شاید بسیاری اعتراض کنند که چرا من وارد فضای سیاسی شده ام، ولی من اعتقاد دارم شورای شهر تنها به سیاست مربوط نمی شود و انقدر دامنه کودکان کار گسترده است و در سطح شهر آمار بالایی دارد که یک سازمان مردم نهاد به تنهایی نمی تواند از عهده این معضل بر آید و قطعاً بخش مهمی از این معضل باید از طریق نهادهای سیاستگذار کشور طرح و بررسی شده و در سیاست های کلان کشور گنجانده شود.

دانشور در پایان اذعان داشت: طبق قانون اساسی یکی از ارگان ها و نهادهایی که می تواند در تصمیم گیری ها نقش داشته باشد، شورای شهر است و شهرداری نیز نهاد بزرگی است که در حد یک دولت می تواند عمل کند. پس ظرفیت شورای شهر بسیار بالاست و می تواند تأثیرگذار باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست