بازدید 21518
یک بد سلیقگی انتخاباتی زمینه‌ساز شد؛

طولانی‌ترین تعطیلات تابستانی در پیش است!

امسال سرگیجه تابستانی خانواده‌ها شدیدتر از همیشه است، چراکه هنوز یک سال از اجرای سیستم جدید آموزشی نگذشته که به رأی مدعیان ایجاد این تحول، مدارس و دانشگاه‌ها زودتر از همیشه تعطیل شده و فارغ از این عارضه پیشگیری نشده و غیر موجه، طولانی‌ترین تعطیلات تابستانی در حالی از راه می‌رسد که حتی خبری از شعارهای کلیشه‌ای هر ساله هم نشده و سکوتی غیر مسئولانه فراگیر شده است!
کد خبر: ۳۲۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷ 01 June 2013
امسال با رویدادی مواجه هستیم که در تقویم آموزشی کشور کم سابقه است؛ تقریبا همه دانش آموزان ابتدایی امتحاناتشان به پایان رسیده و دانشجویان هم در اواخر راه امتحانات پایان ترمشان هستند که معنی سر راست این سخنان، در پیش بودن طولانی‌ترین تعطیلات تابستانی است.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری با اقدام کم‌سابقه و ‌توجیه‌ناشدنی برخی مسئولان، به تعطیلی پیش از موعد دانشگاه‌ها و مدارس انجامیده، بدیهی است ‌از مسئولان توقع داشته باشیم تا کمی زودتر از سال‌های گذشته، زمینه را برای رقم زدن اوقات فراغت انبوه پر شمار جوانان و نوجوانان آماده کنند؛ اما هر چه اخبار را زیر و رو می‌کنیم، نشانه‌ای از این رویکرد به چشم نمی‌خورد!

البته این سردرگمی تابستانی نه مربوط به امسال است که تعطیلات طولانی‌تر از همیشه شده و نه مربوط به هیچ سال دیگری، بلکه عمری ا‌ست ‌با تعطیلی مدرسه‌ها و مراکز دانشگاهی، بحث تعطیلات تابستانی و چگونگی گذراندن آن مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته و متولیان امر را به تکاپو وادار می‌کرده است.

در این باره باید گفت که تعطیلات تابستان و چگونگی گذراندن آن، دیگر به‌ موضوعی نخ‌نما تبدیل شده و هر چه بیشتر از آن گفته و نوشته می‌شود، کمتر تغییر و تحول مثبتی در رابطه با آن رخ می‌دهد تا بیشتر دانش آموزان و دانشجویان پس از گرفتن کارنامه‌ها همچنان تابستان خود را به بطالت گذرانده و بر پایه آمار تنها نزدیک به 15 درصد از آنان در برنامه‌های رنگارنگ اعلامی شرکت کرده و گروهی هم با اصرار و دل‌نگرانی خانواده‌ها خود را در کلاس‌هایی به مراتب کسل کننده‌تر از مدرسه ببینند.

تابستان‌ها یکی یکی می‌آیند و می‌روند و دستگاه‌ها و نهادها‌ ‌از برنامه‌های ریز و درشت خود برای پر کردن تعطیلات تابستانی می‌گویند، اما نیم نگاهی به روزهای داغ تابستانی بچه‌های اطرافمان کافی است تا دریابیم ‌این فصل و تعطیلات طولانی‌اش، لحظه به لحظه و روز به روز برای اکثریت افراد جامعه که کارشان خواندن و آموختن است، همچنان به بیهودگی و بطالت و در خوشبیانه‌ترین حالت، به دیدن تلویزیون و مشغول شدن به بازی‌ها و سرگرمی‌های رایانه‌ای می‌گذرد.

به عبارت بهتر، با سردرگم‌ترین کلافی روبه‌رو هستیم که دست کم به تعداد سالهای گذری شده، تأکید بر برنامه‌ریزی برای آن مورد بحث قرار گرفته و لزوم آن بارها و بارها به اثبات رسیده؛ اما خروجی ملموس آن همین چیزی است که این روزها می‌بینیم؛ بی برنامگی محضی که از فرط تکرار، به نقطه ضعف ثابتی در کشورمان تبدیل شده و اینقدر عادی گشته که چه بسا اعتراض نسبت به آن عجیب به نظر برسد.

اما نکته اینجاست که امسال به رغم افزایش کم سابقه مدت تعطیلات، نه خبری از آن شعارهای ـ ولو تکراری ـ هر ساله به گوش می‌رسد، نه خبری از منتقدان زیاد بودن تعطیلات تقویم شده و نه حتی مسئولانی که مدافع تعطیل کردن پیش از موعد دانشگاه‌ها و مدارس بودند، به این مهم توجهی داشته‌اند که یک روز کاستن از طول دوره آموزشی به معنای یک روز افزوده شدن بر روزهای بی‌تدبیر رها شده‌ جوانان خواهد بود.

اینجاست که موضوعی به سادگی ‌تصمیم‌گیری به ظاهر مهم از دید انتخاباتی (به زعم امثال وزیر علوم) می‌تواند بر پتانسیل خطر آفرین تعطیلات بی‌برنامه برای جوانان افزوده و به همان سادگی مغفول واقع شود؛ شاید از این روی که بیشتر بار این مسئولیت بر عهده دولتمردانی گذارده شده که روزهای آخر خدمت خود را در پست‌های کلان دولتی ‌می‌‌گذرانند و متأسفانه چه خوب از پس مسئولیت‌هایشان بر آیند و چه عالی!، نه تقدیری انتظارشان را می‌کشد و نه ضعفی در عملکردشان گوشزد خواهد شد و البته فایده خاصی هم نخواهد داشت!

کافی است تبعات و مخاطراتی را که در کمین نوجوانان و جوانان نشسته، در ذهن مرور کنیم تا آثار منفی بی‌تدبیر‌ رها کردن طولانی‌ترین تعطیلات دانش آموزان و دانشجویان بیش از پیش آشکار شده و نگران کننده باشد، چراکه وقتی دولت با آن دبدبه و کبکبه هر سال از لزوم برنامه ریزی در این باره سخن به میان آورده، اما در عمل، پا پس کشیده و همه چیز را به حال خود رها می‌کند، نگرانی خانواده‌ها بی دلیل به نظر نمی‌رسد.

اکنون اگر به یاد بیاوریم همزمان با تغییر سیستم آموزشی مدارس و آغاز به کار 6-3-3، برخی مسئولان از یک گام بزرگ رو به جلو در سیستم آموزش کشور سخن گفته و شرایط را برای تغییر شیوه کنکور و موثر کردن معدل دانش آموزان در نتیجه کنکور فراهم ارزیابی می‌کردند، بی توجهی به تأثیرات جانبی تعطیلات ـ که در افت تحصیلی ناشی از آن شکی وجود ندارد ـ سؤال برانگیز شده و سکوت متولیان (بخوانید بی برنامگی)، به ویژه با توجه به طولانی تر شدن تعطیلات امسال، ابهام برانگیز ظاهر می‌شود.

اینجاست که درخواهیم یافت ظاهرا مدعیان تحول سیستم آموزشی، نه تنها هنوز به مانند پیش کسوتان خود، سال را خلاصه در نه ماه مهر تا خرداد دیده و تدبیری برای تعطیلات تدارک ندیده‌اند، بلکه ظاهرا آن چنان برنامه‌ انعطاف پذیری برای سایر روزهای سال تدارک دیده‌اند که حتی در سالی چون امسال که تعطیلات نوروزی به بیشینه‌ترین حالت خود رسیده بود ـ تعطیلات نوروزی امسال از حوالی بیست و پنجم اسفندماه سی روزه آغاز شد و با اندکی چشم‌پوشی تا پایان روز شانزدهم فروردین ادامه یافت ـ به راحتی هر چه تمام‌تر بر کوتاه کردن فصل آموزشی به دلیل در پیش بودن انتخابات رأی دادند!

البته این پایان کار نیست، چراکه به زودی انتخابات فرجام یافته و سیل نوجوانان و جوانان در کوچه و خیابان‌ها، موجب یادآوری حقیقت تلخ جامعه به مسئولان شده و باز مراجعه به کلیشه‌های قدیمی، به تکرار چند شعار کهنه و تدارک چند برنامه‌ رنگ و رو رفته منجر خواهد شد؛ برنامه‌هایی که همچنان از یک نگاه متمرکز سرچمشه گرفته و در آن کمترین آگاهی و شناخت از نیازها، سلایق و علایق دانش‌آموزان لحاظ شده و حتی در نوع طراحی و اجرا هم برای ایشان سهمی قائل نشده است.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی حداقل در دو دوره به موضوع تعطیلات پرداخته و در هر دو دوره هم کار را نیمه تمام رها کرده است اما این پرداختن نصف و نیمه هم با محوریت تعطیلات طولانی تابستان نبوده و در خصوص کمی یا زیادی تعطیلات رسمی کشور بوده است. به نظر می‌رسد ‌با توجه به جغرافیا و شرایط آب و هوایی کشورمان تعطیلات یکسان تابستانی برای اقلیم‌های آب و هوایی گوناگون نیاز به تجدید نظر و مدیریت و نگاه تازه‌ای داشته باشد!

در مناطق سرسیر، چند ماه از آغاز سال تحصیلی نگذشته، باد و باران و برف گاه و بی گاه مدارس را به تعطیلی می‌کشاند و تاریکی هوا بر دشواری‌های مدرسه رفتن می‌افزاید. این در حالی است که در این مناطق، فصل تابستان با اعتدال هوا و بلند بودن روزهایش، می‌تواند بهره آموزشی را بالاتر برده و زمینه صرفه‌جویی در منابع انرژی را هم موجب شود. از طرفی در استان‌های جنوبی و اقلیم‌های گرمسیر کشور از اواخر و حتی نیمه فروردین به بعد نشستن در کلاس‌های درسی که شبیه کوره‌هایی داغ و تنورهای آتشین هستند، بازده فعالیت‌های آموزشی را به حداقل می‌رساند، چه رسد به آن که تا نیمه اردیبهشت ماه فرایند مدرسه رفتن به طول انجامد و پس از آن گرمای امتحانات هم به آن افزوده شود.

از سوی دیگر، تعطیلات بلند تابستانی به فاصله بسیار کوتاهی از تعطیلات چند هفته‌ای نوروز ،عملا موجب گسست فرایند تحصیل شده و پیوستگی آن را آسیب پذیر کرده است؛ بنابراین، جدای از کم و کیف و چگونگی گذشتن تعطیلات تابستانی، گویا با توجه به آن چه گفته شد، ضرورت بازنگری در تعطیلات تابستانی، نیاز اساسی سیستم آموزشی کشورمان باشد؛ نیازی که امسال بیش از هر سال دیگری خودنمایی می‌کند اما چه باید کرد که فرو رفتن کشور در جو انتخاباتی ظاهرا مترادف شده است با فرو رفتن متولیان نسبتا پر شمار ساماندهی اوقات فراغت به خواب غفلت!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۳۹
آقا مسئوله: چو فردا شود فكر فردا كنيم عجله نكن جانم بزا بچه ها خستگي در كنن!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
ن کم تعطیلی داشتن!!!!!!!!!!
دختر من کلاس سوم ابتدایی یک مدرسه دولتی در اصفهان است و 31اردیبهشت تعطیل شد. لااقل اول سال بگویند سال تحصیلی هشت ماه است تا مردم به اندازه هشت ماه پول سرویس مدرسه را بدهند. سال تحصیلی عملا با احتساب یک ماه تعطیلی عید نوروز شده است هفت ماه. در این هفت ماه هم دو ماه ان تعطیلی پنجشنیه و جمعه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
مگر بنا بوده مدرسه دوازده ماه مدرسه باز باشد ؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
کاملا موافقم ولی دختر شما مدرسه دولتی میرفته که هزینه نداشته یا ناچیز بوده ولی هفت ماه برای مدارس غیر دولتی با ان هزینه ها ظلم هست.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دیگه وقتشه که به همین مناسبت هم که شده شما هم برادر یکمی دست به جیب بشی و یه خورده خانواده رو ببری گردش.آره عزیزم.زندگی که کلا درس نیست.این همه ملت درس خوندن، این همه جوونا درس خوندن مگه چی شد؟ الان دارن خیابون هارو متر میکنن. از این فرصت استفاده کنین، یکمی هم درس زندگی به فرزندانتون یاد بدین.
ناشناس
| - |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
مهدی جان! نفست از جای گرم بر میاد با کدوم پول بریم گردش نازنین، خیلی از سرپرستان خانواده های متوسط به پایین از نظر درآمدی در این اوضاع بهم ریخته اقتصادی دوست دارن اصلاً جمعه ها هم تعطیل نباشه که زن و بچه شون بهونه این جا و اونجا رفتنو نگیرن!
می خواستی چه بگویی نابغه!
مسئله اينجاست كه اولياء انتظار دارند همه كاستي هاي خود را گردن مدارس بياندازند در حالي كه مدارس مهد كودك نيستند تا اوقات فراقت دانش آموزان را پر كنند و كمبود و نبود پدر و مادر را در كنار فرزندانشان جبران نمايند
کاش ما هم معلم بودیم 4 ما بیکاری تابستان و 20روز فروردین یعنی 5 ماه بیکاری..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اصولا ما ایرانی ها به جای اینکه خدا را شکر کنیم برای سلامتی مان برای شغلمان و ... همیشه دنبال این هستیم که کار نکنیم ولی پول در بیاوریم!!!
مشکل اینجاست که همه فکر می کنند اساتید و معلمین فقط زمانی که تو مدرسه و دانشگاه هستند کار می کنند...
فرزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقا مهران!! خداییش چقدر میتونی با بچه ها سر و کله بزنی؟ یه معلم، در هر مقطعی که باشه، باید با 20-30 تا بچه سروکله بزنه، نازشون رو بکشه و بهشون درس بده(انشاا... خودشون درس رو می فهمن دیگه والا که باید درس رو حالیشون کنه)، بازم دوست داشتی معلم باشی؟! اونم با این حقوق!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقای مهران، اینجانب به عنوان یک معلم حاضرم جایم را با شما عوض کنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
نزن... نزن این حرفو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
فقط می توانم بهت بگم متاسفم با این افکار......... اگرمی توانی یک دقیقه با بچه ها ووالدین بچه ها کناربیایی خیلی مردی
يه دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
نكنه شماها توقع داشتين با اين همه مدت تعطيلي معلمها،هيچ سختي كاري هم نداشته باشن!؟شما فكر مي كنين كارگران كم سختي مي كشن و با اين حال 5 ماه تعطيلي هم ندارن........اين قدر مدافع معلمها نباشيد كار براي همه سخت شده ولي با تعطيلات كمتر.من صد در صد با مهران موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
آره ای کاش معلم بودی که درد بی پولی و نداری و شرم در مقابل زن و بچه را هم می فهمیدی !
ای کاش ما استاد بودیم و تعطیلاتمان از معلمها هم بیشتر بود. استادها که با ماهی 1500 حقوق همش تعطیلند
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
دوست عزيز اولا اون اساتيد هيات علمي هستن كه شامل حال همه نميشه خيليا خيلي كمتر از اون ميگيرن باور كن! بعدشم به نظرتون به عنوان مثال براي يه كارشناسي ارشد شهرسازي ياحتي دكترا يك ميليون و اين حدودا زياده؟ صادقانه انصافا
با سلام
آقا این مقاله چقدر به موقع است.
طبق یک عادت چندین ساله، کوی دانشگاه تهران یک تعطیلات یک هفته ای قبل از تابستان داشت. امسال کوی از 22 خرداد تا 22 تیر تعطیل کرده اندتا به مسافرت بروند انشالله؟!
چه خبره آخه؟ ما پروژه داریم کار داریم.
جالب است که قرارداد و پول پرداختی دانشجویان به صندوق رفاه، تا 17 تیرماه است. این اجحاف نیست؟ در ضمن برای کسانی که به خودگردانها راهنمایی میشوند مطالبه 300 هزارتومانی نقد دارند.
پرتقال فروش همین جاست نه؟
http://kooy.ut.ac.ir/module/News/Shownews/page-1781.aspx?NewsId=567
لینک اطلاعیه تعطیلی کوی دانشگاه تهران.

میدانید که کوی تعطیل بشه یعنی دانشجویان کلاسها هم که شهرستانی نیستند هم بیخیال تر شوند و اساتید هم ایضا.
اصلا یه وضعی بود این ترم
آقا مهران این هم بگو که حقوق هم نصف
به اضافه اینکه، دانشجویانی که شهریه می‌پردازند، از سرو ته کلاساشون زده شده، پول بیشتری هم پرداخت کردند،
مثلا اگه دست کم 16-20 جلسه کلاس باید تشکیل میشده، شده 10-12 تا، تازه اگه فشار چند برابری که به دانشجو وارد شده برای امتحانات توی این ایام، و همینطور بحث تعطیلی دانشگاه.
ببخشید ولی دانشگاه ما از 15 شهریور شروع میشه. این یعنی 15 روز زود تر از سال گذشته
20 خرداد که امتحانات تموم میشه فقط 10 روز زود تر از پارساله. بنابر این تابستان امسال لااقل در دانشگاه شهید بهشتی 5 روز از پارسال کوتاه تر هم شده.
این اقدام دولت بر خلاف نظر شما اقدام خوبی بوده چرا که با عقب آمدن ماه مبارک رمضان باید کم کم امتحانات هم عقب بیاد. پس به جای اعتراض بی جا یکم هم انصاف داشته باشید. من خودم دل خوشی از دولت ندارم ولی این اقدام رو اقدام خوبی می دونم. انصافتون رو شکر
مامان ادیسون خودش بچه اش را درس داد ادیسون شد تابستان خودتان بچه تان را درس دهیدانیشتن میشود
ای بابا
تو دانشگاه علم و صنعت که امتحانا از اول تیر شروع میشه تا 16 تیر و بعدش هم 10 روزی فرصت پروژه ها و نمره ها و ... که عملا کل تیرماه میره. ترم بعدی هم که اواسط شهریور شروع میشه.
یعنی عملا تو بهترین حالت، یک ماه و نیم تعطیلات داریم ما.
بالای 70 درصد دانش آموزها همین طوری در تعطیلات به سر می برند.
چه تعطیلی !! پوستمون تو این ترم کنده شد خدا وکیلی هرروز 8 صبح تا 6 بعد ازظهر دانشگاه بودیم . اونم تمام ایام هفته رو حتی جمعه ها.
هیچی دیگه آخر هم مجبوریم درسها رو با 10 11 پاس کنیم .
اخه چرا از اول ترم به دانشگاه ها ابلاغ نکردن که خرداد قرار حذف بشه . چرا باید ما چوب بی برنامه ها رو بخوریم . چرا ؟
5=2*2 کی به کی
سلام
منی که یه معلم این جامعه هستم از تعطیلات زیاد سرسام می گیرم وامید این را داریم روزی این تعطیلات تابستانه کم گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
جسارت نشه عزیزم چرا سرسام میگیری تو هم مثل همکارات برو یه شغل دومی دست و پاکن ...
در هر صورت دانش آموزان هم احتیاج به استراحت و اوقات فراغت دارند ما که این همه درس خواندیم کجای دنیا را گرفتیم پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ما خیلی بهتر از ما زندگی کردند. به نظر من هر چیزی در حد اعتدال. در کنار 8 ماه درس 4 ماه تعطیلات نامربوط به نظر نمی رسد. بچه های بیچاره این دوره زمانه هم که مدام در حال رفتن از این کلاس به آن کلاس خصوصی هستند.
بحث تعطیلات زیاد یه بحثه و بحث سیستم سنتی حاکم بر فضاهای آموزشی کشور هم یه بحث، بنده به این سیستم آموزشی انتقاد دارم که بچه ها رو در سنین شور و نشاط کودکی وادار می کنیم که 4 تا 5 ساعت در طوی روز روی صندلی چوبی یا پلاستیکی (غیر استاندارد و غیر طبی) تو یک چاردیواری خشک و خالی بشونیم و شنونده خوبی برای درسها و صحبتهای آموزگارش کنیم، دانش آموزان کشورهای دیگه مثل زاپن رو همه تو فیلمها دیدیم که مطالب درسیشونو هم بصورت شنیداری و هم دیداری در چه محیط علمی آموزشی جذابی طی میکنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
با چهار دیواری خشک و خالی موافقم.
اگر یه سازمان مسولیت برنامه ریزی اوقات فراغت رو به عهده بگیره میتونه بادرخواست بودجه از استانداری ها ویا شهرداری ها به این بچه های مملکت خدمت کنند
متاسفانه بیش از چند سازمان مسولیت دارند که برنامه بچینند همشون دارن موازی کاری میکنند
"واقعا جای تاسف است که ملت فهیم وخلاق و باهوش ایران با داشتن کشوری با این همه ظرفیت برای انجام هرکاری چشم به دست دولت وامکانات دولتی می دوزد ! پیشنهاد میکنم با مطالعه ویا شرکت در کلاسهای کا رآفرینی و با شناخت کامل از منطقه و استان محل زندگی خود یک سرگرمی در آمد زا برای خود دست وپاکنند.
در عوض تو این ترم اساتید پوستمونو کندند .
خوش به حال معلما:کم تعطیلی داشتن!!!!!!باید فکر کارمندای دیگه هم می بودن.با این تعطیلات زیاد بچه مدرسه ایهاشونو چه کار کنن؟
تحول بنیادین و کلاس ششم و تغییرات کتب به سردرگمی بیشتر معلمان و دانش اموزان منجر شد و بیشتر اسیب زابود تا مفید
تعطیلی به چه دردم میخوره باورتون نمی شه با چه جون کندنی درس می خونیم تا پاس شیم مثلا کارشناس ارشدیم ولی این ترم نه تنها چیزی به سوادم اضافه نشده که هیچ از استرس قلبم درد میکنه
واقعا دستشون درد نکنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی