بازدید 11354
در آستانه داغ شدن دوباره «دریاچه ارومیه»؛

بهتر است امسال مسئولان سکوت کرده و وعده ندهند

در شرایطی که بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، بیش از هر زمان‌ شدت گرفته و تدبیر درباره آن به مجلس و دولت تحمیل شده، متأسفانه گاه از این سوی بام و گاه از آن سو افتاده‌ایم تا یکی بگوید: «چه اشکالی دارد دریاچه ارومیه خشک شود» و دیگری بخواهد برای جبران مافات، آب رود ارس و حتی دریای خزر(!) را به آن سرازیر کند!
کد خبر: ۳۲۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰ 28 May 2013
هر چقدر هم این روزها باران رحمت الهی ببارد، همه نیک می‌دانیم که باز هم فصل گرم دیگری از راه رسیده و خشکسالی دامنگیر کار خودش را خواهد کرد؛ باز کم آبی مضر برای کشاورزی و باز بحران‌هایی مانند داستان چند ساله خشک شدن امثال دریاچه ارومیه!

به گزارش «تابناک»، مقایسه آمارهای ثبت شده از میزان آب دومین دریاچه آب شور جهان در سال‌های اخیر، حکایت از آن دارد که سطح آب این دریاچه در آغاز پاییز سال گذشته، هشت متر کاهش نشان داده و از این حیث اتفاقی رقم خورده که در دوازده هزار سال اخیر بی سابقه بوده است.

شگفت اینجاست که سخن گفتن از سطح کاهش یافته آب دریاچه ارومیه، بر خلاف آنچه می‌نماید، درست شبیه ‌این است که نیمه پر لیوان را نگریسته باشیم، چراکه وقتی بدانیم این میراث گرانبها در پایان تابستان گذشته،‌ نزدیک سه متر و نیم تا خشکی و تبدیل شدن کامل به شوره‌زار فاصله داشت، قطعا حق خواهید داد که نیمه خالی لیوان، تهدیداتی از این دست است که ظاهرا تا تکرار و قوت گرفتنشان زمان بسیاری باقی نمانده است.

در آستانه فصل گرما، باز مشکلات ناشی از بارش کم خود را نشان خواهد داد تا به دنبال آن، هم سطح آب سدهایی که بر رودخانه‌های منتهی به دریاچه بسته شده‌اند، پایین آمده و مهار تمامی آب ورودی در دستور کار قرار گیرد و هم پمپ‌های بسته شده بر هزاران چاه مجاز و غیر مجاز حفر شده ‌پیرامون دریاچه، شبانه روز از زمین آب حیات مکیده و آب شور را جایگزین حفره‌های خالی شده از آب شیرین زمین کنند و این یعنی تلاش با همه قوا برای تشدید بحرانی که تا اندازه بسیاری ریشه طبیعی دارد.

طبیعی بودن ماجرا از این رو بیان می‌شود که چه بپذیریم و چه نه، چند سالی است که خشکسالی بر اقلیم کشورمان چنگ انداخته و کشور کم‌آب ما، شرایط سخت‌تری به نسبت همیشه‌ می‌گذراند؛ اما اگر از نگاه مدیریت بحران به ماجرا بنگریم، خواهیم دید که کار د‌رخور توجهی در برابر این رویداد طبیعی انجام نداده‌ایم و حتی گام‌های مؤثری در تشدید آن برداشته‌ایم.

امسال بهتر است مسئولان سکوت کرده و وعده ندهند

اما ماجرا هنگامی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم خشکسالی اقلیم پهناور ایران تا قلب تاریخ قابل رهگیری است و اصلا همین کم آبی و گاه بی‌آبی، فلسفه ساخت‌ قنات‌های گسترده در کشورمان را بنیان نهاده و این میراث باستانی را به چنان اوج کمالی رسانده که حتی به دیگر کشورهای مشابه از نظر اقلیمی نیز صادر شده است؛ اما اکنون در شرایطی که بحران خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از هر زمانی شدت گرفته و تدبیر درباره آن به مجلس و دولت تحمیل شده، متأسفانه گاه از این ور بام افتاده‌ایم و گاه از سو، تا یکی بگوید: «چه اشکالی دارد دریاچه ارومیه خشک شود» و دیگری بخواهد برای جبران مافات، آب رود ارس و حتی دریای خزر(!) را به آن سرازیر کند!

با چنین افراط و تفریطی، بدیهی به نظر می‌رسد که هیچ وفاقی ایجاد نشده و طرح رهاسازی آب‌های جمع شده در پشت سدهای فراوان بسته شده بر شریان‌های ورودی دریاچه از هزار و یک منظر نامعقول توصیف شده و حتی مسائل امنیتی در ماجرا دخیل شود.

اما همه این سخن‌ها را که بگذاریم کنار، تازه به یاد خواهیم آورد که تا داغ شدن دوباره بحث خشک شدن دریاچه ارومیه، زمان زیادی ‌نمانده و چون تا کنون کاری جز ایده‌پردازی و ارائه انواع و اقسام شعار درباره آن نداده‌ایم، بناچار محکومیم که با شدت گرفتن کاهش سطح آب دریاچه و افزایش شوره‌زارهای ناشی از آن، باز شنونده انواع وعده‌های ریز و درشت درباره آن باشیم.

اینجاست که روحیه جو‌گیر شدن ـ که متأسفانه در نزد جمعی از ما، ایرانیان (چه مسئول باشیم و چه نه)، به شدت رایج است ـ به زودی فرصت بروز خواهد یافت و پیرو آن باید منتظر باشیم که تکرار همه ایده‌های مطرح ‌از قبل و ارائه راه‌های اجرایی و غیر قابل اجرای دیگر به شدت باب شده و در سایه‌سار این سخنان، برخی مسئولان آسوده به خوابشان ادامه دهند.

اکنون اگر تنها به همین نکته ‌توجه کنیم، به راهی رهنمون خواهیم شد که دست‌کم مانع از پذیرش وعده‌های سر خرمن برخی مسئولان خواهد شد، چراکه نه تنها هیچ کدام از وعده‌های پر شمار سال‌های گذشته ایشان اجرایی نشده، بلکه در روزهای گذشته، خبر رسیده که هر چند بارندگی اندکی افزایش داشته، این آمار هنوز در قیاس دراز مدت، کاهش نشان داده و در پایان کار به نظر نمی‌رسد که کسری 26 میلیارد متر مکعبی دریاچه به این زودی‌ها، ولو به مقدار اندکی، کاسته شود.

بدین ترتیب، شاید بد نباشد از مسئولانی که پیشتر شعارهای رنگارنگی درباره احیای دریاچه ارومیه داده، حال آن که با بارش‌های زمستانی به خواب رفته‌اند، بخواهیم با پایین رفتن سطح آب دریاچه‌ای که رو به زوال می‌نماید و بیرون زدن زخم‌های نمکین آن، به فکر اجرای طرح‌های مسکوت مانده و حتی ارائه پیشنهادهای رنگارنگ و جدید نیفتند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۳۵
به نظرم اتوبانش کنن خیال همه رو راحت کنن
سلام . بنده فكر ميكنم به جاي احياي آب درياچه اروميه مسئولان به فكر احياي نمك اين درياچه باشند . شايد با صادرات نمك يه ارزي وارد كرديم .!
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
بابا چرا منفي ميدين شما از افعال معكوس استفاده كردم جون خودم . مثبت بدين مثبت .
باسلام ديگر كسي ديگر به فكر درياچه نيست
بدون برنامه ريزي سد زده شود همين خواهدشد
بچه اروميه
اگه تو یه کشور دیگه ای دریاچه ای مثل این داشتن منطقه گردشگری و توریستی میکردن ولی تو ایران
لطفا تحقیقی در موردِ اثرات شوره زار شدن دریاچه بر شوره زار شدنِ زمین های کشاورزی تهیه فرمایید.
وقتی که کارها کارشناسی و بدون در نظر گرفتن عواقبش انجام شود نتیجه آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم و مردم باید هزینه اشتباه های مسئولین را بپردازند و مسئولین حتی از عذر خواهی بابت اشتباهاتشان ابا دارند و سعی مشهودی در رفع این مشکل ندارند .
پاسخ ها
بیکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
البته منظورشون غیرکارشناسی بود
چند میلیون سال طول کشیده این دریاچه با اون زیبایی منحصر بفرد توی منطقه بوجود بیاد . ولی بعضیا براحتی طی ده سال نابودش کردن . کاری که حتی قوم مغول هم نمیتونست تو این مدت انجامش بده .
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
ما رکورد زدیم...
باسلام هیچ موقع با اب باران وبرف دریاویا درچه درست نمی شود مسئولین اب سد هارا باز کنند وسد سازی در مقابل رودخانه هائی که به درچه ها میریزند تعطیل کنند اب دریاچه اورمیه درست خواهد شد
انتقال آب وظیفه مسئولان است. اما مردم می توانند آب نذر دریاچه کنند. هرخودرویی که از کنار دریاچه عبور می کند چند بشکه بیست لیتری آب را به دریاچه بریزد. ممکن است غیر ممکن به نظر برسد اما اگر مردم همت کنند بی تاثیر نیست. اگر میلیونها نفر هر کدام بیش از 100 لیتر آب به دریاچه بریزند ، میلیاردها لیتر آب می شود. به نظر من آذری ها بسیار باغیرت هستند و می توانند همت عمومی خود را به رخ جهانیان بکشانند.
در هر خانه ایرانی روزی 100 ها لیتر آب مصرف و مقدار زیادی هدر می رود.
باور کنید غیر ممکن نیست. مردمی که درهنگام زلزله آن همه خون اهدا کردند می توانند این کار بزرگ را هم انجام دهند. فکر کنید میلیونها نفر در دریاچه ساکنند و دارند از تشنگی میمیرند. همت همت همت ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
یعنی با آب تصفیه شده شیر بیایم دریا پر کنیم ؟ از اون حرفا بودا . جلوی یه سد رو باز کنن کار یک ساله ی مردم و تو ده دقیقه انجام میده . مگه مردم این بلارو سرش آوردن که حالا بیان جبران کنن ؟ مگه قبل از اینکه این سد ها زده بشه ما زراعت نداشتیم ؟ فقط 2 3 هزار تومن عوارض میگیرن از هر ماشین که بخواد از دریاچه عبور کنه . این پولا کجا میره ؟
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
بنده خدا خودت فهمیدی چی گفتی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
همه ما به تفریح می رویم و بشکه آب با خود می بریم. چند هفته تفریحمان را همین کار قرار دهیم. حتما که نباید با آب لوله باشد. عادت کردیم همیشه دنبال راحت ترین راه باشیم؟ یک بار هم یک کار سخت دسته جمعی انجام دهیم.
سبحان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
عجب نظری دادی .برادرعزیز یک کم فکر کن .اخر تاچند سال مردم میتونن با بشکه بیست لیتری اب توی دریاچه بریزند .عجبا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
حجم زیادی از آب چشمه ها توسط کارخانه های آب معدنی از ایران خارج می شود. این کار چون نفع مادی داره منطقی است اما پر کردن دریاچه توسط مردم غیر منطقی است؟؟؟؟؟؟
حال که خشکسالی است نباید اجازه صادرات آب داده شود.
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
دوست عزیز با خودت فکر کردی اون 100 لیتر های آب که باید توی دریاچه بریزیم از کجا باید تامین بشه؟؟؟صحبت از 26000میلیارد لیتر آبه.لطفا غیرت رو همه جا قاطی مشکلات نکنید بعضی جاها فکر و برنامه ریزی باید باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
ماآدمها برای تخریب طبیعت قوی و برای احیاء طبیعت ضعیف هستیم.....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
برادر من اگه تمام مردم دنیا هم هر هفته یک 20 لیتری خالی کنن تو دریاچه ارومیه بازم جبران مافات نمیکنه. یه حساب بکن 26 میلیارد متر مکعب میشه به حسابی 130000000000 تا 20 لیتری یعنی 7 میلیارد آدم روی زمین هرکدوم 19 تا 20 لیتری یا 80 میلیون ایرانی هر نفر 1625 تا 20 لیتری بیاره تو دریاچه خالی کنه بنظرت میشه؟ تازه اگر تبخیر و جذب آب در خاک و خیلی هدر رفتها رو در نظر نگیریم. من بعید میدونم بیشتر از 25 میلیون ایرانی اصلا یه بار در عمرشون این دریاچه رو از نزدیک دیده باشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
علی آقا حق با شماست. اما قرار نیست که دریاچه را کاملا پر کنیم. مردم می توانند از شوره زار شدن دریاچه جلوگیری کنند.
بالاخره باید یک کاری کرد شما که مخالف همت مردم هستید لطفا نظر بهتر بدهید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
این کار برای دریاچه بزرگی چون ارومیه امکان پذیر نیست. اما برای دریاچه های خشک و کوچکی چون پریشان شاید جواب بدهد. در نزدیکی پریشان دو رود پر آب وجود دارد.
بیکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
خودت از اظهار نظرت خندت نگرفت؟
یک دوستدار طبیعت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
با عرض معذرت ازهمه. 26 میلیارد متر مکعب را اشتباها 26 میلیارد متر مربع در نظر گرفتم.
اگر 26 میلیون نفر هرکدام هزار لیتر آب به دریاچه ارومیه بریزد فقط یک هزارم دریاچه پر می شود. این کار برای دریاچه ارومیه بی فایده است و فقط برای دریاچه های کوچکی چون پریشان جواب می دهد.
فقط دعا کنیم که خداوند بارش رحمت الهی را زیاد کند.
تير ماه سال 81 كنار ساحل گلمنخانه درياچه اروميه درحال قدم زدن دو نفر تبعه اروپايي را كه از اب درحال خارج شدن بودند را ديدم .در بين گپ زدن از انها پرسيدم شما چقدر از درياچه شور اروميه شناخت داريد وچه چيزي شما را به اينجا كشيده است ؟پاسخشان اين بود.((به آن اندازه كه شما از اين آب شناخت نداريد .آيا ميدانيد اين اب براي درمان بيماري گواتر چقدر مفيد است؟)). آنها در اروپا ميدانستند ما چه نعمتي داريم و ما اينجا در كنارمان ،از يكي از خواص مفيد آن بي اطلاع!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
آره اتفاقا لجنی که در اطراف دریاچه وجود داره هم خواص درمانی زیادی داره من هم چند نفر رو قدیما دیده بودم که چند ساعتی خودشون رو با اون پوشانده بودن
اگه سد ها را باز کنند پر میشه ولی میگن اگه سدها را باز کنیم کشاورزها کارشون را از دست میدن جمعا دویست نفر کشاورز داره اما به ین فکر نمیکنند که اگه سدها را باز نکنند بیست میلیون نفر آواره میشن که این کشاورزها هم همچنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
مگه اون زمان که اونجا سدی وجود نداشت کشاورزیم نبود .
خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی کند مگر اینکه خودشان بخواهند. پس باید خالصانه تلاش کنیم تا خداوند نیز رحمتش را افزون کند.
صرفه جویی در مصرف آب
جلوگیری از سواستفاده برخی از آب
جلوگیری از صادرات آب معدنی به خارج
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
منفی ها واسه چیه؟
وقتی دریاچه به اون زیبایی رو تجسم میکنم و از نزدیک تن از بین رفتشو میبینم جگرم میسوزد گویی که نمک ان وارد ریه ام شده و از بیتفاوتیم انتقام میگیرد
همه اینها ناشی از کارهای بی برنامه و غیر علمی مسئولین غیر متخصص می باشد همه مسئولین خشکی را به اب و هوا نسبت می دهند ولی چند کیلومتر اون طرف تو ترکیه دریاچه وان ترکیه پر آبه با وجود اینکه از لحاظ جغرافیایی خیلی با دریاچه ارومیه فاصله نداره.
فرض کنید ....همه 20 لیتری بدست بریم شمال از خزر آب بیاریم بریزیم تو دریاجه.....
چند وقت بعد میبینیم خزر داره خشک میشه..حالا بر عکس از این بریزیم تو اون..هه هه...مثل کارتون همینه ها
سلام، تحقيقات نشان مي دهد حتي در صورتي كه آب تمام سد هايي كه روي رودخانه هاي منتهي به اروميه بسته شدن باز شود هم باز ميزان آب درياجه كامل نمي شود.
پاسخ ها
تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
ببخشید کدام تحقیقات؟ میشه لطفا رفرنس بدین؟ ضمنا ما میخوایم دریاچه خشک نشه و از بین نره پر شدنش پیشکش..
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی