بازدید 19776
رخدادی که امیدواریم به «روند» تبدیل نشده باشد؛

کمین مأموران پلیس بر گلوگاه اعتماد بیمار به پزشک!

این رویکرد جدای از آن که اعتمادی را نشانه رفته که ماحصل اعتمادسازی پلیس نبوده و ریشه تاریخی دارد، ‌می‌تواند در روند درمانی نیازمندانِ به بهره‌گیری از خدمات درمانی اثر منفی گذاشته و گاه نتایج ‌جبران ناشدنی به بار بیاورد که گاه رقم خوردن یک مورد نامطلوب آن برای زیر سؤال بردن کل سودهای احتمالی ناشی از اجرای آن کافی به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۲۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۴ 25 May 2013
«پزشک امین بیمار است»: این جمله معروف نه یک شعار رایج که بخشی از مرام نامه‌ای است که پزشکان در پایان تحصیل و به وقت فراغت از تحصیل و آمادگی ورود به جامعه به آن سوگند می‌خورند تا امانت‌دار اسرار مردم لقب بگیرند؛ امانت‌داری که مجبور است برخی اسرار را در پرونده بیمار بنویسد و نمی‌داند این کارش خدشه بر سوگند امانت‌داری‌اش خواهد بود یا نه؟

به گزارش «تابناک»، مدتی است که مأموران نیروی انتظامی مستقر در بیمارستان‌های دولتی با سرکشی به پرونده بیماران، علت مراجعه ایشان را ‌کنکاش کرده و اگر لازم بدانند، بر مبنای این پرونده برای مراجعان، پرونده انتظامی تشکیل می‌دهند!

ماجرا ‌این گونه است که خبر می‌رسد، برخی از اورژانس بیمارستان‌ها به عنوان گلوگاه مراجعه بیمارانی که فوریت درمانی دارند، در اقدامی شگفت‌انگیز، پرونده بیماران را در اختیار مأموران نیروی انتظامی مستقر در بیمارستان نهاده و این مأموران اگر در سطور ثبت شده توسط پزشکان به مواردی همچون مسمومیت بر اثر استفاده از الکل یا قرص‌های و مواد روانگردان برخورد کنند، بیمار مورد نظر را تحت نظر گرفته و همزمان با ترخیص وی، تدبیری ‌می‌‌اندیشند که بسته شدن پرونده پزشکی با پیگیری پرونده انتظامی و احتمالا قضایی پیوند بخورد.

این رویکرد در حالی است که دست کم در یکی دو سال اخیر، پذیرش نشدن بیمارانی که پیشینه انتظامی پرونده‌شان روشن نبوده، بارها موجی از اخبار ناامید کننده به جامعه گسیل کرده که در نمونه مشهور، پذیرش نشدن روحانی آمر به معروفی که مجروح شده بود، سر و صدای بسیاری به پا کرد؛ اما متأسفانه این روند همچنان ادامه یافت تا این که به تازگی خبردار شدیم ‌دختر صرافی که با قمه مجروح شده بود، در چند بیمارستان پذیرش نشد و سرانجام با دیرکرد و تعلل طولانی، روند درمانی وی در بیمارستان پنجم آغاز شده، ولی متأسفانه سرنوشت بیمار مجروح، ناباورانه به مرگ گره ‌خورد.

بدین ترتیب درخواهیم یافت که با در دستور کار قرار دادن تجسس مأموران انتظامی در پرونده بیماران، از این به بعد نه تنها می‌بایست شاهد تداوم سخت‌گیری غیر قابل قبول (اگر نگوییم غیر انسانی!) قبلی ـ که گاه مانع پذیرش مجروحان می‌شد ـ باشیم، بلکه می‌بایست نوع دیگری از اجحاف را هم انتظار بکشیم، چراکه ظاهرا برخی مسئولان تصمیم گرفته اند ‌با نشستن بر گلوگاه اعتماد بیماران به پزشک و یا با استفاده ‌یا حتی سوءاستفاده‌ از تخصص پزشکان، آن دسته از بیمارانی را که بر اثر ارتکاب فعلی غیر قانونی راهی مراکز درمانی شده اند، به مکافات قانونی برسانند.

این رویکرد جدای از آن که اعتمادی را نشانه رفته که ماحصل اعتمادسازی پلیس نبوده و ریشه تاریخی دارد، ‌می‌تواند در روند درمانی نیازمندانِ به بهره‌گیری از خدمات درمانی اثر منفی گذاشته و گاه نتایج ‌جبران ناشدنی به بار بیاورد که گاه رقم خوردن یک مورد نامطلوب آن برای زیر سؤال بردن کل منفعت‌های احتمالی ناشی از اجرای آن کافی به نظر می‌رسد!

تصور کنید یک جوان در خطایی ـ ولو فاحش و ‌گذشت‌ناپذیر ـ با مصرف مشروب به حال نذار افتاده و نیاز سریع به دخالت پزشکی داشته باشد؛ اما ترس از تبعات پلیسی با دخیل کردن ترس‌های و بی‌تدبیری‌های جوان و همراهانش کاری کند که از مراجعه به بیمارستان سر باز بزند؛ به نظر شما در این صورت روا خواهد بود که آسیب‌های ‌جبران‌ناشدنی به این فرد ـ که از قضا ممکن است سرش هم به سنگ خورده باشد ـ وارد شده و حتی جان شیرینش با خطر روبه‌رو شود؟

اکنون بیایید این نمونه را به جمع بزرگی از جوانان تعمیم دهیم که به هزار و یک دلیل در معرض خطراتی همچون روانگردان‌ها، انواع مخدرها و ... ‌هستند؛ اما اگر روزنه امیدی برای نجات در مواقع خطر باز می‌دیده‌اند، امروز دریابند که این روزنه توسط پلیسی که به هر دلیل نتوانسته مانع ورود، تولید، پخش و حتی بر هم زدن محل استفاده از این افیون‌ها شود (پیشگیری)، بسته شده و یا یک لغزش تبعات بسیار سنگین‌تری نسبت به گذشته برایشان داشته و می‌بایست برای عافیت یافتن به آن تن در دهند و یا به کل از سیستم درمانی (مخالف پیشگیری و معادل درمان) قطع امید کرده و به تنهایی بار مشکلاتشان را به دوش بکشند.

ناراحت کننده‌تر از این ماجرا آنجاست که دریابیم با گذشت زمان طولانی از رسانه ای شدن پذیرش نشدن روحانی مضروب، هنوز روند پذیرش بیماران مضروب و مجروح با چنان دشواری‌هایی روبه‌روست که می‌تواند به جان باختن ایشان گره بخورد، چراکه نه تنها تسهیلی در این روند نشده است، بلکه ایراد جدید دیگری رقم خورده که در بهترین حالت، صداقت را از شهروندانی که با اقدامی غیر قانونی دچار عارضه شده اند، گرفته و در نهایت یا روند درمانی ایشان را با خطا مواجه خواهد کرد و یا با تشخیص درست پزشکان آشکار شده و ضرر دوچندانی رقم بزند.

شاید بد نباشد از مسئولان زحمتکش نیروی انتظامی بخواهیم اخبار رسیده در این زمینه را پیگیری کنند تا اگر این کار ‌خودجوش در برخی بیمارستان‌ها آغاز شده، مانع از ادامه یافتن آن شوند و اگر با هماهنگی ایشان رقم می‌خورد، در پیامدهای آن اندیشیده و مانع از تبدیل این رویکرد به «روند» ثابت و جاری در سراسر کشور شوند تا دست کم بار جدیدی بر مشکلات حوزه سلامت نیفزاید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۱
هر دم از این باغ بری میرسد.
پذیرش و پزشک و پرستار موظف هستند موارد
مشکوک را حتما و باید به ماموران اطلاع دهند
بخصوص جراحت ها وتصادفها و مسمومیتها
چون بخصوص شاید قتل باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
موارد مشکوک نه هر پرونده پزشکی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
گزارش کنند نه اینکه نیروی انتظامی خودش بیاد پرونده ها را بررسی کند.
یک پزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
در موارد مشکوک پزشکان موظف هستند به پزشکی قانونی اطلاع بدند نه جای دیگه
ممنون تابناک
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
خدا به داد این مردم برسه
دیگه تو پزشکی هم دخالت بی جا!
دیگه جای نفس کشیدنم چند وقت دیگه گرفته میشه نگران نباشید
آقا دمت گرم
حرف دل ما رو هم گفتي
این قانون رو کی گذاشته کی تایید کرده ؟ حالا بیان جواب بدن ! یکی این قانونو از بین ببره ...
آخه اينم راه حله؟ كي همچين ايده هايي به ذهنش ميرسه؟ كجا داريم زندگي مي كنيم
به عنوان یک پزشک واقعا نمیدونم چی بگم؟!!!!
همیشه موقع شرح حال و معاینه به مریضا اطمینان میدادم که هرچی عین واقعت هست رو بدون ترس بگین حالا از این به بد نمیدونم چی باید بگم!!!
این کار کاملا خلاف اخلاق پزشکیه! پس درس اخلاق پزشکیم از دروس پزشکی حذف کنن دیگه!!!
پزشک وظیفه ی حرفه ای و اخلاقی و وجدانی و شرعی داره هر کسی ( اعم از قاتل و جانی و ......) که دچار مشکلی شده رو پذیرش و درمان کنه
در همه دنیا حتی کشورهای اروپایی مواردی است که در دستور کاربیمارستانها بوده و باید به پلیس اطلاع دهند و دقت شود در بیمارستان این اتفاق می افتد نه در مطب پزشک امیدوارم بجای جو دادن یادبگیریم مطالب را خوب بررسی کنیم فکر میکنید حمایت از کودک آزاری در کجا باید جلویش گرفته شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
اروپا زیاد رفتیا :دی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
در همه دنیا و کشورهای اروپایی فقط همینا هست چیز دیگه ای برای یاد گرفتن نبود
البته مسلم است که همه بیماران باید پذیرش شوند و اگر مشکوک به جدال و جنایات و... شدند به نیروی انتظامی اطلاع دهند. نه آنکه به خاطر مشخص نبودن پرونده از پذیرش بیمار سر باز زنند.

عدم پذیرش به منزله عذر بدتر از گناه و توجیه بی مسئولیتی است
عجب این موضوع دوسال و یک سال نیست از سالهای خیلی پیش است در ضمن موارد مشکوک به اطلاع پلس رسانده میشود و ...
حرف دل مارا زدي
خدا نكنه روزي اعتماد بيمار از پزشكش سلب بشه قطعا در روند تشخيص و درمان اسيب غير قابل جبران ايجاد ميشه
اين اعتماد در طي سالها بوجود امده خواهش ميكنم يك شبه خرابش نكنيد
اگه دردم یکی بودی چه بودی
سلام البته به نظر من هردو طرف منظورم پزشک و پلیس کارشون درمانه. پزشک به یه نحو و پلیس هم به نحوی دیگر. هر دو لازمه و باید باشه.یه سوال؟ به نظرتون اگه به پلیس خبر ندن جوونایی که این کارها رو می کنن باز به کارشون ادامه می دهند یا نه؟
جرمهایی که جنبه عمومی دارد پزشک تشخیص داده باشد ملزم به گزارش است.ودر گزارش پلیس درج میشود که برابر گزارش فلانی از بیمارستان واوزانس فلان ولی اینکه پلیس خود سرانه وبدون ارجاع پزشک به پرونده سرک بکشد این کار خلاف است وبداموزی برای پلیس دارد ودرست نیست وتخلف محسوب میشود وقاضی محترم در زمان صدور حکم می بایست توجه داشته باشد وتذکر لازم را به ارسال کننده پرونده بدهد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار