بازدید 43497
با نامزدها در مسیر پاستور، صبح چهارشنبه اول خرداد

نه ستاد دارم نه تیم و نه پول، برنامه‌ هم بعدا

نخستین روز خرداد، اولین روز تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری برای هشت نامزد احراز صلاحیت شده است. رئیس جمهور همچنان از تلاش برای تأیید گزینه مورد نظر خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی سخن می‌گوید.
کد خبر: ۳۲۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰ 22 May 2013
نه ستاد دارم نه تیم و نه پول، برنامه‌ بعدا

اولین روز خرداد، نخستین روز تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری برای هشت نامزد احراز صلاحیت شده است. رئیس جمهور همچنان از تلاش برای تأیید گزینه مورد نظر خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی سخن می‌گوید ولی از سوی هاشمی رفسنجانی نظری در مورد نتیجه احراز صلاحیت‌ها منتشر نشده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیشب در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دو درباره فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان و موضوع بررسی توان جسمی نامزدها، گفت: شاید برخی افراد سوابق مهمی داشته باشند، اما ما بررسی کردیم که وی توانایی بار سنگین ریاست جمهوری را در حال حاضر ندارد؛ بنابراین، شرایط سنی هم به عنوان یک شرط مدیریتی در نظر گرفته شد. گاهی فردی جوان است، ولی تجربه ندارد و‌ گاهی فردی سابقه دارد، اما به لحاظ سنی شرایط کار سنگین ریاست جمهوری را ندارد و همه این موارد در کنار هم سنجیده می‌شوند، چرا که پست ریاست جمهوری با دیگر پست‌ها متفاوت است.

در بین نامزدهای احراز صلاحیت نشده، تاکنون ‌مشایی و واعظ‌ ‌زاده هستند که از معترض بودن به نتایج خبر داده‌اند. صادق واعظ زاده در خصوص رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان گفته: با احترام به شورای نگهبان نسبت به عدم تأیید صلاحیت خود از راه قانونی اعتراض خود را پیگیری خواهم کرد.

احمدی‌نژاد که پیش از این حمایت خود در روز ‌نام‌نویسی را با مرخصی گرفتن توجیه کرده بود، امروز و در حاشیه نشست هیأت دولت نیز گفته است: آقای مشایی مظلوم واقع شد و معتقدم حق مظلوم در کشوری که ولایت فقیه دارد، در این سطح پایمال نخواهد شد و با وجود مقام معظم رهبری مشکلی پیش نخواهد آمد. من از طریق رهبری، کار را تا لحظه آخر تعقیب می‌کنم تا انشاءالله مشکل حل شود. از تمامی علاقه‌مندان به من و آقای مشایی می‌خواهم که صبور باشند و حوصله کنند، چرا که با وجود مقام معظم رهبری هیچ مشکلی ‌نخواهد بود.

البته خود مشایی نیز درباره این که چگونه با رهبری در این باره رايزنی حواهید کرد، اظهار داشته: در حال فکر کردن به این مسأله هستم و به زودی در این باره تصمیم گیری خواهم کرد.

حسن سبحانی درباره عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان در سایت شخصی خود نوشته است: تدبیر کرده بودم تا مراحل انتخابات ریاست جمهوری را تا آخرین گام بگذرانم؛ اما خداوند برایم امر دیگری را مقدر نمود و فرجام کار را در توقف این زمان آن، اراده فرمود.

محمد سعیدی‌کیا نیز گفته است: عمیقا بر این باورم که منافع نظام و کشور را با زیر پا گذاشتن قانون و اخلاق به قیمت رئیس جمهور شدن از بین نخواهم برد.

در بین نامزدهای تأیید صلاحیت شده نیز، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رقیب اصلی خودش در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشته: من همچنان معتقدم رقیب من در این عرصه فقر، بیکاری و گرانی است. من مستقل وارد میدان شده‌ام و منافع مردم برای من بیشتر از منافع اصولگراها مطرح است. وی با تأکید بر این که برنامه‌ای که من برای اداره کشور دارم، دیگران ندارند ابراز داشته: بر اساس یک برنامه کارشناسی شده به عرصه انتخابات ورود پیدا کرده‌ام، چرا که اعتقاد دارم باید کاری کنیم که فشار روی دوش مردم کم شود و اجازه ندهیم مردم بیشتر از این اذیت شوند.

همایش «بیداری اسلامی، افق‌ آینده و انتخابات 92 » فردا (پنجشنبه) با حضور محمدباقر قالیباف،‌ علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی و سعید جلیلی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این همایش که از سوی نهاد رهبری دانشگاه تهران برگزار می‌شود، ‌از ساعت 9 صبح در تالار علامه امینی این دانشگاه آغاز شده و قرار است در این برنامه به بررسی مواضع سیاسی کاندیداها و پرسش و پاسخ از آنها پرداخته شود.

محمد غرضی نام غیرمنتظره در فهرست نهایی نامزدها ـ که البته سابقه شانزده سال وزارت را دارد ـ با اعلام این که شعار انتخاباتی وی «دولت ضد تورم» است، در مورد برنامه‌هایش برای تحقق این شعار گفته: در موقع مقتضی در این باره صحبت می‌کنم و برنامه‌هایم را اعلام خواهم کرد. وی همچنین درباره اینکه ستاد‌های انتخاباتی شما از چه زمانی فعال خواهند شد، گفت: ستاد انتخاباتی و سخنگو ندارم و بنا دارم از طریق رادیو و تلویزیون با مردم صحبت کرده و برنامه‌های انتخاباتی ام را اعلام نمایم.

پیش از این، مسئولان صدا و سیما و به ویژه سید عزت الله ضرغامی اعلام كردند كه انجام مناظره‌ها به تعداد نامزدها بستگی دارد و تنها در صورتی این مناظره‌ها برگزار می‌شود كه تعداد نامزدها از پنج نفر بیشتر نشود. اگر این گونه باشد و نظر صدا و سیما عوض نشود، راه برگزاری مناظره‌ها، کاهش تعداد نامزدها از طریق انصراف و یا ائتلاف‌های احتمالی است. شاید اعضای ائتلاف 2+1،  با توجه به حضور سعید جلیلی‌‌ ائتلاف‌ چهار نفره‌ای را سازمان دهند و یا به گونه‌ای دیگر از صحنه بیرون شوند.

اما خبرهای مربوط به فیلم‌های انتخاباتی ولایتی دلیل عدم امکان بروز چنین حالتی است. مدیر پروژه‌های تصویری علی‌اکبر ولایتی گفته است: تا چند روز آینده نخستین فیلم انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صدا و سیما تحویل داده خواهد شد. حامد عنقا گفته، تیمی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان موفق کشورمان از جمله محمدحسین لطیفی، فریدون جیرانی، جمال شورجه در مقام کارگردان و محسن علی‌اکبری، محمدرضا شفیعی، رضا جودی و علی سرتیپی بعنوان تهیه کننده و خودم در مقام مدیر پروژه‌های تصویری در حال ساخت فیلم‌های انتخاباتی هستیم. به گفته این فیلمنامه نویس، در حال تولید سه فیلم انتخاباتی هستیم که دو فیلم برای پخش از صداوسیما آماده خواهد شد و فیلم سوم نیز به عنوان جایگزین احتمالی آن دو فیلم تولید خواهد شد.

احتمال داده می‌شود حسن روحانی و محمدرضا عارف نیز که یکی خود را مستقل و دیگری خود را کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی کرده و حتی غرضی به گونه‌ای متحد شوند و همه آنها تا روز آخر ‌نمانند.
پیش‌بینی می‌شود، محسن رضایی نیز که پیش از این نیز خود را یک گزینه مستقل در انتخابات معرفی کرده، حاضر به ائتلاف با سایر گزینه‌ها نباشد و تا آخر در صحنه مستقل حاضر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست