بازدید 30261

مسکو با «اس- 300» و «یاخونت» بازی را در سوریه تغییر می‌دهد

در شرایطی که از مدت‌ها پیش، بحث احتمال تحویل سامانه موشکی «اس- 300» از سوی مسکو به سوریه، به یکی از مباحث جنجالی در بحث بحران سوریه تبدیل شده بود، اکنون منابع روسی از استقرار نهایی این سامانه در سوریه خبر می‌دهند؛ خبری که از سوی محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل نیز ‌تأکید شده است و می‌تواند تحولی جدی در عرصه تحولات میدانی سوریه باشد.
کد خبر: ۳۲۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱ 18 May 2013
مسکو با «اس- 300» و «یاخونت» بازی را در سوریه تغییر می‌دهد
در شرایطی که از مدت‌ها پیش، بحث احتمال تحویل سامانه موشکی «اس- 300» از سوی مسکو به سوریه، به یکی از مباحث جنجالی در بحث بحران سوریه تبدیل شده بود، اکنون منابع روسی از استقرار نهایی این سامانه در سوریه خبر می‌دهند؛ خبری که از سوی محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل نیز ‌تأکید شده است و می‌تواند تحولی جدی در عرصه تحولات میدانی سوریه باشد.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، منابع روسی‌ خبر داد‌، هم اکنون روسیه چهار سامانه دفاع ضدموشکی از نوع «اس- 300» را در سوریه مستقر کرده و به همراه این سامانه‌ها، مستشاران نظامی روس نیز فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، در حالی که کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر به شدت با تحویل این سامانه‌های موشکی از سوی روسیه به سوریه مخالفت می‌کردند، این کار عملاً از دو سال پیش ‌غیرعلنی در جریان بوده و اینک هر چهار سامانه‌ای که در قرارداد سال 2010 دو کشور به آن اشاره شده بود، در سوریه مستقر شده‌اند.

همزمان با انتشار این گزارش، سایت «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل نیز در خبری فوری، به همین موضوع پرداخته و می‌نویسد، به جز این چهار سامانه مستقر شده، تعدادی دیگر نیز در این کشور آماده استقرار هستند.

دبکا همچنین در تحلیل این خبر اشاره می‌کند، با استقرار این سامانه‌ها و به ویژه با حضور مستشاران روس، هر گونه حمله ‌از سوی رژیم اسرائیل به سوریه با قصد نابود کردن این موشک‌ها، ناگزیر باعث هدف قرار دادن این مستشاران خواهد شد و این رژیم را در تقابل مستقیم با روسیه ‌خواهد گذارد.

این سایت همچنین در خبری دیگر در همین راستا، گزارش داده که روسیه به تازگی موشک‌های کروز ضدکشتی «یاخونت» را نیز به همراه یک سامانه راداری به روز شده و پیشرفته برای افزایش برد و دقت این موشک‌ها به دولت سوریه تحویل داده است.

دبکا هدف روسیه از این اقدام را، مقابله با هر گونه تلاش نیروهای بین‌المللی برای حمایت از شورشیان سوری از راه دریا، اقدام به محاصره دریایی سوریه و یا برقراری منطقه پرواز ممنوع برای انجام حملات محدود می‌داند؛ افزون بر این، موشک‌های یاخونت سوریه را قادر خواهد ساخت، کشتی‌های حامل موشک اسرائیلی را از سواحل خود دور نگه داشته و از پیاده شدن احتمالی نیروهای اسرائیلی در خاک این کشور نیز جلوگیری کند.

این اخبار، هم راستا با گزارشی است که چهار روز پیش و در پی دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از سوی این سایت منتشر شده و در آن آمده بود، پوتین به نتانیاهو هشدار داده، خود را از سوریه کنار بکشد.

به هر حال، آنچه مسلم است، روسیه می‌خواهد با ‌حفظ تعهد خود به تعامل با جامعه جهانی برای حل بحران سوریه، نشان دهد که همچنان در حفظ منافع خود در سوریه پایبند است و با وجود همراهی با آمریکا در برگزاری کنفرانس سوریه و موارد دیگری از این دست، اجازه نخواهد داد، این گونه همراهی‌ها به عنوان نرمش و ضعف مسکو تعبیر شود.

گفتنی است، ایالات متحده نیز به سرعت نسبت به خبر استقرار سامانه‌های «اس- 300» در سوریه واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده با استقرار این سامانه‌ها، «بشار اسد احساس امنیت کرده» و هزینه‌های اقدام نظامی علیه دولت دمشق افزایش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۳۴
روسیه است و قولش! همچنان که به ایران داد به سوریه هم میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
پای منافعش در میان باشه چرا که نه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
به ایران که نداد به روسها دل خوش نباشید اونها بازیگرانی هستند که منافع خود را در کوتاه مدت می بینند این عادت و روال تاریخی اونهاست قول و قرارشون زیاد معتبر نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
اون زمان که بحث ایران بود روسیه کلی امتیاز از کنار ندادن اس 300 به ایران گرفت در صورتی که هیچ کدوم از منافعش هم حداقل در کوتاه مدت آسیب نمیدید ولی برا سوریه اوضاع کاملا برعکسه اگه دیر بجنبه بدون اینکه چیزی گیرش بیاد سوریه از دستش رفته.
الان در جنگیم خدا کنه که شر دشمن به خودشان برگرده و این کشورهای عربی هم یه کمی از دوران جاهلیت عبور کنن
این فقط یک اقدام تبلیغاتی از طرف روس هاست ...روسیه اس 300 رو به ایران نداد حالا بیاد این سامانه رو بده به سوریه اون هم در شرایطی که لاوروف در صحبت های اخیر خود حرفی از موندن بشار اسد در قدرت نزده....مخصوصا که این سامانه در درگیری های داخلی سوریه کاربردی نداره و در این امکان وجود داره که درصورت سقوط اسد این سلاح های به دست مخالفان بیوفته
روس ها دارن برای کنفرانس ژنو 2 بازارگرمی مکینن.......آخه به نظر شما کشوری مثل روسیه که همیشه در مراحل حساس میکشه کنار پیشرفته ترین سلاح ضد هوایی خود رو در اختیار دولتی قرار میده که داره برای بقا یا سقوط میجنگه؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
روسیه به منافعش فکر میکنه. اگه منفعت داشته باشه حتما انجام میده. بعلاوه روسیه الان بشدت میترسه یه متحد دیگشو از دست بده. پس طبیعیه که هر کاری بکنه.
سورنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
دوست ناشناس مسکو هیچ گاه این رسیک رو نمیکنه چون اگه حکومت اسد سقوط کنه این امکان وجود داره که این سلاح های پیشرفته در اختیار مخالفان قرار بگیره مخصوصا که این سلاح های در جنگ داخلی سوریه کاربردی نداره و تاثری در روند جنگ نخواهد داشت در داخل سوریه
اتفاقا این مورد به ضرر سوریه هست
حالا آمریکا هم به خودش حق میده که مخالفان رو تجهیز کنه!
به نظر روسیه پشت اسد محکم ایستاده که موشک های استراتژیک یاخونت به سوریه داده. روسیه حاضر نشد اس 300 به ایران بده ولی به سوریه داد. این نشان دهنده هست که موقعیت ژئوپلتیک سوریه برای روسیه مهم تر از ایران هست.این میتواند زنگ خطری برای ما باشد که روسیه پشت با امریکا سر ایران تفاهم بکند. باید بینیم میشه یک نمونه از این یاخونت ها و اس 300 ها رو از دوستان سوریه ای گرفت و مهندسی معکوس کرد. مخصوصا موشک یاخونت که بدجور به درد ایران میخورد.
باید تحرکات امریکا و روسیه به شدت زیر نظر داشت. نباید گذاشت منافع ایران در سوریه به خطر بیافتد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
سوریه مهمتر از ایران نیست سوریه از نظر قابلیت های نظامی قابل مقایسه با ایران نیست اگر ایران و روسیه دستشون رو از پشت اسد بردارن اسد 1 هفته هم نمیتوانه در برابر یک جنگ جهانی مینیاتوری ایستادگی کنه .
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
سوریه برای روسیه مهمه چون سوریه برای ایران مهمه
عجب از روس ها بالاخره جلوي امريكا كم نياوردند.
زمانی که شوروی سابق موشکهايش رو از کوبا بيرون کشيد، اون کشور رو 50 سال در انزوا تنها گذاشت. به خاطر همين فيدل کاسترو به ايران گفت "با روسيه همکاری کنيد اما هرگز بهش اعتماد نکنيد!"
بعید هم نیست که سوریه یک منبع درامد خوب برای روسیه باشد.
فروش سلاح به سوریه به بهانه حمایت از سوریه در برابر غرب و تروریست
جنگ ویتنام را بیاد بیاورید!
روسیه دوست نداشتنی است در سطح بین الملل و مانند همیشه هم از توبره می خورند و هم از اخور. از سوریه می کنند و در مجامع بین المللی برای حیثیت نامردگونه شان ارام ارام تلاش می کنند و در اخر سر سکوت و چپاول سوریه را بدتر از امریکا و.. انجام می دهند.
روسیه هیچوقت علاقه ای به ایرن قوی نداشته و نخواهد داشت چون ایران قوی در تضاد با روسیه است و در صورت قوی شدن استعداد تبدیل به یک قطب دیگر مثل چین یا هند را خواهد داشت که میتواند خطری برای منافع روسیه باشد اما سوریه هیچگاه نمیتواند یک قدرت بشود پس اگر صاحب سلاحهای پیشرفته روسیه هم شود از نظر روسها خطری ندارد.
اینها سلاح را میدن نه تکنولوژی شا که نگران باشن . معمولا سلاح های نوین این چنینی کدهای راه انداز داره که دست تولید کننده هست و استفاده کننده فقط با اجازه تولید کننده میتونه ازش استفاده کنه
oخیلی ساده هستین الان روسیه سیستم اس400 اطراف مسکو مستقر کرده ودو سال داره رو اس 500کار میکنه کجای اس300 جدیده
روسیه موشکهای اس 300 و یاخونت (ساحل به دریا) رو خیلی وقته به سوریه داده
اینها سامانه های دیگر و موشکهای بیشتر برای تحویل به سوریه است
معلوم نیست روسا دنبال چه امتیازگیری دیگه ای از غربیها هستند ،اونا هیچوقت آدمای صادقی نبوده اند و کارشان امتیاز گرفتن و بعد کنار کشیدن است
استراتژی حمله اسرائیل هیجوقت مشخص نبوده.تازه طبق همین اخبار منتشره هم هیچوقت از آخرین تکنولوژی جنگی استفاده نکرده.در کل ارتش مرموزی داره.تجهیزات پیشرفته روسی تو هیچ جنگ واقعی شرکت نکرده و بیشتر تبلیغاتیه،البته نمیشه قضاوت کرد و باید دید چی میشه!
روسیه فقط برا منافع خودشه که این کار رو کرده. شک نکنید که این موشک هارو داده.روسیه حساب وقتی رو کشیده که آمریکا خمله کنه سوریه رو بگیره و یه پایگاه در گوش روسیه بزنه. و می خواد جلوی این کار را بگیره
دوستان فراموش نکنید درسته S-300 یک سامانه پدافند هوایی خوبیه اما تقریبا در شرایط جنگی امروز کارایی کمی داره در حال حاضر هم سامانه S-400 که برای روس ها ارزش داره روس دنبال جنجاله تا باج بگیره سر تحویل این موشکا ایران اما سر سوریه دنبال باج گیری نیست بحث از دست دادن پایگاه های نظامی خودش در سوریه مطرحه نه بشار یا مقاومت روس فقط و فقط فکر منافع خودشه
روسیه همانطور که از صدام حمایت کرد حالا از بشار هم حمایت میکنه .
پیشرفته ترین ضد هوایی روسیه دیگه الان S3 نیست، بلکه S4 یا SAM هست که تکنولوژیش از پاتریوت آمریکا 5 سال جلوتره.
منافع روسیه ایجاب کرده پشت سوریه بماند
چون اگر اسد سقوط کند از بعد نظامی روسیه وچین اسیب پذیرتر میشن وهمچنین ایران یادمان نره گسترش ناتو برخلاف منافع کشورهای روسیه سوریه ایران وچینه چون این کشورها عضو ناتو نیستن
روس ها خیلی زیرک هستن. دارن از طریق سوریه موشکها رو به ایران هم می رسونن که سرو صدای کشورهای غربی درنیاد. یه جنگ تمام عیار بین غرب و شرق در جریانه.
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
این جنگ تمام عیاری گفتی بین اسلام و جهان است نه شرق و غرب همین روسیه هم که میبینی فقط به دنبال منافع خودش است فکر میکنی دلش به حال مسلمانان سوری سوخته ما تا وقتی خدا و آقا صاحب الزمان را داریم نیازی به شرق نداریم
بابا طرف كاري نكرده به ضررش باشه، پولش رو هم دوبله گرفته حالا بعد جهار سال تحويل داده. اگه تو ايران هم جنگ بشه و جند جا رو بزنن كم كم سيستم رو مستقر مي كنه
شیعه های که در سوریه هستند هر کدام اس 300 هستند ما نیازی نداریم به اینجور چیزها حالا که دادن دمشون گرم
متاسفانه از شواهد پیداست
که
دنیا مستعمره اروپا و امریکا و روسیه است
فقط ظاهر کار تغییر یافته
روسیه از امرکا کثیفترو انگلیس از هردو
به نظر می رسه با توجه به روحیات قدرت طلبانه پوتین جهان داره به سمت دوقطبی شدن برمیگرده. تقابل امریکا و روسیه هم همیشه از یه جایی شروع می شه این دفعه از سوریه است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست