بازدید 13900

دیكتاتور معروف آرژانتین در زندان درگذشت

کد خبر: ۳۱۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹ 17 May 2013
ژنرال 'خورخه رافائل ویدلا' دیكتاتور معروف آرژانتین كه به جرم جنایت علیه بشریت در دوران ریاست جمهوری خود در دهه ۷۰ میلادی زندانی بود، امروز در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا، ویدلا از جمله نظامیان حاكم بر آرژانتین بود كه از سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱ میلادی، بدون رای مردم، حكومت را در اختیار داشت. 

كارشناسان، ویدلا را نماد خونریزترین و بی رحم ترین دیكتاتوری می دانند كه آرژانتین در تاریخ خود از آن رنج برده است. 

او زمانی كه فرمانده ارتش بود، به عنوان مغز متفكر و پشتیبان اصلی كودتای نظامی ژنرال ها علیه دولت قانونی وقت به ریاست خانم 'ماریا استلا مارتینز د پرون' وارد عمل شد و از سال ۱۹۷۶ حكومتی دیكتاتوری و غیرمنتخب را توسط نظامیان پایه گذاشت كه در طول تقریبا هفت سال، ترور و وحشت را بر این كشور امریكای جنوبی حاكم ساخت و بنا به گزارش سازمانهای حقوق بشری، ۳۰ هزار نفر را ناپدید كرد. 

ژنرال ویدلا سال ۲۰۱۰ میلادی - سه سال پیش- به دلیل جنایاتش، محاكمه و به حبس ابد محكوم شده بود. 

رسانه های منطقه امریكای لاتین گزارش داده اند كه ویدلا به طور طبیعی در زندان 'ماركو پاز' شهر بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین درگذشت. 

او نخستین نظامی حاكم بر آرژانتین در دوران دیكتاتوری بود كه به حبس ابد محكوم شده بود. این حكم پس از آن برای او صادر شد كه در سال ۲۰۱۰ میلادی ، دادگاهی در آرژانتین، ویدلا را در تیرباران ده‌ها تن از زندانیان سیاسی در سال ۱۹۷۶ میلادی مقصر شناخت. 

سال گذشته نیز دادگاهی‌ دیگر در آرژانتین، ویدلا را به اتهام اجرای برنامه سازماندهی شده سرقت نوزادان افراد تحت تعقیب و ناپدیدشدگان دوران دیكتاتوری به ۵۰ سال حبس محكوم كرده بود. 

برخی از نزدیكان ویدلا به نقل از دوستان او در زندان گفته اند:' ویدلا شب گذشته ، حال خوبی‌ نداشت و به همین دلیل، او را به بیمارستان ندامتگاه منتقل كردند اما چون مشكل خاصی در او مشاهده نكردند، او را به اتاقش بازگرداندند.' 

به گفته آنها، 'صبح امروز، هنگامی كه زندانبانان مشغول شمارش زندانیان بودند، ویدلا را نیافتند و هنگامی كه به سلولش رفتند، دیدند او مرده است. ' 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار