بازدید 26285

درگیری مسلحانه در اهواز و مرگ یک نوجوان

کد خبر: ۳۱۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴ 16 April 2013
روزنماه شرق نوشت: قرار بود خانه‌های غیرقانونی ساخته شده با حکم دادستانی تخریب شود که میان مردم محلی ساکن در منطقه معین‌زاده اهواز و نیروی انتظامی درگیری شکل می‌گیرد و در نهایت خبر می‌رسد که نوجوانی 15 ساله در این درگیری‌ها درگذشته است. شکرخدا موسوی، نماینده اهواز که پنج سال فرمانده سپاه اهواز بوده می‌گوید: «درگیری مسلحانه‌ای میان مردم ساکن در خانه‌های غیرقانونی معین‌زاده و نیروی انتظامی در گرفته و هنوز مشخص نیست که عاملان مرگ این پسر نوجوان چه فرد یا نهادی است.» اما او وعده می‏‎دهد به عنوان نماینده این شهر پیگیر ماجرا باشد.

‌از جزییات مرگ نوجوان اهوازی در منطقه معین زاده در انتهای گلستان اهواز بگویید؟

تا آنجایی که پیگیری کردم، عده‌ای به شکل غیرقانونی اقدام به ساخت‌وساز خانه کرده و دادستانی هم حکم تخلیه خانه‌ها را صادر کرده بود. یکسری املاک غیرقانونی هم شکل گرفته که زمین‌ها را به فروش رسانده‌اند و گویا پسری که فوت کرده، فرزند یکی از همین املاکی‌ها بوده. در آن روز شهرداری و نیروی انتظامی برای اجرای حکم تخلیه خانه‌ها به آنجا رفته بودند که درگیری مسلحانه‌ای بین دو طرف به وجود می‌آید.

‌آیا پیش از این هم این دو نهاد به منطقه معین‌زاده رفته بودند؟

بله، این درگیری‌ها مسبوق به سابقه بوده و نماینده دادستان پیش از این به منطقه رفته بود که مردم محلی دست او را شکسته بودند و درگیری میان مسوولان و مردم اتفاق افتاده بود.
مگر حمل اسلحه خلاف قانون نیست؟

در برخی مناطق اهواز افراد مسلح تاکنون مسایلی را ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل این درگیری خیلی ماجرای عجیبی نبوده است. پیش از این بازدیدی از منطقه حمیدیه در میسر سوسنگرد داشتم و مردم از تیراندازی شبانه برخی افراد گله داشتند و به تنگ آمده بودند و از ما می‌خواستند که کاری کنیم و بیاییم با این افراد برخورد جدی کنیم.
نیروی انتظامی چه اقدام جدی‌ای کرده است؟

نیروی انتظامی مگر چقدر نیرو دارد. نمی‌رسد و نمی‌تواند این مناطق را پوشش دهد، آن هم وقتی برخی سلاح غیرمجاز داشته باشند، دست نیروی انتظامی هم بسته است. طبیعی است که یک هفته‌ای تعیین تکلیف چرایی مرگ طول می‌کشد و به این زودی‌ها نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.  قضاوت در این زمینه کار من و شما نیست و باید منتظر حکم قضایی باشیم. البته ضد انقلاب در این زمینه سوءاستفاده سیاسی خواهد کرد.

در این سال‌ها کارهای زیادی شد و ما آخرین منطقه کپر‌نشین اهواز یعنی «شلنگ‌آباد» را هم تخلیه کردیم و دیگر مفهوم کپرنشینی در اهواز معنا ندارد. البته منطقه معین‌زاده در گلستان اهواز در مرکز شهر است و حاشیه نیست اما خب حاشیه‌ها برای ما بسیار مهم است و می‌خواهم در سفر آینده ریاست‌جمهوری اعتباری برای رسیدگی به وضعیت اسکان مردم محروم در این مناطق اختصاص یابد.

برخی مشکلات اقتصادی، بیکاری و عمران شهری و کم کاری‏های خود ما برخی را به جایی رسانده که به دام نیروهای بیگانه می‏افتند. متاسفانه گاهی بعضی مسوولان به معاندان نقطه ضعف می‌دهند. برای ما مساله در اولویت، رسیدگی به مناطق حاشیه‌نشین است که دایره‏وار دور اهواز را گرفته و می‌تواند گاهی مسایل امنیتی به وجود آورد.

‌آیا در این سال‌ها برای پیشرفت در خوزستان کار جدی صورت گرفته است؟

بله، مقام معظم رهبری چند جمله درباره خوزستان گفته‌اند که قابل تامل است و باید نصب عین مسوولان نظام قرار گیرد؛ یکی اینکه خوزستان را طوری بسازیم که ساکنان آن سوی خلیج‌فارس به زندگی آنها غبطه بخورند و دیگر اینکه باید به نحو احسن خوزستان را بسازیم. اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و راه‌سازی و جاده‌سازی و اجرای پروژه‌های عمرانی، بیکاری امروز گریبانگیر مردم است و می‌تواند دلیلی برای جذب افراد در برخی گروه‌های غیرقانونی باشد. ما خوزستان را آن‌طور که شایسته مردمان این منطقه بود، نساخته‌ایم؛ کارهای زیادی شده اما در شأن مردم استان نیست.
خب پیگیری شما برای حل مسایل جاری در منطقه چیست؟

شاید من خیلی چیزها را بدانم اما صلاح نیست که این مسایل را به رسانه‌ها منعکس کنیم، من پنج سال فرمانده سپاه اهواز بودم و به همین دلیل بیشتر از هر فرد دیگری در جریان مسایل امنیتی استان هستم اما خب خیلی جاها هم صلاح نیست حرف‌ها را به شما بزنیم. اما همین را بدانید که به خاطر حضورم در دستگاه امنیتی به خوبی به مسایل حاشیه شهر و فقر و مشکلات اسکان در این مناطق واقفم و به عنوان نماینده مجلس مسایل حاشیه‏نشینان اهواز را دنبال خواهم کرد.


‌برای پیگیری ماجرا چه خواهید کرد؟

از رهبری گرفته تا رییس دولت و نمایندگان و دیگر مسوولان در جمهوری اسلامی، هیچ‌کس نمی‌تواند با ریخته شدن خون یک شهروند کنار بیاید و مساله قطعا بررسی خواهد شد. مسوولان نظام نمی‌توانند ببینند خونی از بینی فردی ریخته شده، چه رسد به مرگ یک نوجوان بی‌گناه.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی