بازدید 18180

جای خالی یک برنامه با صدهزار متقاضی در ساعت پربیننده سیما

این نوآوری جذاب در معرفی پویایی و گستردگی مرزهای زبان پارسی‌ با تحسین منتقدان روبه‌رو شده و اینک سخن از در صف انتظار بودن بیش از صدهزار ایرانی برای شرکت در این برنامه و برگزاری جمع‌های مشاعره خانوادگی برگرفته از برنامه «مشاعره» است که اوج اثرگذاری یک برنامه تلویزیونی را می‌تواند به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۳۱۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱ 13 April 2013
یکی از برنامه‌هایی که به رغم سادگی به واسطه توجه ویژه به شعر فارسی و شیوه پرداخت متفاوت ـ که ریشه در تاریخ ادبیات ایران زمین دارد ـ به شدت مورد توجه قرار گرفته و پس از دوره‌ای مسکوت ماندن، بار دیگر پی گرفته شده، «مشاعره» است؛ برنامه‌ای که انتظار می‌رود به واسطه مخاطب بسیارش در پرمخاطب‌ترین زمان و شبکه سیما پخش شود.

به گزارش «تابناک»، یکی از نقدهایی که ‌گاه و بی‌گاه به رسانه ملی وارد می‌شود، بی‌توجهی به ذائقه مخاطب است؛ نقدی که البته با حفظ دو برنامه پرمخاطب نوروز ۹۰ و ۹۱ یعنی «کلاه قرمزی» و «پایتخت» در کنداکتور نوروز ۹۲ مرتفع شد و البته سیما نیز از حفظ این دو برنامه نه تنها ضرر نکرد، بلکه هر دو، پراقبال‌ترین و تحسین شده‌ترین برنامه‌هایش شدند؛ اتفاقی که در گذشته رخ نمی‌داد و بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب به دلایل نامعلوم به یکباره تعطیل می‌شدند یا اراده‌ای برای استمرارشان نبود.

شاهد مثال در این موارد بسیار است که یکی از آن‌ها «مسابقه هفته» با اجرای مرحوم منوچهر نوذری بود که ده‌ها هزار نفر، همواره در صف شرکت در این مسابقه بودند اما به یکباره ـ شاید برای نوگرایی یا هر دلیل دیگر ـ تعطیلی شد. این در حالی است که با تغییر ظاهر و پوسته برنامه به‌‌ همان شیوه، امکان حفظ این برنامه بود و می‌شد ظرفیتش را از دست نداد؛ ظرفیتی که هیچ یک‌ از صد‌ها مسابقه طراحی شده پس از آن، به دست نیاورد و منجر به ادامه‌شان نشد.

‌همچنین «با کاروان شعر و موسیقی» از دیگر برنامه‌های بسیار پرمخاطب بود که با اجرای سهیل محمودی، حجم بالایی از مخاطبان تخصصی و عمومی را به خود جذب کرده ‌و یکی از برجسته‌ترین برنامه‌ها در زمینه موسیقی اصیل و فاخر بود که این برنامه نیز به یکباره حذف شد و ظرفیتش از دست رفت و متأسفانه برنامه‌های جایگزین ـ که عمدتاً فصلی و نه مستمر بودند ـ نیز از ظرفیت پشت صحنه و از فضای مقابل دوربین این برنامه برخوردار نبودند و ‌نتوانستند سیل مخاطبان را به سمت خود بکشانند و ‌بمانند.



برنامه «مشاعره» نیز که با اجرا و مدیریت اسماعیل آذر به نام‌های گوناگون‌ منتشر می‌شد، از ‌برنامه‌هایی بود که با داشتن مخاطبان بسیار‌ تعطیل شد؛ اما پس از سال‌ها در شبکه جوانِ آموزش احیا‌ گشت و طیف‌های گوناگونی از مخاطبان از کودکان تا کهنسالان را گرد هم نشاند و اقسام مشاعره را با ایشان تجربه کرد؛ بنابراین، چون این شعر از روح ایرانی سرچشمه می‌گیرد، بار دیگر سنت زیبای مشاعره توانست برای این برنامه گروه‌های بزرگی از مخاطبان را در بر داشته باشد.

در ‌نوروز نیز این برنامه با حضور گروهی از تاجیک‌ها به عنوان مردمان ایران بزرگ پخش شد که در خانه ایرانیان تاجیکستان ضبط شده بود. این نوآوری جذاب در معرفی پویایی و گستردگی مرزهای زبان پارسی ‌با تحسین منتقدان مواجه شده و اینک سخن از در صف انتظار بودن بیش از صدهزار ایرانی برای شرکت در این برنامه و برگزاری جمع‌های مشاعره خانوادگی برگرفته از برنامه «مشاعره» است که اوج اثرگذاری یک برنامه تلویزیونی را می‌تواند به نمایش بگذارد.

با این اوصاف می‌توان گفت، این برنامه، از برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی طبقه‌بندی می‌شود که باید در بهترین ساعت پخش شود و برای حفظ و توسعه‌اش هزینه کرد. البته در این زمینه نقدی وارد است که اگر قرار باشد برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب در پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون ـ که شبکه سوم سیماست ـ گرد آورده شوند، دیگر کسی سایر شبکه‌ها را نگاه نمی‌کند و حق مدیر شبکه‌ای که برنامه‌هایش را پرمخاطب کرده، حفظ این برنامه می‌دانند که با همین رویکرد، برنامه «رادیو هفت» نیز در شبکه آموزش ‌مانده است.

با این حال، زمانی که شبکه آموزش تنها چندین برنامه پرمخاطب اینچنینی دارد که به جز جنبه آموزشی، جنبه‌های سرگرمی پررنگی نیز دارند، چه اشکالی دارد در شبکه‌های اول یا سوم سیما قرار گیرند و البته امکانات و زمان بیشتری به آن‌ها اختصاص داده شود، به ویژه آنکه این برنامه به دور از طنزهای ضعیف و دست زدن به هر حرکتی برای جذب مخاطب و صرفاً با تکیه بر شعر و ادبیات اصیل فارسی، توانسته جای خود را باز کند و البته این جنبه ارزشمند، می‌تواند بیش از این در متن رسانه ملی قرار گیرد. آیا این برنامه‌ها را در شبکه اول یا سوم ‌خواهیم دید؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۶
برنامه یه نواختیه و اصلا تنوع نداره من که خوشم نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
علتش اینه که شما به شعر علاقه نداری
عباسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
موافقم
این برنامه تا مدتی جذاب و جالب بود اما دیگه خیلی تکراری و خسته کننده شده بلاخره هرچیزی یه تاریخ مصرفی داره
ضمنا من هم به شعر علاقه دارم هم مشاعره
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
من هم با اینکه به شعر علاقه مندم ولی معتقدم که برنامه یکنواختیه و حس خاصی به انسان نمیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
شاید دلیلش این باشه که شما شعر سرت نمیشه
طاهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
من تابستان 89 هرشب می دیدم اما بعداز اون کاملا برام تکراری شد دلیلشم به نظر من آقای آذره
باید از آدمای باسوادتری به جای ایشان استفاده بشه
برنامه دوست داشتنی و فرهنگی خوبی است. کاش مطلبی هم راجع به موسیقی و عدم اختصاص یک شبکه به موسیقی در سیما می نوشنید به خدا موسیقی و نشان دادن سازهای موسیقی و پخش کلیپهای جذاب و باکیفیت و در عین حال اخلاقی میتونه خیلی مخاطب جذب کنه، آنهم در شرایطی که ایران سرزمین صداست و در حال حاضر هنرمندان پرشمار بسیار خوبی در این عرصه هم در پاپ و هم سنتی وجود دارند.
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
من نوازنده پيانو كلاسيك هستم نزديك به 15 ساله كه دارم كار مي كنم. به خدا قسم كه موسيقي كلاسيك غربي و ايراني مطرب نيست..
اينقدر جلوي رشد موسيقي فاخر رو نگيريد كه آخرش اين ساسي مانكن ها و گروه هاي بي ارزش رپ و اين بچه سوسول هاي بي هنر تو كشور ما فرهنگ جامعه هنري رو به ابتذال بكشن.
تابی جون شبکه تلویریونی را که عوض نمی کنند، فوقش ساعت پخش در همان کانال بهینه تر می شود.
من اولین بار بود که این برنامه را نگاه میکردم خیلی خوشم آمد و برایم جذاب بود ایکاش در شبکه های معروف این برنامه پخش شود خصوصا که مجری برنامه واقعا" متبحر و با معلومات است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
کلا برانامه های شبکه های 4 و آموزش از سطح بالاتری برخوردارند و بهتره این برنامه ها در همین شبکه ها که شبکه ی فرهیختگان هستند بمانند و دیگران در شبکه هایی مثل شبکه ی 3 فوتبالشان را ببینند.
با سلام به علت اینکه آقای دکتر آذر کاریزمای برگزاری چنین برنامه هایی را ندارد این برنامه مخاطب چندانی ندارد ... ایشان رفتاری بد با هر که دوست ندارد و رفتاری غیر حرفه ای با آنکه می پسندد دارد . با تغییر مجری مطمئن باشید بر بنندگان این برنامه که اکنون فقط شرکت کنندگان و خانوادهایشان هستند افزوده خواهد شد .. ضمنا ایشان گاه گاه اشعار را بر اساس سلیقه خود نه دیدگاه صاحب نظران معنی می کند و اظهار نظرات نامعتبر ایشان نیز مزید بر علت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
اتفاقا رفتار ایشون به نظربنده جذب کننده بود برعکس خانم صادقیان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
اتفاقا من به عشق مجریش برنامه رو میبینم
همین امروز در یکی از خبر های شما امده بود که خواندن شعر ای ایران مرز پرگهر باعث ناراحتی شده است.
همون کانل هفت باشه بهتره ،اگر بیاد کانل سه وسطش 15 دقیقه تبلیغ پخش میشه!
عاشـــــــــــــــــــــق این برنامم من
لطفاً به فكر زبانهاي ديگر ايران زمين هم باشيد. اگر به اندازه سهمم اين برنامه به زبان آذري - كردي- عربي و . . . م توش باشه، موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
عزیز اینا باید تو شبکه های استانی پخش بشه
در باره برنامه پرمخاطب و متفاوت رادیو 7 هم مطلبی بنویسید. چرا این برنامه های محبوب تکرار پخش در ساعات پربیننده ندارند. ...
چرا باید بره یه شبکه دیگه،مدیران شبکه آموزش این برنامه ها را برنامه کردند
من از همون اولش طرفدار این برنامه هستم
و تسلط دکتر اسماعیل آذر هم روی موضوع خیلی زیاد
و اجرای فوق العاده ای هم داره ......
امیدوارم دوباره و در ساعت پرمخاطب سیما پخش بشه
به نظر منم اگه اين برنامه بصور ت منظم و دورهاي مشاعره با شعرهاي آذري و ديگر گويشهاي ايراني رو داشته باشه عالي ميشه...
به نظر من زیباییه مشاعره به روان و پشت سر هم بودن و سرعت مشاعره است
جناب مجری که مسلماً در شعر و ادبیات فارسی چیره دست هستند بهتر است کمتر بین مشاعره وارد شوند و فرمایشات گرانسنگ خود را که بسیار نیز کامل بعد از مشاعره بیان نمایند.
به غیر از این مشکل که لطف مشاعره را میگیرد بقیه چیزها خوب است.
ممنون از توجه به مشاعره
پاسخ ها
بهروز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
اتفاقا" توضیحاتش وسط برنامه خیلی عالیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
در واقع هر شركت كننده در مدت حدود 10 الي 15 ثانيه يك بيت شعر مي خونه و بعد معمولاً حدود يكي دو دقيقه مجري محترم درباره اون بيت شعر يا درباره هر چيز ديگه‌اي كه دوست داره سخنراني مي كنه تا نوبت به نفر بعد برسه!
این برنامه از معدود برنامه های فرهنگی است که تلویزیون به آن توجه داشته است.
از آنجاییکه از برنامه های پرمخاطب است می توان انرا بعلاوه بر شبکه آموزش بصورت همزمان از شبکه 3 سیما یا شبکه های جام جم نیز پخش کرد.
برنامه بسیار مفید مفرح وارزنده ای میباشد وجناب دکتر نیز بسیار مسلط و با اخلاق هستند .ادامه و توسعه آن میتواند در بخش فرهنگی بسیار مفید باشد
اطفآتو برنامه مشاعره شاعرهای آذری هم دعوت کنید.باتشکر از مدیریت واجرا
برنامه.
با سلام
به نظر من یکی ازبهترین برنامه های فرهنگی صدا وسیما همین برنامه می باشد
برنامه ای با هزینه کم وبسیار پر محتوا
امیدوارم ادامه داشته باشد
والسلام
همون شبکه اموزش ساعت 5-7 خوبهپخش بشهچون تو این ساعت تلوزیونهیچبرنامه ای نداره
کلا باید از ظرفیت های دکتر آذر با آن حافظه خیره کننده ، در رسانه بیشتر استفاده شود. چند سال پیش برنامه ای در ماه رمضان داشت که من خیلی خیلی دوست داشتم
با سلام
به نظر من برنامه ی خیلی خوبیه کاش یه ساعت خوی پخش شه مثلا بجای این سریالهای بیخود سیما
یکی از معدود برنامه هایی است که باعٍ میشه هنوز بتونم تلوزیون ببینم
این برنامه مخاطب خاص داره وبرای همه جذاب نیست
با سلام
من به همراه خانواده از بینندگان این برنامه هستیم و برنامه مشاعره هر از چند گاهی با ابتکاری نو اجرا می گردد . ضمنا" برخلاف دوست عزیزی که از مجری وتهییه کننده این برنامه آقای دکتر آذ ر انتقاد کرده بودند . ایشان را فردی خوشرو وخوش اخلاق می دانم وبنظرم ایشان زحمت زیادی در پاسداشت زبان پارسی کشیده اند . امیدوارم خداوند ایشان را دراین راه مدد رساند.
به هرحال میتوان همانند سایر برنامه های پر مخاطب این برنامه را علاوه بر پخش اصلی آن در شبکه 7 ، تکرار آن را در سایر شبکه ها از جمله شبکه 3 یا 2 ، نیز پخش نمود
برنامه فوق العاده زیباییه، شعر چیزیه که به قشر فرهیخته و کارگر ربطی نداره! همه خوششون میاد حالا هرکی به یه سبکی...
نکته قابل توجه این گستردگی طیف سنی متقاضیان هست که واقعا کار رو زیبا کرده...
در کل چون من بیشتر شبکه 4 و 7 رو نگاه میکنم فکر میکنم این جزو محدود برنامه هایی است که ارزش سرمایه گذاری رو داره.
خلاصه دست مریزاد داره کارشون!!!
این برنامه با طراحی و برنامه ریزی و سناریوسازی ان بصورت عملیات نرم افزاری و همچنین طراحی دکور و نور و هوای باز و جاذبه های طبیعی در نقش عملیات سخت افزاری می تواند به پویاترین مدل برنامه های جمعی تبدیل گردد. حس رقابت افراد در تلویزیون و حس انگیزه سازی در محاطبان که به موتیویشن مشهور است دو بعدی است که در عملیات های نرم افزاری و سخت افزاری این برنامه بایستی درک و راهکار عاقلانه و علمی و هزینه مناسب بدون چشم داشت می باشد. ابزارهای علمی در انگیزه سازی را می توان در رشته تکنولوژی اموزشی جستجو کرد. با تشکر از رویکرد و توجه تان. نویسنده را تشویق کنید.
اين برنامه فوق العاده است
مخصوصا با اجراي فوق العاده استاد آذر
من كه عاشقشم
""چه خوب بود همين برنامه رو بين المللي مي كردن و از علاقه مندان به شعر و ادب فارسي در تمام نقاط دنيا براي شركت در مسابقه دعوت به عمل مي اومد. جوايز ارزنده چندين دلاري هم بهش اختصاص مي دادند.
واقعا كار سختيه؟؟؟؟
ولي نميدونم چرا نميشه؟ چرا هيچ چيز ما بين المللي نميشه....
نظر نویسنده محترمه ولی چرا ما عادت کردیم به تک قطبی بودن؟
چرا میخوایم حاضری خور باشیم؟
شبکه آموزش برنامه های خوبی داره که تا جایی که من اطلاع دارم مخطبای زیادی داره
مثل برنامه های صبحی دیگر، رادیو هفت، دستان، مشق عشق، کلاس 7/7 و خیلی برنامه های دیگه
شبکه یک و دو و سه چی کار کردن برای جذب مخاطب تو این چند ساله؟
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
دقيقا .. منم هميشه شبكه آموزش رو ميبينم. مخصوصا دستان كه كار آقاي مناجاتيه.
به نظر من تنها شبكه به درد بخور ماست...
عجب ! یکساعت طول کشید هنوز نظر من نمایش داده نشده است.
سلام
مگه میشه ایرانی باشی و به شعر علاقه نداشته باشی؟
لطفا به مديران شبكه آموزش بگين تبليغ كارهاي پر بيننده را در شبكه هاي ديگر انجام بدهند. اينجوري هم به نفع شبكه هاي ديگر است هم به نفع شبكه آموزش و هم به نفع بينندگان! مثلا من همين برنامه را يكي دو بار اتفاقي ديده ام اتفاقا خوشم هم آمده است ولي الان نمي دانم چه روزهايي و چه ساعت هايي براي ديدن آن بايد پاي تلويزيون بنشينم.
من هميشه از ديدن اين برنامه لذت ميبرم و بخاطر اينكه اين برنامه رو تا حالا از روي شبكه هاي يك دو سه نديدم از روي جام جم پيگيريش ميكنم
خیلییم عالیه...
اگه به جای این سریالای بی مضمون از اینا \خش کنن فرهنگ ایرانی ترویج \یدا میکنه.
تقریبا امروزه دیگه جای شعر تو خونه ها کمرنگ شده
چقد خوب میشه اگه دوباره‍‍ پخش بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی