بازدید 29634

هدف آمریکا از تهدید کره شمالی، تقابل با ایران است

بیش از دو هفته از زمان اوج‌گیری بحران در شبه جزیره کره و «اعلام وضعیت جنگی» از سوی کره شمالی علیه آمریکا و متحدانش می‌گذرد، اما اوضاع نه رو به آرامش گذاشته و نه بحرانی‌تر شده است. در این میان، برخی شواهد به طور فزاینده‌ای این دیدگاه را تأیید می‌کند که آمریکا از وضع موجود در شبه جزیره کره به منظور رسیدن به اهداف خود در قبال ایران استفاده می‌کند.
کد خبر: ۳۱۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷ 12 April 2013
بیش از دو هفته از زمان اوج‌گیری بحران در شبه جزیره کره و «اعلام وضعیت جنگی» از سوی کره شمالی علیه آمریکا و متحدانش می‌گذرد، اما اوضاع نه رو به آرامش گذاشته و نه بحرانی‌تر شده است. در این میان، برخی شواهد به طور فزاینده‌ای این دیدگاه را تأیید می‌کند که آمریکا از وضع موجود در شبه جزیره کره به منظور رسیدن به اهداف خود در قبال ایران استفاده می‌کند.

به گزارش «تابناک»، از نزدیک دو هفته پیش که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی دستور قرار گرفتن همه واحدهای نظامی این کشور در وضعیت جنگی را اعلام کرده و آمریکا را آماج تهدیدات خود قرار داد، دولت ایالات متحده اعلام کرد، تمهیدات دفاعی را در سرزمین خود و همچنین در قلمرو متحدانش شدید‌تر می‌کند و همچنین هشدارهایی را متوجه دولت کره شمالی ‌کرد.

اما بر خلاف آنچه برخی انتظار داشتند، ایالات متحده نه نسبت به قدرت‌نمایی نظامی خاصی در شبه جزیره کره اقدام کرد و نه از سوی دیگر، هیچ گونه تلاشی ‌در عرصه دیپلماتیک برای گفت‌و‌گو با کره شمالی و احیاناً متقاعد کردن این کشور به دست برداشتن از ادعا‌هایش انجام داد؛ بنابراین، آنچه تاکنون انجام گرفته، مجموعه‌ای از تبادل تهدیدات میان طرفین بوده است.
 
در این میان، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که دلیل محدود ماندن اقدامات آمریکا به برخی تمهیدات دفاعی و عدم تحرک بیشتر این کشور، اطمینان از این مسأله است که اولاً کره شمالی، موشکی با قابلیت رساندن کلاهک‌های هسته ایش به خاک آمریکا ندارد؛ دوم آن که، دولت پیونگ یانگ تا آن حد عقلایی هست که بداند توسل به حمله هسته‌ای، به قیمت نابودی کامل کشورش تمام می‌شود.

اما از سوی دیگر، مجموعه اقدامات آمریکا بیانگر آن است که این کشور چندان هم تمایلی به فروکش کردن بحران ندارد.‌‌ همان گونه که اشاره شد، تهدیدات کره شمالی صرفاً با تهدیداتی شدید‌تر، و نه با تلاش برای فعال کردن دیپلماسی پاسخ داده می‌شود و تحرکات نظامی آمریکا در همراهی با متحدینش در منطقه، در حدی است که همواره زمینه تحریک کره شمالی را فراهم می‌کند.

به هر حال، عوامل و زمینه‌های این رفتار آمریکا، برای مدتی طولانی پنهان نمانده و با رصد اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های غربی در روزهای اخیر، این گمانه به طور جدی مطرح می‌شود که پشت پرده این روند، تنها یک عامل قرار دارد: تقابل با برنامه هسته‌ای ایران.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد هدف بلندمدت‌تر آمریکا از تطویل بحران کنونی در شبه جزیره کره آن است که با مشابه سازی ایران و کره شمالی – از نظر هسته‌ای و همچنین تقابل با غرب – اذهان را به این سمت بکشاند که برای جلوگیری از بحران‌های مشابه در آینده، باید جلوی برنامه هسته‌ای ایران گرفته شود.

این خط سیاسی که به مانند همیشه و به طور هوشمندانه‌ای در عرصه رسانه‌ای و افکار عمومی نیز دنبال شد، از چند مرحله گذشت و آن گونه که مشخص است، اکنون به مراحل آشکار‌تر خود رسیده است.

در آغاز و هنگامی که بحران کنونی در شبه جزیره کره در مراحل اولیه خود قرار داشت، این خط رسانه‌ای بر القای رابطه و همکاری نزدیک میان ایران و کره شمالی استوار بود که نتیجه منطقی آن در افکار عمومی، می‌توانست نگرانی از تبادل دانش نظامی هسته‌ای و تهدیدزایی بیشتر برای غرب از سوی این دو کشور باشد.


در این باره، برای نمونه، روزنامه «وال استریت ژورنال» روز هشتم مارس سال جاری میلادی، با مطرح کردن دوباره بحث قرارداد همکاری که در تابستان سال گذشته میان ایران و کره شمالی به امضا رسیده بود، تلاش کرد نگرانی‌ها در این زمینه را تحریک کند.

این روزنامه با اشاره به قراردادی که در ماه سپتامبر (شهریور ماه) و در جریان کنفرانس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران به امضا رسیده بود، مدعی شد از آنجا که امضاکننده این قرارداد از طرف کره شمالی، کسی است که در سال ۲۰۰۲ قرارداد ساخت نیروگاه پلوتونیوم را با سوریه امضا کرده بود و نیز وجود برخی شباهت‌های دیگر، احتمالاً هدف اصلی، افزایش قابلیت‌های ایران در زمینه‌های نظامی هسته‌ای است.


در راستای همین خط رسانه‌ای، روز ۳۱ مارس نیز برخی ‌خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کره جنوبی، ‌مطلبی منتشر کردند که مدعی بودند، بر پایه اسناد تازه منتشره وزارت خارجه این کشور استوار است. این مطلب که به نوعی به پیشینه تاریخی روابط ایران و کره شمالی اشاره داشت، ادعا می‌کرد در جریان جنگ ایران و عراق، این کار‌شناسان نظامی کره شمالی بوده‌اند که تکنیک‌های جنگ چریکی و منهدم کردن تانک را به ایران آموخته‌اند.

نتیجه چنین خبری در افکار عمومی کاملاً آشکار است: دو کشوری که از دیرباز در مقابل دشمنان با یکدیگر همکاری داشته و اکنون نیز قرارداد همکاری امضا می‌کنند، قاعدتاً متحد هم بوده و در صورت لزوم، بار دیگر به صورت مشترک در مقابل دشمن خود (طبیعتاً آمریکا و مجموعه غرب) قرار خواهند گرفت.

این تنها دو نمونه از مرحله مقدماتی پیاده کردن این سیاست بود که البته همواره و در قالب اخبار و تحلیل‌های گوناگون ـ به هر نحوی که نام ایران و کره شمالی در کنار هم مطرح شود ـ در جریان بود.
اما به نظر می‌رسد، از روز گذشته این خط سیاسی، ابعاد جدید و البته آشکارتری به خود گرفته است. در این راستا، از یک سو، سیاستمداران و مقامات رسمی به طور علنی ایران و کره شمالی را در کنار هم قرار می‌دهند و از سوی دیگر، تحلیل‌های رسانه‌ها ابعاد آشکار و تهاجمی‌تری به خود گرفته است.


از جنبه نخست، روز گذشته «چاک هیگل»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد «ایران و کره شمالی این توانایی را ندارند که با موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای به ایالات متحده حمله کنند». البته وی تصریح کرد، شاید این دو کشور سرانجام به این توانایی دست پیدا کنند.

نکته اینجاست که این اظهارات در حالی از سوی هیگل مطرح می‌شود که هرچند کره شمالی ‌‌رسما آمریکا را به «حمله هسته‌ای» تهدید کرده، ‌ایران تاکنون حتی یک بار نیز از حمله موشکی و یا اقدام نظامی مستقیم علیه آمریکا سخن نگفته، چه برسد به حمله هسته‌ای که ایران، همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده است.


در پی این اظهارات، روزنامه «شیکاگو تریبیون»، در سرمقاله امروز خود از ضرورت تشدید هرچه بیشتر فشار‌ها علیه ایران سخن گفت تا به زعم خود، از شکل گیری «یک کره شمالی دیگر» جلوگیری شود. جالب اینجاست که در این مطلب، به اصل موضوع، یعنی تهدید نظامی کره شمالی تنها به صورت گذرا و در مقدمه پرداخته شده و تمام هم و غم نویسندگان صرف آن شده که باید با «تکرار» این وضعیت مقابله شود، نه آنچه اکنون موجود است.

در پایان این سرمقاله چنین آمده است: «... هر روز که می‌گذرد، ایران به کسب جایگاه تهدیدکننده کره شمالی نزدیک‌تر می‌شود. با یک کره شمالی دیگر گلاویز شویم؟ نه، ممنون. همین یکی از سرمان هم زیاد است»!


سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در مقاله‌ای به نگارش تیم تحریریه خود، دیدگاهی کم و بیش مشابه را مطرح کرده است. به باور این سایت، از آنجا که کره شمالی اکنون قابلیت‌های لازم برای حمله به ایالات متحده را ندارد، دولت باید از تمرکز بر این موضوع، صرف‌نظر کرده و در عوض، با اختصاص دادن بودجه بیشتری به برنامه سپر موشکی، جلوی تهدیدات آتی را بگیرد.

نکته مهم این ‌که این پیشنهاد هنگامی مطرح می‌شود که بحث‌ها بر سر بودجه در آمریکا بالا گرفته و به ویژه، با توجه به بحران‌های اقتصادی موجود، قرار است بودجه نظامی این کشور کاهش چشمگیری پیدا کند.

به این ترتیب، شاید همه این جار و جنجال‌ها پیرامون موضوع کره شمالی، چیزی جز صحنه‌آرایی لابی‌های سیاسی و نظامی آمریکایی برای رسیدن به دو هدف مشخص نباشد: افزایش بودجه نظامی و مقابله هر چه شدید‌تر با برنامه هسته‌ای ایران؛ که البته وقتی به زعم آمریکایی‌ها، پای «گزینه‌های دیگر روی میز» به میان بیاید، هر دو را می‌توان در یک عامل، یعنی ایران خلاصه کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۲۸
خداییش هم که نگاه کنی کره شمالی برای امثال آمریکا کبریت بی خطر محسوب میشه
این امریکا کشور خودشو ول کرده چسبیده به ما
بابا مگه ما با شما چیکار داریم داریم زندگیمونو میکنیم اقا بیخیال ما بشین:| اه:|
تمام اخبارشون شده ایران ایران ایران
............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
ایرانی عزیز شما پاتو گذاشتی روی زیاده خواهی اونها
کره شمالی آمریکا رو تهدید کرده
آمریکا که کره شمالی رو تهدید نکرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم در شرق آسیا پایگاه دارد و صدها هزار کره ای را در جنگ کره و دو میلیون نفر را در ویتنام و لائوس در طی جنگ ویتنام و به بهانه ی اینکه از سیستم حکومتی آنها خوشش نمی آمده کشته. پس به هیج وجه در تنش های شرق آسیا گناهش کمتر از چین و کره ی شمالی نیست.
یک کلام ختم کلام امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
این امریکا خیلی لوس شده
آمریکا داره از موقعیت استفاده میکنه و تور امنتیتیشو برای مقابله با روسیه و چین در منطقه شرق آسیا برقرار میکنه و در حقیقت کره جنوبی و ژاپن قربانی هر گونه تهدید احتمالی علیه آمریکان و یعنی خط مقدم جنگ با آمریکان از این طرفم صبح تا شب رسانه هاشون دارن ایرانو میزنن ...
من اینو دو هفته پیش فهمیدم که هدف ایرانه
اما ای ملت ایران تاریخ گواه است که شما پیروزید به خدا ایرانی بخواهد تمام دنیا آمریکا شود هیچ غلطی در مقابش نخواهند کرد اینا همه ش حرفه که از دهن در میاد روتون تاثیر نذاره خودتونو نبازید بخدا آینده از آن ما و فرزندان ماست
امام بزرگمان خميني ره فرمود: آمريكاهيچ غلطي نميتواندبكند
آخرش را که نگاه کنی جای پای صهیونیزم خبیث دیده میشه که میخواد همه را بر ضد ایران بشورانه و ضمنا صاحبان کارخانه های اسلحه سازی هستند که میخواهند تنور جنگ را در همه جا گرم نگهدارند تا از نان خوردن نیفتند.
حالا همه با هم بگیم : مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس و مرگ دسته جمعی به اسرائیلی ها .
تقصیر خود ماست که با کره ی شمالی مقایسه میشیم. این کشور ارزش رفاقت رو نداره حکومت ظالم و کمونیستی است.
ایران باید اعلام کند در صورتی که امنیت جامعه بین المللی در خطر باشد ایران قادر جهت برقراری امنیت در سرزمین های شمالی و جنوبی اقدام خواهد کرد. آمریکا هم اگر نمی تواند امنیت را در این منطقه برقرار کند کافی است تا از ایران بخواهد تا امنیت را در این منطقه از جهان برقرار و کنترل نماید.
هدف آمریکا از این کار بزرگ جلوه دادن خطر هسته ایست به این صورت که افکار جهانی رو نه نسبت به کشور کره شمالی بلکه نسبت به اصل برنامه هسته ای منحرف کنه واین یعنی با یه تیر سه نشون زدن 1 موجه جلوه دادن حضور نظامیش در همه نقاط جهان من جمله خلیج فارس 2 انحراف افکار عمومی جهان اصل مزایا وهمچنین وجود انرژی هسته ای به سلاح هسته ای بالاخص در آستانه مذاکرات آلماتی دو 3 اینکه تمرد از خط آمریکا میتونه این عاقبت رو در پی داشته باشه
سران امریکای جنایتکار و کشورهای غربی که از بمب اتم استفاده کردند و بمب اتم دارند صلاحیت اظهار نظر و مذاکره را ندارند و باید جای این کشورها را کشورهایی که سلاح اتمی ندارند بگیرند و با ایران مذاکره کنند.
واقعا همه چیز برعکس شده
جنایتکارترین امپراطوری تاریخ با داشتن هزاران کلاهک هسته ای و شیمیایی و میکروبی و هزاران فروند موشک قاره پیما و هزاران فروند هواپیمای جنگی و دهها ناو هواپیمابر و و غنی ترین ذرادخانه جنگی تاریخ بشریت ، چنان مظلوم نمایی می کند که انسان دلش به حالش می سوزد!
لعنت خدا بر این جنایتکار بزرگ و به امید نابودی ابدی این جنایتکار
مرگ بر آمریکا و انگلیس و صهیونیزم
آمریکا دشمن ایران است از هر ترفندی بر علیه ایران استفاده میکند.اعمال کره شمالی هیچ ربطی به ایران ندارد.وایران هم مختار است از هر کشوری حالا این کره شمالی باشد رابطه برقرار کند کارکرد انرژی هسته ای ما هم صلح آمیز است ما نباید از هارت وپورت امریکا واهمه داشته باشیم
سلام
اگه قرار باشه حمله ای از سوی اسرائیل طراحی بشه، آمریکا و متحداش نیاز دارند سیستمهای دفاعیشون رو تست و شبیه سازی کنند خوب الان بهانه کره شمالی زمان مناسبی رو بشون میده و بعد برنامه ریزی بهتری می تونن بکنن....قابل توجه
مگه ایران و کره شمالی متحد نیستند ؟! مگر قرار بر درگیری باشد ایران پشته کره شمالی نمی ایستد ؟! چرا فقط میگی امریکا و متحدان غربی اینطور میگن ؟ خوب این درسته تا جونشون درآد اعتراضی دارن ؟
بیایید یه نگاهی به سی سال گذشته بیاندازیم
بدترین حیله ها بر علیه ایران انجام شد ولی امروز ما کجای جهانیم و اونها کجا
یادمه یه بار کالین پاول گفته بود هر نقشه ای بر علیه ایران می کشیم ایران قبلش بدلش و به ما میزنه نمیدونیم ایران چطور نقشه های ما رو حدس می زنه
کسی که خدا پشتیبانشه هزاران امریکا کاری نمی تونن بکنن
من به شما قول میدم این دوران به زودی تمام و ما دوران درخشانمان را شروع خواهیم کرد به جایی میرسیم که شایسته اونیم
ما باید هرچه سریعتر به بمب اتمی دست پیدا کنیم.زیرا شرایط منطقه و تهدیدات اسراییل که بمب اتمی دارد چاره ی به جز دستیابی به بمب اتمی برا ایران باقی نمی گذارد.....می توان پلوتونیم اماده جهت ساخت بمب اتمی را از دلالان اسیای مرکزی خرید...لطفا چاپ کن رفیق
بخواهیم یا نخواهیم خوشمان بیاید یا نیاید دوست بداریم یا نداریم فعلا امریکا از نظر اقتصادی و اجتماعی و قدرت نظامی ابر قدرت است و کره شمالی اول شروع کرد به تهدیدات اتمی و بزودی دنیا شاهد سقوط پیونگیانگ خواهد بود کار کره شمالی تمام است البته این سخنان حمایت از امریکا نیست و واقعا شیطان بزرگ است تمام بدبختی ملتها از امریکاست اما حقایق را نمیشود پوشاند یا خودمان را گول بزنیم
با نگاهی به تاریخ و جنگ قبلی دو کره فکر می کنم
در این اتفاقات کره شمالی و جنوبی بازیچه اند
دعوا بین قدرت های بزرگ چین و آمریکاست
آمریکا برای مهار چین این بازی رو راه انداخته تا در منطقه پر رنگ تر حضور داشته باشه
البته از آب گل آلود مثل همیشه ماهی میگیره تا به ایران لطمه بزنه
آمریکا برا فروش سلاح های خود به کشور های همسایه کره شمالی می خواد اوضاع رو بحرانی جلوه کنه تا کسری بوجه خودشو از کشورهای جنوب شرق آسیا تامین کنه تو این وسط این امریکاست که سود میبره تازه بدون هزینه نظامی کره شمالی هم ضعف میشه.
کشور های منطقه باید هوشیار باشند ،اگر جمگی در گیرد ،آنان ـسیب می بینند نه نمریکا که از آن سر دنیا آمده تا سلاح بفروشد، تهدید به جنگ های نا متعارف بویژه هسته ای جهان را به سوی نیستی می برد ولی یک مثل است که می گوید " گربه را تنگش بگیری چنگول می کشد"دنیا می داند که در زمان جنگ تحمیلی صدام لعین شیمیائی می زد ولی یک مورد از سوی ایران مشاهده نشد، چون ایران سلاح های نا متعارف در اعتقاداتش نیست وخواهان خلع سلاح جهانی است به امید روزی که شاهد این قبیل تهدیدات نباشیم.دنیا به چنان فهمی رسیده باشد که شاهد این قبیل تهدیدات نباشیم.
سلام. خدایا چرا من ز این سیاست هیچی نمی فهمم.کره شمالی آمریکا رو تهدید می کنه آمریکا منظورش ایرانه، خدایا مگه صلح چه اشکالی داره که این آمریکاییها و مجموعشون نمی خوان ایران آرامش دداشته باشه.
تف به تو دنیا
خیلی دردم میگیره ما و کره شمالی رو مثل هم میدونند.
البته نباید فراموش کرد که این ممکن است تبانی روسیه و کره وچین هم باشد برای رعب و ترس در دل کشورها ازجمله ایران و کره و ژاپن و... و حفظ منافع استکبار در این کشور ها و البته منافع دیگری که برخی را اشاره کردید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار