بازدید 45304
در کریستین ساینس مانیتور مطرح شد

درخواست دو دیپلمات ایرانی و آمریکایی از اوباما

در حالی که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، در قزاقستان در حال برگزاری است، آنچه از تحولات رابطه ایران و آمریکا بر می آید اینکه دو کشور لازم است به دیپلماسی جدیدی روی آورند؛ چرا که در طول این سی و چهار سال نه مردم ایران احساساتی ضد مردم آمریکا داشته اند و نه مردم آمریکا چنین حسی داشته اند.
کد خبر: ۳۱۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۷ 05 April 2013
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور به قلم یک دیپلمات اسبق ایرانی و یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشته است :در حالی که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، در قزاقستان در حال برگزاری است، آنچه از تحولات رابطه ایران و آمریکا بر می آید اینکه دو کشور لازم است به دیپلماسی شهروندی روی آورند؛ چرا که هر دو کشور می توانند بازرگانان، دانشمندان،هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون یکدیگر را دعوت کنند تا با همتایان خود در دو کشور کار کنند. 

به گزارش تابناک سید حسین موسویان ، سفیر سابق ایران در آلمان و ویلیام گرین میلر سفیر سابق آمریکا در اوکراین، در این مقاله نوشته اند که پس از سی و چهار سال از دشمنی بین دو کشور، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آمادگی خود را برای گفتگو های دو جانبه اعلام کرده است و آیت الله خامنه ای رهبر ایران هم اعلام کرده که اگر آمریکا صداقت خود را ثابت کند، درهای برای گفتگو ها باز است. 

این دو ادامه داده اند:  که  این دو کشور می توانند برای رسیدن به صلح با هم همکاری کنند، اما ما معتقدیم راه های دیگر غیر از دیپلماسی متعارف وجود دارد که می تواند دو ملت را به هم نزدیک کند و بین دو کشور در نهایت اعتماد سازی به وجود آید. به نظر ما باید شهروندان و گروه های مختلف دو کشور با هم وارد گفتگو شده تا درک متقابل طرفین رشد یابد. 

اما موانعی برای دیدار و گفتگو بین ایرانیان و آمریکایی وجود دارد، اکنون صدور ویزا برای اتباع هر دو کشور به سختی صورت می گیرد که این باید برطرف شود. محدودیت های قانونی مالی و تجاری که دولت آمریکا علیه ایران اعمال کرده است مراوده تجاری بخش های غیر دولتی دو کشور را محدود کرده است که این هم باید از بین برود. این در حالی است که دشمنی بین ملت ایران و آمریکا وجود ندارد و تا کنون به ندرت احساساتی علیه مردم ایران در آمریکا یا علیه مردم آمریکا در ایران دیده شده است. پیام نوروزی باراک اوباما و پیام رئیس جمهور سابق ایران سید محمد خاتمی پس از حادثه یازده سپتامبر این معنا را تایید می کند. 

دولت های ایران و آمریکا بارها اعلام کرده اند که مانعی برای برقراری روابط توام با احترام بین مردم دو کشور وجود ندارد و ما اکنون از دولت آمریکا می خواهیم این ایده را از حالت خرف به عمل در آورد و روابط محترمانه مردم، دانشگاهیان ، روحانیون، تجارو... با طرف های ایرانی را فراهم کند. 

این مقاله در پایان می افزاید زمانی که دولت ایران  آمریکا می توانند در مورد موضوعات جدی با هم واد گفتگو شوند،ما هم اکنون از دو دولت می خواهیم که درها را برای گفتگو و رابطه دو ملت فراهم کنند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۲۱
باحلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود. باید اقدام عملی انجام دهند
والا میگن رابطه چین و آمریکا سر رفت و امد تیم های پینگ پنگ بین دو کشور خوب شد!!!!
باسلام .به نظر من ما هم باید به مصالح کشور مان بیندیشیم وقتی کشورهای همسایه بیم ان دارند که بینم ایران وامریکا رابطه بر قرار شود ماهم باید حس نیت از خودمان نشون بدیم وبدون اینکه ترسی داشته باشیم وارد گفتگو بشیم .به نظر من اسلامی که امام خمینی میخواست به دنیا معرفی کند اسلام بر پایه دوستی وبرادری است وپیغمبر هم همینطوری دین اسلام را توی دلها وارد کرد با محبت ودوستی .پس نه از قدرت امریکا بترسیم ونه باب گفتگو راببندیم .باید با واقع بینی وارد عرصه گفتگو شد بادادن پیغام های لفظی نمیشود روی میز مذاکره نشست .یادتان باشد ما انسان هستیم ودراین دنیا دنبال دوستی واحترام به همدیگر .
سیاست ابعاد مختلفی دارد که تنها یک بعد انرا غیر سیاسیون می بینند و اطلاعات انها برای گفتگو و تصمیم گیری کافی نخواهد بود

بهتر است به جای این پیشنهاد غیر عملی وناکارآمد پیشنهاد شود سیاسیون کار خود را با تدبیر و درست انجام دهند و درست تصمیم بگیرند.

تصمیماتی که اثراتش متوجه چند میلیون نفر و چندین سال است بایستی با تدبیر اتخاذ شود
كاملا صحيح است .بايد دوملت وارد كفتگو شوند.بخش غير دولتي جامعه علمي وورزشكاران بايد نسبت به ذوب كردن ديوار يخي بي اعتمادي اقدام كنند.گروهاي حقوق بشر نسبت به تحريم دارويي كه جان هزاران انسان نيازمند دارو وتجهيزات پزشكي هستند واكنش نشان دهند.خصومت وجتگ باعث اتلاف انرژي وهدر رفتن فرصت ميشود.
فرمایش دیگه ای ندارین !؟
باید واقع بین بود ،وضعیت موجود به ضرر ایران و امریکا هست و در نقطه مقابل تمام کشور های منطقه از این وضعیت سود می برند.به هر حال قدم اول و آخر برای بهبود روابط امریکا با ایران توسط امریکا باید برداشته شود، امریکا می تواند دست لجاجت چندین ساله بردارد تا قشر ضعیف ایرانی از این حالت بد اقتصادی خارج شود.
البته اگر روسیه و چین و کشورهای عربی بذارند
ایده ی خوبیه ولی غیر قابل اجرا!!!
شرط مي بندم قرار بوده كه آمريكا اول از راه تحريم اقتصاد اروپا رو از دسترسي به منابع ايران محروم كنه و بعد از اون خودش رو جايگزين كنه. وگرنه هيچكدوم از دشمنان ايران حتي اسراييل معتقد به تجزيه يا حذف ايران از منطقه نيستند چون بزرگترين سد در مقابل ناسيوناليسم عربي حضور ايران هست. از طرفي وجود خطر دايمي و القا شده ايران براي کشورهای عربی متضمن تداوم رونق بازار تسليحاتي اروپا و آمريكاست.
شایسته است وزارت امور خارجه کشورمان جهت نشان دادن حسن نیت در این مورد پیشقدم شده تسهیلاتی برای مردم امریکا فراهم نماید که به ایران بیایند و از نزدیک از پیشرفتهای کشورمان دیدن کنند. شاید باورش سخت باشه که غربی ها با توجه به تبلیغات منفی پرحجمی که علیه ایران دارند دهن مردمشان را شستشو داده وما را کشوری عقب مانده نشان داده اند در صورتیکه بی اغراق در هیچ کشوری پلها وتونلهایی که در تهران ساخته شده را ندیده ام. ضمنا با توجه به ارزش ریال سفر به ایران در حال حاضر کم هزینه بوده وبرای کشور ارز آوری خوبی دارد.
مقام معظم رهبری چند روز پیش تو سخنرانیشون گفتن که امریکا دست از دشمنی با ایران برداره..این بدین معنیه که ما دست دوستیرو به همه کشورها بلند میکنیم.این آمریکاس که دنبال منافع خودش هس که از هر جایی فشار میاره ولی تا حالا نتیجه ای بدست نیاورده
چه بیچاره ومرعوبند کسانی که فکر می کنند آمریکا دست از دشمنی با انقلاب ایران برمی دارد وبامذاکره مشکلی حل می شود
بله آن هنگام که ایران به اقتدار لازم جهانی برسد آمریکا برای حل مشکلات خود دست مزورانه بسوی ایران دراز خواهد کرد که درآن صورت ایران با مکال احتیاط وحفظ فاصله گرگ ومیشی می تواند مذاکره کند
با سلام و سپاسگزاری از مطالب خوب سایتتون. با اینکه شغل پرکار و سنگینی دارم ولی بدون اغراق هر روز ازین سایت بازدید میکنم. ملت ایران با هیچ ملت و مردمی دشمن نیست و مهربانی توام با احترام مردم ما تو تمومه دنیا زبانزده. مشکل ما با زورگوییهایه دولت امریکاس و اینکه خودشونو صاحب و مالک تمومه دنیا فرض میکنن. چن روز پیش مصاحبه رییس سازمان انرژی اتمی رژیم گذشته رو با بی بی سی میخوندم و ایشون اظهار میکردن که امریکا همون موقع هم با فعالیت اتمی ایران مخالف بوده. اونا هنوز به این درک نرسیدن که با زورگویی نمیشه کاری از پیش برد.
ایشان یه خورده از مسایل پرت هستند. مردم امریکا دو دسته عمده هستند به نظر من دسته اول اصلا به سیاست کار ندارند پایتخت خیلی از کشور ها رو هم نمی دانند برای این دسته در درجه اول فقط امنیت و کار و میخانه هایشان باید به جریان باشد دسته دوم کسانی هستند که علاوه بر خواسته های دسته اول سیاست هم سرشان میشه در این دسته اتفاقا گرایش های ضد ایران گسترش پیدا کرده بخاطر تبلیغات منفی و همچنین اون مسایل میهن پرستی و عقیدتی فکری که دارند و فقط میگن امریکا باید سردمدار باشه یه سری هم که یه خورده عاقل تر هستند میگویند فقط امریکا و اروپا به خصوص بریتانیا باید دنیا را رهبری کنند این دسته به شدت ضد ایرانی شدند و حتی طرفدار حمله نظامی هم به خاک کشورمان هستند البته این دسته بندی در جامعه بریتانیا صدق میکند و به همین شکل هست. ناگفته نماند در میان سیاست مداران نه مردم سیاسی کسانی هم هستند که آزاد اندیش هستند و میانه رو و مخالف زورگویی های کشور هایشان هستند و کلا سیاست مدار های مستقل و آگاه هستند ولی صدای بلندی ندارند نه در مطبوعات نه در حزب هایشان و متاسفانه در اقلیت هستند به نظر من این سیاست مدار های مستقل هم بعد از 11 سپتامبر هم بیشتر در اقلیت رفتند و تندرو ها پیشتاز هستند ولی خوب کم کم جریان دارد عوض میشود ما در بریتانیا شاهد هستیم لیبرال دموکرات ها کم کم مقبول واقع میشوند و در خیلی از جاهای دیگر دنیا ولی هنوز کار دارد مهم مردم هستند که دیدگاهایشان باید متحول شود ولی زیر این فشار تبلیغات سنگین من شک دارم اتقاق خاصی رخ دهد مگر حاکمان همان کشور ها مسیر عوض کنند که فعلا مرغ یک پا دارد.
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار ارد - نهال ذشمنی برکن که رنج بیشمار ارد
به نظر شما با وجود اینهمه توطعه رنگ و وارنگ چه جوری میشه مذاکره کرد.
شاید بد نباشه امریکا اول دست از حمایت گروههای تروریست ضد ایرانی مثل منافقن و جند الشیطان برداره و یا بودجه سالانه گروه های ضد ایرانی رو قطع کنه بعد از مذاکره صحبت کنه
باعث خوشحالی وسربلندی یکایک ملت سلحشوروبزرگ ایرانست .نابرده رنج گنج میسرنگردد.مزد ان بگرفت جان برادر انکه کار کرد.درودبرصبرواستقامتتان. تنهاخوشحالی ام اینست تا بارفع تحریمها ایران اسلامی بسوی شکوفایی پیش رفته وانشاالله شاهد پیوندتمام جوانانمان باشیم که از این تحریمها صدمه زیادی ازلحاظروحی دیدن وازسن ازدواج وتشکیل خانواده انان گذشته خوشبختی شما جوانان عزیزمنتی ارزوی ماست
من چندین ساله که بیرون از ایرانم ما از نظر فرهنگی حرف برای گفتن زیاد داریم شما همین نوروز را در نظر بگیر اصولا متعلق به هیچ ایین و مرام و گروه خاصی نیست و برای همه قابل درک.روش برخورد ما ایرانیان ادبیات...دیگه چی میخوایم.خوب خودمون را در کنار فرهنگ های دیگر با احترام به دنیا معرفی کنیم میبینید چقدر شیفته این فرهنگ خواهند شد.
ماکه خیلی خوشحال میشیم این ارتباط عملی بشه ودولتمردان آمریکایی به دید دیگر کشورها به ماهم بنگرند. ولی تا بوده وحالا که 34 سال ازانقلای ما میگذره تمام ضررهای که دردنیا میبینیم به نحوی پای آمریکا مستقیم یا غیر مستقیم ذرمیان هست . به نظر میرسه این ساز جدید هم در راستای توصیه های شورای آتلانتیک به دولتمردان آمریکایی باشه .
آره به خدا.از دشمنی خسته شدیم.ما میتونیم استراتژیک با همه دنیا ارتباط داشته باشیم.نمیتونیم؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی