بازدید 29800

در حلبچه چه گذشت؟ +عکس

در این مراسم که امروز (شنبه) در شهر حلبچه و با حضور ده‌ها شخصیت کرد و عرب عراقی و سفرای خارجی در این کشور برگزار شد، شرکت کنندگان با محکوم کردن این جنایت صدام علیه شهروندان کرد، بر تلاش برای از بین بردن سلاح های کشتار جمعی در منطقه و سراسر جهان تأکید کردند.
کد خبر: ۳۰۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶ 16 March 2013
همزمان با سالگرد بمباران حلبچه، صبح امروز صدها نفر با پوشیدن کلاه سفید به نشانه صلح خواهی در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و بر سر مزار قربانیان این فاجعه انسانی حضور یافتند و با قرائت فاتحه یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.

به گزارش العالم، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای خواستار تلاش مشترک دولت عراق و مسئولان منطقه کردستان برای درمان بازماندگان این فاجعه شد و اعلام کرد: باید تلاش کرد با فداکاری و اتحاد، زمینه را برای ایجاد آینده ای آرام و به دور از جنگ و ناامنی برای کشور و سرزمین مان فراهم کنیم.

نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز به مناسبت فرا رسیدن سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه، این واقعه را برگ سیاه دیگری در پرونده ننگین رژیم بعث عراق دانست و اعلام کرد: وسعت و بزرگی ابعاد فاجعه حلبچه توسط رژیم صدام باعث اتحاد جریانها و گروههای سیاسی عراق شده و خاطره تلخ آن هرگز از یادها زدوده نخواهد شد.

مالکی در ادامه این بیانیه با تسلیت به همه مردم عراق و به ویژه شهروندان حلبچه تصریح کرده است که رژیم بعث بزرگترین جنایت‌ها را علیه بشریت و مردم عراق مرتکب شد، که از جمله آنها می توان به زنده به گور کردن شهروندان کرد، سرکوب مردم جنوب عراق و گورهای جمعی در تمامی مناطق اشاره کرد که این جنایات خود عامل اتحاد مردم عراق در برابر ظلم و ستم و دیکتاتوری شد.
سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی حلبچه در ۱۶ مارس، تأکید کرد که حتی نازی‌ها هم دست به چنین جنایتی نزدند.
حکیم، در سخنرانی هفتگی خود در دفتر بغداد گفت: شهید محراب آیت الله سیدمحمدباقر حکیم، نخستین کسی بود که پس از این حادثه از آن منطقه بازدید کرد و این خود نشانگر توجه ایشان به همه طیف‌های ملت عراق بود.

هواپیماهای نظامی رژیم سرنگون شده بعث عراق، روز 16 مارس سال 1988 شهر حلبچه از توابع استان سلیمانیه در منطقه کردنشین شمال این کشور را با بمبهای شیمیایی حاوی گاز سیانول هدف قرار دادند که در نتیجه آن حدود 5500 نفر از شهروندان بی دفاع این شهر اعم از پیر، جوان، زن، مرد و کودک کشته و حدود 10 هزار نفر نیز مجروح شدند، که از آن زمان تاکنون با پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کنند.
به دنبال این حمله مرگبار مردم حلبچه و سایر شهرهای اطراف آن در منطقه کردستان به سوی ایران سرازیر شدند و جمهوری اسلامی ایران به بهترین شیوه از آنها استقبال کرد و همه امکانات ممکن و لازم را در اختیار آنها قرار داد. علاوه بر این تیم های امداد و پزشکان خود را برای مداوای مردم حلبچه به آن شهر ارسال نمود.

اگر چه در جریان جنگ جهانی دوم برخی کشورهای متخاصم از بمب شیمیایی علیه یکدیگر استفاده کردند، اما حلبچه اولین شهر در تاریخ است که به طور مستقیم توسط هواپیماهای رژیم حاکم بر همان کشور هدف بمباران شیمیایی قرار می گیرد.
چند ماه پس از این جنایت، در هفتم تیر سال 1367 هواپیماهای رژیم بعث صدام این بار شهر سردشت در داخل خاک ایران را هدف بمباران شیمیایی قرار دادند، تا نام آن رژیم را به عنوان یکی از خونخوارترین رژیم ها در تاریخ ثبت کنند.

اکنون که سالها از آن فاجعه خونین می گذرد، به جاست این سؤال مطرح شود که چرا کشورهایی مانند امریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس که حامی رژیم بعثی صدام بودند و سلاح شیمیایی در اختیار آن گذاشتند مورد مجازات و مؤاخذه قرار نمی گیرند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۵
اکنون که سالها از آن فاجعه خونین می گذرد، به جاست این سؤال مطرح شود که چرا کشورهایی مانند امریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس که حامی رژیم بعثی صدام بودند و سلاح شیمیایی در اختیار آن گذاشتند مورد مجازات و مؤاخذه قرار نمی گیرند؟


جواب سوال واضحه
بجاي وكيل گرفتن براي فيلم مسخره آرگو
بايد وكلاي خوب براي اين جنايت ها گرفته مي شد
ضمن تشکر از یادآوری ظلم نامردان نسبت به مردم ایرانی الاصل کرد زبان جاداشت که تعداد عکس بیشتر در این برگ قرار میدادید.صدام در طول جنگ هشت ساله با ایران حدود بیست و پنج منطقه کردنشین را بمباران شیمیایی کرده است با این انگیزه که کردها حامی ندارند و این جنایت ها توسط هیپ کشوری منتشر نخواهد شد و لاپوشانی خواهد شد.اما رزمندگان ایران آنها را منتشر کردند.
این غرامت جنگی و تعیین مرزهای ایران و عراق چی شد؟
حلبچه شهری که شهید شد.
درجنگ جهانی اول ازبمبهای شیمیایی استفاده شد نه جنگ دوم
حلبچه تار مویی سفید بر سینه سیاه تاریخ است حلبچه شهید، نتیجه ستم ظالمان زورگو بر ملت های ستمیده جهان است امیدوارم همچین جنایتی در هیچ نقطه ای از جهان تکرار نشود
کرد براستی مظلوم بوده. گریه ام میگیره
کجاست حقوق بشر-لعنت برصدام
خدا باعث و بانی این جنایت کثیف را نابود کنه
لعنت بر صدام و خانواده اش
سلام
من در موقع بمب باران 16 سال داشتم و روی کوه مشرف به شهر حلبچه نشسته بودم روز بعد از عملیات و شکست عراق بود تعدادی از دوستانم شهید شده بودند و به آرزویشان رسیده بودند ناراحت بودم اما گریه نکردم اما با رفتن به حلبچه و دیدن صحنه جنایت و کشتار کردهای بی گناه به جرم اینکه برای پیروزی ایران شادی می کردند نتوانستم جلو گریه خود را بگیرم و هر سال یاد و خاطره آن روز با دیدن تصاویر از رسانه ای جمعی مرا به آن حال و هوای پر درد و غم می برد روحشان شاد باد و لعنت ابدی بر صدام و همدستانش باد
سرتعظيم و کرنش براي تمام شهداي گرانقدر و ذلت براي دشمنان انسانيت.
حلبچه شهري که در آن زندگي متوقف شد، شهري که وحشيانه ترور شد و در برابر ديدگان جهانيان قرباني شد. ملت بزرگوار کرد پس از آزادي علي رغم تمام ظلم هاي که به آنها شده بود دست به انتقام نزدند و با گذشت جواب ظلم تاريخ را دادند و با مظلوميت در گوشه اي از جهان پهناور به تيمار دردهاي شدند که جلادان ددمنش برايشان ايجاد کرده بودند.
حلبچه امروز به شهر اميد و مقاومت تبديل شده و شهروندان حلبچه اي اثبات کردند که زنده اند و به آينده اميدوارند.
واقعا درست است حلبچه شهری که شهید شد. هنوز بعد از این همه سال اسم حلبچه را که می آید نا خودآگاه اشک در چشمانم جمع می شود.
خداوند متعال نسل صدام وصدامیان رو از روی زمین محو کند.
بای زنب قتلت
لعنت خدا بر دستان ناپاک ضد بشری باد که مردم بی دفاع حلبچه را ناجوانمردانه به قتل رساندند .
من در این حادثه تاسف بار حضور داشتم واز نزدیک این مناظر وقتل عام مردم مظلوم وبی دفاع را با سوزش چشمانم تماشا کردم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی