بازدید 16286

پیام کنفرانس «آیپک» برای مذاکرات هسته‌ای ایران چه بود؟

کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در حالی طی روزهای گذشته برگزار شد که یکی از مهمترین موضوعات کنونی جهانی، افزایش احتمال رسیدن ایران و ۱+۵ به توافق در مذاکرات آلماتی است؛ اما فضای حاکم بر کنفرانس آیپک و مباحث مطرح در آن، دربردارنده نکات مهمی درباره سیاست خارجی ایالات متحده بود.
کد خبر: ۳۰۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰ 08 March 2013
کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در حالی طی روزهای گذشته برگزار شد که یکی از مهمترین موضوعات کنونی جهانی، افزایش احتمال رسیدن ایران و ۱+۵ به توافق در مذاکرات آلماتی است؛ اما فضای حاکم بر کنفرانس آیپک و مباحث مطرح در آن، دربردارنده نکات مهمی درباره سیاست خارجی ایالات متحده بود.

به گزارش «تابناک»، کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در شرایطی برگزار شد که موضوع ایران، یکی از دستور‌کارهای مهم آن را تشکیل می‌داد. در این راستا، یکی از جنجالی‌ترین مباحث مطرح، به طرح تدوین شده توسط کنگره آمریکا، مبنی بر لزوم حمایت از رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران اختصاص داشت.

بنا بر این گزارش، همزمانی ارائه این طرح از سوی کنگره آمریکا با کنفرانس آیپک و از سوی دیگر، همزمانی آن با جدی‌تر شدن مباحث درباره امکان حصول توافقی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، از دید تحلیلگران دربردارنده نشانه‌های مهمی است؛ افزون بر این، همه این مباحث در شرایطی مطرح می‌شود که قرار است، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در روزهای آینده به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

سایت تحلیلی «المانیتور» با اشاره به این موضوعات، نتیجه می‌گیرد که اکنون مهم‌ترین مسأله در میان سیاستمداران آمریکایی رقابت بر سر این است که چه کسی بیشتر طرفدار رژیم اسرائیل و حامی آن است.

المانیتور اشاره می‌کند که این طرح جنگ طلبانه، از سوی «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه راستگرا و «رابرت منندز»، سناتور دموکرات تدوین شده است. در پیش نویس این طرح آمده: «اگر اسرائیل ناچار شود برای دفاع از خود، دست به اقدام نظامی بزند، دولت ایالات متحده باید در کنار اسرائیل ایستاده و از آن حمایت نظامی و دیپلماتیک انجام دهد».
گراهام اشاره می‌کند که این طرح به معنای چراغ سبز به رژیم اسرائیل برای حمله به ایران نیست؛ اما می‌افزاید: «هر سناتوری که به این طرح رأی دهد، به جهان، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌گوید در صورتی که چنین روزی فرا برسد، ما در کنار دولت اسرائیل خواهیم بود».

با این حال، «پل پیلارد»، استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا در این زمینه می‌گوید: «بد‌ترین چیزی که کسی می‌تواند در این زمان انجام دهد، انجام حرکتی است که بدبینی ایران نسبت به نیات ایالات متحده را تحریک کند».

 وی می‌افزاید: «این طرح به معنای آن است که با خرسندی تمام، حق تصمیم آغاز جنگی را که تبعاتی جدی برای ایالات متحده دارد، به یک دولت خارجی واگذار کنیم».

افزون بر این‌ها، در جریان کنفرانس آیپک، «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در پی دادن این تضمین به اسرائیلی‌ها برآمد که اوباما و اصولاً رؤسای جمهور آمریکا بلوف نمی‌زنند.

اما اگر اظهارات جو بایدن برای کسی عجیب به نظر برسد، باید به سخنان «جان مک کین»، سناتور جمهوری خواه در جلسه رأی اعتماد به «چاک هیگل» به عنوان وزیر دفاع توجه کرد که گفت: «ما به افرادی برای تیم امنیت ملی نیاز داریم که طرفدار اسرائیل باشند؛ نه مخالف اسرائیل».

در پایان می‌توان گفت در شرایطی که اوباما در آستانه سفر به سرزمین‌های اشغالی قرار دارد، هر دو حزب آمریکایی در تلاشند خود را نسبت به دیگری بیشتر طرفدار اسرائیل نشان دهند.

به باور تحلیلگر المانیتور، هرچند این امر سابقه‌ای طولانی داشته و از نفوذ بیش از حد لابی صهیونیستی حکایت می‌کند، ‌این بار، ماجرا اندکی متفاوت است. در حقیقت، هدف سخنرانان این دوره آیپک، القای سیاست‌هایی است که اوباما باید در دوره دوم ریاست جمهوری خود در پیش بگیرد. این امر بی‌تردید به معنای مانع‌تراشی بر سر هر گونه توافق با ایران و همچنین تلاش برای حل مسأله فلسطین خواهد بود.

به این ترتیب،‌‌ همان گونه که بیشتر تحلیلگران اشاره می‌کنند، اوباما حتی در صورت تمایل به عادی سازی روابط با ایران و یا برداشتن گام‌های عملی برای حل موضوع هسته‌ای، با مانعی جدی به نام کنگره و همچنین لابی صهیونیست‌ها روبه‌روست؛ هرچند با موضع‌گیری‌های اخیر، بار دیگر درباره نیات واقعی خود وی نیز تردیدهای جدی به وجود آمده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
باید بین سیاست اعلامی و سیاست اعمالی تفاوت قائل شد.
يک موضوع را نبايد از نظر دورداشت و اينکه خود آيپک امروزه زير فشار ميباشد وچگونگى روابطش با اسراييل زير سؤال است.
به همين خاطر از حل و فصل اختلافات با ايران حمايت ميکند تا از حملات رسانه اى ضد صهيونيستى ايران خود رارهاکند.
اين اواخر سروصداهايى در مخالفت با اين نهاد ضد انسانى در آمريکا به وضوح شنيده ميشود.
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
سلام ، ارتباط آيپك با صهيونيست ها بايد ريشه يابي شود. و در صورت امكان ارتباط و نفوذ صهيونيست ها را از آيپك قطع كرد.
اقای اوباما به نظر من اسراییل به هیچ دردی نمی خوره و جز خرج تراشی چیزی نداره. کلا 7 میلیون جمعیت داره. شما میدونی چه سرمایه گذاری هایی می شهرو ایران انجام داد. باز بچسب به اسراییل.
ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین
امریکا با این کار عملا افسارشو دست اسراببل داده ولی ما هم باید توجه داشته باشیم با رفتار نسنجیده آب به آسیاب آنها نریزیم. باید توجه داشته باشیم این دو دشمن قسم خورده ایران هیچگاه از سردوستی با ما درنمی آیند وما در مذاکرات آتی بایستی طوری کار را پیش ببریم که در بین امریکا وبقیه اعضاء موثر در مذاکرات شکاف آنهم با منطقی واهل مذاکره نشان دادن خود شکاف ایجاد کنیم.
حال که چنین موضوعی یعنی عدم اعتماد به آمریکا و پیشنهاداتش در جلسات 5+1 روشن شده است بنظر من ایران باید دست پیش را بگیرد و به سلاح هسته ای دست یابد ، چون که در جنگ های آینده توپ و تانک دیگر معنی ندارد. اگر هم ترس از تحریم است که باید بگم مگه تحریمی هم مونده که بر ضد ایران تصویب کنن. در ضمن به روسیه و چین نیز نمی توان اطمینان کرد که در صورت بروز جنگ از ما پشتیبانی کنند. ما نباید بذاریم افتضاحات دوره قاجار در جنگ ها دوباره تکرار بشه.
واقعا که دشمنان ما از احمق ترین ها هستند
امریکا با این همه ادعایی که دارن دست به دامن اسرائیل میشن
آغای جو اوباما اگر بلوف نزند مثلا می خواهد چکار کند که روئسای جمهور قبلی آمریکا که نکردند نهایت میخواهید حمله نظامی کنید اولا ایران عراق وافغانستان نیست دلیران ایران همچون تودهنی به سران آمریکا میزند که هیچ موقع یادشان نروددر ثانی در صورت حمله شاید نظر ایران درمورد انرژی هسته ای عوض شود پس بازم میگویم بلوف نزنید
در خبرها آمده آن دونفر سناتور های که درصورت حمله اسراییل به ایران حمایت کردند.در آمریکا میان مردم به آدمهای نادان وابله مشهور هستند اینها که اینقدر از جنگ خوششان می آید امیدوارم درصورت جنگ در منطقه حضور داشته باشند تا بفهمیم چند مرده حلاجند
یکی از گزینه های ایران در مقابل اسرائیل و امریکا گزینه نظامی باید باشد و رسما باید اعلام شود در صورتی که ایران متوجه شود کهدر آینده نزدیک مورد تهاجم نظامی قرار خواهد گرفت اقدام به حمله پیش دستانه خواهد کرد و هدفهای ایران قطعا دنیا در به محاق اقتصادی فرو خواهد برد.
ایران باید بیانیه بده و هرگونه جنگ رو محکوم بکنه. و اسرائیل رو به جنگ طلبی و تلاس برای نابودی ملتها و عقاید متهم بکنه. تا فشار رسانه ای ایجاد کنه
در تمام جنگ ها امریکا در کنار اسراییل بوده و این تازگی ندارد و توافق هم نمیخواهد ما میدانیم . ......بچه میترسانید؟
قابل توجه دوستان روشنفکری که اصرار زیاد بر ارتباط با امریکا دارند . اینم صداقت دوست دوستان روشنفکرمون
با عرض سلام به نظر من با توجه به تهدیدات همه جانبه اگر ایران به بمب اتم برسد هیچ کشوری جرات تهدید ایران را نخواهد داشت.
حمله اسرائيل به ايران برابر با نابودي اين رژيم است
چند صد نفر تروريست كه امروز خودشون رو پشت ديوار حائل مخفي كردند هرگز با يك ملت چند هزار ساله مسلمان كه شهادت را افتخار ميداند و بر خلاف اونها از مرگ نميترسه وارد جنگ نمي شوند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست