بازدید 69978
تصمیم عجیب هیأت دولت و پرسش‌هایی که ‌به ذهن می‌رسد؛

وقتی مرگ «هوگو رافائل چاوز فریاس» در ایران عزای عمومی می‌شود!

شاید بهتر است، بپرسیم ملاک اعلام عزای عمومی چیست؟ آیا این موضوع نیز نیاز به قانون‌گذاری در مجلس و بستن راه اعمال سلیقه‌های شخصی دارد یا می‌توان معیاری برای آن در نظر گرفت؟ نکند خدای نکرده اتفاق ناخوشایندی در آینده رقم خورده و به دنبال آن، اعلام عزای عمومی برای فوت چاوز، همه چیز به قیاس منجر شده و جنجال آفرین شود!
کد خبر: ۳۰۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۸ 06 March 2013
واکنش رئیس‌جمهور کشورمان به مرگ رئیس‌جمهورِ بیمار شمالی‌ترین کشور آمریکای جنوبی، اینقدر ‌دور از باور است که احتمالا تا مدت‌ها ‌نقل محافل گوناگون خواهد ماند؛ اما از آن عجیب‌تر، هنگامی است که هیأت دولت، در قامت نخبگان قوه اجرائیه تصمیم می‌گیرند امروز را «به پاس قدر‌شناسی از هوگو چاوز» و «به احترام ملت این کشور» در سراسر ایران عزا اعلام کنند!

به گزارش «تابناک»، بامداد امروز «هوگو رافائل چاوز فریاس»، رهبر انقلاب بولیواری و رئیس جمهور ونزوئلا پس از مدتی تحمل درد و رنج بیماری درگذشت و به فاصله اندکی از این رخداد، جانشین قانونی وی تعیین شد تا کشور ملقب به ونیز کوچک در عزای عمومی فرو رفته و پرچم‌هایش نیمه افراشته شود.

این اتفاق اما در کشور ما هم بازتاب فروانی داشت، چراکه بازتاب گسترده سفرهای رئیس جمهور کشورمان به ونزوئلا و بازدیدهایی که چاوز پس داده بود، از او یک چهره مشهور در میدان سیاست خارجی کشورمان ساخته بود؛ به ویژه آن که هر بار با استقبال بسیار گرم مسئولان وطنی و شخص احمدی‌نژاد ‌استقبال و بدرقه می‌شد.

این نمایه‌های بیرونی، نشان از دوستی پایدار رئیس جمهور کشورمان با همتای ونزوئلایی‌اش داشت؛ دوستی ناشناخته‌ای که امروز، با مرگ وی رنگ و بوی دیگری یافت چراکه نه تنها احمدی‌نژاد در پیام تسلیتی که به این مناسبت صادر کرد، چاوز را در قد و قامت اصحاب خاص دوران قرار داد، بلکه به ساعت نکشیده، خبر رسید که نخبگان قوه مجریه در قامت هیأت دولت، تصمیم گرفته‌اند ‌به مناسبت درگذشت این عزیز از دست رفته و برای احترام و شاید همدردی با ملتش، امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کنند!

این اتفاق عجیب از این رو که شخص رئیس جمهور به هواخواهی دوستانش (خواه دوستان داخلی و خواه رفقای خارجی، خواه زنده و خواه بدرود حیات گفته!) مشهور شده، تا حدودی قابل رفع و رجوع است؛ اما مگر می‌شود مرگ رئیس جمهور یک کشور دیگر، هر چقدر هم که خوب، درستکار، استکبار ستیز و... باشد، کشور دیگری را در آن سوی کره خاکی متأثر کرده و عزادار کند؟

شاید بد نیست برای اینکه درک بهتری از ماجرا داشته باشیم، یک بار دیگر مفاهیمی را که در قالب عزای عمومی بیان می‌شوند، درآورده و بازخوانی کنیم؛ عزای عمومی یعنی چه؟

عزا و عزاداری بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، واژه‌ای بر‌گفته از شرع نیست که شناخت آن نیاز به تعریف شارع مقدس داشته باشد، بلکه واژه‌ای است آیینی که نشان دهنده رفتار و مراسم خاصی است که در مواقع خاصی توسط اقوام و ملل گوناگون انجام می‌شود؛ آیینی که هر چند متفاوت، ‌تقریبا در سراسر جهان برای سوگواری، گرامی داشت یاد و خاطره و در مرثیه و رثای از دست رفتگان برگزار می‌شود تا در کنار تسلی بخشیدن به بازماندگان، راهی به سوی کمال باز کند.

این ویژگی متعالی به ویژه در شریعت اسلام ‌تأکید شده و از این روی، می‌توان مفهوم عزاداری در کشورمان را تا اندازه بسیاری با فضیلت طلبی و کمال جویی همراه دانست؛ مفهومی عمیق و گره خورده با اعتقادات دینی که باید‌ها و نبایدهایی بر آن افزوده شده و در قالب مراسم، نوع پوشش، دعا‌ها و مؤلفه‌های فراوان دیگری به خلق آیینی منجر می‌شود که عزا یا سوگواری نام دارد.

این در حالی است که با افزودن پسوند «عمومی»، عملا آیین ایرانی ـ اسلامی‌مان را در ظرف مکانی بزرگتری تصور کرده و به مراتب بر شاخصه‌های پیش فرض خواهیم افزود، چراکه مفهوم عزای عمومی در کشور ما نه با تغییر حالت پرچم‌های برافراشته به نیمه افراشته، که به گونه‌ای سنتی رقم خورده و در هر سطح و اندازه‌ای که برگزار شود، نمودی کوچک از عزاداری بزرگ عاشورایی خواهد بود.

اکنون کافی است تا شاخصه‌های فوت رئیس جمهور یک کشور هم پیمان را چه در راستای انطباق با سوگواری و عزا در ایران و چه از نظر تعمیم دادن نتایج حاصله از آن به کل کشور، ‌ارزیابی کرده و برای ریشه‌یابی تصمیم گرفته شده در هیأت دولت تلاش کنیم.



بسیار روشن است که مرگ چاوز در جامعه ایرانی، جدای از اشتراکاتی نظیر روحیه استکبار ستیزی و مقابله با آمریکا، مؤلفه دیگری برای متأثر شدن نخواهد داشت و البته این تأثر به آن اندازه نیست که در نگاه کلان و ملی قابلیت پرداخت داشته و توجیه کننده اقدام دولتمردان باشد، چراکه حتی منجر به عزادار شدن خود دولتمردان نیز نشده است، چه برسد که بتواند در سطح عمومی مطرح شود!

این در حالی است که دولتمردان قدر‌شناسی و همدردی با مردم ونزوئلا را به عنوان دو مؤلفه برای ‌این تصمیم نام برده‌اند، در حالی که هر دو اینها می‌توانست در قالب یک پیام تسلیت از جانب بالا‌ترین مقام اجرایی کشور محقق شده و برای نشان دادن آن نیاز به قلب واژه و مفهوم نبود.

اکنون کافی است از منظر اجرایی به تصمیم مدیران اجرایی کشور بنگریم تا در کمال ناباوری دریابیم که با اعلام عزای عمومی به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، نه تنها تغییری در روز سپری شده ندیده‌ایم، بلکه ناخواسته یادآور رخدادهایی مانند زلزله تابستان آذربایجان شده و ابهاماتی پدید آورد که بد نیست دولتمردان در صدد پاسخگویی به آن‌ها باشند.

به عبارتی بهتر، بد نیست که از رئیس جمهور و کابینه وی بپرسیم، چگونه است رویدادی مانند زلزله آذربایجان، منجر به اعلام عزای عمومی توسط ایشان نشده و در اوج انتظار عموم برای واکنش دولتمردان، در ‌‌نهایت با یک روز تأخیر به عزای عمومی در سطح استان آذربایجان شرقی منجر شده و با پخش یک برنامه طنز در رسانه ملی، همین اندازه ابراز همدردی نیز مخدوش می‌شود؛ اما مرگ چاوز به سرعت در عالیترین سطح اجرایی کشور تعیین تکلیف می‌شود؟

چگونه است که واژگونی اتوبوس راهیان نور و جان باختن دانش آموزان بروجنی به عزای عمومی در سراسر کشور تبدیل نشده؛ اما سجایای اخلاقی رئیس جمهور فقید ونزوئلا در کلام رئیس دولت و تصمیم مدیران ارشدش نمود و بروز می‌یابد؟

چگونه است که درگذشت علمای بزرگ و سر‌شناس ملی، بروز اتفاقات دلخراشی مثل سوختن نوجوانان شین آبادی، غرق شدن مسافران اتوبوس دریایی در خلیج فارس، سقوط هواپیمای مسافربری در ارومیه و موارد متعددی از این دست به حوزه تصمیم گیری دولتمردان راه نیافته اما وخامت حال و بهبودی نسبی چاوز هر بار با واکنش رئیس جمهور روبه‌رو شده و سرانجام مرگ وی در چنین سطحی بازخورد می‌گیرد؟

شاید بهتر است ‌بپرسیم ملاک اعلام عزای عمومی چیست؟ آیا این موضوع نیز نیاز به قانون‌گذاری در مجلس و بستن راه اعمال سلیقه‌های شخصی دارد یا می‌توان معیاری برای آن در نظر گرفت؟ نکند خدای نکرده اتفاق ناخوشایندی در آینده رقم خورده و به دنبال اعلام عزای عمومی برای فوت چاوز، همه چیز به قیاس منجر شده و جنجال آفرین شود!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۶۶۷
انتشار یافته: ۱۰۵
اونوقت شب زلزله آدربایجان رسانه ملی خنده بازار پخش می کنه !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
ایراد بنی اسرائیلی ! بابا پخش شد همه چه سازندگان چه صدا و سیما عذر خواهی کردن! روزها بعدیش رو ندیدی که تا 2 ماه هر روز اسم شهر های زلزله زده تو صدر اخبار بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
عجب حرفی زدی، خیلی بجا بود. یاشاسین
علی
| Russian Federation |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
تابناک جان این کار پیامد های خارجی داره نه داخلی در مقابل طرح پیشنهادی اوباما به ونزوئلا .در ضمن صدا و سیما زیر نظر ریاست جمهوری نیست که گیر دادین به رییس جمهور.
سنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
بازم یه کارِجدید از آقا محمود
محبوبِ دلها.
سلطانِ قلبها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
زلزله خراسان شمالی هم همینطور ..

کلا مردم کشور در اخرین اولویت هستند نه فقط در همین مسئله
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
عزیز از دست رفته رو خوب اومدی!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
رییس جمهور نه برای زلزله زده ها و نه برای آتش سوزی مدرسه پیرانشهر حتی یک پیام تسلیت خشک و خالی هم نداد
فقط می توانم بگویم: شیرینی سرکه از زغال است مغز سر گربه پرتقال است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
میشه معنیش بگین ما که اولین باره این ضرب المثل رو شنیدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
یعنی چی چه ضرب المثل سختی
خدا به داد دل این مردم ایران برسه ......
به نظرم کار درستی بود... اینقدر سطحی نگر نباشید.. اسلام دین آزادگان است و حامی مستضعفان دنیاس..این پیغام اصلی امام بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
شب شما بخیر یاسر جان، خوابای خوب ببینی عزیزم
علي
| Netherlands |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
بنظر شما واكنشها نبايد متناسب باشد؟! ادم سخته متعادل باشد؟! ايا بيام ازادكي اقتضا نميكرد براي ملتت واكنش مناسب وبراي ديكران نيز واكنش مناسب؟! شما اينهم درك نميكنيد؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
برات متاسفم آقای آفاق نگر...
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
الان تو عمقی نگری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هم عادت کرده اید هر کاری که رییس جمهور انجام می دهد ایراد می گیرید. به احترام شخصیتی که در مجامع بین المللی از ایران حمایت کرده یک روز عزای عمومی اعلام شده. آسمان که به زمین نیامده؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
ما عادت داریم به غرغر زدن تو خونه کار همه جا.........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
جز منفعت بردن از ما چه کاری کرده بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
واقعا تابناک در بزرگنمایی برخی مسائل زیاده روی میکنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
عزیزجان!عزای عمومی یعنی دعوت از همگان برای عزا گرفتن!به نظر شما میشه یه شخصی حقوق تمام مردم را فدای شخصی بکنه که جز بخاطر منافع ملتش برای ملت ما کاری نکرده؟رئیس جمهور که نباید احساسی باشه!تسلیت به ملت اون کشور گفتن شایسته ترین کار بود
مقایسه صحیح نیست . یه مسئله ای بصورت فرمالیته اعلام شد و گذشت .
دیگه انتقاد و کش دادن بیش از حد هم ماهی گرفتن از آب گل آلوده تابی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
فرمالیته؟
معنای فرمالیته رو میدونید شما؟
ظاهر سازی بود یا تشریفاتی؟
حالا به نظر شما اصلا این کلمات در جمله ی شما معنی میده؟
پس با علم به موضوع وارد بحث شوید
در ضمن با کی یا چی مقایسه شده؟
به این حرفها و حرکات استاد دکتر شخصیت ارجمند محترم استاد احمدی نژاد عادت داریم
اتفاقآ من فکر می کنم رفتار زيبايی است
نمی دانم چرا نويسنده ی اين مطلب اينقدر خواسته عالمانه حرف بزند و آخرش هم حرف بی مقدار زده
هم وسواس بيجا در اين رابطه، هم وسواس بی پشتوانه در رابطه با کلمه ی بهار خود شما را بی مقدار خواهد کرد
ایکاش تعطیل عمومی اعلام میکردن یه سفر شمال قبل از عید با پول های جبرانه اهدایی دولت می رفتیم.
شما هم که از فرط بیکاری از هر چیزی انتقاد می کنید شورش را درآوردید دیگه!!!
هرچند بخشی از ایرادات مطروحه به دولت وارد است لیکن شاید خدماتی که چاوز در بین این همه دشمنان داخلی وخارجی به ظاهر مسلمان ودوست وهمسایه به نظام وملت ایران کرده واحتمالا انقدر حیاتی و محرمانه وذیقیمت برای منافع کشور بوده وخطرات بزرگی را برای کشور دفع کرده ومی کند که دولت اگانه وبعنوان حداقل کار چنین کرده وعاقلانه است که ملت به دولت مردان خود به هرصورت اعتماد داشته باشند واحترام بگذارند تا دشمن شاد نشوند. ان شاالله
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
میشه لطف کنید یکی از اون خدمات حیاتی و ذیقیمت رو بفرمائید تا همه دوستان آگاه بشن؟!!!!!!
کاش تعطیل رسمی می کرد حداقل! (یک نفر پرت از سیاست)
زلزله آذربایجان بعد چند روز از وقوعش عزای عمومی فقط در استان آذربایجان شرقی اعلام شد
دلار دوباره از 3300 شد 3600 در عرض 24 ساعت. چرا تابناک در این مورد چیزی نمیگه؟ مشکوکه!
سلام
به خدا پناه می برم از این همه بغض و نفرتی که به خاطر دنیا گریبان گیر شما تابناکی ها شده. پخش خنده بازار هم تقصیر رئیس جمهور است؟ بد نیست گاهی انصاف داشتن!
آقا شما از طرف چین حساب کنی همین بغله ونزوئلا حالا هی بگین اون سر کره خاکی مجبورین از این سمت برین؟ :دی
پاسخ ها
دایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
ناشناس جان...ازاینطرف که میگی خیلی هارفتن..فقط یه مشکل کوچولو بنام اقیانوس ارام داره که کلی راه میشه...میگی نه؟ کره جغرافیا رو بگیر دستت یه چرخی بزن متوجه میشی دای جون!
تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقی ‌مانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد. اين كلام يك فاجعه است براي ايران !!
از اقاى رييس جمهور عزيز انتظار دارم كه احساسات شخصى و تفكرات خود را به ملت و دولت و نظام جمهورى اسلامى ايران ارتباط ندهد ، ايشان ميتواند بعنوان دوست يك نفر نظرات شخصى اش را اعلام كند و اما از طرف دولت ورييس جمهور ايران فقط ميتواند نظرات نظام را اعلام فرمايد با تشكر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
احسنت
خیلی خوبه که چقدر شادی آخه یخورده غمم برای روحیمون خوبه
به نظر من این یک کار کاملا شایسته بود. آقای چاوز نماینده روح آزادی در حیات خلوت آمریکا بود. او افکار مردم آمریکای لاتین را بیدار کرد و در بسیاری از شرایط از منافع ما دفاع کرد. شاید ذکر این نکته جالب باشد که وقتی خبر مرگ نجاشی را برای پیامبر (ص) آوردند ایشان برای او دعا کرد و از دور برای او نماز خواند. اسلام ینقدر که شما فکر می کنید بسته و تنگ نظر نیست.
دولتمردان ما ثابت كرده اند كه مردم ايران برايشان در اولويت هاي چندين و چندم هستند آيا سندي از اين بهتر براي اين حرف وجود دارد ؟
آنهایی که از ادای احترام احمدی نژاد به چاوز نگران شده اند .... اون روز که خاتمی ابراهام لینکلن را شهید نامید کجا بودند ؟؟؟؟؟
محمد خاتمی وقتی ابراهام لینکلن را شهید نامید همه مردم آمریکا به ریش خاتمی خندیند چون مردم آمریکا میدانستند که ابراهام لینکلن یک راهزن و اوباش بود. اما چاوز بزرگ مردی است که تاریخ در مقابل او سر تعظیم فرود میاورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
همون راهزن و اوباش بزرگترین دشمن برده داری در آمریکا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
تونستی زندگینامه لینکلن رو بخون...
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
این همه منفی نشون می ده کی راست می گه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
مدرک شما کجاست؟ لطفا با مدرک حرف بزنید...
سحر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
قابل توجه شما بايد بگم آبراهام لينكلن كسي بود كه قانون برده داري را لغو كرد ..
به نظرم اگه 3 روز تعطیل عمومی اعلام میکردن بیشتر میتونستیم همدردی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
آره به نظر منم یه روز برا این غم بزرگ کمه!
چرا هرکاری میکنند میگید بگذریم دو تن از اساتید اخلاق ایت اله خوشوقت و ایت اله تهرانی رحلت کردند ایا دولت عزای عمومی اعلام کرد
واقعا خجالت آوره. به جای اعلام عزای عمومی برای چاوز بهتره به مشکلات مردم رسیدگی کنید
درهمین مدت اخیر زلزله شد عزا اعلام نشد چند عالم مثل آیت الله خوشوقت رحلت کردند عزا اعلام نشد چندین دانش آموز جانشان را در آتش سوزی مدرسه ازدست دادند....... آنوقت برای رفیق چاوز کمونیست عزای عمومی اعلام شد واقعا نگاه دولت به مسائل مختلف جامع است یا گزینشی
این است احترام هیات دولت و شخص رئیس جمهور به رای 25 میلیون ایرانی که او را منتخب خود کردند
بسیاری از همین رای ها برای مردم زلزله زده آذربایجان بود و بسیاری دیگر برای خانواده های دانش آموزان بروجنی و شین آبادی
دست مریزاد دولت مهر پرور که مردمان ما را تسلی خاطر ندادی و مردم ونزولا را برتر از ما دانستی
این نبود رسم هم میهنی
من احمدی نژاد را خیلی دوست دارم و در هر شرایطی از او حمایت می کنم

حتی اگر تمام دنیا بر علیه او شوند
چون در مقابل قدرتهای دنیا هجومی عمل می کند نه دفاعی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
زيادي هجومي بودن بدون پشتوانه تنها به مملكت و مردم ضرر مي زند و هيچ نفعي ندارد.
کاسه داغترازآش شدن همینه دیگه،برای این همه مصیبتی که ماملت داشتیم،کجای دنیاعزای عمومی اعلام کرد؟..........
برای سقوط هواپیما کشور عزا اعلام نشد. انوقوت برا کسی که ........................... عزا عمومی اعلام میکنن/وووووووو
چند نکته :
1- چاوز در کلیپ معروفی که از او پخش شده -صحبت های معروفی که در حضور محمود عباس گفته شده- خود را یک مسیحی واقعی و یکی از معتقدین جدی مهدی موعود(عج) معرفی می کند و جملات او که با بغض و اشک همراه بود مورد تشویق جمع حاضر قرار گرفت. پس آن قسمت از مطلب شما که گرایشات چپی او را در دیدگاه های اقتصادی به «ماتریالیسم» و «بی اعتقادی به خدا» پیوند زده صحیح نیست.
2- توجه به نقش «الهیات آزادی بخش» در آمریکای لاتین و تفاوت آن با مسیحیت مرسوم و نیز تداخل آن با برخی باورهای سرخ پوستی (تناسخ و حیات پس از مرگ و ...) کاملا ضروری است. پیام آقای احمدی نژاد با توجه به این مولفه های فرهنگی و اعتقادی مردم آمریکای جنوبی نوشته شده و با دیدگاه های ما هم تناقض ندارد. آقای رییس جمهور در پیام خود هرگز از باور شیعی «رجعت» نام نمی برد. ما که در هوای تشیع تنفس می کنیم از پیام ایشان این برداشت را داریم ولی در آمریکای لاتین این جملات معنای دیگری می یابد.
(یکی از علمای بزرگوار می فرمود: «وقتی برای سخنرانی به یکی از این کشورها رفته بودم حرف هایم را با آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» شروع کردم. به محض اینکه ترجمه این جمله تمام شد سالن چنان به هیجان آمد و به تشویق من پرداخت که مبهوت ماندم! تازه فهمیدم که برای طرح نظریات اسلام در آمریکای لاتین باید از کجا شروع کرد و بر روی چه موضوعاتی تکیه کرد.»)
3- همانطور که می دانید جمع زیادی از سران کشورهای جهان هم اکنون مسلمان شیعه و مقلد حضرت آقا هستند و تنها به دلیل امتثال امر ایشان این مسئله را مخفی نگه داشته اند.(از جمله آقای فیدل کاسترو و ... بگذریم که بقیه اش محرمانه است!). هیچ بعید نیست که چاوز هم جزو همین گروه بوده و زیارت امام رضا(ع) از طرف او چیزی فراتر از یک کار ظاهری دیپلماتیک باشد.

آرشیو نظرات وبلاگ "کلک بی کلک"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
خدایشششش من یکی دیگه کم آوردم از این همه نکته بینی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برادر من اتفاقا مقايسه كاملا بجاست ... يعني به نظر شما كشته شدن وداغدار شدن جمعي از مردم كشورمان كه از همه چيز خودشان در راه ايران واسلام گذشته اند به اندازه مرگ چاوز مصيبت نبودكه رئيس يك روز عزاي عمومي اعلام كند.مردم ايران وآذربايجان اين مساله را هرگز فراموش نخواهند كرد.
زنده باد زاپاتا!!
عنقريب است كه بگن چاوز مسلمان شيعه دوازده امامي بوده
با عرض سلام و خسته نباشید-باید بگم درست هست که چاوز نماد مبارز ضد استعمار است-ولی ده ها بلکه هزاران چاوزها برای ما شهیدعباس موسوی و شهید عماد مغنیه نمی شود و ای کاش برای شیخ احمد یاسین هم چنین کاری می کردید.....................صالحی از زیاران
من چہ بگم؟ وقتی در پاکستان ظرف چند روز بیش از 200 نفر از شیعیان حیدر کرار به شهادت رسیدند ما آهی از رئیس جمهور نشنیدیم چه برسد به یک بیانیه یا..... شاید ارزش این شهداء بیشتر از چاویز نبودند. چون چاویز با عیسی مسیخ بر میگردد و لی این شهدا شاید.....
کمونیست خوبشم کمونیسته بالاخره !
برای کسی که بوش و تو خود آمریکا شیطان معرفی میکنه یک روز که چه عرض کنم باید چند روز عزای عمومی اعلام بشه
شخصیت هوگو قابل احترام هست . خیلی از اقایون داخلی روحیه مردم داری و وطن داری را باید از هوگو یاد بگیرند . قطعا انعکاس واکنش جامعه ایران به مرگ هوگو در ونزوئلا خیلی می تونه در روابط این دوکشور بعد از مرگ هوگو تاثیرگذار باشه . رابطه دوستانه و صمیمانه با کشورهای بیخ گوش امریکا در چنین شرایطی خیلی برگ برنده ای میتونه باشه . و اما شما دوستان عزبز شما دم از اخلاق سیاسی می زنید اما در نوشته هاتون متاسفانه من اینو نمی بینم شما هر چبزی را برای کوبیدن رئیس جمهور این مملکت - حال چه دولت خوبی باشد یا نه - بهانه می کنید . انتشار کامنت هم میتونه نشونه ای از اخلاق شما باشه
من با اعلام عزای عمومی توسط رئیس جمهور کاملا موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
شما یک هفته عزا بگیر برات خوبه
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
اما نگفتي چرا؟؟؟
شما دیگه شورشو درآوردید. در کشورهای متعددی از آمریکای جنوبی عزای عمومی چند روزه اعلام کردند. حالا این آقای احمدی نژاد طفلکی هم دوست عزیزشو که البته با ایران هم منافع بود و در گذر از تحریمها به ایران کمک کرد رو از دست داد و به عشقش 1 روز عزای عمومی اعلام کرده. حالا مشکل کجاست من نمیدونم؟ البته در مورد بی توجهی به مورد سوختن کودکان و موارد مشابه حق دارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
مسايل شخصي ادم مياد كشور رو عزا عمومي اعلام مي كنه ؟ دوستشون بود خدا رحمتش كنه.
يادتون رفته كه وقتي كورش سر به خاك گذاشت از شرق تا غرب برايش گريستند حتي اونهايي كه در مرز ايران نبودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
من که یادم نمی یاد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
شما چند هزار سال عمرت که یادته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
مگه شما یادته!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
ما که یادمون نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
شما اون موقع بودی که یادته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
انشا ا... که خوب بشی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
شما؟؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
شما احتمالاً فسیل زنده میباشد
رییس جمهور با بسیجی خواندن چاوز به همه ی بسیجیان مخلص این سرزمین اعم از شهید و مفقود و جانباز و ایثارگر توهین کرد
بسیجیان ما از تمام غرایز دنیوی گذشتند و حتی جان خود را در راه عقیده و شرف خودشون نثار کردند
اونوقت این آدم معلوم الحال با آن عکسهای زننده با زنان معلوم الحال با بسیجیان ما مقایسه میشود؟
انهم از زبان رییس جمهور!
با مسیح! مقدس مقایسه میشود!
وای بر ما
وای بر ما با اینهمه خون مقدسی که بسیجیان ما به پای درخت ارزشها ریختند و حالا اینگونه به سخره گرفته می شوند
اگر قرار باشد روزی متدینین کفن پوش شوند آن روز امروزست
من که به مناسبت فوت ایشون همین جور دارم گریه می کنم به همین مناسبت هم تصمیم گرفتم تا 3 روز لباس قرمز که رنگ مورد علاقه هوگو جان بود رو بپوشم تا روح این مرحوم شاد شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
بابا تو دیگه کی هستی
نمی خوام مقایسه کنم ولی به مناسبت ارتحال امام هم گورباچف و حافظ اسد عزا اعلام کردند . منظورم این بود که میشه به خاطر مرگ رهبر یک کشور در کشور دیگر عزا اعلام کرد .
لازم به ذکر است آرژانتین سه روز عزای عمومی اعلام کرد
غریبه‌ای عزیزتر از حاج آقامجتبی تهرانی و آیت الله خوشوقت........... واقعاً متأسفم
واقعا که مگه این اولین باره یه کشوری برای یه کشور دیگه ای عزای عمومی اعلام می کند. اگه دور تازه ای برای کوبیدن احمدی نژاد شروع کردید پتک خوبی برنداشتید!
قبل تابناک دلسوزانه تر انتقاد می کردی
بعد دنبال حذف روز تاسوعای حسینی از تقویم هستند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
دولت میخواد این کار رو کنه؟
بابا انصافتون رو شکر.
به کارهای اساسی تر انتقاد کنید شماها گاهی از ته سوزن رد میشید ولی ازدر دروازه رد نمیشید .تابناک داری شلوغش میکنی
خوب وقتی رئیس جمهور سوریه جناب حافظ اسد مرحوم شد دولت خاتمی عزای عمومی اعلام کرد حالا احمدی نژاد بده شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
فقط تسلیت گفت
محمود بی رفیق شد
امیدوارم در روز چهلم دولت تعطیل عمومی اعلام کند .
ﺣﺎﻻ ﮐﯽ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻣﯿﺪﻩ. ؟؟ ﮐﯽ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻩ؟ ﺍﻭﻥ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﻫﻤﻪ ﻣﻠﺖ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﺰ ﺩﻭﻟﺖ .... ﺩﺭﯾﻐﺎ ﮐﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺷﻮﺩ...
حالا درست یا غلط عزای عمومی اعلام شد,چرا صدا سیما انقد سرد برخورد کرد و تو هیچ بخشی اعلام نکرد?این همون اختلافی نیست که رهبر گفته کنار بگذارید
چرا هر کار خاتمی و هاشمی می کردند موجه بود و مجلسیها دخالت نمی کردند ولی احمدی نژاد باید دایم زیر ذره بین باشه ..... می دونم پیام منو نمی گذارید هر چه به ضررتان باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اشکال به پيام تسليت و ... نداريم،
ايراد ما بر سر افراط و تفريط ها است وگرنه چاوز مبارز بوده و اول از همه محبوبيتش در بين مردم خودش شرط است که ديديم چطور مردمش اشک ميريختند، خداوند همه ما را مورد رحمت خودش قرار دهد انشا الله
والا وقتی به آذربایجان زلزله اومد ... آقای رییس جمهور تشریف بردند عربستان و نه از پیام تسلیت خبری شد و نه از عزای عمومی ...حالا چطور اقای رییس جمهور به خاطر یه شخصیت خارجی که فقط روابطش با ایران خوب بود ، به خاطر اون عزای عمومی اعلام میکنه و تشریف میبره ونزوئلا ...!!!!!!
زلزله خراسان شمالی هم همینطور ..

کلا مردم کشور در اخرین اولویت هستند نه فقط در همین مسئله
زلزله اهر -ورزقان - هريس دوست عزيز نه آذربايجان!!!!!!!!!!
آخی .............کاش دانشگاه ها را هم تعطیل می کردن اینجوری پیش ونزوئلایی ها زشت نباشه . امسالم که دیگه عید نداریم !!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان