بازدید 15511

موزه‌گردی هم به تفریحات لوکس پیوست!

این اتفاق قطعاً ریزش شدید بازدیدکنندگان از میراث فرهنگی را حتی در نوروز پیش رو به عنوان مهمترین زمان بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها ‌در پی خواهد داشت، چرا که یک خانواده پنج نفره در مجموع برای بازدید از مجموعه تاریخی ساسانی فارس، باید بیش از چهل هزار تومان بپردازد و اگر بر دامنه و شمار بازدید‌ها از اماکن افزوده شود، تنها در استان فارس تا صد هزار تومان هزینه بازدید‌ها خواهد شد...
کد خبر: ۳۰۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۴ 03 March 2013
افزایش نرخ بلیت برای بازدید از بناهای تاریخی در حالی جنبه عملیاتی به خود گرفته که شدت این ارقام به مراتب بیش از ‌تصور بود و تورم را جا گذاشته است؛ رخدادی که قاعدتاً بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها را کم مشتری‌تر از پیش خواهد ساخت و در فضایی که حداقل هزینه‌های فرهنگی نیز چندان جایگاه جدی در سبد خانوار ندارد، چنین افزایش وحشتناکی جز متروکه کردن موزه‌ها و ابنیه تاریخی چه ‌می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، در فضای تورمی، طبیعتاً هزینه‌های نگهداری موزه‌ها و ابنیه تاریخی و همچنین متعلقات آنها نیز رو به افزایش می‌گذارد و این افزایش اجتناب‌ناپذیر باید از جایی تأمین شود که یکی از منابع، بلیت فروشی است و با این حساب، افزایش بهای بلیت اماکن تاریخی تا اندازه‌ای با منطق گره خورده؛ اما این گره تا کجا تاب می‌آورد؟

منطق افزایش هزینه‌ها مشخصاً باعث شده بود، دیر یا زود چشم انتظار گرانتر شدن بازدید از اماکن تاریخی باشیم، ولی این که چنین اتفاقی با افزایش تقریباً 400 درصدی همراه شود، واقعاً اتفاق عجیبی بود، چرا که اگر نرخ تورم و هر عدد دیگری را برای تعریف فرمول این افزایش در نظر گرفت، باز هم نمی‌توان به یک عدد نزدیک به عددهایی که امروز اعلام شد، رسید و به توجیه این افزایش هزینه‌ها پرداخت.



بر پایه نرخ جدید که امروز از سوی خبرگزاری‌ها اعلام شد و نگرانی‌هایی را در پی داشته، قیمت ورودیه به محوطه تخت جمشید و برنامه نور و صدای تخت جمشید، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه فرهنگی حافظ، مجموعه فرهنگی سعدی، مجموعه فرهنگی ارگ کریم خانی و مجموعه بیشاپور برای بازدید کنندگان داخلی دو هزار تومان و برای بازدید کنندگان خارجی پانزده هزار تومان است.

بنا بر همین گزارش‌ها، قیمت ورودیه به موزه تخت جمشید، نقش رستم، موزه حمام وکیل، موزه پارس، تنگ چوگان کازرون، کاخ اردشیر و قلعه دختر فیروز آباد برای بازدید کنندگان داخلی یک هزار و پانصد تومان و خارجی‌ها ده هزار تومان و نیز نرخ ورود به موزه سنگ هفت تنان، موزه آب، نقش رجب و موزه ساسانی بیشاپور برای بازدید کنندگان داخلی هزار تومان و خارجی‌ها پنج هزار تومان است و طبیعتاً این افزایش هزینه‌ها محدود به فارس نیز نخواهد بود و باید در سراسر کشور به چنین اعدادی در هنگامه بازدید از ابنیه تاریخی عادت کرد.

در این باره باید گفت، این رویداد قطعاً ریزش شدید بازدیدکنندگان از میراث فرهنگی را حتی در نوروز پیش روی ـ به عنوان مهم‌ترین زمان بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها ـ در پی خواهد داشت، چرا که یک خانواده پنج نفره در مجموع برای بازدید از مجموعه تاریخی ساسانی فارس می‌بایست بیش از چهل هزار تومان بپردازد و اگر بر دامنه و شمار بازدید‌ها از اماکن افزوده شود، تنها در استان فارس تا صد هزار تومان هزینه بازدید‌ها خواهد شد که جاذبه‌های بازدید از این اماکن را می‌کاهد، چرا که چنین هزینه‌های سنگینی در این شرایط اقتصادی، قطعاً از اولویت‌های اساسی خانوار‌ها تلقی نمی‌شود و زمانی که قرار باشد هزینه‌های سفر با تقلیل همراه شود، نخستین حذفیات همین گردشگر از اماکن تاریخی و موز‌هاست.

در آن سو، اما افزایش هزینه برای بازدیدکنندگان خارجی منطقی است و حداکثر تا پنج دلار خواهد شد که عدد بزرگی برای یک توریست خارجی نیست و موزه گردی را برای میهمانان ایران به تفریحی لوکس مبدل نمی‌کند؛ اتفاقی که برای مخاطب ایرانی رخ خواهد داد و در جمع تفریحاتی که هر گروه اجتماعی، توان تجربه مکررش را نخواهند داشت، بازدید از اماکن و اشیای تاریخی نیز افزوده خواهد شد. ناگفته نماند که چنین اتفاقی در بلندمدت آثارش بیشتر خود را نشان می‌دهد و در ماه‌هایی از سال شاهد بازدیدکنندگان معدودی از بسیاری از موزه‌ها خواهیم بود و همین گروه موزه‌گرد نیز ترجیح می‌دهند در پی برنامه‌های فرهنگی کم‌هزینه‌تری بروند.

با این اوصاف، انتظار عجیبی نیست که در عدد این افزایش‌ها تجدیدنظر کرد و حداکثر شاهد دو برابر شدن هزینه‌های بازدید از اماکن تاریخی بود و نه چهار برابر شدن این اعداد؛ انتظاری که اگر اراده‌ای برای تحققش باشد، باید پیش از فرا رسیدن فصل سفرهای نوروزی به وقوع بپیوندد و انگیزه برای بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی فراهم آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۴۹
تو این کشور کلا تفریحات مردمو جمع کنی 10 تا نمیشه من 22 سالمه تنها سرگرمی که دارم رفتن به پارکه نه کار پیدا میشه اگر هم بشه ماهی 400 تومان میدهن خنده داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
اگر کارم پیدا کنید قطعا" پولاتو جمع میکنی و ماشین میخری بعد ماشین سواری توی خیابونها و آلوده کردن هوا تفریح دومتان خواهد بود!
استثنا شدیدا با این کار موافق هستم تا کسی که واقعا از دیدن آثار لذت میبرن بروند نه کسانی که برای نوشتن یادگاری روی کتیبه های تخت جمشید و تخمه شکستن میرن این جور مکان ها
پاسخ ها
جواد از مشهد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
با این هموطن 100% موافقم. در بازدید سال قبل از تخت جمشید به وفور این ارزانی(بی قاعده و تناسب) نمود بی ارزشی یادمانها را عملی کرده بود و بی فرهنگی(بعضی) با تخریب گروهی ملموس بود. از شکستن و یادگاری برداشتن تا یادگاری نوشتن و...
اتفاقا در این مورد باید خیلی بیشتر از اینها افزایش یابد.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
منم باهات موافقم بابک جان ؛ آقا من تابستون همه مسیر شمال تا جنوب رو رفتم جایی ندیدم که یادگاری نوشته نشده باشه ، بی فرهنگی موج میزنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
چون ارزش پولمون پایینه باید هزینه ای که از خارجی ها میگیریم را چند برابر کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بابك جان بايد فرهنگ ايجاد كرد نه گراني هر آدم بيسوادي مي تواند گراني ايجاد نمايد بدون هزينه و لي براي ايجادفرهنگ بايد هزينه كرد/
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
اما من مخالفم. اگه مقايسه كنيم بين اونايي كه يادگاري مي نويسن و انا كه نمينويسن، مي بينيم عده بسيار كمي مي نويسن، امازياد مي نويسن،زياد به چشم ميان.اگه بليط گرون شد،ديگه نوشته نيمشه؟اين استنباط اشتباهه.فرض كن يه نفر آدم به همراه خونواده،بعد از چندسال قراره بره شيراز تفريح،وضع مالي خوبي نداره،دلش به تفريحات عيد خوشه،قرار نيست بره شيراز يا همدان يا جاهاي ديگه، فقط پارك ببينه كه. براي يادگاري نوشتنا ميشه دوربين مدار بسته كار گذاشت و افراد خاطي رو سنگن جريمه كرد.
كو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
حالا فرض کنید گرون کردن و فقط آدمای دلسوز برای بازدید رفتن، آیا همین مسئولین پولی که ازین راه بدست میاد رو برای حفظ و نگهداری آثار بکار میبرن؟!!! البته بهت مثبت دادما!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بالاخره یادگاری نوشتن روی آثار باستانی هم جزو کارهای فرهنگی حساب میشه البته از نوع منفی و از این که مثل آیینه فرهنگ واقعیمان را نشونمون میده ناراحت میشویم.
2000 تومان که پولی نیست. باید هزینه هاشون در بیاد. اگر قبلا نزدیک به مفت بوده این دلیل نمیشه همیشه همینطور بمونه. به نظر من باید گرانتر از این هم باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
پس تکلیف اونیکه فرهنگ داره اما درامدش نمیکشه چیه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بله در صورتی که هزینه آثار بکنند
دل ما خوش بود برای عید برنامه بازدید از زیبائی ها و تاریخ کشورمان خواهیم داشت
با حقوق کارمندی باید دم در این اماکن بنشینیم و حسرت بخوریم
براي كساني كه مسافرت ميان اين هزينه هاي جديد واقعا زياد نيست. مثلا كسايي كه به شهر ما شيراز ميان بيشترشون 3 تا 4 محل رو بازديد ميكنن نه همه اونهارو يعني خرج يك خانواده 5 نفري ميشه 30 تا 40 هزار تومان در كل ولي يك وعده غذاي همين خانواده ميشه 40 هزار تومان تو رستوران هاي خيلي عادي.
به نظرم در مورد اين خبر يك كم تند رفتين.
پاسخ ها
ویشاندی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
ما که دو سال قبل 10 روز رفتیم مسافرت از جمله شیراز شما، تو کل این 10 روز یک بار هم رستوران نرفتیم و تو چادر یک غذای ساده درست میکردیم. چون واقعا به نیت گردشگری حرکت کرده بودیم، هزینه هایمان هم انقدری نشد ولی بسیاری جاها رو هم دیدن کردیم.
شيرازي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
با نظرت موافقم،ولي نسبت به الان كه مثلأ بليط حافظيه 500 تومنه زياد هست
عزیز. تفریح هزینه داره! همه جا همینطوره!
پاسخ ها
ویشاندی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
"همه جا" همه چیزش با ما فرق داره. همه جا هزینه های زندگی اینقدر بالا نیست.
ای بابا دیگه با این گرونی ها خو گرفتیم اگه یه جا بریم ببینیم قیمتش عوض نشده شاخ در میاریم که نکنه اینجا دلار گرون نشده حتی اگه ربطی هم به دلار نداشته باشه مثل همین اماکن تاریخی به کارکنانش که میرسه حقوقشون تغییری نکرده نهایتا 5 % اضافه میشه اما 400% میان به ورودیه آب هم از آب تکون نمیخوره ما که نهایتا 3سال یکبار شاید یکیشونو ببینیم ...
برای اونایی که خرجشون بابا میده مسئله نیست.غلط نکنم این بالایی که با افزایش 400 درصدی موافقن حتما خود موزه ای ها هستن. اما بنده با این همه تورم انتظار این حجم گرانی بلیط نداشتم . درکارهای فرهنگی باید حساب شده حرکت کرد.
تابناک همچی تیتر زدی که به تفریحات لوکس پیوست فکر کردم چقدر شده الان 2هزاری رو به بچه میدی میگه از اون سبزا (10 هزاری)بده یه چیزی بتونم بخرم.
خیلی کم هست ! بازدید از دیوار چین 36 هزار تومان بلیط می خواد، خارجی و داخلی هم نداره.بازدید از شهر ممنوعه 12 هزار تومان هست. بیخودی شلوغش نکنید. در ضمن امیدوارم هزینه بیمه نگهداری آثار فرهنگی هم از گردشگران اخذ شود. اگه خرید بلیط رو برای سواحل کشور هم بکنند دیگه شاهد این همه آشغال نخواهیم بود.
پاسخ ها
اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
اکثریت مسافران در شمال باعث آلودگی دریا و نواحی کوهستانی و جنگلی میشوند و من عده کمی را دیدم که رعایت بهداشت و تمیزی محیط زیست را بکنند، لطفا قبل از تعطیلات عید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.
چیزی که مردم رو عذاب میده ، بی حساب کتاب بودن این افزایش هاست! وقتی حقوق دریافتی کارمندان دولت ثابت هست چه لزومی دارد سازمان های دولتی هزینه بیشتری از مردم دریافت کنند؟
حافظ قبلا 500 بود الان شده 2000 تومان من دیگه از طراف چهار راه حافظیه هم عبور نمی کنم چه برسه به خود آرامگاه حافظ
الان چند ساله بلیط ها افزایشی نداشتن، اینها هم اومدن یک شبه نرخ تورم این چند سال رو اعمال کردن

خیلی طبیعی هستش.
با این وضع معیشت مگه کسی حالشو داره بره جاهای دیدنی ببینه.
همین که بتونه از صبح تا شب کار کنه نونشو در بیاره هنر کرده
با توجه به قیمت پایین بازدید از این اماکن حتی برای افرادی که علاقه زیادی به میراث فرهنگی در امده به صورت یک عادت در امده البته در ایام نوروز و به ویژه در تخت جمشید/ به نظرم من بازدید زیاد از این اثار مانند اتفاقی که در نوروز گذشته روی داد نه تنها مطلوب نیست بلکه باعث اسیب دیدن مجموعه های فوق میشود من در تخت جمشید افرادی را شاهد بودم که مشخص بود که محوطه باستانی را یک پارک یا خیابان عادی تلقی میکنند و
من كارمند موزه نيستم ولي رشته تاريخ خوندم . با گران شدن بليط موزه ها موافقم اينطوري ديگه افرادي كه فرهنگ استفاده از مكانهاي تاريخي كه نشانه اي از پشتوانه يك ملت و هويت مردم محسوب ميشه كمتر تخريب ميشه . ضمناً‌همون بهتر كه چنين آدمايي از موزه ها بازديد نكنند . 2 سال پيش عيد رفتم كاخ موزه سعد آباد و ديدم يك مرد مسن همراه خانواده اش مشغول خوردن آجيل بودند و آشغال خودشونو پرت كردند كنار درخت آخه يه همچنين آدمايي اگر به مكانهاي تاريخي و فرهنگي پا نذارند بهتره اينطور آدما ضررشون بيشتر از سودشونه .
ظاهر مسئولین برای حل مشکلات کشور ،تنها راه چاره را در این می بینند که فقط گرون کنند...
واسه یک کارمند که الان با خون دل داره زندگی میکنه زیاده بعد از یه عمر برای اولین بار میخواستم بیام چون ارزوم بوده بیام ببینم واقعا ناراحت شدم
بسيار بسيار كار درستي هست تازه به نظر من 2000 تومان براي بناي باشكوه تخت جمشيد يا حافظ و سعدي خيلي خيلي ناچيزه
هیچ ایرادی ندارد . از تخریب بناهای تاریخی جلو گیری میشود
همه حرفها را گفتید ولی نگفتید منظور فقط بی پولها بی فرهنگند واگر انها نروند بقیه با فرهنگند
از ترکیه که موزهها رایگانند یاد بگیرید
با کاهش هزینه گردشگری موافقم مگر حقوق کارمند در سال چقدر افزایش می یابد و چرا باید هزینه بدونه حساب و کتاب بالا رود
من دقیقا متوجه نشدم کجای این افزایش زیاد بوده؟ وقتی یه روزنامه قیمتش 500 و 1000 تومنه، وقتی فقط ورودی یه شهر بازی بدون استفاده از وسایل 500 و 1000 تومنه، اونوقت 2000 تومن چیه که بابت ورود به محوطه تخت جمشید و استفاده از برنامه نوروصداش بهش اعتراض کنیم؟ اگر قراره بریم در این محوطه ها و ولگردی کنیم که خب واقعا مبلغ زیاده، اما اگر هدف از دیدن این اماکن یک کار فرهنگی با هدف آموزشیه، 1500 تومن که اصلا به خساب نمیاد. اگر هم قیمت ها 4 برابر شده واقعا کار اشتباهی کردن که ورودی یه مجموعه فرهنگی رو 500 تومن و 300 تومن تعیین کردن که حالا به کمبود بودجه بخورن و نتونن درست و حسابی از آثار فرهنگی این کشور مراقبت کنن.
دوستان عزیز موافق! آخه راه محافظت از آثار باستانی که این نیست. یعنی آنهایی که تمکن مالی بالاتری دارند حتما فرهنگ بالاتری دارند و درست به تخریب نمیزنند. والا من در خیلی از صحنه های دیگه اجتماعی نمودهای کاملا متفاوتی دیدم. افرادی که سعی میکنند همه هنجارهای قانونی و اجتماعی را با پول نقض کنند و زیر پا بگذارند.
این تفکر شما نوعی توهین است به طبقه هایی تمکن پایینی دارند ولی فرهنگ ایرانی بالا و غنی دارند.
نگران نباشین شاید دولت کمک هزینه بازدید از موزه ها هم به حسابتون واریز کنه
عیدانه گرفتین واسه چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کاملا کار بجا و درستیه
باعث میشه اونهایی که به تاریخ و فرهنگ اصیل این مرز و بوم علاقه دارن برن دیدن و سنگ نوشته ها رو نکنن یادگاری بیارن خونشون
لزومی نداشت دراین شرایط حساس که واقعا مردم برای ازبین بردن وفراموش کردن دغدغه هایشان نیازبه یک سفرکم هزینه دارند قیمت بلیهاراافزایش بدهند اولا مابایدفرهنگ سفررابای نحوکان حتی اگه شده بارایگان کردن بازدیدها دربین مردم ترویج کنیم ثانیابازدیدازاماکن سفارش قرآنه ثالثا 70درصددرآمدی که از این راه به دست می آید بایدصرف هزینه های عمرانی بشه انتظاراینه که اگراین شرایط ادامه داشت اولا برخوردبشه ثانیامردم نرن بازدید
ای بابا ... تابناک برای دیدن موزه هزار تومنم نمیخوای پول بدی؟ همچین گفتی تفریحات لوکس فکر کردم حالا چی شده! دیگه ورودی نفری 1500 یا 2000 تومن که دیگه یعنی مجانی! کلا با در نظر گیری تورم و درامد ها و ... بازم خیلی پایین تر از استاندارد های جهانیه! شما توی یک کشور خارجی بخواین برید موزه، برای هر یک بازدید نفری باید 20 30 یورو پول بدید! دیگه نهایت خیلی جای مخروبه و درب و داغونی باشه نفری 10 یورو!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
عزیز اونها اینقدر نفت ندارن که . بعدشم برو اصفهان ده جا رو ببینی ده تا دو تومن میشه 20 تومن. 5 نفر باش میشه 100 تومن. میدونی برای دیدن 100 تومن بدی یعنی چی؟
شديدا اين كار خلاف عرف است.در خارج براي خارجي ها تقريبا 4 برابر داخلي ها بهاي بليط است.
فکر کردم بلیطی 20000 تومن شده بابا 2000 تومن که چیزی نیست
درضمن باید گارد های حفاظت رو هم راه انداخت و قیمت ها منطقی هست هر چقدر میخوان پول بگیرن ولی مرمت هم بکنند به نظرم باید برحسب عرضه و تقاضا تنظیم بشه و برای آموزش و پرورش هم مجانی یا با تخفیف زیاد باشه مثلا من میخوام برم تخت جمشید باید فیش بلیطم اینجوری باشه
2000 تومن بابت مرمت
1000 تومن بابت حفاظت
1000 تومن بابت کارمندان
1000 تومن بابت هزینه های جاری
2000 تومن بابت تماشا
که جمعا 7000 تومن میشه (قیمت یک ساندویچ)
که اگه 1000 ایرانی در عید ازش دیدن کنند
2 ملیون تومن پول برای مرمت جمع میشه که اگه همین دو ملیون ها با کمک میراث فرهنگی جمع بشه کلی این آثار باز سازی و زیبا میشن تازه ما بلیط خارجی ها رو حساب نکردیم
مفته
نامی از فیروزآباد برده شد گفتم بی ارتباط نیست بگویم که کسانی به این منطقه خوش آب هوای قشقایی نشین مسافرت می کنند از مجموعه های کاخ اردشیر، قلعه دختر، شهر تاریخی گور و منطقه تفریحی کنار سیاه دیدن کنند...
بابا ما ايراني ها بايد خجالت بکشيم. آخه 2000 تومان واسه ديدن بناي تخت جمشيد زياده؟ دادن 10000 تومان واسه کتاب زياده؟ عجيبه وقتي مردم خيلي راحت در هفته ميرن بيش از اين مقادير بابت خوردن چند تا پيتزا و ساندويچ هزينه ميکنن و دم نميزنن اما براي مسائل فرهنگي و تاريخي هميشه خساست به خرج ميدن. 2000 تومان که کمه بايد بيشتر بشه تا حداقل قدر ابنيه و تاريخ خودمون رو بيشتر بدونيم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار