بازدید 6236

افزایش 5 برابری ذخایر جدید اورانیوم ایران

کد خبر: ۳۰۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹ 23 February 2013
جمهوری اسلامی در حوزه‌ منابع زمین شناسی و به دست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به 3 دهه گذشته ذخایر جدید اورانیومش از 6 هزار و 650 تن به 33 هزار تن رسید.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعیه سازمان انرژی اتمی که در حاشیه‌ دومین همایش سالیانه مدیران صنعت هسته‌یی کشور منتشر شد اعلام شد که با تلاش شبانه‌روزی و جهادی متخصصان صنعت هسته‌یی منابع اورانیوم کشف شده در کشور به چندین برابر میزان موجود افزایش یافته تا جایگاه ایران بازهم در عرصه‌ی فناوری هسته‌یی در میان کشورهای دارای این صنعت ارتقاء مضاعفی پیدا کند.

بر اساس این اطلاعیه با اکتشاف‌های جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسیهای دقیق ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 4 و نیم برابری نسبت به 35 سال گذشته از هزار و 527 به 4 هزار و 400 تن منابع جدید اورانیوم افزایش یافت و در حوزه‌ی منابع زمین شناسی با به دست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به سه دهه گذشته از 6 هزار و 650 تن به 33 هزار تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

این اطلاعیه می‌افزاید: به دست آمدن این رکورد تاریخی در اکتشاف اورانیوم که در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق کشور محقق شده است منجر به افزایش چند برابری ظرفیتهای داخلی تامین منبع اولیه صنعت استراتژیک هسته‌یی شد.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

به فضل پروردگار و با دعای خیر حضرت ولی عصر (عج) و حمایت‌های همیشگی مقام معظم رهبری و در پرتو سیاست‌های انقلابی و شجاعانه دولت خدمتگذار و همراهی بی‌دریغ ملت سرافراز ایران و همزمان با تشدید فشارها و تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه کشورمان، مرحله جدیدی از دستاوردها و توانمندی‌های متخصصان صنعت هسته‌یی که با اتکا به توان و ظرفیت‌های بومی کشور در حوزه‌ اکتشاف اورانیوم به دست آمده، را به استحضار ملت شریف ایران می‌رسانیم: " فعالیت اکتشافی ایران در این حوزه از سال 1355 توسط شرکتهای خارجی آغاز و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 متوقف شد و مجددا پیگیری این اقدامات با پایان دفاع مقدس در سال 1367 شروع و با روند آرامی تا سال 1385 ادامه یافت.

در این دور زمانی 30 ساله، مجموع منابع کشف شده در حوزه‌ ذخایر معدنی ( که با دقت بالا کشف و قابلیت استخراج داشتند) قریب به 1527 تن اورانیوم و همچنین منابع کشف شده در حوزه‌ منابع زمین شناسی ( که بر اساس مطالعات متعدد اکتشافی در سطح زمین با اعمال روش‌های تخصصی به دست آمده ) نیز حدود 6650 تن اورانیوم ارزیابی گردید.

از سوی دیگر پس از بازنگری برنامه جامع اکتشاف، استخراج و فرآوری اورانیوم در سال‌های 1385 تا 1389 و به دلیل توسعه حوزه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و به ویژه تحریم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشور و اعمال انواع روش‌های غیر قانونی و مغایر با اصول اخلاقی و بشر دوستانه مثل تحریم رادیو داروهای مورد نیاز بیماری‌های سرطانی، بنا به تصمیم مسوولین کشور، اتکاء به توان داخلی و ظرفیت‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنعت هسته‌یی با رویکرد بومی، در دستور کار قرار گرفت.

از ابتدای سال 1390 و با اجرای سیاست جدید ابلاغی، سازمان انرژی اتمی با بسیج همه امکانات داخلی، شامل ظرفیت‌های بخش دولتی و به ویژه استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی و با بهره‌گیری از شیوه‌های ابتکاری و برنامه‌های گسترده، عملیات اکتشاف اورانیوم را در پهنه گسترده‌ای از جغرافیای کشور در دستور کار قرار داد.

برنامه کشف ذخایر جدید اورانیوم در کشور که با روشهای مختلفی مثل پیمایش زمینی گروههای اکتشافی، اتمام مطالعات زیر سطحی و ... عملیاتی شد، به یاری حضرت حق، همچون سایر عرصه‌هایی که به استقلال و خود کفایی کشور منجر شده، نتایج عظیم و دستاوردهای غیر قابل تصوری را برای صنعت به ارمغان آورد.

اکنون با کمال مسرت اعلام می‌نماییم، با تلاش شبانه روزی و جهادی متخصصان صنعت هسته‌یی، منابع اورانیوم کشف شده در کشور به چندین برابر میزان موجود افزایش یافته تا جایگاه ایران باز هم در عرصه‌ فناوری هسته‌یی در میان کشورهای دارای این صنعت، ارتقاء مضاعفی پیدا کند.

با اکتشاف‌های جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسی های دقیق، ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 4/5 برابری نسبت به 35 سال گذشته، از 1527تن به 4400 تن منابع جدید اورانیوم افزایش یافت و در حوزه‌ی منابع زمین شناسی ، به دست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به سه گذشته ، از 6650 تن به 33000 تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

به دست آمدن این رکورد تاریخی در اکتشاف اورانیوم که در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق کشور محقق شده، منجر به افزایش چند برابری ظرفیتهای داخلی تامین منابع اولیه صنعت استراتژیک هسته‌یی گردید.

بی‌تردید این دستاورد مهم، ثمره ایستادگی و پایداری ملت سرافراز ایران، حاصل تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر متخصصان صنعت هسته‌یی کشور، این دستاورد ارزشمند را تحقق عینی فرمایش گهربار" ما می‌توانیم" امام راحل دانسته و آن را در آستانه سال جدید، به عنوان " عیدی" خدمت گذاران صنعت هسته‌یی، به پیشگاه ملت سربلند، قدرشناس و همیشه در صحنه ایران تقدیم می‌نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی