بازدید 16952
در حاشیه اهدای خرس برلین به جعفر پناهی

اعتبار این جشنواره خرج تسویه حساب با ایران می‌شود؟

جشنواره برلین در این دوره آنچنان عجیب کار کرد که حتی منتقد سینمایی رسانه‌ای چون بی‌بی‌سی نیز در این باره با شک و تردید نسبت به انگیزه اهدای این جایزه سخن به میان آورد و درباره هنری بودن چنین جایزه‌ای تردید کرد که البته با حملات کوری روبه‌رو شد و علی الظاهر هر جایزه‌ای در هر شرایطی به هر فیلم دارای محتوای ایرانی داده شود، از کیفیت بالایی برخوردار است و هیچ کس حق نقد چنین فیلمی و نحوه انتخابش را ندارد!
کد خبر: ۳۰۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۰ 17 February 2013

جشنواره شصت‌و‌سوم برلین، در حالی شنبه با اهدای جایزه خرس نقره‌ای به جعفر پناهی برای فیلم‌نامه «پرده» به پایان رسید که هرچند این انتخاب با توجه به مقدمه جشنواره پیش‌بینی می‌شد؛ اما با شوک منتقدان همراه شد، چرا که این فیلم نه از داستانی بی‌نظیر و نه این داستان از جزییات ویژه و پردازش خاصی بهره می‌برد و این نگاه میان منتقدان بود که این رویداد اعتبارش را بازیچه رفتارهای سیاسی کرده و ارزیابی‌های فنی و هنری کمترین نقش را در این انتخاب داشتند.

به گزارش «تابناک»، جشنواره فیلم برلین که شصت‌و‌سومین دوره‌اش را تجربه کرد، در کنار کن و ونیز، یکی از سه رویداد مهم سینمای جهان تلقی می‌شود که این بار با نمایش فیلم مرشد بزرگ افتتاح شد. افتتاحیه اما به جز نمایش فیلم، این بار بیش از ادوار پیشین این جشنواره رنگ و بوی سیاسی داشت و سمت و سوی این فضای سیاسی نیز کشورمان را نشانه رفته بود.


در این مراسم، وزیر فرهنگ آلمان در اقدامی بی‌سابقه و عجیب ـ که کاملاً در راستای بهره‌برداری‌های سیاسی بود‌ ـ رسماً در امور داخلی ایران دخالت کرد و عملاً تلاشی تبلیغاتی برای تحت فشار گذاشتن ایران در برخی حوزه‌ها را پی گرفت؛ اتفاقی که انتظار نمی‌رفت تا این اندازه آشکار آن هم در افتتاحیه رویدادی که قرار است جدا از نگاه‌های سیاسی، بهترین‌های هنر هفتم را برگزیند، رخ دهد.

با این حال مشخص بود که نظر وزیر فرهنگ آلمان تامین نمی‌شود و این اتفاق رخ نخواهد داد و همین رویه نیز پیش رفت تا جشنواره با نمایش فیلم «پرده» تنها فیلم ایرانی حاضر در این رویداد به پایان رسید. در غیاب پناهی، کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم بازیگر فیلم آخر پناهی در این جشنواره به مدیریت برنامه‌های حول محور فیلم پناهی پرداختند تا روز آخر که متاثر از جو شکل گرفته از روز نخست، به رغم آن که فیلم «پرده» پناهی حرف تازه چه در حوزه درون متنی و زیبا‌شناختی و چه به لحاظ شجاعت در نگاه نداشت، برنده خرس نقره‌ای برای فیلم‌نامه شد.

فیلم «پرده» درباره مردی نویسنده با بازی کامبوزیا پرتوی است که به واسطه سگ کشی تحت تعقیب است و برای پنهان شدن به ویلایی در شمال کشور می‌گریزد و دختری خبرنگار با بازی مریم مقدم که او نیز از پلیس فراری است، به خانه وی پناه می‌آورد و در ادامه نیز پس از برخی دیالوگ‌ها، ‌زاده ذهن فیلم‌ساز یعنی جعفر پناهی هستند که حق فعالیت ندارد و در تردید برای ادامه زندگی است و این فیلم بواقع در ادامه مستند ۷۵ دقیقه‌ای «این یک فیلم نیست» ساخته شده است.


این که آلمان، اعتبار شش دهه اخیر جشنواره برلین را اینچنین به بازی بگیرد، قطعاً کاری عقلانی نیست و این فضا را فراهم می‌سازد که جوایز این رویداد را متأثر از جو شکل داده شده، تلقی کنند و اعتبار نگاه مستقل داوران در انتخاب برندگان خرس‌های طلا و نقره برلیناله به حداقل ممکن نزد یک منتقد بیرونی کاهش یابد و از این پس، رویداد سینمایی آلمان در کنار برخی جشنواره‌های دارای کارکرد کاملاً سیاسی نگریسته شود.

چنین رویکردی قطعاً اعتبار جشنواره برلین که روزگاری چهره‌هایی چون سیدنی لومت، اینگمار برگمن، ژان لوک گودار، ویتوریو دسیکا با آثاری مهم همچون دوازده مرد خشمگین، توت فرنگی‌های وحشی، آلفاویل و باغ فینزی کونتینی را در صدر برگزیدگانش داشت، تحت الشعاع قرار می‌دهد و اگر قرار بود به این فیلم ساز ایرانی توجهی نیز صورت پذیرد، این امکان بود که در قالب اهدای یک جایزه خارج از بخش مسابقه این رویداد از او تقدیر می‌شد و بخش اصلی جشنواره به چالش کشیده نمی‌شد.

جشنواره برلین در این دوره آنچنان عجیب کار کرد که حتی منتقد سینمایی رسانه چون بی‌بی‌سی نیز در این باره با شک و تردید نسبت به انگیزه اهدای این جایزه سخن به میان آورد و درباره هنری بودن چنین جایزه‌ای تردید کرد که البته با حملات کوری روبه‌رو شد و علی الظاهر هر جایزه‌ای تحت هر شرایطی به هر فیلم دارای محتوای ایرانی داده شود، از کیفیت بالایی برخوردار است و هیچ کس حق نقد چنین فیلم و نحوه انتخابش را ندارد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۲۴
برادر عزیز می دانم که این نظر را منتشر نمی کنی ولی برای ارزیابی یک فیلم به خیلی از پارامتر ها توجه می شود.مثلا" اینکه چه کسی و با چه اعتباری آن را ساخته است.اینکه امکانات فیلمساز برای ساخت فیلم چه بوده و ....با توجه به این موارد این فیلم شایسته دریافت جایزه بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
اينها كه شما رديف كردين همش حواشي ساخت فيلم است وقتي اصل فيلم بي كيفيت باشد فرقي نميكنه كي و كجا و به دست چه كسي ساخته شده است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
میدانم که منتشر نمیکنی!
دیدی که متشر کرد. ..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
اگه توجه میکردی نوشته جایزه واسه فیلم نامه بوده ، نه جلوه های ویژه و ...
الان راه رفتن و نفس کشیدن هم جنبه سیاسی پیدا کرده چه برسه به فیلم!هرچی اسم ایرانی توش باشه سیاسیه!!
حقش بود تمشک طلایی رو بهش میدادن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
لوبیای سحر آمیز هم خوب بود اگه بهش می دادن
آرما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
اول بفهم چی نوشته بعد نظر بده
چه کلاهه مسخره ای سرشه.شبیه شخصیت های کارتونی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
اینا اصلا کیا هستن؟؟؟

قیافشون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
این کلاه ایرانی نیست. کلاه اروپایی رفته سر بعضی ها، از بس روشن فکرند نمی توانند (یا خدای ناکرده نمی خواهند) درک کنند
فراموش نکنین که پناهی دوره های قبلی جزء داورای این جشنواره بوده و این دفاع از داور دوره های قبلی اتفاق عجیبی نیست.
متاسفانه هر فیلمی که بدبختی رو در ایران فاجعه وار نشان میده جایزه هایی می گیره که سیلوستر استالونه و ال پاچینو هم حظ کنن!
پاسخ ها
شكرخند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
وقتي دنيا را باهمه زيباي اش و همه رنگهايش از دريچه تنگ بدبيني و خودبرتر بيني نگاه كني همه چيز را سياه مي بيني .چشمها را بايد شست جور ديگر بايد ديد.
ت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
آقا یا خانم شکر خند. اول که بهتره اسم خودتو بزاری سر خوش. دوم اینکه شما دنیا رو از دریچه گشاد خوش بینی ببین.
چهقدرش تقصیز خودمونه که بهانه دست دیگران میدیم.
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
این بهانه بهانه که میگین یعنی چه ... میخواین دربست نوکرشون بشیم تا بهشون بهانه ندیم
یادم باشه سر راهم ک میرم خونه.منم ی فیلم بسازم ببرم جشنواره برلین_خدا رو چ دیدی شاید جلبک نقره ای برنده شدم
واقعا متاسفم براشون
لطف کردن به ما گفتن جهان سوم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
جهان چندمی هستیم پس؟ به دوچرخه نگن دوچرخه، مبادا که دلش بشکنه؟
حالا که هرکی هر کیه .اقا منم میخواهم فیلم بسازم .یعنی دراین حدم نیستم
من تصور نمی کنم اگر مسائل سیاسی باعث اشتهار کاذب افرادی مانند همین آقای جعفر پناهی نمی شد، ایشان تا آخر عمر هنری خود هم نمی توانستند یک فیلم سینمایی درجه اول و قابل مقایسه با آثار هنری بزرگان سینمای ایران می ساختند. جشنواره هایی مانند همین جشنواره با داوری هایی از این دست ضمن آنکه در درجه اول باعث بی اعتباری خود در نزد هنرمندان و اقشار زیادی از دیگر مردمان جهان و از جمله مردم ایران می شوند، با دادن جوایزی از این دست باعث به اصطلاح شکوفایی ولو کاذب برندگان آن هم نخواهند شد. فقط باعث تاسف کسانی می شوند که علاقمند هستند آثار هنری و سینمایی لزوما باید به دلیل شایستگی های هنری و حرفه ای خود جایزه بگیرند و لاغیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
اگه ده نفر تو ایران شجاعت پناهی رو داشتن الان وضعمون تو حوزه هنر و سینما این نبود
بازم سانسور کن تابناک
شجاعت یا وطن فروشی !!
واقعا انسان هایی که میخوان وضعیت را بدتر از اون چییزی که هست جلوه بدن و بعدش ادعای روشنفکری کنند نفرت انگیزند تبریک اقای پناهی حالا میتونی این جایزه رو بذاری تو خونت صبح تا شب بهش خیره شی و به همه پز روشنفکری بدی افرادی مثل تو باید اینو بدونن هر مشکلی در ایران هست باید در این خانواده حل بشه نه دخالت بیگانه چونکه اونها به فکر کشور تو نیستند فقط در هر موقعیتی به دنبال سود و منافع خودشون هستند المان اگر به دنبال صلح و انسان دوستی و حقوق بشر بود که با امریکا در جنگ عراق و افغانستان همراه نمیشد تا کشته های میلیونی و اواره و مجروح چند ده میلیونی به جا بذاره حالا به حرف های امریکایی ها دقت کن دربدر دنبال راه فرار از جهنمی که خودشون به بهانه های واهیه تسلیحات کشتار جمعی تو عراق و تروریست تو افغانستان و پاکستان به پا کردن هستند بله این است حقوق بشر امریکایی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار