بازدید 25466
۹
«پنجمعه» با «تابناک»

بر «پلکان» و «پله آخر» قدم گذارید و فانتزی «قجرِ خوب» را مرور کنید

لیلی (لیلا حاتمی) ستاره سینماست و به تازگی شوهرش را از دست داده است سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار بازمی‌ماند. هیچ کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند. کتاب بر پایه یک داستان واقعی به نگارش درآمده و داستان یک جوان زرتشتی است که برای یافتن اقوامش به تهران می‌آید و توسط یک شاهزاده قجری، بد‌ترین تجربه‌های ممکن برای یک مرد جوان را پشت سر می‌گذارد.
کد خبر: ۳۰۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۷ 13 February 2013
بسته آخرِ هفته «تابناک» که تحت‌الشعاع جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر و دیگر رخدادهای سه هفته اخیر قرار گرفت، این بار پیشنهادی تازه‌ برای روزهای پایانی بهمن ماه دارد و شاید با نیم نگاهی به آنها، بتوانید پایان هفته کامل‌تری را‌ تجربه کنید.

به گزارش «تابناک»، «پنجمعه» این هفته با مجموعه‌ای از پیشنهاد‌ها برای ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه همراه است؛ پیشنهاد‌هایی که هفته به هفته توسعه خواهد یافت و انتظار می‌رود مخاطبان نیز پیشنهادهایشان را برای توسعه این بخش پیش بیاورند. در روزهایی که کنسرت‌های جدی برگزار نمی‌شود و برنامه‌های موسیقایی جدی به اسفند ماه موکول شده، مهم‌ترین رویداد و طبیعتاً پیشنهاد، دعوت به دیدن فیلم تازه علی مصفاست.

بر پایه قواعد این بخش، هرچند رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم روز است، در عین حال رجوعی به گذشته نیز خواهد بود که از کنار مباحث فرهنگی است و خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌هایی ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان تجربه کرد، پیشنهاد می‌شوند.

با محمد معتمدی، جشنواره فجر را تجربه کنید

تالار وحدت در ساعت ۲۱ امروز، میزبان کنسرت محمد معتمدی و گروه ادیب است. معتمدی که روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، در بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با دوستانش اجرایی خواهد داشت که شاید نمود عینی توانمندی این چهره جوان در تشکیل یک گروه موسیقی باشد.

معتمدی که چندی پیش به همراهی چند تن از دوستانش گروه ادیب را به یاد ادیب خراسانی نخستین خواننده مرد ایران در رادیو تشکیل داده، نوازندگاني چون حسين آذر پيرا: نوازنده تار، هوشمند عبادي: نوازنده ني، محمد باقر زينالي: نوازنده عود و احمد مستنبط: نوازنده تنبک را در گروه خود دارد که البته باید دید در اجرای روز پنجشنبه با کدام یک از این چهره ها مقابل مشتاقان موسیقی سنتی حاضر خواهد شد.

خواننده گروه اديب، مدتی پیش با بيان اين كه هدف ما در گروه اديب اجراي موسقي آوازي ريشه‌دار در فرهنگ ايراني است، گفت: «مكتب آوازي اديب خوانساري ريشه در عمق فرهنگ موسيقايي كشورمان داشته و ما نيز با نامگذاري گروهمان با نام اديب سعي در ارائه موسيقي مبتني بر ريشه‌هاي فرهنگ ايراني البته با در نظر گرفتن ذائقه و سليقه مخاطب امروزي داريم» و با توجه به سابقه روشنی که از معتمدی هست، بهره‌برداری از این برنامه برای تجربه جشنواره موسیقی فجر توصیه می شود.


بازگشت زوج حاتمی و مصفا به پرده سینماها


علی مصفا برای نخستین بار در سال ۸۲ موفق به ساخت یک سینمایی بلند شد و «سیمای زنی در دوردست» با بازی همسرش به عنوان نخستین ساخته‌اش در مقام کارگردان ثبت شد. پس از آن، مصفا به بازیگری ادامه داد تا این که پس از شش سال، «پله آخر» را کارگردانی کرد؛ فیلمی که قرار بود پیش از این‌ها اکران شود، ولی پس از تحریم سینما آزادی، مصفا از اکران فیلمش موقتاً صرف نظر کرد و با رفع این تحریم، «پله آخر» فرصت تحریم در سال ۹۱ را یافت و اکران پایانی سال را که اکران خوبی نیز به شمار نمی‌رود، از آن خود کرد.



فیلم دوم مصفا را باید در مطلبی جداگانه نقد و بررسی کرد؛ اما در مجموع می‌توان به این نکته اشاره کرد که مصفا در این فیلم ـ که زوج خودش و لیلا حاتمی بازی به اندازه‌شان را ارائه کرده‌اند‌ ـ یک گام از فیلم پیشینش پیش افتاده و بی‌گمان دیدن این فیلم در روزهای پایانی سال، ارزش زحمت دادن و به سینما رفتن در پایان هفته پیش روی را دارد.

بر پایه خلاصه داستان این فیلم، لیلی (لیلا حاتمی) ستاره سینماست و به تازگی شوهرش را از دست داده ‌است، سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار باز می‌ماند. هیچ کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند. اگر نمی‌توانید حدس بزنید، روی «پله آخر» گام بگذارید.

روی پلکان بروید

اگر هوس تئا‌تر کرده‌اید و در پی یک نمایش جدی هستید که در پایان آن، حسرت اسکناس‌هایتان را نخورید، نمایش پلکان توصیه می‌شود. اجرای این نمایش که از پانزدهم بهمن ماه آغاز شده و هر روز یک اجرا در ساعت ۱۸:‌۳۰ در سالن اصلی تئا‌تر شهر دارد، بر پایه متنی از مرحوم اکبر رادی است.

در این نمایش که به کارگردانی هادی مرزبان اجرا می‌شود، دانیال حکیمی، ایرج راد، صدرالدین حجازی، علی رامز، روح الله کمانی، امیریل ارجمند، حسین پرستار، مهدی عبادتی، مژگان خالقی، محمد علائی، علی خازنی، محمد اسدی، علیرضا ناصحی، مجید غفاری، پرستو دامغانی، عباس شاه محمدزاده، اکبر داودی روی صحنه می‌روند.



مرزبان سال ۱۳۶۳ نیز «پلکان» را با بازی فردوس کاویانی در نقش بلبل که این بار دانیال حکیمی آن را بازی می‌کند، بر صحنه همین تالار برده بود و حالا گفته می‌شود، دانیال حکیمی نیز توانسته از پس نقشی که به او سپرده شده، برآید و یک تئا‌تر جدی در واپسین روزهای بهمن ماه در سالن اصلی تئا‌تر شهر به نمایش درمی‌آید. اگر دانشجو هستید و هزینه تئا‌تر برایتان سنگین است، شنبه تا چهارنشبه می‌توانید به دیدن این تئا‌تر با بلیت نیم بهای ویژه دانشجویان بنشینید و روی پلکان بروید.


این هفت گالری

اما در بخش گالری‌ها می‌توان به نگارخانه اثر اشاره کرد که، آخرین روزهای میزبانی نمایشگاه نقاشی رکسانا منوچهری را تجربه می‌کند و این آخر هفته، آخرین روزهایی است که می‌توانید به دیدن این آثار بنشینید. اثر واقع در خیابان خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶ ساعت ۱۷ تا ۲۰ هر روز برپاست؛ بنابراین، مراقب باشید به درهای بسته برنخورید.

گالری راه ابریشم تا سی‌ام بهمن ماه میزبان نمایشگاه گروهی عکس با نام «دو نگاه» از مجموعه تصاویر مسعود پاکدل و علی زارع است. راه ابریشم را می‌توانید به نشانی راه ابریشم، فرمانیه غربی، خیابان لواسانی، شماره ۱۰۳ بیابید.

گالری خاک نیز تا پایان بهمن میزبان نمایشگاه مجسمه مهسا کریمی‌زاده است که به نشانی خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره ۱ می‌توانید این گالری را بیابید.

می‌توانید به گالری آن نیز سری بزنید؛ به نشانی ونک، خیابان سئول، شماره ۴۰ تا دوم اسفند ماه، میزبان نمایشگاه نقاشی نورایمان منوچهری با نام «بهشت خاک» است.

نگارخانه احسان نیز تا دوم اسفند ماه میزبان نقاشی‌های ناهید دانشمند است. احسان به نشانی نیاوران، اقدسیه، بلوار آجودانیه، ۱۴ شرقی، شماره‌ ۲۲ از ساعت ۱۶:‌۳۰ تا ۲۰ برقرار است.

همچنین افتتاحیه نمایش گروهی نقاشی و عکس، ساعت شانزده تا بیست روز جمعه ۲۷ بهمن ماه به میزبانی گالری سین برگزار می‌شود و تا یازده اسفند ماه به جز پنجشنبه‌ها فرصت بازدید از این نمایشگاه را خواهید داشت. گالری سین نیز به نشانی شهرک قدس، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، کوچهٔ دوازدهم، پلاک ۱۶ در دسترس است.

گالری صدرنگ واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، شماره ۳۷ نیز از همین جمعه تا ۹ اسفند ماه، میزبان نمایشگاه نقاشی کیومرث قورچیان است که البته این گالری به جز روز افتتاحیه، جمعه‌ها تعطیل است.

دیگر گالری‌ها نیز یا نمایشگاه‌هایشان به تازگی به پایان رسیده و خود را برای میزبانی بعدی آماده می‌کنند و یا میزبانی تازه‌ای را آغاز کرده‌اند که در هفته بعد مورد اشاره قرار خواهند گرفت.


فقط کتاب بخرید!

در هفته‌ای که گذشت، یک کتاب فروشی دیگر نیز تعطیل شد و کتاب فروشی طرح نو واقع در خیابان خرمشهر به واسطه مشکلات مالی نتوانست به حیاتش که از سال 79 آغاز شد بود، ادامه دهد. با این حساب، می‌توان این درخواست را کرد که برای عبور از این شرایط دشوار، حتی اگر حوصله کتاب خوانی ندارید، برخی کتب را که برایتان اهمیت دارد، خریداری کرده و برای آینده نگه دارید که هم با توجه به افزایش شدید قیمت کتب ضرر نمی‌کنید و هم به ادامه حیات نشرهای کشور کمک خواهید کرد.

اما عجالتاً می‌توانید «داستان جاوید» را بخوانید. داستان جاوید، بهترین کتاب اسماعیل فصیح است که بر پایه یک داستان واقعی به نگارش درآمده و داستان یک جوان زرتشتی است که برای یافتن اقوامش به تهران می‌آید و توسط یک شاهزاده قجری بد‌ترین تجربه‌های ممکن برای یک مرد جوان را پشت سر می‌گذارد.

داستان به واسطه آن که خواننده خود را در رویارویی با وقایعی می‌یابد که به وقوع پیوسته و صرفاً محصول تخیل فصیح نیست، به شدت تأثیرگذار است و اگر می‌خواهید شخصی را به خواندن ادبیات داستانی هدایت کنید، این اثر انتخاب خوبی است که بار‌ها نیز تجدید چاپ شده است. این اثر، فانتزی «قجر خوب» و چهره نسبتاً مثبتی را که از خاندان قجر نزد نسل معاصر شکل گرفته، مرور می‌کند و نگاهی متفاوت نسبت به این ایل خواهید یافت.

داستان را ورق بزنید

همشهری داستان هرچند هفته‌ها پیش منتشر شده و شاید تازگی نداشته باشد، محتوایش ارزش پرداخت هزینه‌‌اش را که سریع‌تر از بهای کاغذ افزایش یافته، دارد و نگارنده این مجله را حتی در قالب کتاب نیز می‌تواند قرار دهد، چه رسد به مجله!

داستان با سردبیری نفیسه مرشدزاده، هرچند مدتی است به روزمرگی گرفتار شده و ایده های تازه‌ای رو نکرده، همین که توانسته در یک حد وسط حرکت کند و مخاطب غیرمتخصص و نیز حرفه‌ای را همزمان راضی نگه دارد، از موفقیت نسبی این مجله حکایت دارد و می‌توان همچنان این مجله را ورق زد و از نوع چیدمانش بهره برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
خیلی بی مزه خبر میدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
کتاب فصیح انصافاً کتاب خوبب بود. منم توصیه میکنم
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
من کتاب داستان جاوید رو بیست سال پیش خوندم. انصافا رمان زیبائی هست. ولی شما چرا انقدر عقب هستین از قافله؟!!
این مسیر رو ادامه بدید. خسته نباشید
لیلا حاتمی حتما از چیزی خنده اش گرفته چرا از ما میپرسیدبهتر بود از خودش میپرسیدیدبعد به ما هم میگفتید!
بسيار عالي ممنون از اطلاع رساني فر هنگي تون
اين نوع گزارشها را كوتاهتر اما با تنوع و تعداد بيشتر منتشر كنيد و هر روز فقط تخصصي تر به يك مورد اشاراتي داشته باشيد
با سپاس
کار نیکوییست این قبیل گزارشات
عزیز دلم...روزنامه نگار عزیز.....برای کارت ارزش قائل شو و بی خودی تنور دیگران رو گرم نکن...توی این فلاکت مردم به جای این پیشنهاد ها سعی کنید به امور مهمتری دست بیازیید
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی