بازدید 10473
پنجشنبه و مرثیه دیگری برای شهدای گمنام

آمده‌ام؛ اما شرمنده‌ام ...

آن روزگاری را که همه یکرنگ و همدل بودند، به یاد می‌آورم و این روزگاری را که به بی‌اخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی آلوده شده‌اند، می‌نگرم که ناگاه کسی نهیبم می‌زند: این تذهبون؟امروز چقدر نگرانم که مبادا صدای شما در میان این هیاهو‌ها گم شود؛ امروز چقدر دلشوره دارم که مبادا فراموش کنیم نان و نمک انقلاب را خورده‌ایم و در بستر جمهوری اسلامی آرمیده‌ایم.
کد خبر: ۳۰۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴ 07 February 2013
روزهای پنجشنبه، روز زیارت مزار پاک شهدا و مفقودین عزیز است؛ روزی که مردم و خانواده‌های آن عزیزان به یاد فرزندان شجاع و مخلص خویش بر سر مزار‌هایشان حاضر می‌شوند و از آن‌ها برای توفیق در زندگی خویش یاری می‌گیرند.

در این پنجشنبه از روزهای مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، با این دلنوشته، آن بزرگان را مخاطب خویش قرار می‌دهیم؛ باشد که هیچ گاه نام و راه و یاد آنان را فراموش نکنیم.

به دیدارتان آمده‌ام تا باز هم بر فراز این مزارهای زیبا ـ که عطر اخلاص می‌دهند ـ دعای فرج بخوانم.

امروز من مهمانم و شما میزبان؛ چگونه از من استقبال می‌کنید؟

دوست دارم به نگاهی من را با راه عشق آشنا کنید؛ به چراغی راه رستگاری را نشانم بدهید و به جرعه‌ای از شراب معرفت سیرابم سازید و به دعایی امیدم بخشید.

هر بار که وصیتنامه شهیدی را می‌خوانم از خودم شرمنده می‌شوم؛ هر روزی که از برابر منزل شهیدی رد می‌شوم از خود خجالت می‌کشم؛ هر‌ گاه که از جلوی تابلوی شهیدی می‌گذرم بر خود می‌لرزم که آیا شما از ما راضی هستید و آیا ما آن گونه که باید به شما وفادار بوده‌ایم؟

آن روزهای سرشار از ایمان و اخلاص را با این روزهایی که ‌گاه به تزویر و ریا آلوده می‌شوند، مقایسه می‌کنم و تردید بر جانم می‌نشیند که مبادا از راهتان جدا شده باشیم!

آن سال‌های سراسر صداقت و پاکی را به یاد می‌آورم و این زمانه‌ای را که ‌گاه دروغ و دورنگی بر چهره‌اش چنگ می‌اندازد، می‌بینم و بر خود نهیب می‌زنم که مبادا امانت شما را از یاد برده‌ایم؟

آن روزگاری را که همه یکرنگ و همدل بودند، به یاد می‌آورم و این روزگاری را که به بی‌اخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی آلوده شده‌اند، می‌نگرم که ناگاه کسی نهیبم می‌زند: این تذهبون؟

امروز چقدر نگرانم که مبادا صدای شما در میان این هیاهو‌ها گم شود؛ امروز چقدر دلشوره دارم که مبادا فراموش کنیم نان و نمک انقلاب را خورده‌ایم و در بستر جمهوری اسلامی آرمیده‌ایم.

مبادا فراموش کنیم رویش دوباره نخل‌های خم شده جنوب، سرافرازی دوباره کوه‌های غرب، خروش زیبای خلیج فارس و امنیت مرزهای شرقی همه از فداکاری و ایثار شماست.

یقین دارم که همواره راه روشنتان را زنان و مردانی ادامه خواهند داد و جوانان این نسل هستند که بی‌اعتنا به همه تهدید‌ها و تطمیع‌های فرهنگی راهتان را می‌پیمایند و با شناخت مسیری که برای آن از هستی خویش گذشتید، به آرما‌‌ن‌هایتان وفادار خواهند بود.

برادرهای مهربانم

گمنام‌های بزرگ

شما با صفا و صمیمیت با ما سخن می‌گفتید. با صداقت در میان مردم قدم می‌زدید. با تواضع به مردم سلام می‌کردید. با اخلاص در صفوف نمازهای جمعه و جماعت حاضر می‌شدید و لحظه لحظه‌هایتان با عشق به امام و اسلام و وطن و مردم می‌گذشت. به دنیا پشت پا زدید. خود را ندیدید و به بازاری رفتید که جان فروختید و بهشت خریدید.

... و امروز در کنار این همه مردان و زنانی که به زیارت خاک شما آمده‌اند و در میان عطر بوی گلابی که این مادر بر سنگ قبر‌هایتان می‌پاشد، از شما می‌خواهم دعا کنید که در گیر و دار حوادث روزگار، لحظه‌ای از راه مستقیمی که شما جان بر سر آن باختید غافل نشویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۸
بسيار زيبا بود . خدا ما را به راه راست و درستي كه خودش ميشناسد هدايت بفرمايد . آمين .
به نظرم استفاده ابزاری از نام و خون شهدا برای مقاصد سیاسی اصلا درست نیست.
شهدای جنگ هم مانند مردم امروز و فردا بوده اند.
پاسخ ها
جانباز دفاع مقدس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
نه عزیز دلم اگر از نزدیک با شهدا بودید اینگونه قضاوت نمی کردید!!!
الهي امين
خدایا این اختلافات مسولین رو به حرمت خون شهدا به اتحاد تبدیل کن........
من از مسئولینی که احیانا کم کاری و قصور میکنند خواهش میکنم، اگر پیش مردم احساس شرمندگی نمیکنید حداقل حرمت خون این شهدا را نگه دارید و از انان بیاموزید.

خواهشا این نظر را پخش کنید
سلام
بهتر نیست به جای توصیف شعار "شهدا شرمنده ایم"، بیشتر و بهتر فکر کنیم، واقعیت ها را بگوییم و بنویسیم؟
برای شادی روح شهدا صلوات
عکس شهدا رو دیدیم...
و عکس شهدا عمل کردیم...
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
غریبه ،حرفت غریب نبود!خدا نیارد آن روزی که شانه از زیر دین خون شهدا خالی کنیم و یادشان را به غربت پستوی خاطراتمان بیاندازیم!خدا نیارد.... !
شهدایی که از جانب دوست و دشمن ستم میبینند.
بسیارزیبا بود ای کاش درحدحرفنباشه
بدی کردیم ،خوبی یادمان رفت
زدلها لای روبی یادمان رفت
به ویلای شمالی خو گرفتیم
شهیدان جنوبی یادمان رفت

شادی روح شهدا صلوات
احسنت بشما وهمه دلسوختگان عالم هستی.امیدواریم به آمدن یار.
یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت دایما یک سان نباشد حال دوران غم مخور
هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب باشد اندر پرده بازی‌های پنهان غم مخور
ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور
گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور
حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب جمله می‌داند خدای حال گردان غم مخور
حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور
21 بهمن ماه سال 57 برادرم در درگیری های انقلاب تیر خورد وقطع نخاع شد و11 سال بعد به شهادت رسید خوبه یادی کنیم از شهدای انقلاب
همه بندگان خدابالاخص مردم انقلابي وبا وجدان ايران بخوبي حسابشان راازسياست بازان پشت پرده جداكرده وهميشه به راه باعزت وعظمت شهيدان اين شاهدان تاريخ متعهدبوده وپيروراه اصيل اين بزرگواران مكتب خون وشهادت خواهندبودوزماني باخصم سخن خواهندگفت كه خصم ازموضع خصومت وزورگويي وقلدري عقب نشيني كرده وعادلانه درمقابل ملت بزرگوارايران بنشيندومودب باشدچون راه شهيدان راه ادب است
بخدا قسم وقتی این متن را خواندم بی اختیار اشکم سرازیر شد....واقعا" به کجا می رویم؟ اینها از گوشت و پوست واستخوان مابودند که خالصانه و دلاورانه برای آسایش ما جنگیدندوجان پاکشان را فدا کردند...ماچه کردیم؟جان ....نه فقط بی احترامی نکنیم ، همین. واقعا" دنیا اینقدر ارزش دارد که آدمی خون ریخته برادرش را پایمال کند؟....بخدا قسم روزی باید در محضر خدا به آنها جواب بدهیم ؛ خدا کند که آن روز شرمنده نباشیم....اگر ما جای آنها بودیم انتظارمان از بازمانگان چه بود؟
شهدا و جانبازنی که ادامه بقایمان در این مملکت را به آنها مدیونیم اما گاهی آن هم به فراخور "آب و هوای سیاسی" جامعه در ایام دهه بهمن وآخر شهریور به یاد آنها می افتیم تا قافیه را نبازیم...
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی