آیتالله آملی لاریجانی با اشاره به برخی اظهار نظرها و شبهات درباره تناسب مجازات با جرم به ویژه در موضوع محاربه گفت: در پرونده زورگیری اخیر قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته است.
به گزارش «تابناک» به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیتالله صادق آملی لاریجانی در نشست امروز مسئولان عالی قضایی، با اشاره به آیات و روایات متعددی که در وصف مقام عظیم پیامبر (ص) نازل و نیز نقل شده است، تأکید آیات قرآنی بر «مقام محمود» پیامبر و «خُلق عظیم» آن حضرت را نشانه عظمت مقام پیامبر اسلام دانست و گفت: قرآنی که خود «خَلق عظیم» است، در وصف پیامبر اسلام از او با عنوان انسانی دارای «خُلق عظیم» نام میبرد و او را در مقام محمود وصف میکند که بالاترین مقام انسانی است و این توصیفات، نشان از بزرگی جایگاه پیامبر (ص) دارد.
وی افزود: در سوره قلم خداوند فرموده است: «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» پیامبر گرامی اسلام در کلام حق تعالی به «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» توصیف شدهاند. خداوند اگر کسی را به اینکه بر خُلق عظیم است، یعنی ملکات و هیئات راسخ نفسانی را به تمامی واجد است، توصیف کند، نشانهای جز بزرگی مقام رفیع پیامبر اسلام (ص) نیست و با توجه به اینکه در اینجا قائل حق تعالی است و هیچ باطلی در کلام حق راه ندارد، نتیجه این میشود که پیامبر اکرم اسلام، بر بالاترین خُلق ممکن استوار است.
رئیس قوه قضاییه همگان را به تدبر و تأمل در مقام والای پیامبر و توصیفات بیبدیلی که در آیات الهی و نیز در سخن امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه آمده، فراخواند و افزود: پیامبر عظیمالشأن اسلام با وجود آن «خُلق عظیم» یاد دنیا را در نفس خود از بین برده بود و همواره نیکوترین رفتارها را با مردم و پیروان خود داشته و تأسی به سلوک و سیره پیامبر بزرگ اسلام، نسخه شفابخشی برای همه بشریت است.
آملی لاریجانی تأکید کرد: افزون بر این که خود قرآن، پیامبر اکرم اسلام را توصیف کرده است به اینکه دارای خُلق عظیم است، در نهجالبلاغه حضرت امیر (س) نیز که خود مصداق همین اخلاق و خلق عظیم بود؛ در توصیف پیامبر مطالبی آورده است که انصافا برای همه ما یک نسخه شفابخش است.
در خطبه ۱۶۰ نهجالبلاغه حضرت امیر (ع) عبارات بسیار زیبایی در وصف پیامبر اکرم (ص) دارند. عباراتی که در توصیف زهد و خصایص پیامبر است «و لقد کان فى رسول اللّه صلىاللّهعلیهوآله کاف لک فى الأسوه، و دلیل لک على ذمّ الدّنیا و عیبها، و کثرة مخازىها و مساویها» تا اینجا که میفرمایند: «فتاس بنبیک الاطیب الاطهر»: تأسی کن به پیغمبر که پاکترین وپاکیزهترین بود و «فان فیه اسوه لمن تاسی»؛ یعنی که در پیامبر اقتدا است، الگو است برای هر کسی که بخواهد تأسی کند «و عزاء لمن تعزی» افتخار است، بزرگی است برای هر کسی که به دنبال فخر و بزرگی باشد «و احب العباد الی الله المتاسی بنبیه». محبوبترین انسانها نزد خداوند باری تعالی کسی است که متأسی به پیامبر گرامی اسلام باشد که تعبیر بسیار زیبا و پرمعنایی است و البته نظیر این تعابیر در وصف آن مقام عظیم فراوان است.
رئیس دستگاه قضا با ابراز تأسف از برخی فرقهگراییها در جهان اسلام و نیز برخی اختلافافکنیها میان مسلمانان از اینگونه رفتارها به عنوان کفران نعمت بزرگ الهی نام برد و تأکید کرد: کفران است کسانی چشم بر این حقیقت ببندند یا خدای ناکرده توهین روا بدارند و البته کفران بزرگتر این که مسلمانان که امت ایشان هستند، بیتوجهی کنند و قوم جاهلی یافت شوند که با ترور برادران دینی به اختلاف افکنی روی آورند.
آملی لاریجانی فرقهگرایی و دامن زدن به اختلافات مذهبی را جفا بر مقام رسولالله (ص) دانست و گفت: متأسفیم که قوم جاهلی یافت میشوند و به دنبال جدایی بین مسلمانان و فرقهگرایی هستند و برادران دینی خود را به خاک و خون میکشند و عدهای خبیث با نام وهابی از شقاق و اختلافافکنی آنها حمایت میکنند.
وی خواستار وحدت امت اسلامی در مقابل دسیسهها و تفرقهافکنیهای دشمنان اسلام شد و گفت: توهینی بالاتر از این به پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیست که با امتش چنین کنند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اظهارنظرها و شبهات درباره تناسب مجازات با جرم به ویژه در موضوع محاربه گفت: هرگاه مجرمانی دست به ایجاد فضای خوف و وحشت بزنند، تشخیص مجازات بازدارنده از میان حداقل و حداکثر مجازاتها بر عهده قاضی یا قضات صادرکننده رأی خواهد بود و در پرونده زورگیری اخیر نیز قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته و این البته حتماً به مصلحت جامعه اسلامی است.
وی افزود: مسأله امنیت از اصلیترین نیازهای جامعه مدنی است و به هیچ روی نباید دستخوش احساسات شود. روشن است که دستگاه قضایی نیز از بابت اعدام انسانها متأسف است ولی وقتی مسأله امنیت اجتماعی مردم مطرح است نمیتواند چشم خود را بر حقایق ببندد.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه مجازات اعدام با هدف بازدارندگی، با تلاش مستمر و دوچندان دیگر مسئولان برای حل و فصل مشکلات و زیرساختهایی که نبود آن افراد را به تخلف و جرم و جنایت میکشاند منافاتی ندارد، تأکید کرد: به نظر ما اتفاقا راهحل اساسی همان است که ریشهها و بسترهای ارتکاب جرم در جامعه خشکانده و جمع شود اما این مساله به معنای این نیست که قوه قضاییه به وظیفه ذاتی خود نپردازد.
آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه «مطمئن باشید در صورت برخورد نکردن قاطع با چنین جرایمی اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد» افزود: این بحث که زورگیرانی که به تازگی اعدام شدند، سابقه قبلی نداشتهاند؛ موضوع درستی نیست و آنها به اقرار خودشان چندین فقره این جرایم را تکرار کرده بودند.
وی همچنین با رد این نظر که «به دلیل فقر و نداری دست به ارتکاب جرم میزنند» گفت: مگر عقلانی و انسانی است که هر فردی که دچار فقر یا تنگدستی شود، باید دست به چنین جرایم وحشتانگیزی بزند و امنیت را از جامعه برباید و آیا تمام راهها برای رفع تنگدستی بسته است و تنها باید به زورگیری و کیفقاپی اقدام کرد؟