بازدید 23633

تشریح شرایط کسر خدمت بسیجیان و نخبگان

کد خبر: ۲۹۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱ 22 January 2013
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تشریح برخی معافیت‌های در نظر گرفته شده در قانون جدید سربازی گفت: آن دسته از افرادی که دارای 50 درصد جانبازی یا 60 ماه سابقه جبهه هستند در گذشته تنها یکی از فرزندان خود را معاف کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی نسبت به اخذ معافیت برای دومین فرزند ذکور خود نیز اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، سردار سیدحمید صدرالسادات با بیان اینکه آمار قطعی از شمار سربازان غایب در دست نیست گفت: با توجه به روند کاهش موالید ذکور در سال‌های اخیر و البته افزایش اعزام به خدمت‌ها به نظر می‌رسد که تمایل افراد برای رفتن به سربازی افزایش یافته است.

وی درباره سربازان فراری نیز گفت: از سرباز فراری به آن دسته از سربازان اطلاق می‌شود که پس از رفتن به یگان‌های خدمتی به دلایل نامشخصی اقدام به ترک آن کرده‌اند که این موضوع به سازمان وظیفه عمومی ربطی ندارد و آمار آن نیز در دست ما نیست.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به شرایط ویژه درنظر گرفته شده برای اعزام به خدمت مشمولان تصریح‌کرد: آن دسته از مشمولانی که سنشان بالا رفته یا متاهل‌ هستند تا حدامکان در نزدیک‌ترین یگان محل سکونتشان به کار گرفته می‌شوند.

صدرالسادات همچنین با بیان اینکه معافیت‌هایی که این روزها مطرح می‌شود، مربوط به قانون جدید وظیفه عمومی مصوب دی‌ماه سال گذشته است، گفت: یکی از این معافیت‌ها این است که بر اساس قانون فرد مشمولی که همسرش فوت کرده و دارای بچه صغیر است، تا زمان ازدواج مجدد از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی با بیان اینکه کسر خدمت‌ها نیز جز دو مورد در قانون جدید حذف شده است، گفت: به عنوان مثال در گذشته به آن دسته از مشمولانی که پدرشان دارای سابقه کمتر از 30 ماه خدمت در جبهه و جانبازی کمتر از 25 درصد بود، کسر خدمت تعلق می‌گرفت اما این وضعیت در حال حاضر وجود ندارد.

تشریح شرایط کسر خدمت بسیجیان و نخبگان

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه تنها دو کسر خدمت برای بسیجیان و نخبگان در قانون‌جدید در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: به اعضای فعال بسیج با توجه به نظر فرمانده و مسئولان بسیج تا شش ماه کسر خدمت تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص شرایط کسر خدمت نخبگان نیز تصریح‌کرد: کسرخدمت این دسته از افراد نیز با توجه به ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد ملی نخبگان صورت می‌گیرد و این افراد در صورت تایید بنا به نوع پروژه‌ای که ارائه می‌دهند از دو ماه تا تمام زمان سربازی کسر خدمت دریافت می‌کنند.

صدرالسادات همچنین با اشاره به شرایط بهره‌مندی فرزندان ذکور شهدا، جانبازان و ایثارگران از معافیت خاطرنشان کرد: همان طور که بارها اعلام شده در قانون جدید به ازای هر 30 ماه حضور در جبهه والدین، یک فرزند، به ازای هر 25 درصد جانبازی یک فرد و به ازای هر 24 ماه آزادگی یک فرزند ذکور از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود و برای دریافت این معافیت نیز هیچ سقفی تعیین نشده و به عنوان مثال اگر فردی دارای 90 ماه سابقه حضور در جبهه باشد سه فرزند ذکور وی امکان معافیت از سربازی را خواهند داشت که این شرایط درگذشته وجود نداشت.

وی تصریح کرد: معیار تصمیم ما گواهی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است که این گواهی‌ها نیز حداکثر ظرف یک تا دو ماه برای ما اعتبار دارند.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره آن دسته از افرادی که با استفاده از شرایط سابقه جانبازی یا حضور در جبهه اقدام به اخذ معافیت برای یکی از فرزندان خود کرده‌اند، نیز گفت: گر سوابق این افراد به گونه‌ای است که می‌توان با آن فرزند دیگرشان را نیز معاف کرد، می‌توانند نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

شرایط بهره‌مندی برادر شهدا و جانبازان از معافیت

به گفته وی در صورتی که جانباز یا شهیدی فاقد فرزند ذکور باشد، یکی از برادرانش نیز می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین با اشاره به روند طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت قدیمی با کارت هوشمند نیز گفت: در گذشته تنها کارت‌های معافیت از سوی سازمان وظیفه عمومی صادر می‌شد و کارت‌های پایان خدمت را هر یگان خدمتی که افراد مشغول خدمت در آن بودند، صادر می‌کرد که ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم گرفت در راستای یک پارچه‌شدن این کارت‌ها مسئولیت صدور کارت‌های پایان‌خدمت را نیز به سازمان وظیفه‌عمومی صادر کند.

صدرالسادات با بیان اینکه از دی‌ماه سال 90 طرح تعویض کارت‌های معافیت قدیمی با کارت هوشمند آغاز شد، تصریح‌کرد: اگرچه روند طرح تعویض کارت‌های معافیت همچنان در دفاتر پلیس + 10 ادامه دارد، اما از مهرماه سال جاری کلیه کارت‌های معافیت از خدمت قدیمی از درجه اعتبار ساقط شد.

وی با اشاره به اجرای طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت از 22 مهرماه سال جاری اظهارکرد: روند تعویض کارت پایان‌خدمت برای افرادی که پس از سال 85 کارت خود را دریافت کرده‌اند تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و در سال آینده نیز مراحل تعویض کارت پایان‌خدمت برای آن دسته از افرادی که پیش از سال 85 نسبت به اخذ کارت خود اقدام کرده‌اند، آغاز می‌شود.

جعل کارت معافیت و پایان خدمت به صفر رسید

صدرالسادات همچنین در مورد جعل کارت‌های معافیت و پایان خدمت نیز تصریح‌کرد: جعل این کارت‌ها به صفر رسیده اما ممکن است در مراحل صور این کارت‌ها تخلفاتی صورت گرفته باشد که خوشبختانه با اصلاحاتی که در این زمینه در سیستم‌ها و فرایندهای رسیدگی صورت گرفت این موضوع نیز کمتر شده اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که به صفر رسیده است.

معافیت سه برادری حذف شده است

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به حذف معافیت سه برادری در قانون جدید سربازی اظهارکرد: معافیت‌های سه برادری تا پایان سال گذشته شامل افراد می‌شد اما با این وجود مهلتی را تا پایان شهریورماه برای افرادی که امکان ثبت آن را نداشتند در نظر گرفتیم.

به گفته وی در حال حاضر فردی وجود ندارد که دو برادرش خدمت خود را تا پایان سال گذشته به اتمام رسانده باشند و خودش نیز تا پایان سال گذشته 9 ماه از خدمت خود را سپری کرده باشد البته افرادی هستند که شرایط معافیت سه برادری را در سال جاری داشته باشند اما اجرای این قانون تا پایان سال گذشته بود.

وثیقه‌های خروج از کشور تغییری نکرده است

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره وثیقه‌های خروج از کشور نیز اظهارکرد: مبلغ این وثیقه‌ها بر اساس همان قاعده قبلی است و در سال جاری تغییری در این زمینه ایجاد نکردیم.

صدرالسادات با بیان اینکه مبلغ این وثیقه متناسب با نوع سفر متفاوت است، تصریح‌کرد: مبلغ این وثیقه برای انجام سفرهای علمی، 50 میلیون ریال وجه نقد یا تعهدنامه محضری و برای سفرهای غیرعلمی، 80 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی است.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، با بیان اینکه کشور سوریه جزو سفرهای زیارتی محسوب نمی‌شود، درباره وثیقه سفرهای زیارتی به دو کشور عربستان و عراق نیز گفت: مبلغ وثیقه این سفر در حال حاضر برای دانش‌آموزان و دانشجویان پنج میلیون ریال وجه نقدی یا ضمانتنامه بانکی و ارائه تعهد محضری به مبلغ 50 میلیون ریال است.

به گفته وی، برای آن دسته از مشمولانی که در فرجه یکساله فراغت از تحصیل یا ترک تحصیل قرار دارند نیز، مبلغ وثیقه سفرهای زیارتی 150 میلیون ریال است.

صدرالسادات افزود: شرط رسیدگی به درخواست این افراد این است که آنان نباید وارد غیبت شده باشند.

وی همچنین با اشاره به اخذ گذرنامه برای مشمولان غایب با سوءاستفاده از برخی خلاء‌های موجود تصریح‌کرد: در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد چرا که ما سیستم خود را در اختیار پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز قرار دادیم و آنان بدون این که استعلامی از ما بکنند به اطلاعات سربازی کلیه افراد ذکور دسترسی خواهند داشت.

به گفته وی در حال حاضر نزدیک به شش ماه است که پلیس مهاجرت برای پیگیری اصالت کارت‌های معافیت و پایان‌خدمت از سازمان وظیفه عمومی استعلامی نمی‌کند، چرا که تمام اطلاعات و داده‌ها در اختیار پلیس مهاجرت نیز قرار گرفته است.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در مورد آمار خروج از کشور مشمولان و عدم بازگشت آنان به کشور گفت: در حال حاضر اگر چه ممکن است برخی از این مشمولان دیرتر از موعد مقرر وارد کشور شوند، اما کمتر از یک درصد از آنان به کشور دیگر بازنمی‌گردند.

شرایط بهره مندی از معافیت کفالت

به گزارش ایسنا، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره نحوه بهره‌مندی مشمولان از معافیت کفالت نیز اظهارکرد: در مرحله اول برای صدور معافیت کفالت شرط سنی پدر برای ما مطرح نیست و مهم این است که پدر فرد مذکور نیاز به مراقبت داشته باشد یا خیر.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مبنای سن پدر برای بهره‌مندی فرزند از معافیت کفالت 65 سال است اظهارکرد: این به این معنی نیست که افرادی که کمتر از 65 سال دارند، فرزندشان امکان بهره‌مندی از معافیت کفالت را ندارند.

به گفته وی هر فرد ذکور در صورتی که یگانه فرزند بالای 18 سال پدر نیازمند مراقبت باشد، می‌تواند در صورت تایید شورای پزشکی از انجام خدمت سربازی معاف شود.

وی شرط بهره‌مندی از این معافیت را نداشتن غیبت از سوی فرد مشمول برشمرد و اظهارکرد: اگر فرد ذکور دارای برادران دیگری نیز باشد که به تایید شورای پزشکی این افراد نیز نیازمند مراقبت تشخیص داده شوند، نیز از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

بررسی وضعیت سربازی ورزشکاران

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین از بررسی وضعیت سربازی بازیکنان تیم‌های ورزشی و اعلام آن به باشگاه‌های طرف قرارداد توسط سازمان وظیفه‌عمومی ناجا خبر داد و گفت: اسامی این افراد را در حدود یک ماه پیش از باشگاه‌ها گرفتیم و مشغول بررسی آن هستیم.

صدرالسادات با بیان اینکه هماهنگی‌ها با باشگاه‌های ورزشی درباره وضعیت سربازان در حال رشد است اظهارکرد: درگذشته متاسفانه همان‌طور که مواردی نیز پیش آمد، عده‌ای موقع خروج از کشور با مشکلاتی روبرو می‌شدند اما خوشبختانه این مشکلات در حال رفع است.

به گفته وی بنا بر ابلاغیه‌ای که سال گذشته به وزارت ورزش و جوانان شد، تمامی باشگاه‌های مختلف ورزشی که قصد بستن قرارداد با ورزشکاران در رشته‌های مختلف را دارند باید در خصوص وضعیت سربازی آنان استعلام کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی