بازدید 16460

شیپور استقلال‌طلبی بهمنی در گوش دولت؟!

چندی است، روند گفت‌وگو‌های متناقض از سوی مسئولان اقتصادی دولت و وزرا و بانک مرکزی افزایش یافته است. در چندین مورد بانک مرکزی و مسئولان آن به اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً متناقض با آنچه دولت و دیگر مسئولان اقتصادی در دولت می‌گویند، پرداخته است. آیا بانک مرکزی در روزهای پایانی دولت، شیپور استقلال‌طلبی را به صدا درآورده است؟
کد خبر: ۲۹۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶ 15 January 2013

چندی است، روند گفت‌وگو‌های متناقض از سوی مسئولان اقتصادی دولت و وزرا و بانک مرکزی افزایش یافته است. در چندین مورد بانک مرکزی و مسئولان آن به اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً متناقض با آنچه دولت و دیگر مسئولان اقتصادی در دولت می‌گویند، پرداخته است. آیا بانک مرکزی در روزهای پایانی دولت، شیپور استقلال‌طلبی را به صدا درآورده است؟

به گزارش «تابناک» در ماه‌های اخیر و در پایان، انتقادات اقتصادی پیرامون وضعیت نا‌بسامان اقتصاد کشور به این سمت هدایت شد که بخش اعظمی از مشکلات پیش آمده در اقتصاد، ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی از دولت به گونه‌ای کامل است.

بنا بر این گزارش، موضوع استقلال عمل بانک مرکزی از دولت برای مدت‌هاست که در میان کار‌شناسان و اقتصاددانان مورد توجه قرار گرفته است و همگی هم‌قول لزوم استقلال در سیاست‌ها و کارکردهای بانک مرکزی از دولت را عنوان کرده‌اند. این انتقادات به ویژه در دوران ریاست کلی محمود بهمنی بر بانک مرکزی شدت گرفته است، زیرا بسیاری بر این باورند که در این دوره، محمود بهمنی و تیم وی در بانک مرکزی، به پیمانکاران اقتصادی دولت در بانک مرکزی برای تأمین نظرات و عملیاتی کردن اهداف دولت تبدیل شده‌اند.

اما چندی است که گویا این روند معکوس شده و از قرار محمود بهمنی و تیم وی در بانک مرکزی، چندان روی خوشی به گفته‌ها و نظریات دیگر دولتیان نشان نمی‌دهند. حتی در مواردی نیز بانک مرکزی به مخالفت با طرح‌هایی پرداخته که غیر منطقی بودن آن‌ها از لحاظ جنبه تبلیغاتی به سود بانک مرکزی بوده است؛ اما منطق بانک مرکزی نشان داده که چندان به دنبال تبلیغ در این موضوعات نیست.

مورد عینی این امر، هنگامی بود که اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که فرمول تعیین قیمت سکه با ارز مبادلاتی صورت می‌گیرد. در‌‌ همان زمان و بلافاصله بانک مرکزی در خبری بیانیه مانند به مخالفت با این طرح پرداخت و با منطقی درست و محکم، قیمت‌گذاری بر پایه نرخ مبادلاتی را در خصوص طلا و سکه به گونه‌ای غیر مشروع قلمداد کرد.

این در حالی بود که به هر حال مبنا شدن نرخ مبادلاتی برای قیمت‌گذاری طلا، جنبه‌ای تبلیغاتی برای بانک مرکزی داشت که با آن می‌توانست قدرت طرح مورد حمایت خود را در فضای اقتصادی کشور به رخ بکشد. به رغم آنکه شاید گمان می‌رفت بانک مرکزی بدون سر و صدا از این طرح ابراز خشنودی کند، در یک اقدام، بلافاصله بانک مرکزی مخالفت قاطع خود را با آن اعلام کرد.

مورد جدید و اخیر، سخنان امروز محمود بهمنی است که در حاشیه همایش بانکداری مطرح شده است. دیروز شمس‌الدین حسینی اعلام کرده بود که میزان حباب در بازار سکه و ارز قابل توجه است. امروز محمود بهمنی ضمن تکذیب این گفته اعلام کرده که بازار سکه و طلا به هیچ وجه حباب نداشته و در شرایط کاملاً مناسبی است.

از سویی بهمنی امروز به صراحت اعلام کرده که از عمده‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم در ماه‌های اخیر اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها بوده است. این در حالی است که رئیس جمهور و وزرای اقتصادی‌اش همواره تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر افزایش گرانی‌ها و تورم را تکذیب یا حداقل آن را ناچیز خوانده بودند.

همچنین بهمنی امروز بر خلاف گفته‌های دیروز شمس‌الدین حسینی که خبر از حذف تدریجی دلار و یورو از مرکز مبادلات و تجارت خارجی را داده بود، اعلام کرده که اساساً برنامه‌ای برای این کار در دست اقدام نداریم.

حال باید پرسید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

شاید باید گفت که این گفته‌های متناقض از سوی بانک مرکزی با سیاست‌های اعلامی و بعضاً اجرایی دولت، تنها ناشی از ناهماهنگی در این موارد است.

اما به روشنی باید گفت هرچند در موارد جزیی، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد، ولی مسلماً محمود بهمنی از رویکرد دولت در هدفمندی یارانه‌ها عمیقاً آگاه است و تصور اینکه وی سخنان محمود احمدی‌نژاد پیرامون عدم تأثیر هدفمندی بر افزایش تورم را نشنیده باشد، تصوری خام و باطل است.

این‌ گونه به نظر می‌رسد که محمود بهمنی و مجموعه بانک مرکزی در آخرین روزهای دولت درصدد هستند که استقلال خود را از گفته‌ها و کرده‌های احتمالی دولت در آینده اعلام کنند. البته شاید این فرضیه باطل باشد، اما حجم و عمق تناقض گویی‌های بانک مرکزی با مسئولان ارشدی همچون رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در روزهای اخیر قابل توجه است.

باید پرسید در صورت درست بودن این ادعا، آیا محمود بهمنی و بانک مرکزی از اکنون می‌خواهند در خصوص پیامدهای اجرای سیاست‌های اقتصادی آتی دولت اعلام تبری کنند؟

آیا در روزهای پایانی دولت، بانک مرکزی با این کار، سعی در نشان دادن فاصله خود با دولت و در واقع نشان دادن استقلال خود دارد؟

و پرسش مهمتر اینکه اگر این حجم مخالف خوانی بهمنی با دولت، ادامه یابد و جدی‌تر شود، آیا باید منتظر برکناری رئیس کل بانک مرکزی نیز باشیم؟ رویدادی که برای کابینه احمدی‌نژاد کم رخ نداده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۲۲
آقای بهمنی ، کمی دیر شده !نوشدارو پس از مرگ سهراب!
در اقتصاد کلان دولت ها می خواهند که رشد اقتصادی رو افزایش بدهند که البته عمدتا باعث تورم می شود. بانک های مرکزی هم می خواهند که ثبات قیمت ها رو حفظ کنند.
اقای بهمنی عزیز که رسما اختیار بانک مرکزی رو داده به دولت و داره سیاستهای دولت رو اجرا میکنه
دستش درد نکنه
اقای بهمنی گمونم خسته شده اند و می خواهند باز نشست بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
باید برای امتحان یه ماموریت بره سنگال!!
سلام
متاسفم برخی ها هنوز متوجه نشده اند.این رویه ای کاملا طبیعی در راستای نان به نرخ روز خوردن برخی مسئولین از جمله وزیر بهداشت و اخیرا بهمنی است و حتما با نزدیک شده به روزهای پایانی دولت نمونه های دیگری نیز رخ خواهد داد. اینها به خیال باطل خود در پی کسب وجهه برای حضور در پستهای کلیدی در دولت بعدی هستند.
این هشت سال اخیر یک درس تاریخی به مردم ایران داد ... درسی که تا ابد فراموش نمی کنند ... همه افراد جامعه در برابر آن برگه رای ای که به صندوق می اندازند مسئولند ... شاید اگر برخی از ما سال 84 یا 88 بیشتر فک می کردیم الان کشورمان اینقدر ویران نشده بود
اينهمه وعده هاي رييس جمهور در مصاحبه مطبوعاتي يازده مهر مبني بر كاهش سريع نرخ ارز چه شد. جز وعده هاي توخالي و ناتواني در مديريت ،،در اين مدت چيزي ديده ايم؟؟؟؟؟!!!!! 
بهمن جون شب بخير!!
مگه ديگه پولي هم مونده اون تو كه مي خواي مستقل بشي؟
جناب بهمنی برای جدا کردن خود از صف مشکل آفرینان اقتصادی و ایجاد وجه در پیش مردم این کار رو میکنند . اما حنایت دیگر رنگی ندارد
خواهش دیگه تو این دولت کاری نکنید ما جونا دیگه تحمل این همه بدبختیو نداریم بستمونه بیچاره ما دهه 60 که همه بلایی سرمون اوردن
درود بر شرفت دكتر بهمني
ايشان مردي اقتصاد دان هستند و استادي نمونه، حيف شد در اين دولت خود را تباه كرد و نظريات اقتصادي را نتوانستند به اجرا درآورند
اقای بهمنی شاید به راه راست هدایت شده ولی فردا همه این صحبتها تکذیب خواهد شد خداکند ایشان تکانی خورده باشند قدمی به فکر مردم بردارند
بهمنی تازه داره واقعیات را می پذیره ولی فکر نکنم دیگه وقتی مونده باشه زیرا بازی از دقیقه نود هم گذشته
جلوی ضرر از هر وقت که گرفته شه سوده.
آقای بهمنی هم اگر الان متوجه اشتباهات چند سالشون (اگرچه خیلی دیر) در طبعیت از اوامر ناصحیح دولت رو متوجه شدن، بازم جای شکرش باقیه که این مدت باقی مانده رو به افزایش استقلال بانک مرکزی و انجام امور اصلاحی دقیق و کارشناسی شده در اقتصاد متشنج فعلی بکند.
خدا کند که بتواند و بگذارند.
واله اعلم
به گمانم چون دیگه آخرین ماههای دولت و ایشون هم بعد از این دولت مطمئنا این پست تحویل یه نفر دیگه میدن برا همین حالا اومده هر چی تو دلش بوده رو میریزه بیرون ما که عادت کردیم تا وقتی که یه نفر تو دولت یه پستی مقامی داره از طرحهای دولت حمایت میکنه همین که اون رو داره ترک میکنه یا آخرای پستش میاد ضد حرفهای دولت حرف میزنه عجب عجب این پست و مقام چه مزه ای داره؟؟
سياه ترين دوره عملکرد بانک مرکزي در زمان تصدي نامبرده بود .
باز زمستان آمد و دگر بار صحبت از بهمن و بهمنی فراوان شد، بیان اولی نشانگر سقوط برف، گفتار دومی باعث صعود ارز.
سالهاست که ازسرگشادش پف میکردیادگرفته ازانسرنمیتواند
به هر حال اگر این سیاست های اعمالی از سوی بانک مرکری تا به الان از سوی دولت تعیین میشده دیگه خیلی دیره با این افتضاح اقتصادی که در کشور هست باید گفت اقای بهمنی اگر ببشتر از بقیه دست اندرکاران امر مقصر نبوده کمتر از اونها هم تقصیر نداشته دوران تصدی ایشون در این بانک بدترین دوران بوده است . اگر ایشون به فکر این هستند که الان با این سخنانوجایی برای خودشون در دولت بعدی فراهم کنند که با این وضعیت الان کسی تمایلی به استفاده از ایشون نداره هر چند لزومی هم نیست
سلام
شایدم از الان داره دستورهای ریس جمهور بعدی رو اجرا می کنه!!!!!
بهمنی دیر هنگام دست به اقدامات منطقی زده چون میداند برکناری او توسط احمدی نژاد می تواند گام موثری در برائت او از عملکرد ضعیف اقتصادی دولت باشد .
ایشان در اخر عمر دولت شکست خورده احمدی نزاد به فکر آبرو و اعتبار خود است . شاید هم وجدان ایشان بیدار شده .
اقای بهمنی خدا حافظ.قاضی مرتضوی میاید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی