بازدید 52508

نگاه شما: پیامک‌هایی علیه لرها

کد خبر: ۲۹۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵ 16 January 2013
یکی از بینندگان «تابناک» در مطلبی برای «نگاه شما» نوشت:

به تازگی در سفری که از فرودگاه امام به سمت اصفهان داشتیم در مسیر قم ماشین دچار خرابی شد و مجبور شدیم به تعمیرگاهی در قم مراجعه کنیم و در آنجا از من پرسیدند کجایی هستی گفتم لر هستم و دیدم بعد از این جواب یکدفعه با انفجاری از خنده روبرو شدم که مورد تعجب دوستانم نیز شد اینجا بود که یاد پیامک‌های رو به گسترش هجو علیه لرها افتادم که متاسفانه کار به جایی رسید که با دیدن ما نیز شروع به خنده می کنند بر آن شدم تا این دلنوشته را بنویسم مگر ابتدا تلنگری به خودمان باشد تا دیگر خود باعث گسترش این پیامک‌ها نشویم و برای خود و قومیتمان و اصالت ایرانی خویش و حتی دستورات دینمان ارزش قائل باشیم و دیگر برای مسئولینی که دلشان برای ایران می سوزد و چاره ای برای این کار پیدا کنند و برای اهداف کوتاه مدتشان اقوام ایرانی را در مقابل هم قرار ندهند.

ظاهرا پایانی بر جنبش هدفدار تخریب وجهه لرها در ایران که قسمتی از آن به صورت پیامکی ادامه داردنیست.در اینکه قوم لر به عنوان یکی از ایرانیترین اقوام در ایران دشمنان زیادی دارد و این قوم به عنوان قسمتی از پیکر ایران دین خود را به کشور ایران از هخامنشه تا اسلام و از اسلام تا مشروطه و از مشروطه تا انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی ادا نموده است حرفی نیست و هیچ مورخ و تحصیل کرده ای منکر این نیست ولی اگر این کارها رابدون برنامه ریزی فرض کنیم و کاملا بی هدف فرض کنیم بسیار ساده لوح خواهیم بود چرا که این همه توهین در سطوح مختلف نمی تواند بی هدف و بی قصد و غرض باشد و دست کم جریانی پرنفوذو با غرض سیاسی امنیتی پشت این قضیه است. ویا اگر بگوییم این جزئی از ادبیات شفاهی و روحیه طنز ایرانی هاست که در نبود یک سیستم و رسانه طنز به این سو سوق برداشته است تنها خود را گول زده ایم و توجیه کرده ایم.

در گذشته و اکنون و در ادبیات ایران طنز جایگاه ویژه ای دارد و بیشتر آثار طنز به صورت شعر و منظوم بوده است ولی طنزی که در مورد اقوام ایرانی است سابقه چندانی ندارد و فقط چند وقت است ترکها (آذریها) رشتی ها و لرها مورد حمله این جوک‌ها شده اند و در این مورد یک تحلیل است که همزمانی این توهین‌ها با تقویت حکومت مرکزی ایران حرف بی راهی نیست رضا شاه و جانشینش که خود بعد از انقلاب مشروطه آذری‌ها و لرها و شمالی ها در ایران روی کار آمدند و این انقلاب را به یغما برده اند و از این سه قوم می ترسیده اند ترسشان را در پناه هجو این اقوام پنهان کردند و راه تقویت حکومت مرکزی را در حدایی اقوام از همدیگر می دانستند.

در این زمان که دیگر از بازماندگان قدرت در ایران خبری نیست انتشار این همه توهین و هجو علیه یک قوم نمی تواند بی غرض و بی هدف باشد ودست کم باید باندو جریانی باهدف سیاسی و یا امنیتی مسئول آن باشند و اینکه اعضای این باند چه کسانی هستند و هدفشان چیست وظیفه دستگاه‌های امنیتی کشور و حافظان کشور می باشد و باید برای این جریان چاره اندیشی کرد. در ذیل به رد پای این جریان مخوف ضد ایرانی اشاره می کنم که به عنوان نشان دادن حسن نیت ویک برنامه کوتاه مدت مسئولین به این امر توجه کنند:

1-رویکرد صدا وسیما اصلاح شودتوهین های متعدد صدا وسیما به لرها چه در سریالها و یا چه در برنامه های به اصطلاح تاریخی خسرو معتضد را پایان دهند.

2-رویکرد سریالهای تاریخی واقع بینانه شود به عنوان مثال دیگر شاهد سریالهایی مثل صنوبر وسریال سالهای مشروطه (برگرفته از کتاب کمونیستی تبریز مه آلود) نباشیم.

3- حذف هدفمند کلمه بختیاری از استان و کلمه ابداعی و توهین آمیز چهار محال که متاسفانه امروزه خود به صورت توهین آمیز به کار میرود و به عنوان چهار امر ناممکن از آن نام می برند.را اصلاح کنند و مضمون یکی از این پیامکهای جوک نیز همین نام استان است.

4-با چاپ کنندگان مطالب و کاریکاتورهای توهین آمیز در روزنامه های رسمی کشور برخورد شود.

5-نامگذاری سیمای استان به یک نماد خاص را هر چه زودتر اصلاح کنند و به عنوان حسن نیت نامگذاری جدید بر اساس فرهنگ و تمدن استان صورت بگیرد.

6-نامگذاری های سایتهای رسمی استان و حذف هدفمند بختیاری در آنها اصلاح شود.

7- گویش بختیاری و زبان لری به عنوان واحد اختیاری در استانهای لر نشین و بختیاری نشین در دانشگاه ها و مدارس تدریس شوند و همچنین موسیقی بختیاری نیز به عنوان یکی از دست نخورده ترین و اصیلترین موسیقی های ایرانی در دانشکده های موسیقی تدریس گردد. و همانطور که دیگر اقوام شبکه های صدا و سیما به زبان خودشان دارند حتی در آذربایجان غربی مثلا مهاباد یک شبکه جدا از آذربایجان دارد و یا در آبادان شبکه ای جدا از خوزستان است در استان بختیاری و استان خوزستان نیز هر کدام یک شبکه مربوط به بختیاری را داشته باشند.

8- متاسفانه جریانی در استان است که سعی دارد فرهنگ و تمدن عزیزانی که به گویش غیر از بختیاری تکلم می کنند را قبضه کرده و آنها را در مقابل بختیاری ها قرار دهند.متاسفانه سیمای استان تحت نفوذ کسانی است که متاسفانه به بهانه اینکه در این استان غیر بختیاری نیز وجود دارد سعی در نادیده گرفتن کل فرهنگ و تمدن استان را دارد در صورتی که بایدبه تناسب و عدالت باشد و به قول برادران بحرینی مان هرفرد یک رای.

9- اصلاح سیستم مدیریتی استان از آنجا که سیستم مدیریتی استان متاسفانه سیستمی قومیتی است و اداره آن نه براساس تعهد و تخصص است بلکه براساس این است که ابتدا لر نباشی و دوم عضو کدام گروه باشی متاسفانه استان ما اینگونه اداره می شود.و ضرورت دارد این رویه اصلاح شود و مدیران بر اساس تعهد و دانش و تخصص انتخاب شوند.

10- متاسفانه نادیده گرفتن اقوام و پتانسیل آنها در حفظ کشور باعث ضررها وزیانهای بسیاری به کشور می شود به طور مثال در خوزستان نادیده گرفتن بختیاری به عنوان 50 درصد جمعیت این استان دشمنان را دوباره جرات بخشیده است که در حالي که علي اکبر صالحي، وزیر خارجه کشورمان برای گفت و گو و رایزنی با مقامات مصری به قاهره سفر کرده بود، در سمت ديگر این شهر جماعتي از تروريست‌ها و جدايي‌طلبان که خود را از اعراب ايران می خواندند، با همکاري نزديک دولت مرسي تجمع کرده بودند تا از جدايي از ايران و آنچه «اشغالگري فارس‌ها در سرزمين عربي الاحواز عربي» می خوانند، سخن بگويند. و یا چه کسی است که از شیطنت‌های پانترکیسمی ترکیه و آذربایجان شوروی علیه حاکمیت ایران و تمامیت ارضی ایران بی اطلاع باشد.

11- امروزه بر خلاف گذشته این جدایی اقوام نیست که باعث تقویت حکومت مرکزی و نظام گردد بلکه این احترام و نزدیکی اقوام می باشد که باعث همگرایی و تقویت کشور خواهد شد به قول آقای اسکندر صالحی بر خلاف گذشته، آنچه برای نظام مستقر خطر به شمار می‌رود، نه اتحاد اقوام ایرانی که تشتت و تفرقه آنهاست و هم بدین سبب است که بیگانگان دل در گرو ناسازگاری عرب‌ها، آذری‌ها، کردها و بلوچ‌ها و جداسازی این اقوام از سرزمین آبا و اجدادیشان دارند و پیداست که همگان باید در نظر و عمل به این نکته بسیار بدیهی توجه و التزام داشته باشند.

12- در حالی که اکثر تصمیم گیری ها در ایران برمبنای قومیت در حال انجام است سخن گفتن و منع کردن ما لرها و انتظار سکوت در برابر هجمه های فرهنگی و سیاسی به نظر زیاد توجیه پذیر نیست و دم خروس معلوم است .مصداقش بیکاران استانهای مختلف سرمایگذاریهای دولت در استانهای مختلف لرستان و خیل بیکارانش و یا خوزستان و بیکارانش و یا استان ایلام و بختیاری کهگیلویه و بویر احمد درصد بیکاری در این استانها را با دیگر استانهای شمال غرب ایران و مرکزی ایران مقایسه کنید.ویا صنایع کل نصفه جنوب ایران را با یک قسمت از ایران مقایسه کنید حتی 1 درصد پول نفت و گاز نیز در خوزستان و بوشهر مصرف نمی‌شود و سهم این استانها بیکاری فقر و ناامنیتی است.

13-متاسفانه می بینیم که در یک مغالطه آشکار هویت یابی بختیاری و ایرانی را قوم گرایی جلوه می دهند و در صورتی که اگر بتوان در کنار الگوهای دینی و اسلامی از هویت یابی ایرانی اسلامی نیز به خوبی بهره برد جوانان ما از افتادن در بسیاری از امور انحرافی و غیر اخلاقی حفظ می شوند.اگر به نظر شما این امر مخالف اسلام است یک دلیل بیاورید.مسلما> که همه ما به آن اعتقاد داریم. ولی این سوالها و تفاوت‌ها را با وجود دستورات صریح اسلام را چه کسی پاسخ می دهد.؟

12-و....... اینها قسمتی از دل نوشته های بختیاری ها هستند.

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۸۱
انتشار یافته: ۱۰۱
من به شخصه بسیار از زبان و لهجه ی لری خوشم می آید و واقعا زیباست. جا دارد که یک فرهنگستان زبانهای محلی تشکیل شده و لهجه های لری گیلکی مازنی و غیره به همراه زبانهای کردی ترکی عربی و بلوچی و ترکمنی در کنار زبان رسمی فارسی تقویت شود.
خیلی زشته.وقعاً این کار نه شرعی هست و نه انسانی و نه قانونی.باید با پخش کنندگان این پیامکها برخورد کرد
من هم یک بختیاری ساکن تهران هستم، صحبت شما درباره "چهار محال" درست، اما بختیاری چه مشکلی داره، مگه نه اینکه آذری ها هم اسم استان هایشان آذربایجان است؟
ولی سایر موارد را قبل دارم خصوصا اینکه فرهنگ سازی بشود که به هیچ قومیتی نخندیم
ممنون
موافقم
من هم لر هستم و واقا احساس مي كنم كه در حق ما ظلم مي شود
دمت گرم.اگر این کینه ها بمونه ممکنه باعث اتفافاتی بشه که شاید هیچ وقت نشه جبرانش کرد.
درود بر اقوام ایرانی>آذری .لر.ترک .کرد. بلوچ.عرب .فارس.گیلکی و ....و مرگ بر نژاد پرستان بی ایمان و بی دین.
من هم لر هستم اما به هيچ عنوان از اين پيامكها ناراحت نمي شوم اگر آدم خود را كوچك و حقير فرض نكند از اين پيامكها براي خنده استفاده مي كند
به جان هم انداختن قومیت ها دسیسه ای از سوی دشمنان نظام - انقلاب و بدخواهان وحدت و یک پارچگی ایران است که به این شیوه اقوام مختلف و اصیل ایرانی را به جان هم می اندازد . دلاور مردی ها این قوم در 8 سال جنگ یادمان نرود. بدانیم که ملاک برتری انسانها تقوای ایشان است.و توهین وتحقیر انسانها در شرع مبین اسلام کاری زشت و نکوهیده است
درود بر شرفت اي هم زبان عزيز

توهين به لرها و يا هر قوميت ديگري علاوه بر منع شرعي، قانوني دور از انسانيت و انصاف است.
من به شخصه با این موضوع توهین و جوک قومی به هر قومی نه فقط وقتی که لرها مورد توهین قرار بگیرند مقابله می کنم و سعی می کنم حداقل به کسانی که مدعی روشنفکر هستند تفهیم کنم این عمل زشت و بدون هیچ توجیح اخلاقی است و تا حدی هم موفق بوده ام بقیه اقوام هم باید بدانند هر روز گروهی ممکن است هدف این فرهنگ زشت قرار بگیرند
سلام
اين درد دل گوش شنوا ندارد اقايان فقط صورت مسئله پاكن شدند با اين همه بي تدبيري وتفرقه در توزيع امكانات كشور اگرقانون اسلامي اصيل نبودكه دل گرمي مردم است كشور با چالشهاي بزرگي مواجه مشد
دوست عزیز من تهرانی هستم و واقعا از این نکته که گفتی متاسفم .
ما همه برادر و برابریم .
لر های با غیرت اگر نبودند کردهای باغیرت اگر نبودند عربهای با غیرت اگر نبودن و ... تهران هم نبود ایران هم نبود .
همدردی من و خیلی از همشهریان و هموطنانم را بپذیرید .
جانان سخن از زبان ما می گوئی - جای سئوال وبررسی دارد چرا فقط این اقوام لر-آذری ورشتی سوژه بدترین به اصطلاح جوک واس ام اس قرارمیگیرندبا یک نگاه ساده می توان گفت این سه قوم دارای پیشینه تاریخی و تمدن کهن می باشند وباید تخریب گردند
بسیار دلنوشته به جا و شیوایی بود

کاملا با حرفتان موافقم برادر لرستانی من

ولی متاسفانه از نظر مسئولین ملت فقط به تهرانی ها منحصر می شود و بس

شاد باشید
با تو اي هموطن موافقم اما شما هم بايد اين شوخي ها را خيلي جدي نكيريد.
واقعاً در خور یک ایرانی و مسلمان نیست که دیگران را مورد تمسخر قرار دهد . اکثر پروژه های بزرگ کشور با همت لرها و ترکها به ثمر می رسد . راهسازی و سد سازی نمونه هایی از این کار ها هستند
ممنون از مطلب زیباتون
همه حرفاتون رو با تمام وجود تایید می کنم.
امیدوارم مسئولین عزیز!! پاسخگو باشن
میگن :

یه روز یه لره .........میره پیش آبادانیه ............بعد دو تایی میرن میرن پیش ترکه و رشتیه........... چهارتایی پا میشن میرن پیش اصفهونیه و کاشونیه ............اونوقت همشون میرن مشهد و با مشهدیه خلاصه اونایی رو که واسشون جوک میسازن تا از هم متفرق باشند و نه متحد سرکار میزارن


قشنگ بید؟
هر آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و برعکس...
بنده لر نیستم و به همین خاطر به عنوان یک ایرانی
اولا ازین کارها اعلام برائت میکنم
ثانیا خداراشکر تا به حال در پیامک فرستادن اینگونه جملات توهین آمیز به هر قوم یا نژادی هیچ گونه دخالتی نکردم
ثالثا بارها به خاطر مخالفت کردن با این مسائل پیش دوستان مورد تمسخر قرار گرفته ام ولی دفاع از یک مسئله برایم بسیار بزرگتر از اینست که بخواهم مسخره نشدن را به آن قبول کنم
چهارما دعا میکنم دست هر کس که این گونه پیامک ها را میسازد و میفرستد و نشر میدهد دچار بلای لاعلاج شود تا عبرتی شود برای دیگران...
فقط متاسفم...
برادران عزیز لر در قلب ما جا دارند شما بی حرمتی عده ای نادان را به پای ملت بزرگ ومتحد ایران ننویسید. لر کرد بلوچ ترک و.... در کنار هم همیشه جاویدان خواهند بود
باوجودی که لر نیستم اما با دیدگاه شما کاملا موافقم
موافقم، ممکنه با خوندن و اسال این پیامکا خنده ای به لبان ما و دوستامون بنشینه اما در عین حال باعث رنجش این عزیزان و پاشیدن بذر دشمنی و نفاق بین همدیگه میشیم!
همه با هم برابريم و برادريم و يكسان
فارس ، لر ، كرد ، بلوچ و .....

همه جاي ايران سراي من است
دوستت دارم هم وطن
هم وطن عزيز ما يك ايراني هستيم با تمدن پر افتخار اين جك هارا استعمار پير بين ملت ايران پخش كرد افراد ناآگاه و نادان هم به اين جك هاي تفرقه انداز بي هدف مي خندن و به هم هم پخش ميكنن ولي دانايان از نيت استعمار پير آگاه هستند بايد مسولان مملكت ملت را آگاه كنند مرگ بر روباه و استعمار پير انگليس
لرها از ایرانیهای بسیار دوست داشتنی هستند این هجویات را نباید با قومیتها درامیزیم چون که بطور کاملا واضحی سعی در اختلاف اندازی است بهتر است با گسترش اگاهی این رذالتهای بیگانگان را بی اثر کنیم البته اکثریت مردم مان این هجویات را نمی پذیرند بخوبی این درقشر تحصیل کرده ما نمایان است شما ببینید که چه کسانی با چه مشخصاتی به این مسائل می پردازند و دیگران رابه سخره میگیرند که خدا را شکر تعدادشان در ایران کم است وحرف من راتصدیق میکنید
تركها هم همين مشكلات را دارند.
من خودم ترك قشقايي ام. متولد شيرازم. موقعي كه در شيراز بوديم شيرازيها بيشتر جوكشان را در مورد تركها مي گفتند.
بعد به دلايل كاري به اصفهان منتقل شدم. در اصفهان بيشترين جوكها در مورد لرها گفته مي شود.
بعدترها به تهران آمدم ديدم بيشترين جوك اول در مورد تركها و رشتيها و قزوينيها و در آخر در مورد لرهاست.
اگر منصفانه باشيم مي بينيم قومي كه بيشتر مورد هجمه جوك سازان قرار گرفته تركها هستند و نه لرها.
در هر حال به نظر من عامل اصلي جوك سازيها همين تهراني ها هستند كه چون مركز نشين هستند و همه جور امكانات در دستشان است خيال مي كنند حق دارند به هر قوم و مردمي توهين كنند.
راه حل اين مشكل هم ساده است: توسعه صنعتي و انساني ساير مناطق كشور ولازمه اينكار هم انتقال صنايع مادر به شهرستانهاي مختلف است.
با سلام و احترام خدمت همه ايرانيان عزيز و بختياري هاي انسان دوست

طنز پردازي و طنز نويسي در اين دوران كه فشارهاي اجتماعي و سياسي بيداد مي كند از اولويت هاي اساسي جامعه ايراني مي باشد. ولي روش هاي طنز نويسي مي تواند مفهوم واقعي آن را تغيير داده و موجب ناراحتي جمعي از هموطنان گردد. لذا بكارگيري استعداد هاي وافر قوم هاي ايراني در تهيه طنزهاي صحيح و در نظر گرفتن ويژگي ها و سنت هاي پسنديده اقوام و احترام به آن ها مي تواند به برون رفت از اين مرحله كمكك كند.
احسنت بخدا راس میگه
با تمام حرفات موافقم
هر کسی یک کلمه با یه لر صحبت کنه میفهمه که چقدر ادمای خوبی هستند
شما خنده یه عده بی شعورو به دل نگیر.من یه هم کلاسی لر دارم که یکی از بهترین دوستای من هست و حتی یک لحظه در مواجهه با اون یاد هیچ جکی نمیوفتم... نه پیامبرمون نژاد پرست بود نه گذشتگانمون که ما هم باشیم....بهترین ها رو برای همه هموطنام ارزو دارم
کاملا با نظر شما موافقم مابا این کارمان داریم تیشه به ریشیه خودمان میزنیم .دراشتباه بودن این کار همین بس که نص صریح قران میفرماید:یکدیگررا مسخره نکنید...
راستش منم در اصفهان زندگی میکنم و این پیامک ها که خیلی زیادن بدستم میرسه
خودم لر نیستم ولی خیلی از دوستانم لر بختیارین که اتفاقا جز با سواد ترین و بهترین دوستامن
خیلی این پیامک ها رو خودشون برام ارسال میکنن
سلام
دوست عزيزم اينها صرفا شوخي و سرگرميند
لر ، ترك ، فارس ، كرد و بلوچ وعرب و ....در فلات ايران همه ايراني و برادرند و اين جوك ها و لطيفه ها كه معمولا هم توسط خود افراد هم ساخته ميشود نبايد موجب ملال گردد
یه روزی لری بود ترکی بود و رشتی بود ... با هم رفتند جبهه شهید شدند تا الان ما به همدیگه بخندیم .
سلام من لر نیستم اما متاسفانه و بدبختانه این همه هجمه به قومیت ها در کشورمان آسیب زننده و باعث تخریب است که نادانسته از سوی عوام هم شایع می شود باعث رنجش قلبم و مطمئناً قلب هر ایرانی می شود همچنان که به هر قومیت دیگری از آذری زبان تا کرد و عرب و بلوچ و گیلک و مازنی و ... اگر جسارت شود موجب خسارت اخلاقی و ناراحتی جامعه می شود امیدوارم با همت خودمان (ایرانی ها) این جور موارد برای همیشه حذف شود
خداوند لعنت کند آنهای که این گونه قومیت ها را تخریب میکنند
عزيزم ، قرآن ميگه تمام پيامبران خدا را مسخره مي کردند؛ مگر ما اقوام ديگه را مسخره نمي کنن.
البته امام خميني و ديگر مراجع حرام اعلام کردند. بايد به جاي يه ... گفته شود "يارو" يا همين "..." که گناه بزرگ غيبت هم نباشه
من لر نیستم ولی میدانم که افراد بسیار برجسته ای از لرستان به ایران خدمت کرده اند. درهر قوم و ملیتی افراد گوناگونی پیدا می شوند که منشأ خدمات و یا مایه شرمساری هستند. عملکرد هر شخص معرف شخصیتش است. اصولا افرادی که بدون توجه به افکار و اندیشه های یک شخص، قومیت او را مورد تمسخر قرار می دهند اگر دقت کافی بکنید متوجه ضعف اخلاقی، فرهنگی، علمی و احیانا ظاهری او می شوید.
بیایید به عوض اینکه به هم بخندیم، با هم بخندیم.
من خودم يزد هستم وبه خاطر همين مسله با اقوام خانم مشكلم دارم با اينكه خانم يزدي به خاطر همين مسله قصد جدايي وبرگشت به لرستان كه واقعا دنياي از معرفت وصداقت وزبيايي است برگرددم
من لر نیستم ولی با این دلنوشته خیلی موافقم.میدوارم روزی برسه که باهم بخندیم و نه به هم
چند مطلب بر اين نوشته خيلي بجا د
1 - آيا اين دوست ما /نويسنده محترم / تاكنون براي قوميتهاي ديگري از جمه آذريها يا شماليها درباره ديگران جوك تعريف نكرده اند؟
2 - در همه كشورها قوميتها به خاطر لهجه و يا اخلاق خاصي مورد استفاده در ادبيات و يا لطيفه ها و يا نمك فيلمها هستند . پرواضح است كه همه اينها توهين آميز نيستند ...بايد سعه صدر داشته باشيم و هر لطيفه را توهين تلقي نكنيم...اين لطايف گاها يك رفتار را نقد هم مي كنند كه البته شرايطي دارد كه ...بماند ..
3 - بخشي از زندگي مردم در اين چند سال /خصوصا جوانها/ با تفريحات پيامكي درآميخته...دلايل روانكاوانه و جامعه شناسانه خاص خود را دارد ...از جمله اينكه مردم به تفريحات جمع و جورتر و خصوصي تر رو آورده اند ... مردم در اين ميان مقصر نيستند اگر چند پيامك توهين آميز را رد و بدل مي كنند ...قبول كنيم كه تفريحاتمان بسيار كم است...
4 - ما نبايد به همديگر توهين كنيم...من شمالي هستم و جوكهايي با مضامين زشت مي شنوم كه ناراحت كننده است...آن ديگري ترك است و ديگري لر...جالب است كه اخيرا جوكهاي بسيار زشتي در باره تهرانيها شنيده ام... بماند كه در همين تهران هم همه يا لر هستند يا ظآذري يا شمالي يا از جاي ديگر اين كشور ...ديگر تهراني اصيل هم يافت مي شود ...مي خواهم بگويم هيچ قومي در امان نيست ...بايد خودمان دست به اصلاح خودمان بزنيم ..
5 - يك سئوال كه نمي دانم آيا جوابي دارد يا نه چرا اخيرا جوكهاي زيادي در باره قول لر رد و بدل مي شود؟
با سلام به تمام اقوام ایرانی (آذری،لر،کرد،گیلکی،مازنی،عرب،بلوچ،فارس و...)این رابدانیدماازهرآئین ودینی باشیم همه باهم برادریم وهموطن واگرخدانکرده به هرقومی توهین کنیم در اصل به خودمان اهانت کرده ایم وبایداین رابدانیم که همه اقوام مانندانگشتان دست می باشدکه باهم مشت می شوندپس سعی کنیم جلوی این افکارشوم رابگیریم.
تشکر از مطلب خوبتون که درد خیلی هاست، یکی از دغدغه های من به عنوان یک ایرانی پیامکهایی با متون حاوی جوکهای قومیتی یا افرادی که موجب افتخار ما هستند (مثل دکتر شریعتی) هست که در جهت رضای خداوند نیست. خدا همه رو به راه راست هدایت کنه. خنده با شکستن دل دیگران و به هر قیمتی شادی واقعی نیست.
البته هر کی از قوم خودش تعریف می کنه ولی باید بدونیم همه جا خوب و بد داره به هر حال .
برادر عزیز همیشه در ایران خندیدن به دیگران بوده وخواهد بود زمانی رشتی زمانی ترک زمانی اصفهانی حالا نوبت لر تا بعد نوبت کدام طایف دیگر شود من هم لر هستم وبه لر بودن افتخار میکنم
موافقم ، سخته فرهنگ سازی بشه ، آخه اینجا ایرانه !
به قول مرحوم شهریار :
چو خواهد دشمنی بنیاد قومی را بر اندازد
نخست آن جمع را از هم پریشان و جدا سازد

چو تنها کرد هر یک را به تنهائی بدو تازد
چنان اندازدش از پا که دیگر سر نیفرازد
آفرين
احست بر شما
خوب گفتي گل گفتي
ايراني بودن خودت را ثابت كردي ولي عزيز دل كو گوش شنوا؟
جانا سخن از زبان ما می گویی
بابابي خيال مالرها آدمهاي جنبه داري هستيم .بذار هم وطنامون لحظه اي شادباشند.البته پيامك فقط مربوط به قوم لرنيست اگه مي خواي تاانواع پيامك استانهاي ديگه رو برات بفرستم.تركي .اصفهاني عربي تهراني .همداني .كردي.گيلاني.
حرف دل همه ما بختیاری ها همین است ...

ما دین خود را در برهه های حساس تاریخ مانند دوران هخامنشی، پذیرش اسلام، حمله محمود افغان و بیرون راندن آن تا فتح قندهار، دوران مشروطه و فتح تهران، دوره استبداد و مبارزه با استعمارگران، ملی کردن صنعت نفت (اولین قرارداد نفتی ایران به نام قوم بختیاری ثبت شده است)، مبارزات قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی هر جا به نیروهای وفادار با ایران و اسلام بوده ادا کرده ایم و در ادامه نیز خواهیم بود!!!

چون به راهمان و اهدافمان که سربلندی اسلام و ایران است اعتقاد راسخ داریم....

اما باید گفت حق ما این نبوده و نیست ...
حکومت های فاسد شاهنشهای ما را از پیشرفت دور کردند و متاسفانه بعد از انقلاب علیرقم تلاشهای بسیار هنوز با خیلی جاها از لحاظ توسعه قابل قیاس نیستیم ...
اما فرهنگی داریم به بلندای زردکوه و دنا و دلی به پاکی جوی های رودخانه کارون و زاینده رود و دز...

کسانی اینها را برای ما ساختند که ریشه ای در خاک ایران نداشتند...
سلام بر تمامی لرهای با اصالت چه بختیاری،خرم ابادی،کهکیلویه و بوبراحمدی ،چهار محالی ولرهای عزیز دراستان های اصفهان وشیراز
اونایی که اصالت ندارند لرها رو به مسخره میگیرند...
دراكثرجاها اين جك هاي بي مزه هست كه آن هم به فرهنگ آن منطقه برمي گرددمثلا درمازندران هرجكي ميشه اگه برعليه خودشان باشد اسمشو عوض و ميفرستن
توهین به یک قوم ، یک شهر و یا یک جنسیت به معنای حد اقل حق الناسی به تعداد جمعیت آن مجموعه است و این یعنی پاسخ گویی با دستان خالی در روز قیامت برابر جمعیتی به فراوانی یک ملت. آخرتمان را فدای چند ثانیه خندیدن نکنیم.
دوست عزیز از مردمی که مفاخر و دانشمندان خود را به باد تمسخر و خنده می گیرد چه انتظاری دارید؟ 90 درصد نوابغ و بزرگان کشور از این اقوام بوده و هستند یادمه تو دانشگاهی که درس می خواندیم نفرات برتر تمام رشته ها ی مهندسی ترک بودند و اکنون اکثرا در امریکا و کانادا هستند در حالی که یه سختی فارسی حرف می زدند تازه آنجا کسی برایشان جوک نمی سازد.
متاسفانه این موج ضد قومی همیشه از طرف قومیت هایی از ایران به راه می افتد که در تاریخ ایران نشانه ای از اصالت و افتخار آنها وجود ندارد. من که معتقدم در کشور ما برای هر قومیتی جوک درست می کنند نشان از برتریت آن قوم دارد. زنده باد مردم پرافتخار لر
متأسفانه این پیامک ها علیه اکثر اقوام ایرانی، آذریها،لرها،رشتیها،اصفهانیها،قزوینیها،شیرازیها،آبادانیها و ... وجود دارد. جای این سوال خالیه که از کی فرهنگ زشت تمسخر اقوام ایرانی شروع شده؟ این مشکل، تاریخی بوده یا اینکه مولد یک قرن یا شاید چند دهه اخیره؟
تابناک عزیز، من از شما تقاضا دارم که به عنوان یکی از پرمخاطبترین رسانه های کشور، هر هفته گزارشی رو درباره این فرهنگ غلط، تاریخچه اون، علتهای اجتماعی استقبال مردم از بیان اینگونه لطیفه ها(علی رغم اینکه اکثراً معتقد هستن که اینکار درست نیست و مثلا اگر قومیت خودشون مورد تمسخر قرار بگیره واکنش نشون میدن!)، و شیوه های عملیاتی و موثر درباره تغییر این فرهنگ تهییه کنید و هر روز این خبر هفتگی رو در صدر اخبار اون هفته قرار بدید تا اهمیت این موضوع کاملا مشخص بشه. من فکر میکنم که اگه تقبیح این فرهنگ غلط، خود تبدیل به فرهنگ بشه، به مرور این عادت زشت از جامعه رخت برمیبنده. شاید با این کار شما، سایر رسانه ها هم کارهای مشابهی انجام بدن و یک حرکت اجتماعی علیه تمسخر اقوام ایرانی شکل بگیره.
این که منشا این گونه جوکها و اکنون پیامکها کجا است تا حدودی مشخص شده است جوکهایی که در قدیم برای ترکها و شمالیها درست میکردند طبق شواهد و اسناد معتبر سیاست انگلیس و روسیه بوده و اکنون هم مشخص است کار اسرائیل و یاران بهایی اش که اینگونه پیامهایی را درست کرده و در جامعه ترویج می دهند ولی ما باید هوشیار باشیم که چرا عده ای بیکار دست به این کار می زنند و با یک پیامک که به کسی می دهند و آن شخص به اشخاص دیگر حال فکر کنید ظرف چند روز تمام کشور این پیامک را دریافت می کنند امید است ما با دریافت پیامکهایی اینچنین بلافاصله مانند یک میکروب اونو از گوشیهایمون پاک کرده تا اینگونه عوام فریبیها در نطفه خفه شود . برای ظهور امام زمان عج دعا کنید
لر اصیل ترین و بافرهنگترین قوم ایران است و در این هیچ شکی نیست
عده ای میخواهند این تمدن و اصالت را زیر سوال ببرند مطمئن باشند اصالت این قوم به راحتی از بین نمی رود
بهوش باشید که پروژه تجزیه ایران با قدرت تمام در دستور کار قرار دارد. خودمان هیزم بیار این آتش شده ایم . چند وقت پیش در پاسخ سوالی از یکی از زمامداران اسرائیل راجع به دشمنی با ایران سوال شده بود که اودر جواب گفته بود به نقشه خاورمیانه با دقت نگاه کنید تا پاسخ خودتان را بیابید.
منظور او از این حرف اندازه ایران و اشراف کامل آن بر خلیج فارس است.
پروژه تجزیه ایران همزمان با تجزیه عثمانی کلید خورد اما بدلایل مختلفی تا امروز خوشبختانه عملی نگردیده است . بهوش باشیم که این نقشه شوم حداقل در زمان ما تحقق نیابد که لعن و نفرین آیندگان را برای خود می خریم.
لری زبان نیست که دارای دستور زبان و قواعد باشد و به همین دلیل امکان تدریس وجود ندارد‌ لری خودش گویش محسوب می‌شه و بختیاری لهجه ای از گویش لری
برادر گرامی، سلام
من اهل قم هستم.از اینکه چنین رفتاری با شما شده عذرخواهی می کنم .یقیناً در همه شهرها انسان های متفاوت با فرهنگ های مختلف پیدا می شوند و از بدشانسی ما این افراد با شما روبرو شده اند. غیرت و تعصب لر باعث شده چنین اراجیفی در جهت تضعیف آنها ساخته شود تا بلکه بتوانند کمبود خود را در تخریب قوم و طایفه قرار دهند. دوستانی از لرهای بختیاری یا لک و چارلنگ دارم که به دوستی با آنها افتخار می کنم. روی ماه شما را می بوسم و از شما عذرخواهی می کنم.
با سلام خدمت همه اقوامي كه در اين خاك پاك زندگي مي كنند. برادر عزيز هركسي كه قوميت ديگران را مسخره مي كند خودش هم در يك قوم متولد شده است. تربيت خانوادگي و فرهنگ انساني در بلوغ شخصيتي و رشد جوامع و بالندگي نقش بسيار مهمي دارد. متاسفانه ما ايرانيها "البته اكثر ايرانيها" آنطوريكه ادعاي فرهنگ داريم، آدمهاي با فرهنگي نيستيم. وقتي درست به رفتارهايمان در جامعه نگاه كنيم و با خودمان صادق باشيم تازه مي بينيم كه چقدر از انسانيت واقعي و فرهنگ وتمدن بشري دور هستيم.....متاسفم
با این سیمای استان موافقم
من در اراک زندگی میکنم ولی وقتی برای اولین بار شبکه استانی شما رو دیدم و با آ نماد آشنا شدم خیلی تعجب کردم
من به عنوان یک ایرانی کاملا با نظر ایشان موافقم. تا به کی باید شاهد توهین و تمسخر به قومیت ها در ایران اسلامی باشیم! گویا خودمان خواسته و ناخواسته برخی اهداف پشت پرده این بازی‌ها را اجرا می کنیم. باید به خودمان بیاییم و هیچ انسانی را بر روی این کره خاکی به تمسخر نگیریم.
اگر میخوای صبر کنی میل خودته اما بدان از این به اصطلاح رسانه ملی چیزی بیرون نمیاد مگر اینکه بدون برنامه باشه پس زیاد دلخوش نباش
من هم به نوبه خود تقاضا میکنم از تحقیر کلامی و .. در خصوص ترک ها / لر ها / شمالی ها / اصفهانی ها / و تمام موارد دیگر دست کشیده و به همگرایی در عمل و کلام بیشتر اهتمام داشته باشیم
در مورد اقوام ترک هم مدام همچنین است و مدام به آنها توهین میشود
به عنوان کسی که سفرهای زیادی به چهارمحال داشتم و با قوم بختیاری از نزدیک در شهر و روستا همسفره شدم. انسانهای بسیار شریف و بزرگواری هستند که پیشینه ای بسی گهروار دارند.ضمن اینکه از خالص ترین نژادهای ایرانی هستند که البته اگر نژاد غیر ایرانی هم داشتند عزیز و هموطن بودند.
من یک لر Lord هستم و به بختیاری بودن خود افتخار می کنم و خود را هیچ گاه در این حد نمی بینم که به قومیت و شخصیتی توهین کنم چه بسا که توهین کنندگان به قومیت و اصل و نسب خود باید یک سری بزنن.
البته به فرهنگ مردم هم بستگی دارد.
من خودم رشتی هستم و امسال خدمتم رو در تهران تمام کردم.روزی نبود که من بدلیل توهینها درگیری نداشته باشم.وقتی پرسش میشد بچه کجایی میگفتم رشت از خنده میترکیدن و شروع به گفتن جک های زننده میکردن و درگیری پیش می اومد.
تفرقه از ابزارهاي كهنه بيگانگان بوده و جوك عليه قوميت ها يكي از ابزار كهنه بوده كه دانسته يا نادانسته مردم انرا دامن ميزنند.
سخت نگير بابا
گفتين دور هم يه چي بگيم بخنديم. جنبه شوخي داشته باش.
دوستان یک بار هم شده اقدامات کریم خان زند را مرور کنند.گوشه ای از این رشادتها:او را نیکوترین فرمانروا پس از حمله اعراب به ایران دانسته‌اند. کریم‌خان هوشمند و باتدبیر بود و به آرامش و رفاه مردم اهمیت می‌داد و به دانشمندان ارج می‌گذاشت.در دوران اوج حکومت خود تقریباً بر تمام ایران حکومت می‌کرد اما از تاج‌گذاری خودداری و خود را وکیل الرعایا می‌خواند.ریم‌خان توانست پس از فروپاشی حکومت نادرشاه افشار، تمام بخش‌های مرکزی، شمالی، غربی و جنوبی ایران را تحت حکومت خود درآورد. همچنین برادر وی، صادق‌خان زند، نیز موفق شد در سال ۱۱۸۹ ه. ق. بصره را از امپراتوری عثمانی جدا کرده و به ایران پیوست نماید و از این طریق، نفوذ ایران را بر سراسر اروندرود، بحرین و جزایر جنوبی خلیج فارس مسلم گرداند.
عجب دلنوشته ی پر مغزی !!

بله جانم
لر یعنی شجاعت ، لر یعنی پاکی و صداقت
لر یعنی یک کلام مرد
این قوم لر ، بارهاو بارها برادریش را ثابت کرده است!!
ولی صد افسوس

ولی متاسفانه حتی برای کمانچه که یکی از آلات موسیقی لری است هیچ کاری برای ثبت جهانی اش انجام نمی شود.
واقعا تاسف انگیزه!
امیدوارم گوش شنوایی باشه.
از تابناک محترم به عنوان یک ایرانی تقاضا میکنم ، در خصوص لطیفه سازی های زشت و خارج از نزاکتی که برای اقوام عزیز ایرانی صورت میگیرد ، نظرسنجی برگزار کند و با ارایه نوشتار های تحلیلی ، جامعه را از زشتی و عواقب این کار با خبر نماید.
هموطنان !بیایید پاکسازی کشور و جامعه خود را از تلفن های همراه خود آغاز کنیم ، با حذف تمام پیامک های توهین آمیز.
پیامک علیه هر قومی باشه احمقانه و توهین به خود است. برادر لر به دل نگیرید.
باتشکر درد دل بیست میلیون لر اصل را گفتی که حتی برخی از آنها به دلیل این توهین وتحقیرها حتی هویت خود را کتمان میکنند.درشهر ما بهبهان نیز همینطور است با وجود اینکه هفتاد درصد جمعیت شهر وروستاهای بهبهان لر هستند ولی به جرم لر بودن مورد انواع توهین وتحقیرها قرار میگیرند وحق گرفتن پست اداری ندارند!! به راستی که ازماست که برماست!!
من یه کردم ولی کاملا با این هموطنمون موافقم
خداوند در قرآن کریم می فرماید یا ایها الذین امنو لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکون خیرا منهن انما المومنون اخوه ان اکرمکم عندالله اتقکم خداوند سبحان می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید مباد گروهی از شما گروهی دیگر را مسخره کنید مومنان با هم برادرند براستی که بهترین شما نزد من با تقواترین شماست و در ادامه می فرماید و جعلناکم شعوبا قبائل لتعارفو می فرماید ما شمارا طایفه طایفه و قبیله قبیله قراردادیم تا همدیگر را بشناسید
کاملا موافقم . از کهگیلویه
هر کس که هموطن خودش را مسخره می کند باید جریمه نقدی و زندان داشته باشد
این راه اختلاف بیانداز و حکومت کن دیگه قدیمی شده
زنده باد ایران و ایرانی
با سلام و عرض ادب
متاسفانه بي حرمتي ها در بين جوانان حتي در ارتباط با يكديگر وجود داره !
ما فرهنگ خودمون رو زير سوال ميبريم و باعث حس جدايي و تنفر بين اقوام خواهد شد.
بسیار متین و عالی نوشتید. متاسفانه گوش شنوایی نیست و تا خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید به فکر درمان می افتند.
درورد بر همه اقوام ایرانی . مرگ بر همه بیگانگانی که نمیتوانند ما را در کنار هم ببینند! شک ندارم اساس این جوکها و پیامکها زیر سر استعمار انگلیس است.
سلام.به عنوان یک قمی احساس شرم میکنم.
متاسفانه دوستانی دارم که لر هستند و لطیفه هایی علیه خودشون ارسال میکنند.
ما یه همکار لر داریم خودش از همه بیشتر پیامک میده
برای من خیلی از پیامکها در مورد اقوام و اشخاص میاد. اما از روزی میترسم که باید جوابگوی یک قوم باشم یا اینکه برخلاف میل کسی او را تمسخر کرده باشم و باید جقشو پس بدم.
هرچند که خیلیهاشون خنده داره و خیلی تحریک میشم که برای دوستام ارسالشون کنم، اما چند وقتیه که این کار رو نمیکنم و یواش یواش تونستم جلوی خودمو بگیرم و به دیگران ارسال نکنم.
متاسفم واسه ایرانی که بلده به خودش بخنده
بسیار عالی بود. درود بر شما هموطن لر. بنده نیز به عنوان یکی از لرهای استان لرستان با شما کاملا موافقم.
شما از زبان دیگر قومیت ها هم گفته اید. امیدواریم مسوولین فرهنگی به خودشان بیایند
با سلام با تمام نظرات شما موافقم.باید باهم بخندیم نه به هم.من شخصا بلافاصله بعد از گرفتن چنین پیامک هایی آنرا حذف میکنم تا حداقل مانع گسترش آن شوم.دلنوشته ات به دل نشست برادر .باز هم بنویس مطمنئم از طرف هموطنانت پشتیبانی میشوی
یه روز یه لر یه کرد یه عرب یه ترک یه بلوچ یه اصفهانی یه شیرازی و ..... دست به دست هم میدن و به کوری چشم مرتجعین و بدخواهان این مملکت رو میسازند .
بله اين هموطن عزيز درست ميگويد مدتي استكه اين تو هين ها ادا مه دارد و اين وظيفه دولت است دراين مورد تحقيق كند تابراي هر قومي از اين كشورتكرار نشود وعامل مجازاتشود
وا چرا بیخودی جو دادی به قضیه والا ما آذریمم تا همین 1 2 سال پیش در مورد ما بود
من تهرانی هستم از نژاد لر که افتخار

میکنم تازه فهمیدم جوک برای رشتی و

ترکی کار خیلی بدی بود معذرت میخوام
من یک تهرانی هستم و از اینکه به اقوام ایرانی بویژه مردم غیور لر اهانت میشود واقعا متاسفم . اگر نگاهی به تاریخ ایران چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام بیندازیم متوجه میشویم که لرها مخصوصا بختیاری ها همواره در خط مقدم دفاع از مرزهای ایران و هویت ایرانی بوده اند . حتی فاتحان اصلی تهران در نهضت مشروطه لر بوده اند اما امروزه کمتر نامی از آن برده میشود. برای مثال سردار اسعد بختیاری....و نیز زمانیکه افغان های پشتونی به مدت هفت سال به ایران تعرض و تجاوز کردند این بختیاری ها و لرها بودند که در جنوب و غرب ایران مقاومت کردند و همانها بودند که کار نادر شاه در سرکوب افاغنه و فتح قندهار را باتمام رساندند . آری فتح قندهار(تیر خلاص به متجاوزان پشتون) به دست بختیاری ها انجام شد. به نظر من شروع و استارت طراحی این جوکها و پیامک ها در خارج مملکت صورت گرفته است و سرویس های اطلاعاتی و شیطانی غرب مثل ام آی سیکس و سیا هدایتگر این قبیل کار ها هستند . مازندرانی ها و لرها و بختیاری ها تنها اقوامی بوده اند که هرگز گروه های تجزیه طلب نتوانسته اند در میان آنها رخنه کنند و به همین دلیل امروز دشمن در پروژه های تهاجم فرهنگی خود قصد رواج جوک های قومیتی را دارد تا بدین وسیله تنفرهای کاذب و بی پایه در دل اقوام غیور ایرانی بویژه لر و بختیاری ایجاد کند و متعاقبا زمینه نفوذ گروهک های تجزیه طلب را آماده کند . رواج این جوک ها توسط افراد بی هویت و بی اصالتی انجام میشود که هیچ بویی از میهن دوستی و آموزه های دینی که بر برابری همه اقوام تاکید میکنند ، نبرده اند. هر حرف و سخن خردمندانه و متکی به دلیل و برهان توسط این گروه از جامعه تحقیر و تمسخر شده و مورد هجوم لفظی قرار میگیرد. من به شخصه از وجود اصالت و زیبایی در لباس های سنتی مردان و زنان لر و بختیاری و فرهنگ این قوم اصیل لذت میبرم و به آن به عنوان یکی از نماد های اصیل فرهنگ و هویت ایرانی افتخار میکنم. شجاعت و غیرت لرها و بختیاری ها ستودنی است . شیوع و رواج لطیفه های قومیتی از مصادیق رذالت و شیطنت است . زنده باد همه اقوام ایرانی علی الخصوص قوم لر و بختیاری.
بنده کرمانی هستم و باید بگم که من به شخصه با هر لر زبانی که تا بحال برخورد داشتم،دروغ و ریاکاری و فریب از ایشان ندیدم و خیلی مردمان مهمان نواز و با شرفی هستند و در عین حال دلی صاف و صادق دارند و مهمان نوازی شان علی الخصوص زبانزد است.درود بر مردمان لر.درود بر ایرانی ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست