بازدید 27140

نگاه شما: چرا آسمون ابریه اما بارون نمیاد؟

کد خبر: ۲۹۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰ 16 January 2013
ابر‌ها حسب وظیفه ذاتی باد به بالای شهر تهران می‌آیند و حتی بیش از ۲۴ ساعت باقی می‌مانند؛ اما با وجود سرد بودن هوا، خبری از بارش باران نمی‌شود.

برخی علت این موضوع را وجود گناهان زیاد در بین افراد می‌دانند که نظری پسندیده و پنهان ناشدنی است. برخی دیگر بارور نبودن ابر‌ها را دلیل نباریدنشان می‌دانند.

اما آنچه در این میان دارای اهمیت بیشتری است، وجود آلاینده‌های بسیار شدید است که موجب ایجاد اختلال در کارکرد ابر‌ها می‌شود؛ بنابراین، می‌بینیم با وجود ابری بودن آسمان اما دیگر باران نمی‌بارد.

نکته قابل تأمل که موید همین ادعاست، این که همین ابر‌ها پس از خروج از تهران در بیابانهای اطراف شروع به بارش می‌کنند!

متأسفانه نبود بنزین با کیفیت به علت تحریم و کیفیت نازل بنزین تولید داخل با اکتان کم و کمبود شدید بنزین بدون سرب (سوپر) در مجموع نبود بنزین با استاندارد یورو ۴ از یک طرف، وجود وسایل نقلیه قدیمی و خارج از رده، عدم جدی بودن نهاد‌ها به پیگیری الزام تنظیم به موقع وسائط نقلیه، عدم تولید موتور خودرو‌ها با استاندارد یورو ۴ از طرف دیگر، میزان آلایندگی‌ها را در تهران بویژه با توجه به حجم عظیم تعداد وسائط نقلیه اعم از موتور سیکلت و خودروهای شخصی بنزین سوز و خودروهای گازوئیل سوز به شدت افزایش داده است.

عبور پروازهای داخلی و خارجی ترانزیت از آسمان تهران و پروازهای فرودگاه مهرآباد نیز در این معضل سهم چشمگیری ایفا می‌کنند.

گازسوز بودن دستگاه‌های گرمایشی ساختمان‌ها، کاهش سرعت خودرو‌ها در ترافیک، کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی از نظر تعداد دستگاه‌ها و تعداد مسیر و خطوط و ساعات فعالیت، از دیگر دلایل این پدیده خودساخته بشر است.

حتی خطوط بی‌آرتی هم موجب کم شدن سرعت خودرو‌ها به سبب کم عرض شدن مسیر و در نتیجه حرکت با دنده سنگین و آلایندگی شده‌اند، در حالی که خدمات این خطوط به دلیل کم بودن تعداد اتوبوس‌ها و ساعات فعالیت، موجب جذب شخصی سوار‌ها نشده است.

همه این موارد در ایجاد آلایندگی و اختلال در کارکرد ابر‌ها موثر واقع شده‌اند، چون پدیده وارونگی هوا برای نظم بارش ابر‌ها مضر است.

این در حالی است که همه این مشکلات به سادگی حل شدنی هستند؛ برای نمونه، تولید خودروهای برقی، دستگاه‌های گرمایشی برقی، ارزان کردن قیمت مصرف برق از طریق افزایش تولید برق با استفاده از راه‌اندازی نیروگاه‌های گازسوز در بیابان‌ها و عدم تولید دستگاه‌های گرمایشی گازسوز، برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط و ساعات فعالیت و تعداد ون‌ها و اتوبوس‌ها، دادن مجوز به ون‌ها از خطوط بی‌آرتی به شرط توقف فقط در ایستگاه‌ها، دادن مشوق‌های جذاب و چشمگیر کاری و مسکن و وام بلاعوض به داوطلبان مهاجرت از تهران به شهرهای کوچک و تازه تأسیس، ایجاد چهار پایتخت اداری در اضلاع شمالی غربی شرقی جنوبی تهران و انتقال نهاد‌ها به این ۴ پایتخت، جدیت هرچه بیشتر در دولت الکترونیک، ساخت و استقرار تصفیه‌خانه‌های انبوه مجهز به توربو جت مکنده در نقاط مختلف شهر، استقرار دمنده‌های انبوه مجهز به توروبو جت جهت ایجاد باد در سطح شهر بویژه از شمت شمال غربی تهران، اسقرار مکنده‌های انبوه مجهز به توربو جت در ضلع جنوب شهر جهت خارج نمودن هوای آلوده به بیبناهای اطراف، ایجاد و افزایش چشمگیر فضای سبز درون و برون شهری، عدم پلاک خودروهای فاقد کنیسر، الزام به بازدید فنی خودرو‌ها در مراکز معاینه فنی از نظر وجود کنیسر و تنظیم بودن موتور، ایجاد سازمان واحد مدیریتی مبارزه با آلایندگی هوا متشکل از همه نهاد‌ها و کمیسون‌های بهداشت و صنایع مجلس.

در پایان تأکید می‌شود، سهم مؤلف در این میان، در بضاعت علمی خودش «آسیب‌شناسی و نقد و ارائه راهکار» است و وظیفه اصلی بر عهده قانون‌گذاران و مجریان و ناظران حقوق شهروندی است.
    
فرستنده: کوروش درخشان

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱۱
هزار بارم كه بگيد تا نتونيم مشكل بنزين رو حل كنيم بايد تحمل كنيم اين گزارشهاي مثلا مردمي هم لطفا ديگه نزنيد.صبر -همت-صبر-تلاش-همت-تلاش فقط راهش همينه
ايران در بين ده كشور آلاينده و صدور گازهاي گلخانه اي به جو كره زمين ميباشد كه اين آلايندگي بر خلاف كشورهايي چون چين و آمريكا و... ناشي از توليد نيست بلكه ناشي از مصرف فاجعه بار و غير اصولي و هدر دادن اين منابع عظيم خدادادي ميباشد
اقای نویسنده عزیز لطفا در مورد آب و هوابیشتر مطالعه کنید با تشکر
عالی بود


درسته دقت که می بینیم ابرها میان و می رن اما نمی بارن

انگاری دیگه دلشون مث گذشته واسمون نمی سوزه

شایدم بخاطر آلودگی هوا چشاشون می سوزه و ما رو و حال و روزمون رو نمیبینن
راه کارهای بسیار جالبی بود.امید که مسئولین ببینند و عملی کنند و دعای مردم را بدرقه راه خویش سازند....
اهمیت نقش مشارکت مردمی از نظر مولف محترم دور ماندن است . نقش عموم جهت مصرف بهینه سوخت در منازل و محل کار، خودداری از ترددهای غیر ضروری ، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ( تک سرنشینها با نیاورن اتومبیل های خود باعث کم شدن بار ترافیک و افزایش تعداد دفعات تردد وسایل نقلیه عمومی در مسیر خود خواهند شد لذا دسترسی به این وسایل برای تعداد بیشتری فراهم خواهد شد) بسیار اهمت دارد. همه چی بر عهده قانونگذار و مجریان قانون نیست مرذم هم در مدیریت شهری وظایف و مسئولیت هایی دارند. تدوین و اجرای قوانین بدون کمک مرذم و بدون نظارت مردم نتیجه مطلوب نخواهند داد. از طرفی برخی از راهکارهای ارائه شده به لحاظ مباحث فنی و اقتصادی غیر قابل اجرا هستند / اما در مجموع راهکارهای مفیدی بوده است / متشکرم از اطلاع رسانی
بجاي صادرات برق گاز صادر نمايند و براي گرمايش خانگي از برق استفاده نمايند چرا انرژي پاک را صادر ميکنند ولي از انرژي ناسالم براي ملت خود استفاده ميکنند
پیشنهادات کارشناسی نبود.
اگر شما به شهرهاي اروپايي مثل لندن سفر كنيد مي بينيد كه اسمان از رد مسير عبور هواپيماها خط خطي است
ولي مشكلي در باران زايي ابرها وجود ندارد
ولي اگر به زمينه خشك سالي نگاه كنيد مي بينيد كه اين امر پس از ضعيف شدن عراق و برداشت اب بيشتر دجله و فرات توسط تركيه و در نتيجه خشك شدن بيشتر جلگه بين النهرين هم گرد و غبار و هم خشك سالي به منطقه رو آورده است
انصافا مقاله ای علمی تخصصی بود خوشم اومد بعد از مدتها چشممون به نوشته ای بسیار خوب تو اینترنت باز شد
با عرض سلام خدمت عزیزان دست اندرکار کشور
تو رو خدا جون مردم اینقدر مفت نیست .یه ذره براش ارزش قایل بشید. فقط شدیم خدای شعار دادن.آیا می دونید روزانه آمار سقط جنین چقدره؟آیا میدونید اون بدبختی که با هزار بدبختی تونسته باردار بشه به راحتی به خاطر آلودگی هوا بچه اش سقط می شه؟آیا آمار زایمان زودرس رو دارید.من باردارم و این روزا دارم خفه می شم به من بگید چیکار کنم؟از یک طرف پارازیتها از یک طرف آلودگی /کم آوردیم به خدا دیگه نمی شه سخته.گرانی ،بدبختی ،همه رو تحمل کردیم .ولی آیا نباید حق نفس کشیدن رو هم داشته باشیم؟؟؟واقعا خواسته زیادیه؟؟؟؟تابناک تو به داد ما برس
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار