ابرها حسب وظیفه ذاتی باد به بالای شهر تهران میآیند و حتی بیش از ۲۴ ساعت باقی میمانند؛ اما با وجود سرد بودن هوا، خبری از بارش باران نمیشود.
برخی علت این موضوع را وجود گناهان زیاد در بین افراد میدانند که نظری پسندیده و پنهان ناشدنی است. برخی دیگر بارور نبودن ابرها را دلیل نباریدنشان میدانند.
اما آنچه در این میان دارای اهمیت بیشتری است، وجود آلایندههای بسیار شدید است که موجب ایجاد اختلال در کارکرد ابرها میشود؛ بنابراین، میبینیم با وجود ابری بودن آسمان اما دیگر باران نمیبارد.
نکته قابل تأمل که موید همین ادعاست، این که همین ابرها پس از خروج از تهران در بیابانهای اطراف شروع به بارش میکنند!
متأسفانه نبود بنزین با کیفیت به علت تحریم و کیفیت نازل بنزین تولید داخل با اکتان کم و کمبود شدید بنزین بدون سرب (سوپر) در مجموع نبود بنزین با استاندارد یورو ۴ از یک طرف، وجود وسایل نقلیه قدیمی و خارج از رده، عدم جدی بودن نهادها به پیگیری الزام تنظیم به موقع وسائط نقلیه، عدم تولید موتور خودروها با استاندارد یورو ۴ از طرف دیگر، میزان آلایندگیها را در تهران بویژه با توجه به حجم عظیم تعداد وسائط نقلیه اعم از موتور سیکلت و خودروهای شخصی بنزین سوز و خودروهای گازوئیل سوز به شدت افزایش داده است.
عبور پروازهای داخلی و خارجی ترانزیت از آسمان تهران و پروازهای فرودگاه مهرآباد نیز در این معضل سهم چشمگیری ایفا میکنند.
گازسوز بودن دستگاههای گرمایشی ساختمانها، کاهش سرعت خودروها در ترافیک، کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی از نظر تعداد دستگاهها و تعداد مسیر و خطوط و ساعات فعالیت، از دیگر دلایل این پدیده خودساخته بشر است.
حتی خطوط بیآرتی هم موجب کم شدن سرعت خودروها به سبب کم عرض شدن مسیر و در نتیجه حرکت با دنده سنگین و آلایندگی شدهاند، در حالی که خدمات این خطوط به دلیل کم بودن تعداد اتوبوسها و ساعات فعالیت، موجب جذب شخصی سوارها نشده است.
همه این موارد در ایجاد آلایندگی و اختلال در کارکرد ابرها موثر واقع شدهاند، چون پدیده وارونگی هوا برای نظم بارش ابرها مضر است.
این در حالی است که همه این مشکلات به سادگی حل شدنی هستند؛ برای نمونه، تولید خودروهای برقی، دستگاههای گرمایشی برقی، ارزان کردن قیمت مصرف برق از طریق افزایش تولید برق با استفاده از راهاندازی نیروگاههای گازسوز در بیابانها و عدم تولید دستگاههای گرمایشی گازسوز، برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط و ساعات فعالیت و تعداد ونها و اتوبوسها، دادن مجوز به ونها از خطوط بیآرتی به شرط توقف فقط در ایستگاهها، دادن مشوقهای جذاب و چشمگیر کاری و مسکن و وام بلاعوض به داوطلبان مهاجرت از تهران به شهرهای کوچک و تازه تأسیس، ایجاد چهار پایتخت اداری در اضلاع شمالی غربی شرقی جنوبی تهران و انتقال نهادها به این ۴ پایتخت، جدیت هرچه بیشتر در دولت الکترونیک، ساخت و استقرار تصفیهخانههای انبوه مجهز به توربو جت مکنده در نقاط مختلف شهر، استقرار دمندههای انبوه مجهز به توروبو جت جهت ایجاد باد در سطح شهر بویژه از شمت شمال غربی تهران، اسقرار مکندههای انبوه مجهز به توربو جت در ضلع جنوب شهر جهت خارج نمودن هوای آلوده به بیبناهای اطراف، ایجاد و افزایش چشمگیر فضای سبز درون و برون شهری، عدم پلاک خودروهای فاقد کنیسر، الزام به بازدید فنی خودروها در مراکز معاینه فنی از نظر وجود کنیسر و تنظیم بودن موتور، ایجاد سازمان واحد مدیریتی مبارزه با آلایندگی هوا متشکل از همه نهادها و کمیسونهای بهداشت و صنایع مجلس.
در پایان تأکید میشود، سهم مؤلف در این میان، در بضاعت علمی خودش «آسیبشناسی و نقد و ارائه راهکار» است و وظیفه اصلی بر عهده قانونگذاران و مجریان و ناظران حقوق شهروندی است.
فرستنده: کوروش درخشان* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.