بازدید 18079

ما ایرانی‌ها جزیی از این یک میلیارد هستیم، مراقب آبرویمان باشیم!

شبکه‌های اجتماعی مجازی با گستره جهانی در سال‌های اخیر با اشکال گوناگون برگرفته از رویکردهایی که پی می‌گرفته‌اند، طراحی شده‌ و مخاطبان خاص خود را یافته‌اند؛ اما کارکردهای این شبکه‌‎ها نگرانی‌هایی جدی را نزد مخاطبان ایرانی برانگیخته است؛ چرا که بهره‌برداری‌های گاه ناهنجار از این امکان، بر دیدگاه جهانی نسبت به مردم این سرزمین تأثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۲۹۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶ 29 December 2012
به تازگی رفتارهای نابهنجار بخشی از کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی مجازی به ویژه فیس‌بوک به سمت و سویی گرایش یافته که آبرو و شأن ایرانی در این محیط جهانی را نشانه گرفته و همین مسأله با نگرانی‌هایی جدی نزد مخاطبان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است، حال آن که این حوزه به شدت با نگاه جهانی گره خورده و سوءرفتار برخی ایرانیان در صفحات جهانی، می‌تواند نگاه جهانی را نسبت به فارسی زبانان حاضر در این شبکه‌های ارتباطی به کلی تغییر دهد.

به گزارش «تابناک»، شبکه‌های اجتماعی مجازی با گستره جهانی در سال‌های اخیر با اشکال گوناگون برگرفته از رویکردهایی که پی می‌گرفته‌اند، طراحی شده‌ و مخاطبان خاص خود را یافته‌اند؛ برخی عمرشان به دنیا بوده و همچنان در رقابتی تنگانگ با شبکه‌های کارآمدتری که عمرشان کوتاهتر است، تلاش می‌کنند با نگهداری و توسعه کمی کاربرانشان در میان مدعیان این بخش فعال باشند. در این میان شبکه‌هایی که کارکرد سرگرمی بیش از جنبه رسانه‌ای و خبری در آن‌ها تبلور داشته، رشد چشمگیرتری داشته‌اند و شاید این مسأله با توجه به نگاه بشر امروز، تا اندازه‌ای منطقی باشد.

در این میان در کشور خودمان، «۳۶۰» که یاهو در سال‌های نه چندان دور ارائه می‌کرد، شاید فراگیر‌ترین شبکه اجتماعی تا پیش از شکل‌گیری فیس بوک به شمار می‌رفت؛ شبکه اجتماعی که به طراحی تازه فیس بوک شباهت‌هایی نیز داشت و در ‌‌نهایت به واسطه امنیت نسبتاً پایین و نبود امکان ایجاد یک حریم خصوصی برای هر کاربر، به یکباره از سوی شرکت در سراشیبی یاهو تعطیل و مخاطبانش جذب دیگر شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک شدند.

بنا بر این گزارش، در کشورمان نیز آمارهای رسمی و غیررسمی از هزاران مخاطب فیس بوک و به نسبت پایین‌‌تر در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر گوگل پلاس و توییتر حکایت دارد و این ظرفیت آنچنان بالا رفته که بسیاری از سیاسیون و وابستگانش رسمی و غیررسمی در فیس بوک حضور فعال دارند که فرزندان دکتر احمدی‌نژاد یا شمار چشمگیری از اعضای خانواده امام خمینی (ره) از جمله این اشخاص هستند. این فضا افزون بر آن که برای بسیاری از ایشان فضای رویارویی با هزاران کاربر را فراهم ساخته، باعث شده بسیاری از نقد‌ها مستقیم مطرح شده و در این زمینه پاسخ‌های مستدلی داده شود و به واقع دریچه‌ای تازه در این زمینه گشوده شده است.

اما یکی از این رفتار‌ها که به تازگی در فضای شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس بوک به شدت در حال وقوع است، یک رشته تندروی‌ها در مواجهه با رخدادهای روز است؛ برای نمونه، ایجاد صفحاتی برای حمله به دیگر صفحات هواداری و گروه‌های اشخاص و نهادهای بین‌المللی است که متأسفانه از سوی برخی به اصطلاح ایرانی‌ها در حال گسترش است.

در این حملات، اشخاصی هماهنگ به صفحات و گروه‌های اشخاص در شبکه‌های اجتماعی حمله کرده و به نشان اعتراض، اقدام به توهین‌های شدید به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی نسبت به شخصی که صفحه هواداری‌اش شکل گرفته و یا اعضای آن صفحه می‌کنند و عملاً به جای دفاع از آبروی ایران، به اعتبار کشورمان ضربه جبران ناشدنی می‌زنند. این مسأله که پیشتر با حمله به صفحات حاکمان عرب خلیج فارس و توهین به آن‌ها، پراکنده رخ داده بود، همزمان با شایعه پایان جهان در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ شدت گرفت و برخی ایرانیان با حمله به صفحات ناسا به توهین به مؤسسه ناسا و ستاره‌‌شناسان پرداختند! پس از نیز به برخی صفحات در فیس بوک حملات مشابهی صورت پذیرفت تا سرانجام مشخص شد صفحاتی در فیس بوک چنین حملاتی را ساماندهی می‌کنند.

هرچند رویکرد چنین حملاتی در راستای حمایت از ایران گفته می‌شود و شاید چنین رویکردی نیز از سوی برخی اعضای حمله کننده باشد، واقعیت امر حکایت از اثر عکس دارد؛ برای نمونه، این گروه‌ها به یک صفحه ضدایرانی که توسط گروهی از افغان‌های تندرو اداره می‌شد و تحریفات متعددی به ایرانیان نسبت داده شده بود، حمله کرده بودند و برای مقابله با آن صفحه توهین‌های متعددی در بخش پیام‌های این صفحه گذارده بودند، که این خود نوعی ضدتبلیغ است. حال آن که می‌توانستند در کمال آرامش، رفتار افغان‌های ضدایرانی را نقد و با ضمن حفظ آرامش و به همراه استدلال، راه بازی را عوض کنند، ولی همین رفتار خلاف ادب، جو را تا اندازه‌ایی با افغان‌ها همراه ساخت.

به واقع، هرچند شکل گیری صفحاتی که مستدل در سطح فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی، درصدد دفاع از ایران و ایرانی برآید و به این دفاع جهت دهد، امری پذیرفته است؛ اما اینکه قرار باشد با نام حمله به صفحات فیس بوک و با ابزار توهین و هتاکی و شیوه مغولی، درصدد دفاع از ایران و ایرانی برآمد، عین وهن به کشورمان است و هیچ ایرانی نیاز به این سبک دفاعیات ندارد؛ بنابراین، نباید فراموش کنیم ما ایرانی‌ها جزیی از این بیش از یک میلیارد نفری هستیم که در شبکه‌های اجتماعی هستند و در این ساحت شفاف و شیشه‌ای، کوچک‌ترین رفتار‌هایمان بازتابی جهان‌شمول می‌یابد و از این حیث، باید مراقب باشیم برخی رفتار اجتماعی غیر سازنده‌مان را با تسری به شبکه‌های اجتماعی مجازی، جهانی نسازیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار