بازدید 15304
۵
رونمایی از طرح مشترک اسرائیل، آمریکا و دوستان منطقه‌ای

نتانیاهو و شاه اردن کار فلسطین را یکسره می‌کنند!

در حالی که انگیزه اصلی دیدار پنهانی شاه اردن و نتانیاهو، گفت‌‌وگو بر سر سوریه اعلام شده است، ظاهرا و بنا به اخبار منابع گوناگون، اردن و رژیم صهیونیستی با پشتیبانی و حمایت ضمنی آمریکا و دوستان آن در منطقه، به دنبال راهی برای پاک کردن صورت مسأله فلسطین هستند که درباره آن هشدارهای داخلی بسیاری داده شده بود.
کد خبر: ۲۹۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷ 28 December 2012

در دیدار اخیر عبدالله شاه اردن و نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مسأله سوریه موضوع اصلی بحث نبوده است، بلکه دو طرف درباره تشکیل یک کنفدراسیون از اردن و کرانه باختری گفت‌وگو کرده‌اند؛ هر چند که توافق نهایی میان دو طرف نشده و توافق شده است که گفت‌وگوهای بیشتر در روزهای آینده پیگیری شود. احمدی‌نژاد پیش از این در زمانی که اصرار به دعوت عبدالله اردنی به ایران داشت، درباره اجرای این نقشه هشدار می‌داد.

به گزارش «تابناک»، به نقل از رسانه‌های اردنی و اسرائیلی، اجرای این ایده به محور گفت‌وگو‌ها در امان، واشنگتن و محافل فلسطینی تبدیل شده است.

بنا بر این گزارش، نتانیاهو در گفت‌وگوهای محرمانه خود با شاه اردن در کاخ پادشاهی این کشور از عبدالله پرسیده است که اردن چه نقشی در کنترل فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی در کرانه باختری خواهد داشت؟ طرح و نقشه برای توسعه این اقدامات به نوار غزه چیست و برنامه‌های اردن تا چه میزان با نیازهای امنیتی اسرائیل در چهارچوب توافق با طرف فلسطینی هماهنگ خواهد بود؟

کنفدراسیون به معنای اتحاد دو یا چند دولت برای همکاری و همیاری است. این دولت‌ها در زمینه ‌هایی چون نظامی و اقتصادی همکاری کرده و میزانی از حاکمیت خود را به یک سازمان مشترک مرکزی می‌سپارند.

تقریبا دو تا سه هفته پیش روزنامه القدس العربی چاپ لندن خبر داد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از رهبران جنبش فتح درخواست کرده است تا برای مرحله قریب الوقوع که امکان دارد کشور جدید فلسطین با اردن و برخی طرف‌های دیگر در جامعه بین‌المللی درباره طرح کنفدراسیون وارد مذاکره شود، آماده گردد؛ بنابراین، برخی محافل در حلقه تصمیم گیری فلسطینی از عباس دستور گرفته‌اند که نقشه‌ها کلان را درباره بهترین راه رهبری مذاکرات احتمالی با اردن با نام احیای طرح کنفدراسیون آماده کنند.

ایده ایجاد کنفدراسیون اردنی‌ ـ فلسطینی تا اندازه بسیاری، ریشه در جغرافیای سیاسی پیش از جنگ ۱۹۶۷ دارد؛ زمانی که اردن بر کرانه باختری کنترل داشت و مصر نیز قیومیت نوار غزه را عهده‌دار بود. گفته می‌شود، اکنون دست کم دو میلیون فلسطینی در سیزده اردوگاه آوارگان فلسطینی در اردن زندگی می‌کنند.

پیش از این، طرح‌هایی درباره ایجاد کنفدراسیون فلسطینی در دهه ۱۹۸۰ نیز مطرح شده است، ولی بعد‌ها با مخالفت طرف اردنی به سرانجام نرسید.

ریشه توسل به روش کنفدراسیون در این نکته نهفته است که صهیونیست‌ها تاکنون مدعی بودند، کرانه غربی یک سرزمین اشغالی نیست، بلکه سرزمینی مورد مناقشه است، زیرا در آن دولتی نبوده است، اما با به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سرزمین‌های ۱۹۶۷ از جانب ۱۳۸ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل، این استدلال صهیونیست‌ها تضعیف و راه برای گفت‌وگو درباره کنفدراسیون تا اندازه‌ای باز شده است، ولی مساله مهم در این زمینه، زمان و یا احتمال شناسایی موجودیت دولت فلسطینی از جانب اسرائیل است.

منابع آگاه در اردن و ایالات متحده، مدعی شده‌اند که در دور بعدی مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، قرار است در ماه‌های آتی، یک توافق موقت اما طولانی مدت بسته شود که حل موضوعات اصلی مورد مناقشه یعنی وضعیت مرز‌ها، بیت‌المقدس، پناهندگان فلسطینی و شهرک‌های اسرائیلی را به زمانی نامعلوم در آینده موکول خواهد کرد.

ایجاد یک کنفدراسیون از سرزمین‌های فلسطینی و اردن، باعث خواهد شد که اسرائیل مجبور نباشد، وجود یک کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسد. گفته می‌شود که محمود عباس در اوایل ماه جاری میلادی از مشاوران خود خواسته است برای اجرای طرح کنفدراسیون با کمک اردن و پشتیبانی برخی کشورهای دیگر آماده شوند. اسرائیلی‌ها بر این باورند که کشورهای مورد نظر محمود عباس، مصر، ترکیه و قطر یا به عبارتی کشورهای دوست آمریکا در منطقه هستند که به همراه یکدیگر آتش‌بس بین طرف فلسطینی و اسرائیلی درگیر در غزه را برقرار کردند؛ افزون بر این گمان می‌رود که آمریکایی‌ها به دنبال حمایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از این طرح هستند و تضمین و پشتیبانی امنیتی و اقتصادی از اجرای چنین طرحی را نیز مد نظر دارند.

برآورد طراحان این نقشه آن است که اجرای آن به حماس هم امکان خواهد داد تا از زیر بار شناسایی موجودیت اسرائیل شانه خالی کند. این در حالی است که در ازای توقف حملات راکتی به سرزمین‌های اشغالی پس از برقراری آتش‌بس میان دو طرف، محدودیت‌ها اعمالی توسط اسرائیل علیه غزه نیز کاهش یافته و قرار است اسرائیل در هفته‌های آینده برای نخستین بار پس از شش سال اجازه دهد، مصالح ساختمانی وارد غزه شود، حمل و نقل عمومی در گذرگاه‌ها برقرار خواهد شد و برای نخستین بار به دسته بزرگی از فلسطینی‌های غزه اجازه داده شده که در مراسم کریسمس در کرانه باختری شرکت کنند.

منابع اسرائیلی مدعی هستند که اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز تعهدی جدی نسبت به این طرح دارد و یکی از دلایل ازسرگیری همکاری ترکیه و اسرائیل در چهارچوب ناتو نیز گام نهادن در اجرای این سناریو بوده است. در روزهای اخیر، رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که پس از گذشت زمان انتخابات پارلمانی صهیونیست‌ها، نتانیاهو مذاکره با عباس را در ماه مارس از سر خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۵
نتانياهو با كمك پادشاه اردن ؛ هيچ غلطي نخواهند كرد .
عبدالله ؛ شاه اردن هم كه با راي مردم نيومده سر كار كه مشروعيت داشته باشه .
اونم وقتي باباش مرد ، قدرت نامشروعش را در دست گرفت .
یعنی به معنای واقعی دارن خودشون رو میکشن که هرجور شده امور منطقه رو دوباره به چنگ بکشن غافل ازین که
((مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین))
حکیم بزرگ و غلام اهل بیت، فردوسی شیرین زبان در شاهنامه از زبان جمشید حاکم دانا و خداپرست ایران به فریدون می آورد: گردیدی شخصی(ضحاک) مار بردوش مار را ول کن شخص(ضحاک) را بکش . دشمن اصلی آمریکاست خود جنایتکارتر از اسراییل است تمام کودتاها و ترورها و قتل عام کودکان بی گناه در جهان و دنیای اسلام(عراق پاکستان لبنان فلسطین سوریه افغانستان ایران و...)کار امریکا آن هم با آگاهی کامل ونقشه قبلی است آمریکا پنهان انجام میدهد ومارهای بر دوشش اسراییل(و سران دست نشانده کشورها به خصوص اعراب) به فرمان آمریکا آشکار تا توجهات را به خود مشغول کند و جنایتکار اصلی پوشیده بماند این آمریکا و سرانش خیلی ترسوتر، ضعیفتر و شکننده تر ازآنند که این همه خباثت انجام میدهندباید آمریکا و سران پشت پرده و سرمایه دارش را سرنگون و متلاشی نماییم که بسیار ساده است 1- شناسایی افراد و شرکت های خط دهنده و همه کاره و نیز سرمایه و منافع شان در هر نقطه عالم 2- ایجاد گروه های با ایمان داوطلب به صورت تخصصی و چریکی 3- طرح مشترک و همه جانبه و سریع در بین پارتیزانها(اعم از نظامی اقتصادی فرهنگی سیاسی) و ضربه به منافع و شکستن کمرشان 4- آمریکا و امپریالیستی وجود ندارد (این سرمایه داران با تمام ادعای قدرت و ثروت پوشالی اگر به مدت حداکثر سه ماه ضربات پی در پی بخورند وحتی منافعی نبرند کوچکتر از مورچه می شوند) غلام و آزادشده و خاک پای امام زمان(ع) غریبم. اللهم عجل لولیک الفرج به حق ولیک و آبا و اجداد مطهرش
عبدالله دوم همون سفياني قبل از ظهور امام زمان است كه با نقشه سوريه را فتح خواهد كرد و پس از ان به عريستان حمله خواهد كرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل