بازدید 7266

سرماخوردگي میان حجاج ايراني بيداد مي‌كند

رئيس بيمارستان مكه با تاكيد بر اينكه اين بيماري اصلاً خطرناك نيست، گفت: البته براي كساني كه زمينه بيماري ريوي دارند، خطرناك است و حتماً بايد تحت درمان قرار بگيرند.
کد خبر: ۲۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۸ 15 December 2008
تقريباً تمام زائران ايراني دچار سرماخوردگي همراه با سرفه شديد و يا بيماري‌هاي ويروسي تنفسي شده‌اند و به گفته نادري، رئيس بيمارستان مكه اكثراً همه زائران ايراني براي اين بيماري حداقل يك بار به پزشك در عربستان مراجعه كرده‌اند.

به گزارش فارس، امسال حدود 104 هزار زائر ايراني به كشور عربستان اعزام شده اند كه اكثر اين افراد دچار بيماري سرماخوردگي شده و حداقل يك بار به پزشك مراجعه كرده‌اند.
هنگامي كه وارد مسجد الحرام مي‌شوي بيشتر زائران ايراني در حال سرفه كردن هستند و به ياد همان جمله معروف محمد تقي حلي ساز رئيس هيت پزشكي ايران مي‌افتي كه به طنز مي گويد: سرما خوردگي جزو اعمال حج زائران ايراني شده است.
بعد از ايام تشريق ميزان سرما خوردگي در بين زائران ايراني افزايش يافته است.
برخي از زائران مي‌گويند چندين بار به پزشك براي اين بيماري مراجعه كرده اند، ولي بهبودي حاصل نشده است.
مصطفي نادري، رئيس بيمارستان مكه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به عربستان گفت: بعد از بازگشت زائران از منا سرماخوردگي در بين آنها شدت يافته و ميزان مراجعه به بيمارستان هاي ايران و پزشك هاي كاروان افزايش يافته است.
رئيس بيمارستان مكه در خصوص علل اين سرماخوردگي گفت: يكي از دلايل اين نوع سرماخوردگي ويروس است همچنين آلودگي هوا در منا و عدم استراحت زائران از دلايل ديگر اين نوع بيماري است.
نادري با بيان اينكه اگر زائري در منزل خود دچار بيماري سرماخوردگي مي شد استراحت و غذاي مناسب مي توانست باعث بهبود سريع وي شود، گفت: ولي در اينجا غذاها ثابت است و نمي توانيم غذاي ديگري به زائران بدهيم. البته يك نوع غذاي رژيمي وجود دارد كه آنقدر بي مزه است كه زائر نمي تواند چند روز متوالي آن را مصرف كند.
وي يادآور شد: علاوه بر ويروس عوامل حساسيت زا نيز در تشديد اين بيماري موثر است.
رئيس بيمارستان مكه در پاسخ به اين پرسش كه زائران چندين بار براي بيماري خود به بيمارستان مراجعه كرده اند ولي بهبودي حاصل نشده است؟ گفت: عدم بهبودي به اين دليل است كه اين نوع ميكروب كه وارد بدن زائر شده با بدن وي آشنا نيست و همچنين تنوع ميكروب ها زياد است، چرا كه زائران از كشورهاي مختلف آمده و هر كدام يك نوع ويروس و ميكروب خاص دارند كه در اثر سرايت، حجاج دچار مشكل مي شود.
نادري تاكيد كرد: سرماخوردگي در بين زائران متفاوت است.
رئيس بيمارستان مكه با بيان اينكه يك زائر فكر مي‌كند كه از ابتداي موسم بيمار بوده و اصلا خوب نشده است، گفت: اين طور نيست. زائر يك بار خوب شده ولي دوباره به سرماخوردگي با نوع ديگري از ويروس و يا ميكروب مبتلا شده و همين امر باعث مي شود كه وي دوباره بيمار شود.
به گفته نادري، تنها راه درمان اين بيماري بازگشت به كشور است و زائران پس از گذشت 2 هفته از بازگشت به ميهن بيماريشان خوب خواهد شد.
رئيس بيمارستان مكه با تاكيد بر اينكه اين بيماري اصلاً خطرناك نيست، گفت: البته براي كساني كه زمينه بيماري ريوي دارند، خطرناك است و حتماً بايد تحت درمان قرار بگيرند.
وي گفت: در صورتي كه بيماري وارد مرحله حاد شود و از درمان هاي جاري ديگر بهبودي حاصل نشود، زائر را بستري مي كنيم.
نادري در پاسخ به اين پرسش كه بعضي از زائران معترض بودند هنگامي كه به پزشك مراجعه مي كنند فقط 5 عدد به آنها آنتي بيوتيك مي دهد مگر دوره درمان آنتي بيوتيك ها 2 هفته نيست؟ گفت: اين داروها از نوع خاصي هستند و دوره درمان آنها 5 روزه است و با آنتي بيوتيك هاي معمولي فرق دارند.
رئيس بيمارستان مكه ادامه داد: البته ما به زائران براي دوره 3 تا 4 روزه دارو مي دهيم تا دوباره مراجعه و پزشك وضعيت جسمي آنها را كنترل كند.

وي افزود: اكثر حجاج ايراني براي سرماخوردگي حداقل يك بار به پزشك مراجعه كرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
کو گوش شنوا؟ این مشکل هر ساله است من 3 سال پیش حج بودم از 30 روز 27 روز مریض بودم و تا حد خفگی سزفه میکردم جمعا 50 ساعت نخوابیدم 7 کیلو کم کردم و .... با مسئولین پزشکی که صحبت میکردم می گفتند درمانی ندارد و باید ایران بروید پس از چند ماه خوب می شوید. بالاخره من درست از زیارت نفهمیدم.
خوب بهتر نيست يك فكر اساسي براي اين مشكل بشود مثالا تجهيزاتي در اختيار حجاج گذاشته شود يا واكسنهائي قبل از سفر تزريق شود و اين اصلا معني ندارد كه فرموده اند دوهفته بروند شهر خودشان استراحت كنند انشالله خوب ميشوند!
يکي تر دلايل اين مشکل هم سرماي زياد در محل هاي اقامت و هتل ها و گرماي زياد (در مقايسه)‌بيرون است. فاميل هاي جنوبي ما هم از کوچکي عادت کرده اند که در وزش مستقيم کولر گازي بخوابد براي همين ما آشنايي داشتيم که در چله زمستان تهران پنجره اتاق را باز مي گذاشت و روي خود پتو مي کشيد. اين تفاوت زياد دما هم به علت عادت نداشتن حجاج موجب سرماخوردگي خيل زيادي از آنها مي شود. شايد بايد فکري براي اين مسئله کرد و هتل هاي حجاج ايراني را با دماي مناسبي تنظيم کرد.
متاسفانه مادر اینجانب که در حال حاضر در مدینه به سر میبرند به شدت دچار سرماخوردگی شده اند ، این در حالی است که قبل از اعزام واکسن آنفولانزا را دریافت کرده بودند.
استفاده از مواد شوينده و ضد عفوني كننده با دوز بالاي مواد پاك كننده از جمله كلر در اماكن متبركه و هتلها در مدينه منوره و مكه مكرمه چندين بار طي شبانه روز ، خستگي و سن بالاي اكثر زائرين باعث التهاب شديد مجاري و دستگاه تنفسي شده و البته ويروس سرماخوردگي نيز سهم خود را ميگيرد بنده و تعداد زيادي كه در سفر حج با شستشوي دهان و مجراي بيني و حلق و قرقره با سرم نمكي حداقل سه بار در روز و رعايت بهداشت فردي به هيچ عنوان دچار بيماري فوق نشديم لطفا تذكر و رعايت فرمايند.*
بهترین روش پیشگیری از سرماخوردگی مصرف منظم روزانه سیر و پیاز و سرکه است.دوباری که مشرف شده ام خودم و همکاروانیانم که چنین رژیمی داشتند سرما نخورده بودند.بقول خودشان این بهترین سوغاتی بود که به ایران آورده بودند.روش پیشگیری
خدا به داد ما برسد حالا اين بيماري وارد ايران ميشود طفلك بچه هايي كه مثل پسر من نقص ايمني دارند
هر ساله اينطور ميشود وبيشتر موارد
انفلوانزا است كه بسيار سريع پخش ميشود و ويروسي است انتي بيوتيك
موثر نيست و به داروي ضد ويروس موجود در
ايران نيز (امانتادين) تا حدودي مقاوم شده است
و تعدادي نيز دچار عفونت ريه ميشوند
كه همان 6 كپسول انتي بيوتيك معمولا
موثر است و در مواردي هر دو بيماري با هم اتفاق ميافتد يعني هم انفلوانزا و هم پنوموني باكتريايي كه در اين صورت
بيماري سخت و طولاني مدت ميشود
سرفه اخرين علامتي است كه بعد از چندين هفته بهبود ميابد درمان مصرف دارو(انتي بيوتيك يا امانتادين ومسكن وشربت نرم كننده سيته با دستور پزشك ويتامين سي جهت ترميم سريع اسيب بافت ريه و قرص يا شربت روي جهت تقويت سيستم ايمني ) مايعات
فراوان(اب ميوه وشلغم پخته) و استراحت است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی