بازدید 4766

مهمانپرست:1+5فنی و حقوقی مذاکره نمی‌کند

کد خبر: ۲۹۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱ 11 December 2012
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مذاکرات 1+5 را در چارچوب حقوقی نمی بینیم و معتقدیم نمایندگان کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر موضوعات سیاسی را دنبال می کنند.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بر اساس اسناد ویکی لیکس آمانو به آمریکا قول حرف شنوی کامل داده و پرونده آژانس مملو از ناتوانی از تصمیم گیری مستقل است و آیا می توان به دستیابی یک مدالیته برای حل و فصل مسائل امیدوار بود، گفت: ما همکاری با آژانس را بر اساس عضویت در آژانس و امضای معاهده ان پی تی و حقوقی که در این چارچوب تعریف شده تعیین می کنیم.

وی ادامه داد: گفتگوها بر اساس اسناد ویکی لیکس صورت نمی گیرد ما عضو آژانس هستیم و معاهدات ان پی تی را امضا کرده ایم.
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه تعهدات را پذیرفته ایم بیان کرد: ما اولین پیشگام برای طرح منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای بودیم. طرف هایی که متعهد به نقض این مسئله هستند کسانی هستند که مانع از پیگیری اجلاس عاری از سلاح هسته ای می شوند. ما مذاکرات خود را در این چارچوب دنبال می کنیم.
 
مهمانپرست همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر که پرسید در چند دور گذشته شاهد بودیم که همزمان با مذاکرات ایران و آژانس بحث مذاکرات ایران و 1+5 نیز شکل گرفته است و آیا این یک حربه از طرف غربی ها برای اعمال فشار به ایران است، گفت: مذاکرات کشورهای 1+5 با نمایندگان کشورمان شامل موضوعات مختلفی از جمله بحث انرژی صلح آمیز هسته ای است.
 
وی ادامه داد: کشورهای 1+5 در مذاکرات خود بیشتر رویکرد سیاسی دارند و مذاکرات در چارچوب فنی و حقوقی نیست.
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه اگر یک نگاه فنی و حقوقی وجود داشت مسائل خیلی سریع قابل حل بود، بیان کرد: بحث کشورهای 1+5 و نمایندگان کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر تلاش برای دنبال کردن موضوعات سیاسی است.
 
به گفته مهمانپرست مسائل مختلفی مطرح است و ما از این مذاکرات به شرط آنکه با یک رویکرد منطقی امکان حل بحران های جهان با همکاری جمهوری اسلامی فراهم شود را استقبال می کنیم.
 
وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم بحران های زیادی در منطقه و جهان وجود دارد که رویکردهای غلط اروپایی و آمریکایی باعث آن شده است و ما حاضریم از ظرفیت خود برای حل این بحران ها استفاده کنیم.
 
مهمانپرست همچنین تصریح کرد: بحث مذاکرات چارچوب فنی و حقوقی دارد و در این چارچوب بر اساس ان پی تی و موارد مختلف مسیر مذاکرات تعیین می شود که در چه زمینه ای طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند و در چه زمینه ای از حقوق خود بهره مند شوند.
 
وی اظهار داشت: در این چارچوب آمادگی مذاکره داریم و بیشترین بازرسی و همکاری در سابقه آژانس در کشور ما صورت گرفته و ما در یک چارچوب کامل آمادگی داریم نسبت به نگرانی های احتمالی آژانس عمل کنیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: حقوق کشور ما باید به طور کامل به رسمیت شناخته شود و هر اقدامی که بر علیه کشور ما به بهانه فعالیت های غیر صلح آمیز صورت گرفته باید برطرف شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل