بازدید 25190
«اتاق شیشه‌ای تابناک» با حضور دکتر نوروزی و دکتر رشیدی:

آیا باران مسأله آلودگی هوا را پاک کرد؟

شاید برایتان عجیب باشد که در هوای مطبوع و بارانی که در برخی نقاط کشور حاکم شده، گفت‌وگویی با موضوع آلودگی هوا ببینید؛ اما شاید جالب‌تر باشد که بدانید بارندگی قادر به رفع کامل آلودگی نیست و مثلا غلظت ذرات آلاینده هوای تهران هم اکنون نیز فرا‌تر از حد مجاز است؛ با این یادآوری، به سراغ دکتر نوروزی، مشاور شهردار تهران و دکتر رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران رفتیم و در این باره با ایشان به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۲۹۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳ 11 December 2012
گویا، مسأله آلودگی هوا که در هفته گذشته در قامت بحران ظاهر شده و تدابیری مثل تعطیلی پایتخت و برخی شهرهای دیگر را به همراه داشت، با رسیدن ابرهای باران‌زا «پاک» شده است، اما خدا می‌داند که در پس این هوای ابری چیست!

به گزارش «تابناک»، سال‌هاست که معضل آلودگی هوا، بخشی از زندگی روزمره بسیاری از ساکنان کلان‌شهرهای کشور شده است تا جایی که تنها رسیدن به وضعیت «هشدار» و یا «بحران» می‌تواند چرتمان را پاره کرده و تدابیر بایگانی شده‌ برای حل این معضل را در حد روخوانی تکرار کند.

به عبارتی بهتر، همان گونه که بسیاری از شهروندان ـ احتمالا هیچ کدام از ساکنان تهران، کرج، اراک، اهواز، اصفهان و... از این دایره شمول استثنا نیستند! ـ تنها در مواقع اعلام خطر متوجه خس خس سینه، سوزش چشم، تنگی نفس و هزار و یک بلای دیگری که بر جسمشان آمده نمی‌شوند، متولیان امر نیز تنها مواقعی به فکر عملی کردن ایده‌هایشان برای آبی کردن آسمان می‌افتند که تنها اعمال محدودیت‌های بیشتر قادر به تثبیت ـ و نه بهبود ـ وضعیت است.

ناگفته پیداست که بخشی از کاهلی به رسانه مرتبط می‌شود؛ اینجاست که برای جبران مافات، تلاش داریم با بهره از پتانسیل بالای سایت «تابناک» در برخورداری از انبوه دیدگاه‌های خوانندگان، گفت‌وگویی را با دو تن از کار‌شناسان آلودگی هوا ـ که از قضا هر دو مسئولیت مرتبطی نیز دارند ـ آغاز کرده و با محوریت «راهکارهای مقابله با آلودگی هوا» با ایشان تبادل آرا کنیم؛ با یادآوری این نکته مهم که پرسشگری بر عهده شما خوانندگان قرار گرفته و ما تنها راوی پیشنهادها و دیدگاه‌ها و پاسخ کار‌شناسان میه‌مان به شما خواهیم بود:

میهمانان:

وحید نوروزی، دانشجوی دکترای مدیریت محیط زیست؛ مشاور شهردار تهران

یوسف رشیدی، دکترای مهندسی شیمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴۰
فقط صورت مساله راپاك كرد!!
با سلام خدمت میهانان عزیز من فکر می کنم بتوانیم با ایجاد یون منفی ذرات معلق را زمینگیر کنیم و در رابطه با انرژی مصرفی آن هم می شود از پلیت های خورشیدی استفاده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
البته حجم بار منفی لازم جهت شارز مساحت معادل یک شهر می تواند هم بسیار مشکل و گران باشد و اثرات نامعلومی روی محیط دارد در ضمن مشکل تجمیع آلودگی ها و نفوذ به آب زیر زمینی چه؟ با این بودجه برای خرید پلیت خورشیدی بهتر است صنعت خودروسازی را متحول کرد
لطفا بگویید آیا تهیه هواساز برای منزل کمکی به بهتر شدن شرایط میکند. اصولا فایده ای دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
هواساز خیر زیرا هواساز بالعکس اسمی که به ذهن متبادر می کند یک نام تجاری برای یونیت تامین هوای سیستم های بسته برودتی مانند چیلر است که اصولا هوای مورد نیاز خود را از بیرون می گیرد ، اما اخیرا دستگاه های تصفیه هوا به بازار آمده که در بحث تصفیه ذرات معلق و تا حدودی یون های آزاد و ذرات باردار مانند مونوکسید کربن و ازون ( و نه دی اکسید کربن یا اکسیدهای کامل و نیتروژن) موثر است
مشکل مربوط به نوع سوخت استفاده شده در خودروهاست.
واقعا بنزین ما کیفیت لازم را ندارد.
ببینید خودروهای خارجی با بنزین ما مشکل دارند و عموما باید از مکمل ها و ... استفاده کرد که این موارد آلودگیها را چند برابر می کند.
البته این مورد ربطی به تحریم ها ندارد....
راهكار مقابله با آلودگي هوا
اولين راه ممكن عدم استفاده از سوخت هاي فسيلي و مواد شيميايي مضر و آلاينده و تخريب كننده لايه ازن كه در شرايط فعلي يعني تعطيل كردن زندگي
دومين راه ممكن اجبار خودرو سازان به ساخت خودرو هاي كم مصرف و غيرآلاينده و استفاده از تكنولوژي بالا در ساخت خودرو هايي با سوخت هاي غير فسيلي و غير آلاينده و اجبار شركت هاي پتروشيمي توليد كننده سوخت هاي غير استانداردبه توليد سوخت هاي استاندارد.
والسلام
اينكه به مردم بگوييم خودرو بخريد و استفاده نكنيد غير منطقي و ناجوانمردانه مي باشد
با سلام آيا آمار واقعي از مقايسه سهم عوامل موثر در ايجاد آلاينده‌ها در تهران در دسترس مي‌باشد. مثلا نوع سوخت مصرفي (كيفيت سوخت) يا كيفيت ماشين‌هاي توليدي و... سهم صنايع انرژي‌بر مانند سيمان پالايشگاه و ديگر صنايع در اين آلودگي و حتي نوع سوخت مصرفي همچنين آيا تا كنون تحقيقي در خصوص هزينه فايده جايگزيني ماشين‌هاي توليدي با راندمان بسيار پايين با ماشين‌هاي وارداتي با راندمان بالا جدا از بهانه حمايت از اشتغال صورت گرفته كه به نظر مي رسد هزينه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت آن در استفاده از خودروهاي داخلي كه هم تكنون توليد مي‌شوند بيشتر خواهد بود (تعطيلي شهر و افزايش مرگ و مير در بلند مدت).
با تشكر
با سلام
بنده از اراک برای شما پیام ارسال میکنم
لطفا بفرمایید راه حل دودکش های نیروگاه برق شازند با فیلتر نمودن دودکش ها قابل رفع میباشد؟
آیا یرآورد هزینه آن را میتوانید حدودا رقم بزنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بله می شود و هزینه آن در مقایسه با هزینه های جاری یک نیروگاه حیلی زیاد نیست حتی بنا بر پیمان کیوتو برخی کشور ها حاضرند در برابر عدم کاهش گازهای گلخانه ای تولید خود اقدام به کاهش گازهای گلخانه ای سایر کشورهای عضو به صورت رایگان کنند ولی این امر مستلزم رابطه دیپلماتیک قوی با کشورهای اصلی عضو پیمان می باشد خواهشن چاپ کنید تا عموم مردم از فرصت های موجو در جامعه جهانی اطلاع یابند
با سلام ، لطفا بفرمائید کشور های دیگر با تعداد سرانه ماشین به مراتب بالاتر از ما چرا مشکل آلودگی را ندارند ؟ آیا فقط در ایران سرما می شود و وارونگی هوا فقط مال ماست ؟
با سلام ميخواستم بپرسم به نظر شما تهران گنجايش جمعيت كنوني را دارد؟
به نظر شما بهتر نيست امكانات تفريحي- ورزشي درماني و آموزشي در تمام كشور توزيع شود تا از تراكم بالاي جمعيت در تهران كاسته شود؟
با سلام و ادب
چرا هوای تهران که در تاریخ 4 و 5 آذر ماه که بارندگی زیادی داشت طی 2 هفته تبدیل به هوایی میشود که واقعا چاره ای جز فرار از تهران را باقی نمی گذارد.آیا فرمول سوخت های مصرفی تغییر نکرده اند.زیرا فکر می کنم اگر قرار بود بارندگی در تهران رخ ندهد نباید تا آخر آذر دچار بحران میشدیم.لطفا توضیح دهید.
با تشکر
بدست خويش خويشتن را به هلاكت نيندازيد
ازماست كه بر ماست
توجه كنيد به تعداد خودروهاي سرسام آور كه تردد مي كنند بايد با شدت و قدرت تمام طرح محدوديت تردد ايجاد نمود بعضي وقتها با زور و تنبيه و جريمه بايد جلوي يكسري بي نظمي ها را گرفت البته اگرخود مردم فرهنگ استفاده از خودرو را ياد بگيرند و رعايت كنند بهتر است صبح ها كه سوار سرويس مي شوم توجه مي كنم اكثر خودروهاي در حال تردد تك سرنشين هستند طبيعت و محيط زيست مادر انسانهاست كه متاسفانه ما انسانها اين مادر را به حال و روز بدي گرفتاركرده ايم غافل از اينكه خودمان را در اصل گرفتار كرده و بيچاره نموده ايم تيشه به ريشه خودمان زده و مي زنيم
آقای نوروزی لطفا بفرمایید چرا در شرایطی که جمعیت تهران بیش از حد مجاز بوده و سعی در کاهش آن است شهرداری تهران عملا سیاست افزایش جمعیت و توسعه شهر را در پیش گرفته است؟ گواه این مدعا هم که همه میبینیم توسعه شهر در تمام جهات(بدهیست بجز کوهستان و کویر!) و افزایش تراکم جمعیت و ساختمان با ساختن آسمانخراش ها در کوچه پس کوچه های باریک و کاهش تعداد درختان چه آینده ای را برای نسل ها بعدی رقم میزند؟!
نكنه باز هم تعطيلي مي خوايد
چرا امكان استفاده از انرژي برق به جاي گاز براي مصارف خانگي فراهم نميشود؟
كشورهايي كه خودروي زيادتر و جمعيت بيشتري در شهرهاي مشابه تهران دارند چگونه مشكل را حل كرده اند؟
آيا استفاده از اسپريهاي اكسيژن كه اخيرا در بازار عرضه ميگردد مناسب است؟
سلام
از اصفهان پیام می فرستم.
لطفا در مورد آلودگی هوا و آب و خاک و... در اصفهان به صورت شفاف و رسمی اطلاع رسانی نمایید.
طبیعتا یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی به تمامی افراد جامعه است.
هرچه زودتر زنگ خطر فاجعه زیست محیطی پیش آمده در اصفهان را به صدا در آورید قبل از آنکه دیر شود !!!!
یا شاید هم دیر شده است ...!!!!
آیا ایجاد دریاچه های مصنوعی در حاشیه تهران و کلانشهرهای آلوده تاثیری در پاکیزگی این شهرها دارد؟
باید کارهای بنیادی، در کنار راه حل های کوتاه مدت رو در نظر داشت و جدیت آلودگی هوی رو باید در نظر داشت.
مطالبی که بنده دارم ممکن است این میهمانان نتوانند پاسخ دهند ولی می گویم.
آیا در خصوص آمایش جمعیتی تهران فکر شده است آیا مناطق شهری بر اساس آمایش جمعیتی اجازه ساخت و ساز داده می شود مثلا در منطقه 14 و 15 در یک خیابان با عرض ده متر که داری 20 کوچه است اجازه ساخت 4 طبقه داده می شود با واحد های 50-60 متر آیا فکر نمی کنید اگر در آپارتمان فقط 3-4 نفر زندگی کگنند خیابان در صاعت صبح و غروب فقط جای آدمهای پیاده را ندارد اکنون که هنوز ساختمان ها چهار طبقه نشده این اتفاق افتاده بعد ترافیک درست می کند و آلودگی هوا را بدنبال دارد .
2- آیا توزیع مناطق اداری مناسب است و هر جا که این ساختمان ها بخصوص وزارت خانه ها می روند بدنبال خود ترافیک را می آورد
3- آیا توزیع و مکان یابی ساختمان ها و پاساژ های تجاری درست است و یا در میادین و خیابان های پر ترافیک مجوز می گیرند فقط کافی است شهرداری پولش را بگیرد و اجازه تجاری دهد.
4- آیا مسیر اتوبوس ها طوری طراحی شده که از خیابان های پر ترافیک عبور نکند
5- آیا در شرایطی که بخاطر آلودگی هوا طرح زوج و فرد توسعه یافت و وسعت بیشتری گرفت حق این نبود که شهرداری به دریافت روزانه اجازه ورود به طرح را می داد آنهم با مبلغی معادل مقدار جریمه و یا کمتر اگر این هم می خواست بشود بایستی چندین برابر جریمه شود که برای فرد صرفه اقتصادی نداشته باشد که بدون دلیل جدی باعث آلودگی هوا شود
6- آیا برنامه زمان بندی اتوبوسها دقیق و مشخص و نظارت شده اعمال می شود مثلا خط میدان ولیعصر به کوی نصر در بسیاری از ساعات دقیقا یکساعت بایستی سر ایستگاه مسافر بایستاد حتی مدیر خط پاسخ نمی دهد و خودرو های نظارتی مانند سمند ها هم پاسخگو نیستند و می گویند به هر کس هم بگویی پاسخ نمی دهند
7- کدام برنامه مدیریت کلان شهری تا کنون تهیه شده است چند درصد از قانون الودگی هوا که سالها است تصویب شده اجرا شده است برنامه جامع آلودگی هوا چقدر اجرا شده است
8- برای شهری که این همه آلودگی هوا دارد آیا درست است که زباله سوز خریداری شود و این همه زباله شهری را بخواهند بسوزانند با بهانه هایی که می آورند که این زباله سوز ها بدون آلودگی است مگر ساده اندیشی باشد چند سال دیگر اگر واقعا صادق هستید اجازه بازدی آزاد به مردم بدهند یا سایت زباله تهران را مشاهده کنند محل استقرار تولید کاز متان و زباله سوز را ببینند . و پرامتر های آلاینده بصورت آن لاین اندازه گیری شود و با نظارت محیط زیست و بهداشت روی سایت قرار بگیرد نه فقط خودشان اعلام کنند همه چیز خوب است.
8- آیا تاکنون درخت خطای آلودگی هوای تهران رسم شده آیا دلایل و سهم هر کدام تهیه شده یا یک پروژه به یکنفر داده اید و خواسته اید ظرف مدت محدودی همه چیزی را بررسی کنند موضوعات کوچک شود و به چند محقق یا دانشگاه داده شود و بررسی شود یا دلایل واقعی معلوم شود.
9- اگر آلودگی هوا در دنیا حل شده می توان در ایران هم حل نمود اگر اراده وجود داشته باشد
می خواستم بپرسم مصلحتی بالاتر از سلامتی جسم وروح انسان وجود دارد.آیا مسئولین نمی توانند حداقل هفته ای 2 روز ورود خودروهای تک سرنشین را ممنوع کنند.
با سلام ؛
خود كرده را تدبير نيست...
براي مصون ماندن از آلودگيهاي فيزيكي ( ذرات معلق ) فيلترهاي فيزيكي بر دهان و بيني تا حدود زيادي موثر است و يا با چند روز تعطيلي و خروج از مركز آلودگي جواب ميدهد ، لطفا بفرمائيد با آلودگيهاي غير فيزيكي مانند پارازيتها ، صداهاي گوشخراش ، آلودگيهاي شيميائي اطراف پمپ بنزينها ، امواج مضر انواع و اقسام آنتنهاي نصب شده بر روي پشت بامها و پرچمهاي مرتفع اخير و ... چه كنيم...؟؟؟!!!
لطفا مطرح شود كه آيا يون منفي كمكي ميكند و بطور كلي نحوه عملكرد يون منفي چگونه است؟
برادران تابناکی فقطکافیه در شهر چشم باز کرد و دید که هیچ اتوبوس شرکت واحد از زمان شروع کار تا پایان کار خاموش نمی شود ناوگانی مینی بوس رانی دیگر از حالت فرسوده هم خارج شده و مرده متحرکه کیفیت بنزین در بدترین حالت اکثر لنتهای وسایل نقلیه چینی بی کیفیت کامیونهای قدیمی دودزا این همه کارخانه الاینده اطراف تهران و صد البته ماشینهای بی کیفیت تولید داخل و ما هنوز دنبال مشکل می گردیم بابا من بی سواد فهمیدم شما هنوز دنبال پرتغال فروش می گردید
باران الوده بودن هوا را از دید ما پاک می کند ولی اگر کمی از مسائل محیط زیست بدانیم می فهمیم که محیط زیست تا وقتی که زباله با هم مخلوط در سطل ریخته شود بخصوص پلاستیک و فلزات و نوع ماشین و سوخت ان قدیمی باشد و فاضلان بازسازی نشده باشد مشکل حل نشده است. الودگی فقط در هوا اثر نمی گذارد بلکه در خاک زمین و کشاورزی و تغذیه دام اثر گذار هست.
سایت محترم تابناک به عنوان یک متخصص 3 روز پیش طی تماس و نامه ای راه کار رفع آلودگی هوای شهر های بزرگ را به همراه ایمیل خودم خدمتتان ارسال داشتم اگر مشکلات را واقعا جدی می انگارید وبرخورد سیاسی با قضیه نمیکنید تقریبا تنها راه همان است که ذکر شد
آیا بنزین تولید داخل نقشی در آلودگی ها دارد؟
آیا نمیتوان با ایجاد ناپایداریهای مصنوعی و محلی در هسته الگوی پایدار هوا و ایجاد کانالیزه کردن بادها در زیر سقف شهر ذرات معلق را به خارج از شهرها در جهت امتداد شیب فشاری هوا هدایت نمود؟ هم اکنون اقلیمشناسی در سطح میکرو در دنیا پیشرفتهای چشمگیری داشته است.
با سلام، آیا اطلاعات روی سایت شرکت اتریشی ESS در مورد وضعیت لحظه ای آلاینده ها ی تهران معتبر می باشد؟ و روش سنجش بکار رفته چیست؟
حمل و نقل عمومی ارزان و سریع تنها راه حل است گیرم مشکل آلودگی را با ماشین های بروز حل کردید معضل ترافیک و جای پارک چه؟؟؟ اولا حمل و نقل عمومی باید سریع و مطمئن باشد نه اینکه فاصله دو اتوبوس 3 دقیقه باشد و لی اتوبوس بعدی یکساعت بعد بیاید، دوما هزینه متوسط حمل و نقل نباید از 15% درآمد کارگری جامعه بیشتر شود اینها را دولت و شهرداری درست کند من یکی ماشینم را نه تنها بیرون نمی آورم بلکه اصلا می فروشم
با سلام
آیا وقت آن نرسیده است برای کارخانه های آلاینده سطح شهر تهران فکری جدی شود ؟
یکی از این موارد
کارخانه سیمان مشیریه است
که مردم را به زانو در آورده است
آلودگی فعلی به دلیل اینکه شیمیائی می باشد قابل رفع با بارندگی نمی باشد . سابقا بعد از باران تا چند روز هوای تهران تمیز میشد ولی الان حتی بعد از بارندگی آلودگی دوباره دیده میشود. چند خطر آلودگیهای شیمیائی زندگی ما را تهدید میکند.
1.آلودگیهای شیمیائی قابل جذب توسط پوست و مخاط می باشد در نتیجه نفوذپذیری آن زیاد بوده و ناراحتی های پوستی و چشمی و مشکلات حاد ریوی ایجاد میکند. همچنین می تواند منشاء سرطانهای پوستی باشد.
2.آلودگی های شیمیائی در بافت چربی بدن ذخیره شده و دفع آن کبدی می باشد بنابراین احتمال سرطان های کبدی و گوارشی افزایش می یابد.
البته مشکلات بیشتری ایجاد میکند که در این مقال نمی گنجد شاید بتوان به آن مثل معروف اشاره کرد
"آلودگی تهران سازی است که صدای آن بعدا در می آید"
یک سوال دارم لطفا جواب دهید ؟
این میزان آلودگی در ارتفاعات بالاتر کم میشه یا زیادتر ؟
مثلا اگه کسی در طبقه هفتم زندگی کنه این یعنی هوای پاک تر ؟
سلام
الودگی منو ازار نمیدع ولی اینکه میندازنش تقصیر مردم و بی تفاوتیها ازار دهنده است. زیبایی الودگی اینه که بهمون نشون میده بیفکریم . همانطور که زلزله نشون میده ژاپنیها چقدر با فکرن
با سلام. مهمتزین عامل آلودگی هوا, توسعه بی رویه شهرها و بارگذاری چمعیت و فعالیت بیش از توان اکولوژیک است
ابر و باد و مه خورشید و فلک مگر به داد ما برسند ....
که گویا کمک اونها هم چاره مشکل ما نیست ....
به نظر بنده سیاست گذاری های نسنجیده در خصوص افزایش جمعیت که به تبع آن تامین اشتغال و ایجاد کارخانجات با خطوط تولید کنار گذاشته شده در کشورهای پیشرفته در توسعه صنایع خودرو سازی از یک طرف و از طرف دیگر عدم توجه به سیاست های حمل و نقل ریلی می باشد. که زیر بنای مشکلات کشور افزایش جمعیت بدون برنامه ریزی است
با سلام
لطفا در مورد دستگاهاي تصفيه هوا در منزل هم نظر بدهيد آيا مشكلي حل ميكند؟
متاسفانه کارخانه الومینیوم سازی که الودگی ان ظاهرا از سایر کارخانه ها سمی تر است در اراک در مسیر باد ورودی به شهر ساخته شده، در برخی روزها اگر دقت شود هنگام تنفس از راه دهان زبان انسان می سوزد، اگرچه استفاده از فیلتر هزینه سنگینی دارد اما در طولانی مدت بسیار به صرفه است و از بسیاری بیماری ها، مرگ و میرها و درنتیجه عوارض روحی، روانی، اقتصادی و فرهنگی در اینده جلوگیری می کند، متاسفانه ما هیچگاه عمق مساله را نمی بینیم. امیدوارم روزی کسی این مساله را حل کند.
کلا مسئولین ما نهایت کاری که بلدن اینه که کمیته تشکیل بدن و دبستان تعطیل کنن
نه لیاقت مسئولیت دارن و نه دغدغه شو
با حرص هم به سمت گرفتن مسئولیت ها میرن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم