بازدید 17428

كوير شهداد به روي گردشگران بسته شد

کد خبر: ۲۸۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱ 05 December 2012
در حالي كه پاييز بهترين فصل براي كويرگردي است و كويرنوردان سعي مي‌كنند اين فرصت را براي بودن در كوير از دست ندهند، اما از حدود دو هفته قبل در‌هاي كمپ كويري شهداد كرمان به روي گردشگران بسته شده است.

به گزارش جام جم آنلاین دشت لوت نمايشگاهي طبيعي از شگفت‌انگيزترين عوارض بياباني دنيا را دارد كه از آن جمله مي‌توان به بزرگ‌ترين شهر كلوخي جهان، مرتفع‌ترين هرم‌هاي ماسه‌اي دنيا، 40 مخروط آتشفشان كواترنر، پهنه‌هاي وسيع ماسه و ريگ با طيف رنگي قهوه‌اي روشن تا خاكستري و سياه و دشت‌هايي از گدازه‌هاي بازالتي چاله‌چاله نظير «گندم بريان» اشاره كرد.

كمپ كويري شهداد در فاصله 20 كيلومتري از كلوت‌ها قرار دارد و توسط سازمان‌هاي ذي‌ربط در قلب كوير و براي اسكان موقت گردشگران با ارائه امكانات گردشگري ساخته شده است.

تمام قسمت‌ها و اتاق‌هاي اين كمپ از ساقه و برگ درختان نخل ساخته شده و شبيه آلاچيق است و داراي آب، برق، آمفي‌تئاتر روباز و حمام آفتاب است.

كويرنوردان پس از گذر از ده‌سيف و شفيع‌آباد به كمپ كويري شهداد مي‌رسند و مي‌توانند با اقامت در اين مكان و در سكوت دل‌انگيز شب در قلب كوير به نظاره آسمان پرستاره كرمان بنشينند.

اما تصميم ناگهاني مسئولان گردشگري كرمان مبني بر تعطيل كردن كمپ كويري شهداد، برنامه‌هاي تورهاي كويرنوردي را كه از ساير نقاط ايران به كوير كرمان مي‌آيند بر هم زده و موجب نارضايتي آنها شده است.

مسئول امور فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرمان دراين‌باره به فارس گفت: تعطيلي موقت كمپ كويري شهداد به منظور ساماندهي كپرها و آلاچيق‌ها، تعويض سيستم روشنايي، اجراي سيستم صوت و اطلاع‌رساني و بهسازي سرويس‌هاي بهداشتي صورت مي‌گيرد.

محمدمهدي افضلي افزود: كمپ كويري در حاشيه منطقه كلوت‌هاي شهداد قرار گرفته و از آنجا كه هر ماه‌ تعداد قابل توجهي از گردشگران در محل اين كمپ اقامت مي‌كنند، نصب ايستگاه‌هاي جمع‌آوري زباله و سمپاشي محوطه از ديگر برنامه‌هاي در دست اقدام در ايام تعطيلي مكان مذكور است.

وي با بيان اين‌كه بيشتر مكان‌هاي اقامتي كمپ كويري شهداد به صورت كپر و آلاچيق است، خاطرنشان كرد: تجهيز كمپ به امكانات كمك‌هاي اوليه و لوازم اطفاي حريق و كپسول‌هاي آتش‌نشاني از اولويت كار طرح ساماندهي كمپ است.

افضلي بيان كرد: اگر طي ماه‌هاي گذشته بازديدهاي موردي از كمپ كويري شهداد صورت مي‌گرفت و نقاط ضعف اين مكان برطرف مي‌شد، ديگر نيازي به تعطيل كردن  يكباره اين مكان نبود.

وي با اشاره به اين‌كه فصل پاييز زمان مناسبي براي تعطيلي كمپ كويري شهداد نيست، افزود: وضع اين كمپ به گونه‌اي است كه در صورت ادامه فعاليت ممكن بود مشكلي براي كويرنوردان مستقر در اين مكان ايجاد شود.

افضلي گفت: از مديران دفاتر خدمات مسافرتي‌، راهنمايان تور و گردشگران درخواست مي‌كنيم ‌تا اطلاع بعدي از حضور و اقامت در محل كمپ خودداري كنند، در غير اين صورت اداره كل ميراث فرهنگي استان كرمان مسئوليتي در اين زمينه برعهده ندارد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان نيز در پاسخ به اين پرسش كه آيا بهترين فصل براي كويرنوردي بايد براي اين تعميرات در نظر گرفته شود،‌ گفت: بررسي‌هاي انجام شده از كمپ كويري شهداد بيانگر اين بود كه اين مكان به لحاظ ايمني براي گردشگران خطرناك است و بايد تعطيل شود، زيرا در اين فصل بيشترين تعداد گردشگر در اين مكان حضور دارد و به علت ازدحام جمعيت خطرات افزايش مي‌يابد.

حسين شمس‌الديني با بيان اين‌كه به علت بارندگي و همچنين ايجاد انشعابات غيرمجاز برق توسط گردشگران در كمپ كويري شهداد احتمال جدي برق گرفتگي وجود داشت، افزود: حضور نداشتن نيروهاي مسئول موجب رها شدن كمپ كويري شهداد شده و ورود و خروج افراد كنترل نمي‌شد، ضمن اين‌كه سرويس‌هاي بهداشتي وضع نامطلوبي داشت و توفان نيز تعدادي از آلاچيق‌ها را خراب كرده بود.

وي با بيان اين‌كه اين مكان طي دو هفته آينده راه‌اندازي اوليه مي‌شود، خاطرنشان كرد: كمپ كويري شهداد با مديريت يكي از بخش‌هاي بومي منطقه ساماندهي و خدمات لازم براي كويرنوردان ايجاد مي‌شود.

شمس‌الديني با تاكيد بر اين‌كه تمام قسمت‌هاي كوير غير از كمپ كويري شهداد قابل استفاده براي گردشگران است، گفت: كمپ نيز به صورت موقت تعطيل شده است.

وي ‌عنوان كرد: براي راه‌اندازي كمپ كويري شهداد در سال 85 اعتبار اوليه خوبي در نظر گرفته شده بود، اما در بودجه اداره كل ميراث فرهنگي اعتباري براي نگهداري اين مكان تعريف نشده بود و مرمت و تعميري صورت نگرفته است.

اين مسئول واگذاري كمپ كويري شهداد به بخش خصوصي را ضروري خواند و بيان كرد: يك مجموعه محلي براي راه‌اندازي كمپ مذكور اعلام آمادگي كرده‌ است و اعتبار مورد نياز نيز توسط اين مجموعه تامين مي‌شود و با استقرار نيروهاي مديريتي ورود و خروج به كمپ بر اساس ضوابط انجام مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی