بازدید 4331

غفلت از سلامت مردم

موید حسینی‌صدر
کد خبر: ۲۸۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱ 05 December 2012
فصل سرما از راه رسید و باز آلودگی هوای پایتخت به موضوع اصلی رسانه‌ها و مسئولان بدل شد.مشکلی که هر ساله نسخه‌های مختلفی برای آن پیچیده می‌شود و نصفه و نیمه رها می‌شود تا سال آینده که باز بحران آلودگی هوا مثل زخمی کهنه سر باز کند.


اگر چه اکنون مسائل اقتصادی و سیاسی در اولویت کار مسئولان قرار گرفته و توجه از آلودگی هوا به موضوعات دیگر معطوف شده است. غفلت از آلودگی هوا سبب شده تا این معضل در تهران به بحران تبدیل شود. بحرانی بودن هوای تهران نشانه عملکرد ضعیف مسئولان است و به جرأت می‌توان گفت خودروهای غیر استاندارد در کنار کیفیت نازل سوخت از متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران هستند.


 آلودگی هوا به معضل جدی شهرهای بزرگ تبدیل شده است و سبب هدر رفتن سرمایه‌ها و به خطرافتادن سلامت شهروندان به صورت جدی شده است. ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها، پایین آمدن کارایی،‌کوتاه شدن عمر و بروز سکته‌های قلبی بخشی از نتایج بی‌توجهی به آلودگی هواست. عمده‌ترین منشأ آلودگی شهرهای بزرگ کیفیت پایین سوخت خودروها و کنترل نشدن آلودگی صنایع اطراف شهرهای بزرگ به‌وی‍ژه تهران است.


این موضوع سبب شده تا با فرا رسیدن فصل سرما شاهد بروز پدیده اینورژن (وارونگی هوا)‌در کلانشهرها باشیم. این در حالی است که تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند هم به کاهش بار ترافیکی در خیابان‌ها و هم به کاهش آلودگی هوا کمک کند اما متاسفانه یارانه کامل این بخش از سوی دولت تخصیص داده نشده است.


رفع مشکل آلودگی هوای تهران موضوع پیچیده‌ای نیست؛ضعف هر ارگانی در عملکرد آن مشخص است و اینطور نیست که یک نفر در آلودگی هوا مقصر و بقیه بی‌گناه باشند. در میان دستگاه‌های مختلف، شهرداری تهران تلاش مناسبی برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده است که این موضوع می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی کند.

 
بدون شک مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا توسعه فضای سبز و تقویت سامانه حمل‌ونقل عمومی به‌‌ویژه متروست؛از سوی دیگر کارخانه‌های خودروسازی باید ملزم به ارتقای کیفیت محصولاتشان متناسب با استانداردهای روز باشند.


ارتقای دانش فنی در موتور خودرو، ارتقای کیفیت سوخت، توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک پایتخت، توسعه فضای سبز، ساماندهی معاینه فنی خودروها، آموزش همگانی به شهروندان و نصب و اجباری کردن کاتالیست‌ها در خودروها از راه‌های مهم برای کاهش آلودگی هوای پایتخت است.

خارج کردن صنایع و کارخانجات از حریم کلانشهر تهران یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود اما باید نخست برای اجرای این موضوع، ناوگان حمل ونقل عمومی را تقویت کرد. مردم هم انتظار دارند که نهادها و ارگان‌های مختلف درباره رفع آلودگی هوا جدی‌تر برخورد کنند و فراکسیون محیط‌زیست مجلس هم با اصلاح قوانین هر کمکی لازم باشد برای رفع و کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد.

 


عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه‌پایدار مجلس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی