بازدید 26317

تير خلاص بر پیکر درياچه اروميه

هيچ راه نجاتي براي خشك نشدن درياچه اروميه وجود ندارد بايد اين درياچه خشك و به پارك زيباي گياهي تبديل شود.
کد خبر: ۲۸۹۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸ 04 December 2012
پروفسور پرويز كردواني (پدر كوير شناسي ايران) به باشگاه خبرنگاران گفت: براساس نظريه جديدي كه ارائه كردم بايد درياچه اروميه خشك شود چون به لحاظ اقتصادي و زيست محيطي مفيد نيست.

کردوانی افزود: آب درياچه اروميه از آب سطحي رودها و از آب زيرزميني دشت هاي اطراف تامين مي شد در گذشته جهت آب شيرين دشت ها به سمت درياچه اروميه بود اما امروز تغيير كرده و آب شور درياچه به سمت دشت ها مي رود.

كردواني تصريح كرد: هزاران چاه براي توسعه كشاورزي در اين دشت ها حفر شده بنابراين سطح چاه ها پائين رفته و جهت آب تغيير كرده است. هم اكنون 22 هزار حلقه چاه شور شده دراين دشت ها وجود دارد و در آينده نيز بيشتر شور مي شود.
 
درياچه اروميه فداي توسعه بي رويه كشاورزي

پدر كوير شناس ايران بيان كرد: درياچه اروميه فداي توسعه بي رويه كشاورزي شده به گونه اي كه اگر كشاورزي تعطيل شود ديگر درياچه اروميه نجات نخواهد يافت.

وي اظهارداشت: نمك ها بايد از سطح دريا جمع آوري شود و شن و ماسه در سطح آن پاشيده شود و در مدت پنج سال ديگر به پارك زيبايي گياهي تبديل شود.

كردواني تصريح كرد: در شرايط كنوني درياچه اروميه باعث آلودگي منطقه مي شود چون از هوا باد نمك مي وزد.

اين چهره ماندگار ايراني بيان كرد: اگر درياچه اروميه را خشك نكنيم به مروز زمان خودش خشك مي شود 14 ساله كه مسئولان تنها يك راه حل پيشنهاد داده و مي‌گويد بايد به درياچه اروميه آب بدهند.

وي افزود: توسعه كشاورزي شهر و صنعت به حدي بوده كه آب ندارند به درياچه اروميه بدهند در قانون كشورمان حق آب نخستين به شهرها و كشاورزي وصنعت اختصاص دارد و حق آبه اي براي درياچه و تالاب در نظر گرفته نشده است.
 
مسئولان توانايي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه را ندارند
 
كردواني تصريح كرد: در اين مدت تمام مسئولان حواسشان به تامين آب براي درياچه بود و نتوانستند كاري انجام دهند اگر وزارت نيرو و وزارت جهاد كشاورزي آب چاه ها را به گونه اي كنترل مي كردند كه سطح آب آن ها پائين تر از سطح درياچه حفر نشود حالا اين اتفاق نمي افتاد و حتي اگر درياچه هم خشك مي شد امكان احيا آن وجود داشت.

پدر كوير شناسي ايران بيان كرد: براساس درخواست آقاي قاضي پور نماينده آذربايجان غربي در مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه من پيشنهاد تامين آب از رود زاب كوچك را داد ولي بعد از تحقيقات مشخص شد اين كار فايده اي ندارد. آب اين رود را دوباره براي شهر مهاباد و نقده استفاده مي كنند.

وي تاكيد كرد: اگر آب به درياچه اروميه ببنيديم ديگر فايده اي ندارد تنها آب چاه ها را بيشتر شور مي كند حداقل هشت دشت در آذربايجان شرقي همچون مرند، تسوج، شبستر، اسكو، عجب شير، آذرشهر، بناب و  ملكان وجود دارد كه با بستن آب به درياچه اين دشتها بيشتر شور خواهد شد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۷۰
انتشار یافته: ۲۸
نمی دانم چرا به جای حل مسئله باید صورت مسئله را پاک کنیم؟
از ایشان این حرف ها بعید است .... به جای حل مسئله صورت مسئله رو پاک می کنن ایشون؟ جناب دکتر الان توی دنیا با روش ایجاد کویر نمک این مشکلات و حل می کنن؟؟؟ توصیه می کنم اندکی درنگ و تامل ، بعد صحبت و نظریه !
واقعا جای تاسف داره !
ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است.ما ادربایجانیها اگر بدانیم مسوولین هم مثل شما فکر میکند خودمان آب رودخانه‌ ارس را می آوردیم و دریاچه را پر می کردیم.
متاسفانه ما 0 و 1 هستیم و بین این دو عدد که به نفع اجتماع و اقتصاد ما باشد فکر نمی کنیم. محیط زیستان به 1 فکر می کنند و می گویند باید حقابه دریاچه بدون هیچ ملاحظه ای داده شود. اما این امکانپذیر نیست چرا که آیا اعتباری در وضعیت موجود وجود دارد تا به کشاورزان زیادی که با پمپاژ و یا آب سطحی آب برداشت می کنند داده شود تا کشاورزی شان را کنار بگذارند و آب شیرین را به دریاچه شور بریزند و بعد تبخیر شود؟ جواب مسلما خیر است. آقای دکتر کردوانی به 0 فکر می کند و می گوید کلا دریاچه چه بخواهیم و چه نخواهیم خشک می شود و بهتر است زودتر خشک شدن آن را بپذیریم و آن را تبدیل به پارک زیبای گیاهی کنیم. اما حقیقت این است که این دریاچه خشک نمی شود چرا که بارندگی هفته پیش 20 سانتی متر سطح آن را بالا آورد و نیاز است قسمتی از دریاچه را برای سیل های 100 ساله خالی بگذاریم. به نظر من باید محیط زیستان و آقای کردوانی هر دو کوتاه بیایند و دریاچه را از جاده شهید کلانتری به شمال را طبق نظر محیط زیست حفظ کنیم و قسمت جنوبی را برای پارک جنگلی آقای دکتر کردوانی آماده سازی نمائیم.
اصلا اینطور نیست که آب به دریاچه بیاندازیم و چاهها شور شوند .. در عرض شش ماه تعادل هیدرولیکی سفره ها دوباره ایجاد میشود و آب شور پیشروی نمیکند .. با توجه به کشش های اسمزی و شیب هیدرولیک شوری به عقب برمیگردد ...
چاهها رو بيارن بالاتر درياچه روحفظ کنن.
پس چرا وقتی دریاچه پر از آب بود اینها شور نبودند حالا با اضاف کردن آب شیرین می خواد شور بشه اینهم از اون حرفهاست
با سلام
جناب آقای دکتر کردوانی دریاچه اورمیه در حدود 8 میلیارد تن نمک دارد که چیزی در حدود چهار میلیارد متر مکعب می شود به نظر شما که پدر علم کویر شناسی هستید آیا ممکن است که بتوان این حجم نمک را جمع آوری کرد؟؟؟بعد از جمع آوری در کجا انبار کرد؟؟با آن چه کرد؟؟
2-طبیعت و محیط زیست و هوای منطقه مدیون رطوبت دریاچه ارومیه است حتی کشاورزی منطقه و درختان منطقه نیز با توجه به رطوبت منطقه رشد و توسعه پیدا کرده با آنها چه کنند؟؟
3-خاک مورد نیاز برای تبدیل دریاچه ارومیه به پارکی که فرمودید را از کجا بیاورند؟؟
4-آب مورد نیاز برای تبدیل 600،000 هزار هکتار شوره زار به پارک مورد نظر شما از کجا تامین شود؟؟؟
5-دریاچه اورمیه بعد از برداشت نمک خاک شوری باقی خواهد ماند که از رسوبات رودخانه ای تشکیل یافته و حالت چسب مانند دارد که هیچ گیاهی در آن رشد نمیکد چون تا اعماق خاک شور است.چه مقدار و با چه ضخامتی خاک روی دریاچه در چه مدت و با کدام امکانات و از کجا و توسط کدام ارگان و با کدام بودجه ریخته شود؟؟؟
6-در حوضه دریاچه اورمیه طبق آخرین آمار 10 درصد چاه ها شور هستند و آن هم نه شور کامل حالت لب شور دارند که کشاورزی منطقه متناسب با آن آبها توسعه یافته است مانند چغندر قند پسته و بادام..
7-بیاید پیشنهادات و نظریه های بجا و منطقی بدهیم که در جهت اصلاح امور،رشد فرهنگ مردم،و نجات دریاچه باشد ناز بین بردن آن و نابود کردن منطقه.ممنون
آقای پروفسور این همه کویر و نمکزار هست تو ایران چرا تابحال این ایده بکرتون رو به مرحله اجرا نرسوندین!!؟
"وي اظهارداشت: نمك ها بايد از سطح دريا جمع آوري شود و شن و ماسه در سطح آن پاشيده شود و در مدت پنج سال ديگر به پارك زيبايي گياهي تبديل شود."

این میلیونها تن نمک رو با چه ابزاری و در طی چه مدتی جمع و حمل خواهید کرد!؟ از همه مهمتر به کجا خواهد رفت این حجم سرسام آور نمک!؟همینطور بعد از منتقل کردن نمک خاکی که روش میخواین گل و باغچه بکارین رو از کجا و چطور خواهید آورد؟!!
به جای این که به فکر جمع کردن نمک باشید به فکر انتقال اب از خزر یا رود ارس باشید
ايشان پدر كوير شناسي هستند ما نياز به پدر دريا شناسي داريم تا نظر بدهد
ازخداوندطول عمربابرکت برای پرفسورکردوانی این فرزنددلسوزوتلاشگرخواهانم وازمسئولین درخواست می شودموضوع دریاچه ارومیه رابدوراز جنجالهای سیاسی وجناحی ومتاسفانه قومگرایی به تیمی ازکارشاسان ودانشمندان همچو دکترکردوانی که دلسوخته اند واگذارند. طرحهای عالما نه وآینده نگری ایشان درموضوعات مبتلابه کشور درکلاس های درسش برای دانشجویانش فراموش نشدنی است وایشان واقعا پدرکویر شناسی و چهره یماندگار دانش جغرافیا است
دریاچه ارومیه فقط و فقط فدای بی تدبیری شد. همانند بسیاری دیگر از سرمایه های ملی و تاریخی
وای به حال ما. جواب آیندگان را چگونه خواهیم داد؟
من متخصص آب و دانشجوی دکتری این رشته هستم.
مساحت متوسط دریاچه ارومیه 5500 کیلومتر مربع بوده بنابراین بطور تقریب در نظر بگیریم که بخواهیم فقط یک متر از نمک و لجن خشک شده دریاچه را با وزن مخصوص ظاهری حدود 1.4 گرم بر سانتی متر مکعب برداشت کنیم چیزی حدود 10 میلیارد تن خواهد شد. یعنی یک میلیارد کامیون ده تنی!!!
این دریاچه از دریاچه های منحصر به فرد جهان است (دریاچه ای که انسان بر روی آن شناور میماند) و با استفاده از ایجاد امکانات گردشگری متناسب میتوان چندین برابر درآمد کشاورزی اطراف را از آن بدست آورد. آقایان احیای این دریاچه غیر ممکن نیست واقعیت این است که تا کنون هیچ اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است. کافی است فقط کمی از کشاورزی و باغاتی که بصورت بی رویه گسترش یافته اند چشم بپوشیم و دوباره آنها را بصورت مراتع و یا اراضی دیم گذشته دربیاوریم.
آقایان ما در قبال نسل آینده مسئول هستیم. ما در قبال نعمتهای خدادادی مسئول هستیم.
دریاچه ارومیه یه خاطر توسعه کشاورزی نبوده که خشک شده است در یاچه ارومیه فدای بی مسئولیتی شده است.
ما کشور جهان سوم هستیم چون با علم روز جلو نمی رویم.
ای کاش این دریاچه در ایران نبود
و اینک من به خاطر دریاچه ارومیه می گریم.
من پروفسور نیستم اما چند پیشنهاد ارائه میدهم:
1- حفر تونل در قسمتهایی از میانگذر ساخته شده برای بهتر جریان یافتن آب دریاچه
2- اصلاح شیوه آبیاری در کشاورزی و انجام لوله کشی بر سر مزارع و باغات و برچیدن روشهای سنتی
3- پر کردن چاه های غیر مجاز حفر شده همچنین پر کردن تعداد دیگری از چاه های مجوز دار که بی رویه و بدون حساب و کتاب حفر شده اند.
4- انتقال آب مازاد جمع شده در پشت سدها به دریاچه که واقعاً بی مصرف مانده است.
5- رعایت حق آبه دریاچه
6- استفاده از تکنولوژی بارور کردن ابرها ( بطور واقعی نه در حد شعار و غیر واقعی! )
7- استفاده از نظرات صاحبنظران و متخصصان از سراسر دنیا که به خشک کردن دریاچه قکر نمی کنند بلکه به نجات آن فکر می کنند.
با سلام و احترام
خدمت پدر کویر ایران
البته من زیست شناس هستم و تا حدی بر مساله واقفم و امیدوارم استاد گرامی قبلا با متخصصان اکولوژیست که تخصصشان مربوط به دریاچه ها و اکوسیستم های آبی است و بر اهمیتش واقفند مشورت کرده باشند.
با سپاس
انرا زهکشی و به طرف ارس هدایت کنند یا زه را کم کم به ارس بریزند یا از ان مسیر با لوله به خزر ببرند
آب را نباید مستقیما به دریاچه تزریق کرد. بلکه باید آب را بیش از نیاز کشاوررزی به زمینهای اطراف تزریق کرد تا پس از برداشت کشاورزان هنوز مقدار کافی برای حرکت زیر زمینی به سمت دریاچه ارومیه باقی بماند. در این صورت هم مشکل دریاچه حل میشود و هم مشکل کشاورزی
آقاي دكتر كردواني طعنه زده اند. وگرنه حتي خشك كردن درياچه هم از متوليان محيط زيست برنمي آيد.
آخر چگونه است كه وقتي آرال در حال خشك شدن بود ، روسها جهان را براي نجات آن بسيج كردند؟ آيا قرا است ما هيچ گامي در جهت محيط زندگي خود بر نداريم ؟
دومين درياچه نمك جهان رو خشك ميكنن؟
حتما درست میگه دیگه .بایدکارشناسی دقیق شود.
من شبستری هستم این دریا توکشور های دیگه بود ازش درامد زایی می کردن حیف که تو ایرانه
اگردریاچه ارومیه خشک شود نه تنها ارومیه وایران بلکه کشورهای همسایه رانیز تحت تاثیر قرار می دهد به فکرچاره باشید
دوستان عزیزم توجه داشته باشید که این نظر را چهره ماندگار ایران و یک فرد علمی میدهد، بنابراین حتی اگر مخالف نظر ما باشد لازم است با تعمق به آن بنگریم. پروفسور کردوانی از خشک شدن دریاچه ارومیه ابراز خوشحالی نمی کنند. ایشان این نظر را می دهند که در شرایط کنونی عملا جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه امکان پذیر نیست و این دریاچه در نهایت خشک خواهد شد. لذا باید هرچه زودتر علاج واقعه را قبل از وقوع کرد و قبل از وززش توفان نمک نمکها را جمع آوری نمود و منطقه را به یک فضای زیبای گیاهی تبدیل کرد. بعقیده من شواهد و قراین نشان از درستی نظر پروفسور را میدهد و ادامه روند فعلی به هدر دادن زمان و امکانات و فرصتها را در پی خواهد داشت.
دریاچه رو خشک کردیم!!! حیات وحش اون رو چیکار کنیم؟ آقا اینجا پارک ملی هستش. دومین دریاچه از این نوع در دنیاست. اگر این نظریه برای شما یه نظریه است برای ما یه فاجعه!!!
چطوره دریای خزر رو هم خشک کنیم و از زمینهای باقی مونده استفاده کنیم ؟؟؟!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی