بازدید 20122
۹
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

ترکیه: زیر بار تحریم‌های ایران نمی‌رویم

بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران درباره احتمال مذاکره با آمریکا، تأکید اردوغان بر ادامه خرید گاز طبیعی از ایران، بررسی تأثیرات احتمالی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر تجارت انرژی میان ایران و ترکیه، تصمیم سریلانکا برای خرید نفت از عراق به جای ایران و بازتاب تعطیلی تهران به سبب آلودگی هوا، از مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۸۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 04 December 2012
بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران درباره احتمال مذاکره با آمریکا، تأکید اردوغان بر ادامه خرید گاز طبیعی از ایران، بررسی تأثیرات احتمالی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر تجارت انرژی میان ایران و ترکیه، تصمیم سریلانکا برای خرید نفت از عراق به جای ایران و بازتاب تعطیلی تهران به سبب آلودگی هوا، از مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، یکی از اخباری که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات بین‌المللی قرار گرفته و بحث‌‌ها و گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره آن وجود داشته، سخنان وزیر امور خارجه کشورمان درباره احتمال مذاکره مستقیم با آمریکاست.

در این باره، روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به سخنان روز گذشته علی اکبر صالحی نوشته از نظر وی، مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا ممکن است؛ اما هر گونه اقدام اینچنینی باید به تأیید آیت‌الله خامنه ای، رهبر ایران برسد. واشنگتن پست اظهارات صالحی را نخستین نشانه از احتمال تلاش تهران برای ایجاد یک پیش‌درآمد دیپلماتیک جهت مذاکرات می‌داند.

این روزنامه در ادامه مطلب خود به بیان تاریخچه مختصری از رویدادهای زمینه‌ساز قطع روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی و در عین حال، موارد همکاری دو کشور، از جمله در جریان عملیات آمریکا علیه طالبان در افغانستان در سال 2001 پرداخته است. واشنگتن پست همچنین اشاره کرده که به تازگی ایالات متحده تمایل خود را برای مذاکره با ایران نشان داده است.


اما بخش مهمی از اخبار امروز ایران در مطبوعات جهان، به موضوعات مرتبط با انرژی اختصاص دارد. در یکی از این مطالب، خبرگزاری «رویترز» از تمایل ترکیه به ادامه خرید گاز طبیعی از ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه نوشته با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کشورش به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد. اردوغان که در جریان کنفرانس مشترکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سخن می‌گفته، اظهار داشته: «ما همیشه به مقامات آمریکایی گفته‌‌ایم که این موضوع برای ما از اهمیت استراتژیک برخوردار است و ما نمی‌توانیم با تحریم‌ها همراه شویم».
وی همچنین تأکید کرده، موضع ترکیه در این زمینه ثابت است و این کشور در آینده نیز در همین جهت به حرکت خود ادامه خواهد داد. 


در مطلب دیگری در همین رابطه، روزنامه «حریت» ترکیه نیز به بررسی تأثیرات احتمالی بسته تحریمی جدید تهیه شده توسط سنای آمریکا علیه ایران، بر تجارت گاز میان ایران و ترکیه پرداخته است. این روزنامه می نویسد تحریم‌های جدید که برای اجرایی شدن باید به تصویب کنگره و رئیس جمهور آمریکا برسد، کاری به معافیت‌های در نظر گرفته پیشین برای تجارت انرژی با ایران ندارد و بنابراین، احتمال دارد ترکیه بتواند همچنان از معافیت تحریمی برای واردات گاز از ایران برخوردار باشد. با این حال، حریت اشاره می‌کند که در صورت تصویب این بسته تحریمی جدید، فشار شدیدتری بر آنکارا وارد خواهد شد، زیرا سناتورهای آمریکایی اعلام کرده‌اند، یکی از اهدافشان، پایان دادن به واردات گاز ترکیه از ایران در ازای فروش طلا به ایران است. 


در سومین مورد از خبرهای انرژی، سایت تخصصی «انرژی تریبیون» از تصمیم دولت سریلانکا برای جایگزین کردن نفت عراق با نفت ایران خبر داده تا از این راه، تحریم‌های وضع شده علیه ایران را نقض نکرده باشد. به نوشته این سایت، هرچند ایران هم‌اکنون تأمین کننده اصلی نفت خام سریلانکا به شمار می‌رود، در پی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در روز جمعه گذشته، این کشور تصمیم گرفته نفت عراق را جایگزین کند. در این مطلب همچنین آمده سریلانکا هفته پیش اعلام کرده بود، بیش از پانزده میلیون دلار را که بابت خرید نفت به ایران بدهکار است، کنار می‌گذارد تا از آن در یکی از برنامه‌های عمرانی خود که ایران سرمایه‌گذاری در آن را بر عهده گرفته است، بهره گیرد.


در پایان، موضوع تعطیل شدن مراکز دولتی شهر تهران به سبب آلودگی هوا نیز از دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه برخی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است. از این جمله می‌توان به «تورنتو استار» کانادا اشاره کرد که از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و دفاتر دولتی در تهران به سبب آلودگی شدید خبر داده است. این روزنامه اشاره می‌کند که دلیل اصلی این آلودگی، افزایش خودروها در تهران و دیگر شهرهای بزرگ است و حاد بودن بیشتر این مشکل در تهران، به سبب موقعیت جغرافیایی آن است که میان دو کوه قرار گرفته است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۹
حضرت محمدص نیز با ابوسفیان مذاکره کردند ما نیز برای حفظ منافع خود باید مذاکره کنیم وبفهمیم دلیل این همه فشارها چیست بجای اینکه تکیه به دیوار کاه گلی مانند روس ها تن دهیم.
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
حضرت پیامبر در جایگاه برابر (البته ظاهری) مذاکره نمودند و تکیه ی ملت ما بر روسها چیزیست که انگلیسیها به ما القا میکنند.ما کی به روسیه تکیه داشتیم تا بحال؟ما خودمون بودیم و خودمون و خدای خودمون.زمان جنگ کی با ما بود و الان کی با ماست؟یه ملتیم که خودمون خودمونو سرپا نگه داشتیم
سعيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
با سلام.
با احترامي كه براي نظر شما قائلم ميخواستم مطلبي را بيان كنم.
درست است كه بعد از تحريم به كشورمان فشارهايي وارد گرديده ولي دليل اصلي اين فشارها بخاطر بي مديريتي مي باشد.ضمناً در مورد مذاكره مي خواستم بگم كه براي مذاكره بايد شرايطي فراهم شده و دو طرف حسن نيت نشان دهند.براي مثال شما در نظر بگيريد كه دو نفر با هم مشكل داشته باشند و يكي از طرفين در همه جا اعلام كند كه ميخواهد آشتي كند ولي هر روز براي طرف مقابلش مشكلات بيشتري فراهم مي سازد. با اين وضع چطور ميتوان به حرفهايش اعتماد كرد.
آمريكا هر روز شرايط تحريم را سخت تر مي كند و در عين حال گزينه مذاكره را بيان مي كند.
معلوم 1تومان 5تومان حساب می کنن تاز ه همش حرفه بازار امریکا 10برابر ایران ترکیه امریکا رو ول نمی کنه
اين حرفها را ميزند تا حداكثر امتياز را از غرب بگيرد. قطعا دلش براي ما نسوخته است و به محض رسيدن به مطامع خود به راحتي ايران را فدا خواهد كرد.
با فرهاد موافقم
اینکه گاز بخرند از ایران خوبه
اما به چه قیمتی ، این نگران کننده است
از این عثمانی ها هرچی بگید بر میاد
خب معلومه ترکیه از دو جا منفعت می بره یکی خرید گاز ارزان از ایران دوم سود فروختن طلا در ازای پول گاز
چرا که نه؟!
چرا ترکیه باید ایران رو تحریم کنه؟
سالی دو میلیون ایرانی میرن ترکیه برای تفریح اونجا کلی پول خرج می کنند.
ترکیه کالاهای تحریم شده رو 1 تومان می خره 100 تومان به ایران می فروشه
کدوم کشور عاقلی همچین منبع درامدی را از دست میده که ترکیه بخواد از دست بده؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی