بازدید 7314
جای خالی روز جهانی ایدز در تقویم رسمی؛

مراقبت از چهار دسته از زنان برای مهار موج سوم ایدز

در شرایطی که آمار و ارقام، حکایت از رشد دو برابری ابتلا به ایدز از راه روابط جنسی ناسالم و همچنین دو برابر شدن آمار زنان مبتلا به ایدز داشته و همه مؤلفه‌های نگران کننده درباره وقوع محتمل موج سوم ایدز تا پنج سال آینده به چشم می‌خورد، مراقبت از چهار دسته از زنان آسیب‌پذیر می‌تواند در کنترل این بیماری نقش کارآمدی داشته باشد.
کد خبر: ۲۸۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴ 02 December 2012
روز جهاني ايدز كه حتي از آن به «طاعون قرن» نيز ياد مي‌شود، در حالي امسال در متن تقويم ايران ناديده گرفته شد كه درج موضوعات گوناگون در تقويم رسمي يك كشور، حاكي از ميزان اهميت آن كشور براي موضوع مربوطه است.

به گزارش «تابناک»، مراسم روز جهانی ایدز، امروز در حالی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد که از اسفند سال گذشته و با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص رئیس‌جمهور (رئیس شورا)، این روز رسما از تقویم رسمی کشورمان حذف شده است؛ اما ظاهرا وزارت بهداشت ـ که به تازگی محل بروز عقاید متضاد شده ـ ترجیح داده به جای درخواست بازگشت این مناسبت به تقویم، مراسم گرامیداشت این روز را برگزار کرده و حتی در حاشیه آن، از تمبر «عزم همگانی برای کنترل ایدز» رونمایی کند.

وزیر بهداشت: «جهان سی سال است، با این بیماری وحشتناک روبه‌روست، 65 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند و سی میلیون نفر نیز در اثر آن فوت کرده‌اند. مرگ سی میلیون نفر در سی سال رقم کمی نیست. از سوی دیگر، بیشتر مبتلایان این بیماری در سنین جوانی یعنی در سنین کارند».
مرضیه وحید دستجردی طی سخنانی در این مراسم، با اشاره به رشد دو برابری ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۷۳۵ مورد بیمار مبتلا به ایدز گزارش شد که نرم‌افزار تخمینی ایدز، این عدد نزدیک ۹۳ هزار و ۲۵۰ بیمار محاسبه کرده بود. مسأله امروز ما شیوع بیشتر ایدز بر اثر مسائل جنسی است، به گونه‌ای که اگر از سال ۶۵ تا پیش از سال ۹۰ را بررسی کنیم، میزان ابتلا از راه جنسی ۱۰.‌۵ درصد بود، ولی آمار سال نود، نشان می‌دهد که این میزان به ۲۱ درصد رسیده است.

وی در ادامه گفت: در میان این برنامه‌های پیشگیری از انتقال جنسی، ‌ «مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی» بسیار مورد تأکید است و مقدار زیادی از فعالیت‌های درمانی از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع که در شهر‌ها در حال انجام است، باید بر این بیماری متمرکز شود.

دستجردی با اشاره به افزایش ۴ درصدی بروز ایدز در میان زنان، به برنامه‌های مراقبتی وزارتخانه تحت امرش در حمایت از چهار دسته از زنان آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: ‌«همسران معتادان و زندانیان»، «زنان معتاد»، «زنان با شرکای جنسی متعدد یا خارج از چهارچوب خانواده» و «همسران بیماران مبتلا به ایدز» چهار دسته از زنانی هستند که نسبت به ابتلای به این بیماری آسیب‌‌پذیر هستند؛ به همین منظور پنج مرکز ویژه خدمات به زنان آسیب‌پذیر در چهار استان راه‌اندازی شده که آنها را تحت درمان نگهدارنده و آموزش بهداشت باروری و رفتار جنسی مناسب قرار دهد؛ هر چند رشد خوبی در راه‌اندازی این مراکز داشته‌ایم، باید کار بیشتری در این زمینه انجام شود.


تمبر «عزم همگانی برای کنترل ایدز» با امضای وزیر رونمایی شد (تصویر از نمای بزرگتر)

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی 25 مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر در سراسر کشور، گفت: 103 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور راه‌اندازی شده که تعداد این مراکز در زندان‌ها به 143 مورد می‌رسد. 425 مرکز گذری نیز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان بهزیستی و بخش خصوصی فعال هستند. حدود 3373 مرکز نیز برای معتادان تزریقی در جهت ارائه آموزش‌های لازم طراحی شده و راه‌اندازی مراکز درمان نگه‌دارنده با متادون، تربیت مربیان آموزشی، راه‌اندازی خطوط تلفنی مشاوره، برنامه جامع آموزش خانواده‌ها و ... از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

آیا من در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی هستم؟ اگر این پرسش ذهنتان را به خود مشغول کرده، برای محاسبه درصد خطر ابتلا به مرکز تحقیقات ایدز ایران رفته (اینجا) و با پاسخ دادن به پرسش‌هایی که برای ارزیابی این موضوع تدارک دیده شده، میزان رفتارهای پر خطری را که داشته‌اید، بسنجید.
دستجردی با بیان اینکه درباره بیماری ایدز هم بیم داریم، هم امید، افزود: در صورتی که نتوانیم برای مبارزه با این بیماری، مداخلات کارسازی طراحی کنیم، وقوع موج سوم که در واقع تغییر الگوی انتقال بیماری است، تا پنج سال آینده محتمل است، به رغم آن که گمان می‌رود برای به صفر رساندن موارد جدید ایدز باید راه دوری را بپیماییم، این شعار دست یافتنی است؛ همان گونه که در ششمین سال حذف فلج اطفال هستیم و یا در راستای حذف سرخک حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌های عفونی را حذف کرده‌ایم. حذف ایدز و به صفر رساندن موارد جدید آن دست یافتنی است و تنها همت والای مسئولان را می‌طلبد.

وزیر بهداشت با اشاره به گنجاندن برنامه‌های کنترل ایدز در برنامه کشوری پزشک خانواده گفت: از همه مردم می‌خواهیم با توجه به اینکه مشاوره، آزمایش و درمان اچ آی وی ایدز در ایران در مراکز مشاوره و درمان بیماری‌های رفتاری و کلینیک‌های مثلثی و بیمارستان‌های دانشگاهی رایگان و محرمانه است، در صورت ارتکاب به یکی از رفتارهای پرخطر شامل تماس جنسی غیر ایمن یا مصرف مواد مخدر یا محرک برای آزمایش این بیماری اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست