بازدید 25814

پذیرش فلسطین به عنوان «کشور مستقل» در سازمان ملل

سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس، سازمان ملل متحد به ارتقای وضعیت فلسطین در این سازمان به «کشور غیرعضو ناظر» رأی مثبت داد. به این ترتیب، فلسطین می‌تواند به مانند یک کشور، نقش و فعالیت گسترده‌تری در میدان جهانی داشته باشد؛ این تصمیم از سوی سازمان ملل، واکنش‌های بین‌المللی متعددی را برانگیخته است.
کد خبر: ۲۸۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰ 30 November 2012
سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس، سازمان ملل متحد به ارتقای وضعیت فلسطین در این سازمان به «کشور غیرعضو ناظر» رأی مثبت داد. به این ترتیب، فلسطین می‌تواند به مانند یک کشور، نقش و فعالیت گسترده‌تری در میدان جهانی داشته باشد؛ این تصمیم از سوی سازمان ملل، واکنش‌های بین‌المللی متعددی را برانگیخته است.

به گزارش «تابناک»، نیمه شب گذشته به وقت تهران، فلسطین توانست با به دست آوردن اکثریت آرای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل، جایگاه خود را از «موجودیت مستقل» به «دولت غیرعضو ناظر» بالا برد. این امر به طور ضمنی به معنای به رسمیت شناخته شدن وجود یک کشور مستقل فلسطینی است.

بنا به گزارش «آسوشیتدپرس»، در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل، ارتقای وضعیت فلسطین با ۱۳۸ رأی موافق در برابر تنها ۹ رأی مخالف و همچنین ۴۱ رأی ممتنع به تصویب رسید.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از رأی‌گیری گفته بود: «اکنون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در برابر درخواست صدور گواهی تولد فلسطین قرار دارد».

عباس همچنین اظهار داشت، در حالی به سازمان ملل متحد آمده که «فلسطینی‌ها همچنان زخم‌هایشان را درمان می‌کنند و شهدایشان را به خاک می‌سپارند».

محمود عباس با اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه گفت: «تجاوز اخیر اسرائیل بار دیگر تأکیدی بود بر ضرورت پایان فوری اشغال و نیاز فوری ملت ما به دستیابی به آزادی و استقلال خود. این حمله نشان داد که اسرائیل تجاوزکار و اشغالگر است و خواهان صلح نیست».

محمود عباس با اشاره به این که در سالگرد رأی سازمان ملل متحد به تقسیم فلسطین و برپایی دولت اسرائیل سخن می‌گوید (رخدادی که فلسطینی‌ها به آن «روز نکبت» می‌گویند) اظهار داشت: «ملت ما نکبت را پشت سر گذاشت؛ نکتبی که می‌خواست به وجودش پایان دهد و ریشه‌هایش را بخشکاند».

اما پذیرفته شدن فلسطین به عنوان «دولت غیرعضو ناظر»، تأثیرات حقوقی و سیاسی مهمی بر جای خواهد گذاشت. این امر به ‌آنها امکان تأثیرگذاری بر مناسبات سیاسی و شرکت در نهادهای جهانی، از جمله دیوان لاهه را می‌دهد. در عین حال، این جایگاه، پیش‌زمینه‌ای است برای رسیدن آنان به عضویت کامل.

پذیرش به مثابه دولت ناظر غیرعضو، ‌حتی فلسطینی‌ها را قادر خواهد ساخت که رژیم صهیونیستی را به دلیل سیاست شهرک سازی به دیوان لاهه بکشانند؛ اما این تصمیم از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، با واکنش‌های بین المللی نیز همراه بود.

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از این تصمیم، آن را سبب ایجاد موانع بیشتر بر سر راه برقراری صلح دانست.

وی همچنین گفت، از نظر وی چنین کاری «مایه تأسف و غیرسازنده» است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خشم فراوان نسبت به این موضوع، سخنان محمود عباس در مجمع عمومی را محکوم کرد و مدعی شد، این سخنان، دشمنانه و مسموم بوده و به هیچ وجه نشانه تمایل عباس برای برقراری صلح نیست.

البته یادآوری این مهم لازم است که طرح تصویب شده در نشست شب گذشته مجمع عمومی، مورد پذیرش کامل همه گروه‌های فلسطینی هم نیست؛ برای نمونه، یکی از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی، روز گذشته رفتن عباس به سازمان ملل را کاری یکجانبه دانسته بود که اجماع ملی نداشت.
 
«خضر حبیب» که در مصاحبه با شبکه خبری «العالم» سخن می‌گفت، در این باره افزوده بود: «آیا ابومازن (محمود عباس) پیش از رفتن به سازمان ملل، از فلسطینی‌های ساکن یافا، حیفا، عکا، رمله، صفد و دیگر شهر‌ها و روستا‌ها که رژیم اشغالگر صهیونیستی با قتل‌عام زنان و کودکان و تخریب منازل این مناطق را به اشغال خود درآورد، نظرخواهی کرده است؟».

وی ادامه داده بود: «محدوده فلسطین از بحر تا نهر است و هیچ کسی در هر سمتی که باشد، حق چشم‌پوشی از ذره‌ای از خاک فلسطین را ندارد».

در مجموع، درباره این طرح میان سازمان‌های فلسطینی فعال در نوار غزه و تشکیلات خودگران فلسطینی به ریاست محمود عباس، اختلاف نظرهای جدی هست
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۲۰
بک خبر خوب بعد از ماهها خبرهای بد و ناگوار داخلی و خارجی !
البته محکوم کردن این موضوع توسط حماس که خیلی عجیب بود.
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
کجاش خبر خوب هست بعد از گذشت 60 سال آوارگی وکشتار عضویت در سازمانی که هر خاسته بحق را وتو می کنند چه فایدهای دارد جز سر گرمی .
بیدار
| Iraq |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
بازم کلاه سر فلسطین رفت اگه الان به عنوان یک کشور شناخته بشه مرزهاشم مرزهای کنونی خواهد بود !!! یه نگاه به مرزهای فلسطین بندازین که تیکه تیکه و کوچکه !!! و اسرائیل بطور کامل بر اون تسلط داره !!!
پذیرفتن فلسطین بعنوان یه کشور شروعی خوب است و ایشالا تا محو کامل صهیونیست و گسترده شدن مرزهای فلسطین ادامه خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
عزیزم، این یعنی اینکه تمام کشورها دو کشور فلسطین و اسرائیل رو همزمان و جداگانه به رسمیت می شناسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
مشکل اینجاست که با این پذیرفته شدن، مجبوریم بپذیریم که ا+س+ر+ا+ئ+ی+ل نیز وجود (ن)دارد. و این ابتدای یک مشکل بزرگتر است
در هر صورت اقدام مثبتی بود . خداوند غدا سرطانی را محو نمید.
هر طرحى كه بخواهد فلسطين را تقسيم كند، يكسره مردود است. طرح دو دولت كه لباس حق‌به‌جانبِ «پذيرش دولت فلسطين به عضويت سازمان ملل» را بر آن پوشانده‌اند، چيزى جز تن دادن به خواسته‌ى صهيونيستها، يعنى «پذيرش دولت صهيونيستى در سرزمين فلسطين» نيست. اين به معناى پايمال كردن حق ملت فلسطين، ناديده گرفتن حق تاريخى آوارگان فلسطينى، و حتّى تهديد حق فلسطينيانِ ساكن سرزمينهاى 1948 است؛ به معناى باقى ماندن غده‌ى سرطانى و تهديد دائمى پيكره‌ى امت اسلامى، مخصوصاً ملتهاى منطقه است؛ به معناى تكرار رنجهاى ده‌ها ساله و پايمال كردن خون شهداست.

هر طرح عملياتى بايد بر مبناى اصلِ «همه‌ى فلسطين براى همه‌ى مردم فلسطين» باشد. فلسطين، فلسطينِ «از نهر تا بحر» است، نه حتّى يك وجب كمتر.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
ناشناس جان! اگه قرار باشه اسرائیل از بین بره باید از درون متلاشی بشه و سرزمینهای اشغالی به بقیه فلسطین که نصفه و نیمه مونده الحاق بشه، وجود دولت فلسطین و به رسمیت شناخته شدن فلسطین بعنوان کشور مستقل، نابودی اسرائیل رو وارد پروسه پیچیده تری از مبارزه مسلحانه رو در رو میکنه ولی این آرمان رو به واقعیت نزدیکتر خواهد کرد انشاالله
در شرایط کنونی حماس نیز باید از این اتفاق مبارک ومیمون استقبال و حمایت کند و جای به میان کشیدن اختلافات نیست زیرا موجبات خوشحالی صهیونیستها فراهم میگردد این پله اول بود به امید طی کردن پله های بعدی
یعنی رژیم غاصب صهیونیستی اون مناطقی را که اشغال کرده مال خودشه؟! پس آواره های فلسطینی کجا برند؟
نکته جالب اینه که هر وقت فلسطینی ها تو موضع برتر قرار میگیرند(جنگ 8 روزه) سریع با یه ترفند بهشون هویجی میدن که تا مدتها اونارو از خواسته هاشون سرد کنه بعد ژست اخم هم میگیرند که این خواست ما نیست
تكليف اينها با خودشون چى ميشه هنوز فلسطينيان يكپارجه نيستند همين حماس و غزه با عباس بايد مشكلشان را حل كنند وگرنه بزودى دو فلسطين سر باز مي كند
این خیمه شب بازی دست مبارزان فلسطینی رو برای ادامه مبارزه می بنده و از این به بعد اگه بخوان حتی نسبت به یک وجب از مناطق غصب شده توسط اسرائیل نکبت ادعایی داشته باشن همه دنیا اونارو متجاوز میدونن و محکوم می کنن و میگن که کشور فلسطین به کشور اسرائیل چشم داره، درحالیکه کلا صورت مساله رو اشتباه نوشتن. ای کاش تن به این ذلت نمیدادن و مبارزشونو ادامه می دادن. خودشون با دست خودشون اراضی اشغالی رو به صهیونیستا تقدیم کردن. چه فیلمی بازی کردن کلینتون و نتانیاهو!!!!
راه بس طولانی در پیش است تا بتوان شیطان تا دندان مسلح را بیرون کرد.
ببینید دوستای عزیزم
این یه داستان خیلی بی نقصه
پرده اول : کشتن یکی از سران مقاومت که تمایل زیادی به ایران و گروههای مقاومت داره و آغاز یک جنگ
پرده دوم : بمباران ذخایر موشکی مقاومت در غزه و از بین بردن سرمایه گذاری های موشکی ایران
پرده سوم: میانجی گری مصر و محبوبیت مرسی در بین اعراب برای خاتمه دادن به جنگ ( که قضایای بعدی مصر که مستقیم مربوط به همین میشود ، و آشکار شدن چهره واقعی مرسی)
پرده چهارم : اعلام برائت حماس ، از ایران و محور مقاومت (که حمایت ایران از سوریه را محکوم کردند)
پرده پنجم : استقلال غزه و قرارداد آتش بس که نه اینکه نشان دهنده پیروزی فلسطینیان است ، بلکه نشان دهنده پایان جنگ ، با شکست محض فلسطین و پیروزی کم هزینه اسرائیل است و البته فراموشی قدس و مسجدالاقصی و خون کودکان و هزاران انسان بی گناه است
دوستان این یک طرح پیچیده است که رای منفی و اظهارات بی ادبانه نتانیاهو این فکر را برای اعراب القا میکند که"ما پیروز شده ایم" ببینید که دشمن ناراحت است !!!!!!!
ولی دوستان خوبم نگران نباشید ، مطمئن باشید که اسرائل لانه عنکبوت است ""متن صحیح این آیه شریف را نمیدانم ولی میدانم آیه ای در قرآن وجود دارد که میگوید مکر خدا از همه حیله های مکاران بالاتر است ، مطمئنم که قرآنی که یک سوم آن در مورد یهودیان است ، بسیار برای فهمیدن اوضاع دنیا گرد محور اسرائیل برای من راهکار دارد
""" به راس بر نیزه قسم ،،، در انتظارت بی شکیبم
با این اتفاق این کشور میتواند ارتش ،اختیارات ومرز مشحص خواهد داشت ؟آیا امکان صدور گذرنامه فلسطینی وجود خواهدداشت .
این تفکرات برادران فلسطینی ما را از کمترین حقوقشان محروم نگه داشته است . برادر و شاید هم خواهر گرامی به عرض عالی میرسانم که دلسوزیهایی که از بیرون گود دارید حاصلی جز آنچه که تاکنون برای مردم فلسطسن داشتع به بار نخواهد آورد لطفا کاتولیک تر از پاپ نشوید . و ارپز مردم فلسطین برایان دلسوزتر نباشید
ما در کجای این تحولات قرار داریم؟؟
اين طرح يك پاتك به قدرت گرفتن حماس و ايران بعد از جنگ 8 روزه و مانور روي ايراني بودن موشكها است با اين طرح محمود عباس كه بدون اجازه صهيونيستها کاری نمی کند از رام الله خارج ميشود و به سازمان ملل ميرود و كشور فلسطين را ثبت ميكند شبيه يه بازي است
طوري هم بازي شد كه همه مجبور به موافقت باشند هركس راي نده ضد فلسطين ميشه فقط 9 كشور مخالف اگه واقعا اينطوريه كه غزه اين همه سال محاصره نميشد اين 143 كشور خواب بودند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی