بازدید 13400
۳
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

ایران و آژانس بار دیگر مذاکره می‌کنند

تصمیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای، ادامه اخبار و تحلیل‌ها درباره شلیک جنگنده‌های ایران به یک پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج‌‌فارس، تهیه یک بسته تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا و سفر دو روزه محمود احمدی‌نژاد به ویتنام، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۸۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 10 November 2012
تصمیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای، ادامه اخبار و تحلیل‌ها درباره شلیک جنگنده‌های ایران به یک پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج‌‌فارس، تهیه یک بسته تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا و سفر دو روزه محمود احمدی‌نژاد به ویتنام، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به تصمیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌‌ای اختصاص دارد.

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر به نقل از مقامات آژانس نوشته، ایران ماه آینده بر سر میز مذاکره با آژانس بازخواهد گشت. رویترز این تصمیم را جدید‌ترین تلاش برای یافتن راهکاری جهت پایان دادن به درگیری می‌داند که نگرانی از وقوع جنگی جدید در خاورمیانه را برانگیخته است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه خبر مذاکرات جدید ایران و آژانس، چند روز پس از انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌شود، نوشته این انتخاب دوباره، امید‌ها را به یافتن راهی دیپلماتیک برای مسأله هسته‌ای ایران افزایش داده است.

رویترز در ادامه به بیان تاریخچه مختصری از تقابل ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است؛ اما موضوع شلیک جنگنده‌های ایرانی به سمت پهپاد آمریکایی در خلیج فارس نیز همچنان در میان مطبوعات جهان بازتاب دارد. 


روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به بیان واکنش ایران به انتشار این خبر پرداخته و نوشته وزیر دفاع ایران عصر جمعه پذیرفت که چنین واقعه‌ای رخ داده است. این روزنامه به نقل از سردار وحیدی نوشته: «هفته گذشته، یک هواپیمای نا‌شناس وارد حریم هوایی ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس شد. در زمان مناسب، ایران با هشیاری و در پیش گرفتن اقدامی قاطع، هواپیما را مجبور به فرار کرد».

این روزنامه اشاره می‌کند که مقامات وزارت دفاع آمریکا مدعی هستند، این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده است. با این حال، در ادامه این مطلب اشاره شده که ایالات متحده برای جاسوسی از کشورهایی که در آن‌ها از نظر نیروی انسانی محدودیت دارد، از پهپاد‌ها استفاده می‌کند. 


در رابطه با همین موضوع، روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز مطلبی را منتشر کرده و ضمن تحلیل این واقعه، نوشته این امر نشان دهنده شکننده بودن اوضاع در منطقه خلیج‌فارس و احتمال حرکت اوضاع به سمت از میان رفتن صلح و وقوع جنگ است. به نوشته این روزنامه، واقعه یاد شده، نشان داد که چگونه تنش‌های هسته‌ای و افزایش سخت‌افزارهای نظامی در یک محیط محدود، می‌تواند به درگیری منجر شود که در ‌‌پایان از کنترل خارج شود.

گاردین می‌نویسد، عناصر و گروه‌هایی در هر دو طرف ماجرا هستند که خواهان وقوع چنین حالتی هستند و بی‌‌گمان، رژیم اسرائیل نیز از اینکه آمریکا به جنگی با ایران کشیده شود، استقبال می‌کند.


در یکی دیگر از اخبار مورد توجه امروز، برخی رسانه‌ها از جمله «یو اس ای تودی» به موضوع تهیه طرح تحریم‌هایی جدید علیه ایران در سنای آمریکا پرداخته‌اند. این شبکه خبری، بسته تحریمی جدید سنای آمریکا را مجموعه‌ای بی‌سابقه می‌داند که می‌تواند ایران را از تجارت با بیشتر کشورهای دنیا محروم کند.

در ادامه این مطلب آمده است که این تحریم‌های جدید، در حقیقت در حد یک «رژیم تحریمی کامل» علیه تهران است.

«یو اس‌ای تودی»، می‌افزاید: این تحریم‌ها می‌تواند اوباما را در رابطه با آن دسته از متحدان آمریکا که هنوز به تجارت با ایران ادامه می‌دهند، در شرایط سختی گذارد. این بسته تحریمی جدید، در صورت تصویب، بخش کشاورزی، صنعتی و واردات کالاهای مصرفی مورد نیاز برای بخش تولید در ایران را هدف قرار می‌دهد. 


در پایان، روزنامه «گالف تایمز» قطر سفر احمدی نژاد به ویتنام را مورد توجه قرار داده و گزارشی را در این زمینه منتشر کرده است. این روزنامه با اشاره به اینکه سفر روز گذشته احمدی نژاد به ویتنام، نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به این کشور در هفده سال گذشته است، آن را به تلاش ایران برای تقویت روابط با متحدانی خارج از حوزه غرب مرتبط می‌داند. احمدی نژاد که پس از شرکت در مجمع دمکراسی بالی در اندونزی به ویتنام رفته، در دیدار با مقامات این کشور، روابط اقتصادی و دیگر حوزه‌های بالقوه همکاری را مورد بحث قرار خواهد داد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۳
اميدورارم تصميم درست و خردمندانه گرفته شود ، كمرمان شكست .
واقعا اين مذاكرات تا كي قراره ادامه پيدا كنه .
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار