بازدید 41671

پشت پرده حمله رژیم صهیونیستی به کارخانه اسلحه‌سازی سودان

از چند روز پیش تاکنون و در پی وقوع انفجار در یک کارخانه اسلحه‌سازی در سودان ـ که به حمله هوایی رژیم صهیونیستی نسبت داده شد ـ گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره علل این واقعه منتشر شده است. هرچند مهمترین فرضیه در این باره تاکنون، استفاده رژیم صهیونیستی از این حمله به عنوان تمرینی برای اقدام نظامی علیه ایران بوده، یک هفته نامه آمریکایی، دلایل این امر را بیشتر و پیچیده‌تر می‌داند.
کد خبر: ۲۸۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶ 29 October 2012
از چند روز پیش تاکنون و در پی وقوع انفجار در یک کارخانه اسلحه‌سازی در سودان ـ که به حمله هوایی رژیم صهیونیستی نسبت داده شد ـ گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره علل این واقعه منتشر شده است. هرچند مهمترین فرضیه در این باره تاکنون، استفاده رژیم صهیونیستی از این حمله به عنوان تمرینی برای اقدام نظامی علیه ایران بوده، یک هفته نامه آمریکایی، دلایل این امر را بیشتر و پیچیده‌تر می‌داند.

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار اخباری مبنی بر حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به یک کارخانه اسلحه سازی در سودان، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران آن را به منزله کار تمرینی برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران می‌دانند.

با این حال، به باور «رابرت فاکس»، ستون نویس هفته‌نامه آمریکایی The Week، ابعاد و دلایل این امر پیچیده‌تر از آن چیزی است که تاکنون مورد اشاره قرار گرفته است. در حقیقت، هدف از این کار، فرستادن چندین پیام همزمان، نه تنها برای ایران، بلکه برای ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.

فاکس اشاره می‌کند که حمله اسرائیل به این کارخانه در جنوب غربی پایتخت سودان، به وسیله ناوگانی از بمب افکن‌های عقاب F۱۵ انجام گرفته که یک جنگنده آن را اسکورت می‌کرده است؛ اما شایعه‌ای که پس از این حمله منتشر شد، این بود که کارخانه مذکور به تولید موشک‌های میان برد ایرانی «شهاب» مشغول بوده است.

برای انجام این عملیات، بمب افکن‌های اسرائیلی باید راهی بالغ بر ۲۴۰۰ مایل را می‌پیمودند؛ بنابراین، یک هواپیمای «بوئینگ ۷۰۷» در میانه راه و بر فراز دریای سرخ وظیفه سوخت‌رسانی دوباره به آن‌ها را بر عهده داشته است.

با این حال و با وجود مشابهت‌ها از نظر فاصله و نوع عملیات با اقدام احتمالی علیه ایران، فاکس بر این باور است، این فرضیه که حمله به کارخانه مذکور، تمرینی برای عملیات علیه ایران بوده، بیش از اندازه ساده‌انگارانه است.

به باور وی، سلاح‌هایی که در این کارخانه ساخته می‌شوند، به خودی خود هدف اصلی اسرائیل بوده، زیرا این سلاح‌ها در کوتاه مدت این رژیم را تهدید می‌کنند؛ البته شاید این سلاح‌ها در مناطق دورافتاده صحرای سینا به کار گرفته شوند و یا به گونه‌ای به غزه منتقل شده و تهدیدی مستقیم را متوجه اسرائیل کنند.

افزون بر این، در صورت درست بودن این ادعا که در کارخانه مذکور موشک‌های شهاب تولید می‌شده، این موشک‌ها می‌تواند برای استفاده به همراه کلاهک‌های هسته‌ای، در اختیار ایران گذاشته شود؛ بنابراین، در صورتی که ایران بخواهد به ایجاد زرادخانه سلاح هسته‌ای اقدام کند، به تعداد قابل توجهی موشک شهاب نیاز خواهد داشت.

فاکس همچنین اشاره می‌کند که حمله احتمالی به ایران به سادگی سودان نخواهد بود. سیستم موشکی ضدهوایی ایران، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در سودان وجود دارد؛ افزون بر این، در مورد اینکه اسرائیلی‌ها بتوانند بدون همراهی یا پشتیبانی آمریکا کاری علیه ایران کنند، تردیدهای بسیاری هست.

اما از همه این‌ها گذشته، به باور فاکس انجام این حمله در این زمان، به منزله پیامی است که نتانیاهو می‌خواست برای کاندیدای پیروز در انتخابات آمریکا بفرستد؛ پیامی مبنی بر اینکه زمان تصمیم برای اقدام عملی علیه برنامه هسته‌ای ایران فرا رسیده است و در حقیقت، از این امر به عنوان ابزاری برای فشار بر رئیس جمهور بعدی آمریکا استفاده کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳۸
انتشار یافته: ۴۵
فکر نمیکنم این خوک های نژاد پرست تا این حد احمق باشن که سودان رو با ایران حتی مقایسه کنن چه برسه به شبیه سازی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
به جای توهین کردن و شعار دادن علاج واقعه رو قبل از وقوع بکنیم بهتره. در ضمن مومن دشمنش رو دست کم نمی گیره
باید سودان فوری 4 تا موشک بزنه به دیمونا بعدش مثل اسراییل نه تایید کنه نه تکذیب.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
این جسارت و شهامت فقط در خون ایرانیان با غیرت دیده میشه! سودان کشوری نیست که بتونه با ایران مقایسه بشود از هیچ بُعدی!
اسرائیل با تلاش برای حمله به ایران فقط به آرزوی همیشگی ما(محو شدن اسرائیل از روی کره زمین) خواهد رسید.
A2
| United States of America |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
اگه میتونست که می زد
کسی چه میدونه شاید هم هیچکدوم درست نباشن
نتانیاهو هنوز از شکم مادرش بیرون نزده
که علیه ایران نقشه ای بکشه چه برسد که بخواد علیه ایران اقدامی انجام بده
کور خونده ه ه ه ه ه ه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
نتانیاهو خیلی وقته از شکم مادرش زده بیرون ولی انصافا جرات حمله به ایران رو نداره حداکثر جراتش همون سودان است و بس.
بهرام
| Australia |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
نقشه که زیاد میکشه اما جرأتشو نداره بتونه بدون همراهی آمریکا و خیانت وطن فروشان داخلی غلطی بکنه!
صهيونيستها به تنهايي جرات حمله به ايران را ندارن البته مسئولين ما بايد هوشيار باشن و در اين برهه زمانی حساس بهانه دست امريکاييها ندن
اسراييل سگ كيست ؟هركس بيشتردست وپابزندبيبشتروزودترغرق خواهدشدودراين بين اين اسراييل وطرفداران وحمايت كنندگان كثيفش هستندكه مستحق غرق شدن هستند
مطمئنا حمله به ایران اگر چه ما رو به زحمت میاندازه ولی قطعا برای اسرائیل زحمات بسیار بیشتری خواهد داشت ، حمله به جایی مثل اسرائیل که حتی به اندازه یکی از کلانشهرهای ما هم نیست خیلی آسونتر از کشوری مثل ایران با این وسعته
همش از اینکه نظرات بچه گانه برخی افراد رو درج میکنید تعجب می کنم اگر مقداری از مغز مبارک استفاده کنید میبینید که حمله به ایران از 10 سال پیش طراحی شده است و الان طرح دارد به قسمت نهایی خود میرسد اول اشغال عراق و بعد اشغال افغانستان و تقریبا محاصره کردن ایران از شمال و جنوب و شرق وغرب به نظر بنده باید اماده باشیم که همزمان با اسرائیل و آمریکا و ناتو و عربستان و قطر و آذر بایجان و احتمالا ترکیه(کل دنیا)در چند جبهه بجنگیمو ب
هر عملی را عکس العملی است...یاران صبور باشید.
به نظرم تحلیل گره نمیدونسته شهاب سه موشکی ساخت ایران است
ما منتظر حمله اسراییل هستیم تا انشاالله اونو نابود کنیم
وسیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
اینها اگه میتونستن کارد کنن همون 30سال پیش این کارو می کردن
من مطمن هستم امکان حمله اسراییل به ایران از صفر هم کمتره. آخر سودان با ایران قابل مقایسه نیست.حتی آمریکا و اروپا هم واقعا جرات این کار را ندارند .مگر همه چیز در یک حمله و حد اکثر در یک ماه تمام شده و جمع و جور می شود.جهت اطمینان خاطر بدانید که اگر می توانستند قطعا تا حالا حمله کرده بودند
ایران مگر خودش کم خاک دارد که برود در سودان موشک بسازد.
به مرتجعینی که اجازه پرواز از خاکشان را به اسرائیل داده اند باید گفت : ایران سودان نیست که دست روی دست بگذارد . مرگتان زمانی میرسد که به ایران حمله کنید.
جنگ در هر حالی نکوهیده و ناپسنده و جز بدبختی چیزی برای هیچ کشوری نداره
انسان عاقل گره ای که با دست باز میشه با دندون باز نمیکنه
اگر سازمان ملل واقعا سازمان ملل بود، دیگر هر ننه قمری جرأت نمی کرد به هر جا دلش خواست حمله کند.
حالا اگه اسراییل حماقت کرد و به ایران حمله کرد چی. ما باید به جای این که بگوییم نمیتونه به ایران حمله کنه جواب اونا رو تو جنگ لفظی با جملات عملی و بازدارنده بدیم.
اسراییل قرار نیست موشک به بیابانهای ایران بزند که بعضیها از وسعت ایران حرف میزنند من نمیدانم چرا حماقت توی بعضیها فوران کرده,همین تهران را اگر بزند فاتحه ایران خوانده شده گر چه غلط میکنه که بخواد بزنه.
اگه رابطه ایران با ایالات متحده خوب بشه، اسرائیل به شدت ضعیف خواهد شد.
اولا حمله متقابل ایران واسراییل به عنوان آخرین وتنها گزینه باقیمانده جهت شروع جنگ بین الملل است که هیچ انسان کله پوک صهیونیستی تفکر حمله به ایران رادرمخیله اش خظور نخواهد داد.ثانیاسودان با کشور همسایه وهم کیش ما افغانستان قابل قیاس نیست وایران عزیز مهمترین قدرت حاضر در دنیاست که رویاهای پریشانی رابرای همه استکبار واذنابش بوجود آورده است .
حمله به ایران مساوی با نابودی صد درصد اسراییل درآن شکی نیست
در این اوضاع اقتصادی بد در دنیا هزینه گزاف حمله به ایران برای غرب بسیار سنگین است و این یک نکته مثبت برای ایران است ولی ایران باید از فرصت پیش آمده برای تعامل استفاده بکند نه تقابل تا مشکلات مردم حل شود.
چقدر حال میده که صهیونیست ها کله شقی کنن ما هم یه تسویه حساب درست و درمون راه بیندازیم انوقت دیگه توی نقشه رژیم غاصب نداریم . هل من مبارز
میگن یک گاو داشت توی طویله با خودش حرف مزد وگفت ماشاخ به سر ها از اول بد بخت بودیم .یه سوسک اونجا بود سرش را آورد بالا و گفت آره والله راست میگی .گاوه پاشو گذاشت روی سوسکه و گفت تو دیگه خفه شو ما چقدر بد بختیم که تو هم خودتو شاخ به سر میدونی .حالا حکایت آمریا و اسرائیله .آمریکا آونقدر بدبخت و زبون شده که جوجه ش براش خط و نشون میکشه .
اين نتانياهو فك ميكنه عقل كله اما ي احمق و بي بته بيش نيست
کسی که توی خانه شیشه ای زندگی میکند سنگ به شیشه خانه کسی نمیزند اسرائیل مراقب رفتارش باشد حتما پشیمان میشود.
اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست
عرض خود مي بري و زحمت ما مي داري
شتر در خواب بيند پنبه دانه اسراييل غاصب به اندازه اصفهان ما وسعت دارد كه با 50 فروند موشك شهاب و 1000 كاتيوشاي حزب اله از صفحه روزگار محو خواهد شد اينا چي فكر كردند با ملتي جان فدا علي رغم همه كاستي ها روبرو هستند كه كاري ميكنند كارستان بر سر اسراييل در صورت ديوانگي
با سلام
اسرائيل تازه بعد از چندين سال ، ابتكار ايران در حمله به الوليد كه با سوختگيري ميانه راه به انجام رسوند تقليد كرده. از اين منظر هم جالبه.
ای کاش پاسخی به این گستاخی رژیم صهیونیستی داده می شد.
حمله به ایران را به گور ببرند .جراتشو ندارند مردم ایران قهرمانتر از آنند که آنها فکر میکنند . مردم ایران اگر کسی علیهشان جسارتی بکند تا طرف را به خاک ننشانند دست بردار نخواهند بود . پس نتانیاهوی احمق هرگز چنین جراتی را نخواهد داشت. مرگ بر اسرائیل
بارها گفته ایم که رژیم غاصب صهیونیستی در مقابل عزم و اراده ملت بزرگ ایران بسیار کوچکتر از آن است که بتواند ما را از راهی که در پیش داریم باز دارد (ومکرو و مکرالله والله خیرالماکرین)
متاسفم.بجاي فحش و بد وبيراه ما بايد به فكر تقويت خود باشيم.اولين راه افزايش توان اقتصادي است نه نظامي كه اگر ما تحريم هم ميشديم وضعيتمان مثل حالا نبود كه همه چيز بهم ريخته و هروز يك كارخانه تعديل نيرو دارد.
اسرائیل هیچ غلطی نمی کند
یعنی سودان انقدر بی در و پیکره که اسرائیل میره یه کارخانه موشک سازی اونو می زنه و بر میگرده بدون اینکه صداشون در بیاد یا حتی حرکتی بکنن
ماشالله به این پدافندشون
کشوری که بر اساس احتمالات به کشوری دیگر بدون دادن اولتیماتوم حمله کند بزرگترین خطر برای منطقه است،این در حالی است که انبارهای خود را مملو از بمب های متنوع کرده است و هر کس را که فکر می کند برایش احتمال خطر است به آن حمله می کند و جالب اینجاست که جوامع بشری هیچ گونه انتقادی نکرده اند!!!!!
به نظر شما کشوری که برای رسیدن به اهداف خود هر روز می کشد،نابود می کند و. . . خطر نیست!!!!!!
مگه سودان عرب نیستند؟چرا کشورهائی که به بهانه عرب بودن امارات یاصدام هرروز به ما گیر داده و می دهند حالاخفه شدندوحرفی نمیزنند
یکی از دوستان که به یک کشور همسایه سفر کرده بود آنجا بایک توریست اسرائیلی هم صحبت شده بود او به نقل از آن توریست میگفت( ما از ترس ایران شبها خواب نداریم و پدرانمان در حال تلاش برای خروج ما از کشور به بهانه درس خواندن هستند)به نظرم چنین ملتی قبل از هر حمله ای شکست خورده اند و رژیم اسرائیل هم این را میداند و فقط لاف به گزاف میزنه.
این سگ وحشی آخرش باید بدست ایران رام بشه که دیگه به کشورهای ضعیف زور نگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی