بازدید 19698
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

اصولگرایان فردای آن روز دیگر مقاله‌ای ننوشتند!

ماجرای نامه جنجالی رئیس‌جمهور به رئیس بیش از بیست و سه گزارش و یادداشت و سرمقاله را در روزنامه‌های صبح امروز به همراه داشته است! این در کنار اخبار، گفت‌وگو‌ها و گزارش‌های گوناگون از قطعی شدن سؤال از رئیس‌جمهور و همچنین سخنان شخص احمدی‌نژاد است که روز گذشته در جمع انجمن‌های علمی، صفحات سیاسی و داخلی روزنامه‌ها را به احمدی‌نژاد اختصاص داد.
کد خبر: ۲۸۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳ 24 October 2012
روزنامه‌های صبح امروز ایران با یک روز دیرکرد به آخرین مناظره انتخابات رامنی و اوباما رسیدند. این در کنار انتشار خبر تشکیل هیأت مرکزی انتخابات که در آخرین ساعات روز گذشته منتشر شد هم نتوانست محمود احمدی‌نژاد را از تیتر یک و سوژه یک روزنامه‌های صبح امروز کنار بگذارد.

از هر سو که به روزنامه‌های صبح امروز نگاه کنیم، محمود احمدی‌نژاد سوژه نخست روزنامه‌های صبح امروز است. تنها پرداختن به ماجرای نامه جنجالی رئیس جمهور به رئیس بیش از بیست و سه گزارش و یادداشت و سرمقاله را در روزنامه‌های صبح امروز به همراه داشته است. این در کنار اخبار، گفت‌وگو‌ها و گزارش‌های گوناگون از قطعی شدن سوال از رئیس جمهور و همچنین سخنان شخص احمدی‌نژاد است که روز گذشته در جمع انجمن‌های علمی، صفحات سیاسی و داخلی روزنامه‌ها را به محمود احمدی‌نژاد اختصاص داد.
 
در کنار سوژه روز «محمود احمدی‌نژاد»، سقوط سکه و ارز، سفر امیر قطر به غزه، ادعای پیدا شدن ارتباط انفجارهای چابهار با قطر و باران پاییزی تهران، از مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بودند.

نگاهی به تیتر نخست روزنامه‌های صبح امروز

روزنامه تهران امروز، عکس نخست خود را به مناظره رامنی و اوباما اختصاص داده و از تیتر «ایران در کانون مناظره آخر رامنی و اوباما» خبر داده است. این روزنامه در کنار تیتر «احضار احمدی‌نژاد به مجلس قطعی شد»، در صفحه نخست خود از «سایه گرانی ۱۴ میلیونی بر مسکن مهر» خبر می‌دهد و می‌نویسد که تورم بزرگترین پروژه عمرانی دولت را فرا گرفته است. علاوه بر خبر «ردپای قطر در حادثه تروریستی چابهار» این روزنامه به سیاق معمول خود، یک سوژه اجتماعی را هم در صفحه نخست خود جای داده که در آن از «وقوع روزانه ۱۸۰۰ نزاع در کشور» خبر می‌دهد که آمار تکان دهنده‌ای است.

جام جم در صفحه نخست خود با تیتر «به شبکه ملی اطلاعات نزدیک می‌شوید» از جزییاتی در خصوص اینترنت ملی خبر داده است. همچنین در کنار پرداختن به مناظره رامنی و اوباما خبر «دلارهای ارزی به اتاق مبادلات ارزی می‌روند» هم در صفحه نخست این روزنامه به چشم می‌خورد.

جمهوری اسلامی عکس نخست خود را به تهران بارانی روز گذشته اختصاص داده و تیتر نخست خود را به واکنش نمایندگان مجلس به نامه رئیس جمهور به رئیس دستگاه قضا اختصاص داده که «بازدید از اوین، طرح رئیس جمهور برای فرافکنی مشکلات اقتصادی است».
 
«سلام آبان به باران» هم تیتر عکس نخست روزنامه جوان است. اما تیتر یک این روزنامه به «طرح اداره کشور بدون درآمدهای نفتی» اختصاص یافته که از سوی وزیر نفت مطرح شده است. بررسی چرایی استقبال جشنواره‌های خارجی از فیلم‌های ضد ایرانی هم موضوع گزارشی است که این روزنامه در صفحه فرهنگی خود به آن پرداخته است.

«چرا رئیس جمهور نامه دوم را نوشت»، تیتر یک روزنامه ایران است که در آن از هیاهو درباره نامه اول تا سکوت در برابر نامه دوم پرداخته است. «دین برای تربیت جامعه است نه نفرت» هم عنوان گفت‌و‌گوی این روزنامه با حجت‌الاسلام شریف‌زاده است که در آن به تبیین پرداختن به وضعیت حجاب در جامعه می‌پردازد.

«چراغ سبز اوباما به مذاکره مستقیم با ایران»، تیتر عکس یک روزنامه اعتماد است که به مناظره رامنی و اوباما اشاره دارد؛ اما تیتر یک اعتماد امروز به «برگزاری انتخابات از دست دولت خارج می‌شود» اختصاص دارد. این موضوع برای روزنامه مغرب هم جالب بود و تیتر و عکس یک این روزنامه به این ماجرا اختصاص دارد. مغرب روی تصویری از سید حسن خمینی و آیت الله هاشمی رفسنجانی از «حذف هاشمی و سید حسن خمینی از انتخابات ۹۲» با اشاره به تعیین شرایط سنی و تحصیلاتی خبر داده است.

روزنامه وطن امروز که امروز انتشار هزارمین شماره خود را جشن می‌گیرد، به سیاق چند هفته پیش خود، بی‌اشاره به موضوعات مهم روز، تیتر «ضد انگلیسی» را برای عکس تمام صفحه خود که به سید ضیاءالدین دری و فیلم کلاه پهلوی اشاره دارد، اختصاص داده است.

مناظره رامنی و اوباما و راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها، تیترهای اصلی صفحه نخست ملت ما را از آن خود اختصاص کرده است. اما گزارش یک سیاسی این روزنامه به ماجرای نامه احمدی‌نژاد اختصاص دارد که با تیتر «فرعی که سران قوا را از اصل دور کرده است» در صفحه نخست این روزنامه جای دارد و یادداشت سردبیر این روزنامه هم با نامی مشابه ـ «ماجرای غم‌انگیز یک فرع اصل شده» ـ هم به همین موضوع اختصاص یافته است.

تیتر نخست کیهان به «کشف ده انبار بزرگ احتکار کالای اساسی» اختصاص دارد. یکی دیگر از تیترهای خبر ویژه این روزنامه هم چنین است: «باید ماست مالی کنیم تا کیهان ما را دست نیندازد».

ماجرای پر جنجالی نامه احمدی‌نژاد در روزنامه‌های امروز

ایران: چـرا رئیس‌جمهـور نامه دوم را نوشت؟

تیتر یک ایران امروز به نامه رئیس‌جمهور اختصاص دارد. در این گزارش می‌خوانیم: «واکنش مخالفان رئیس جمهور به دو نامه اخیر وی به ریاست قوه قضائیه کاملاً متفاوت و قابل تأمل است. در حالی که دکتر احمدی‌نژاد در تاریخ شانزدهم مهر ماه گذشته از طریق وزیر دادگستری از دستگاه قضایی خواسته بود هماهنگی‌های لازم جهت دیدار وی از زندان اوین انجام شود عدم اجابت این درخواست باعث شد در تاریخ ۲۹ مهر طی نامه کوتاهی بار دیگر از آیت‌الله آملی لاریجانی بخواهد هماهنگی‌های لازم جهت بازدید رئیس جمهور از اوین انجام شود.

اما نامه شنبه گذشته رئیس جمهور با واکنش تند و سیاسی برخی از مسئولین قوه قضائیه و رسانه‌های مخالف دولت مواجه شد. تا آنجا که محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در اظهاراتی تند، بازدید رئیس جمهور از اوین را به مصلحت ندانست و درخواست وی در این خصوص را سیاسی کاری توصیف و به احمدی‌نژاد توصیه کرد به مسائل اصلی کشور از جمله مشکلات اقتصادی بپردازد! مجموعه این اقدامات سیاسی و نامه خیلی محرمانه آیت‌الله لاریجانی خطاب به رئیس جمهور که در آن تأکید شده بود بازدید دکتر احمدی‌نژاد از اوین به مصلحت نیست! موجب شد تا رئیس جمهور نامه دوم خود را به رشته تحریر در آورد. نامه‌ای که با سکوت و بایکوت قابل تأمل مخالفین و مدعیان روبه‌رو شده است. احمدی‌نژاد در پایان نامه دوم تأکید کرده: «با سرکشی از زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها نحوه اجرای اصول قانون اساسی را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد»؛ جملاتی که علاوه بر نشان دادن عزم جدی رئیس جمهور بر انجام وظایفش مشخص می‌کند وی در راستای اعتلای کشور و در چهارچوب نظام درصدد اجرای قانون اساسی می‌باشد.

ملت ما: «فرعی» که سران قوا را از «اصل» دور کرده است

سعیده جلادتی در ملت ما می‌نویسد: «این روز‌ها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئولان و سران قوا موضوع گرانی و تبیین و اتخاذ راه‌حلی مناسب برای آن را در حاشیه قرار داده و به موضوع نه چندان با اهمیتی مانند بازدید رئیس‌جمهور از اوین می‌پردازند. نامه‌هایی که این روز‌ها بین مسئولان رد و بدل می‌شود، هیچ یک رنگ و بوی تدابیری برای مشکلات اقتصادی و کاهش فشار از مردم ندارد، بلکه تنها مجادله‌ای است که از قرار معلوم هم تمامی ندارد. ماهیت و چرایی این‌که محمود احمدی‌نژاد تقاضای بازدید از اوین را کرده است، یک موضوع است و علت پر حاشیه شدن و نامه‌نگاری سران قوا به‌ویژه قوای مجریه و قضاییه موضوعی دیگر و در نوع خود جالب توجه است. در آخرین جمعه مهر ماه بود که رئیس دولت دهم با نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار بازدید از اوین را مطرح کرد. اما برخی در این بین به نکاتی اشاره کردند مبنی بر این‌که بازدید آقای رئیس‌جمهور، معنادار است و نباید این اجازه را به وی داد. همچنین واکنش‌های زیادی از سوی رجال مطرح کشور مانند محسنی اژه‌ای و دیگر نمایندگان و وکلای ملت نسبت به این درخواست شد. بعد از این ماجرا، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مصاحبه خبری درخواست احمدی‌نژاد را مغایر با قانون اساسی اعلام کرد. اما این اظهارات با واکنش دیگری از رئیس دولت مواجه شد. احمدی‌نژاد طی نامه‌ای تند و صریح، خطاب به صادق لاریجانی نوشت: «چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانید. اگر این نگاه بر کل فعالیت‌های قوه قضاییه حاکم باشد آیا نمی‌شود تصور کرد که برخی از اصول قانون اساسی و حقوق اساسی مردم با مصلحت اندیشی و تشخیص شخصی در قوه قضاییه متوقف شده یا نادیده انگاشته می‌شود. مگر بناست قوه قضاییه یا زندان اوین در انتخابات آتی نقشی ایفا نمایند.» بر این اساس مشخص نیست که مسئولان و سران اصلی کشور این روز‌ها درگیر چه موضوعاتی هستند. حتی در این بین این شائبه مطرح می‌شود که چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر وحدت و وفاق بین مسئولان، این موضوع چندان که باید، جدی گرفته نمی‌شود و هر یک به تشویش افکار عمومی دامن می‌زنند. چرایی این موضوع را از تعدادی از نمایندگان مجلس نهم جویا شدیم که همگی بر یک موضوع اشاره کردند و آن لزوم وحدت بین قوا برای مقابله و شکست تحریم‌ها است».
 
تهران امروز: رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی‌کند

تهران امروز در صفحه سه خود به سراغ نمایندگان مجلس رفته و نظر آنان را درباره نامه دوم محمود احمدی‌نژاد در گزارشی با نام «مشکل اصلی «اقتصاد» است نه «اوین» آورده و می‌نویسد: «از چند ماه پیش کشور با بحران اقتصادی و نوسانات زیاد در بازار ارز مواجه شد. مجلس چندین بار در جلسات علنی و غیر علنی خواستار حضور وزرای اقتصادی شد تا پاسخ مناسبی برای بروز مشکلات و راه حل برون رفت از آن پیدا کنند اما پاسخی که وزرا به مجلس دادند این بود که توانایی پاسخگویی به مجلس را ندارند و در همین رابطه این شائبه مطرح شد که تصمیمات در دولت توسط یک یا چند نفر اتخاذ می‌شود. از این رو انتظار می‌رفت که رئیس دولت به عنوان رئیس مدیریت اجرایی‌کشور راهکار مناسبی را برای حل مشکلات اقتصادی مطرح کند‌، مسئله‌ای که در جنجال ایجاد شده در بازدید از زندان اوین به دست فراموشی سپرده شده است. محمد قسیم عثمانی گفت: طرح چنین درخواستی از سوی رئیس‌جمهور موضوعی کاملا فرعی و حاشیه‌ای است و ثمری جز دادن بهانه به‌دست غرب و استعمار برای زبان‌درازی راجع به حقوق بشر در ایران نخواهد داشت، رئیس‌جمهور در این مقطع باید وقت خود را صرف امور مهم کند، با این کار‌ها ذهن مردم از مسائل اصلی که مشکلات اقتصادی است منحرف نمی‌شود».
 
این روزنامه همچنین در صفحه دو خود به سراغ منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای رفته است. وی در این گفت‌و‌گو انتقادات بسیاری به عملکرد دولت وارد دانست و عدم به‌کارگیری نخبگان را مهم‌ترین عامل شکست دولت عنوان کرد.

وی همچنین گفت که استفاده نکردن مدیر اجرایی کشور از تصمیمات جمعی، موجب بروز مشکلات اقتصادی شده است و از این ‌روی، دولت باید با پذیرش اشتباه خود از مردم عذرخواهی کند.

اعتماد: سکوت اصولگرایان در برابر نامه احمدی‌نژاد

روزنامه اعتماد هم در گزارش سیاسی خود در این باره می‌نویسد: «سکوت» تنها واکنش اصولگرایان به نامه محمود احمدی‌نژاد به آیت‌الله آملی ‌لاریجانی بوده است. جدای از سکوت مطلق چهره‌های سر‌شناس اصولگرا، رسانه‌های وابسته به این جریان سیاسی نیز سکوت کرده‌اند. حسین شریعتمداری که به انتقاد از درخواست احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین مقاله نوشته بود فردای نامه رییس‌جمهور به رییس قوه قضاییه دیگر مقاله‌یی ننوشت و تنها به انتشار نامه احمدی‌نژاد بسنده کرد. فارس که پیش از این برای توقیف روزنامه شرق بیش از صد خبر منتشر کرده بود این نامه را سوژه خبری خود نکرد. گویا نامه احمدی‌نژاد، اصولگرایان را هراسان کرده است که آنان واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. احمدی‌نژاد هرچقدر پیشروی می‌کند، اصولگرایان عقب‌نشینی می‌کنند. اگرچه در این میان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، دبیرکل حزب موتلفه و چهره‌های نه چندان مطرح اصولگرا اقدام به اعلام نظر خود درباره اصرار محمود احمدی‌نژاد کردند».
 
یالثارات: پاسخ حقوقی به نامه غیر حقوقی و وحدت شکن احمدی‌نژاد، بوی بیانیه‌های موسوی می‌آید!

این هم تیتر یک شماره امروز هفته نامه یالثارات الحسین!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی