بازدید 4212

هر 5 سال یک زلزله بزرگ در ایران رخ می‌دهد

کد خبر: ۲۷۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰ 12 October 2012
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کشور گفت: زمین لرزه‌های بزرگ که به طور متوسط هر 5 سال در ایران رخ می‌دهد، با تلفات جانی بالایی همراه است.
 
به گزارش فارس، عباسعلی تسنیمی در چهارمین همایش ملی زلزله که به مناسبت پنجاهمین سالگرد زلزله بویین زهرا امروز در سالن تربیت معلم نواب قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بیشتر اوقات وقوع زلزله با تلفات جانی بالا همراه است که راهبردهای طراحی و بهسازی و نوسازی ساختمان‌های فرسوده می‌تواند در کاهش خسارات و تلفات این بلای طبیعی نقش مهمی را ایفا کند.
 
وی نهادینه کردن فرهنگ خود ایمنی، افزایش باور و اصلاح نگرش‌ها و برنامه‌های آموزشی برای اقشار جامعه را ضروری دانست و عنوان کرد: اگر رویکردهای نوین نظام مهندسی ساختمان‌ها در شهرها و روستاها به سمت و سوی ایمن سازی حرکت کند، هنگام وقوع حادثه‌ها در کشور قطعا خسارات کم‌تری را شاهد خواهیم بود.
 
تسنیمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به طور متوسط در هر پنج سال یک بار زمین لرزه‌های بزرگی در کشور صورت گرفته است، افزود: در اختیار داشتن اطلاعات پایه به خودی خود می‌تواند از آسیب‌های جسمانی این بلای طبیعی در هنگام وقوع زلزله کاهش دهد.
 
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کشور نهادینه کردن فرهنگ خود ایمنی، افزایش باور در سطح نگرش‌های موجود جامعه و برنامه‌های آموزشی سنجیده و مناسب را از مهم‌ترین برنامه‌های کاهش تلفات در هنگام وقوع زلزله بیان کرد.  
 
وی راهبردهای طراحی مهندسی ساختمان‌ها و استفاده و به‌کارگیری سازه‌های مناسب را از دیگر موارد کاهش خسارات در برابر زلزله برشمرد و اظهار کرد: اگر این راهکارها به طور منظم در دستور کار کارشناسان و مهندسان ساختمانی قرار گیرد، می‌تواند از آسیب‌های احتمالی زمین لرزه و خسارات آن کم کند.
 
تسنیمی، ساخت و ساز مناسب همراه با آخرین روش‌های نوین مهندسی را در بافت‌های سنتی و روستاها مشکل عنوان کرد و گفت: در این گونه مکان‌ها باید با اصول فرهنگ سازی مناسب نقش نکات ایمنی و پیشگیری در برابر زلزله را یادآوری کرد.
 
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی را در حال حاضر از مهم‌ترین نکات کلیدی ایمن‌سازی ساختمان‌ها برشمرد و خاطر نشان کرد: اگر ساختمان‌ها مقاوم‌سازی مناسب و سازه‌های مطلوب و استانداردی داشته باشند، قطعا می‌توانند در برابر زمین لرزه‌های با ریشتر بالا مقاومت کنند که همین امر قطعا در کاهش صدمات مالی و جانی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست