بازدید 25552
۷
تحلیل «گاردین»:

چرا آمریکا از ایران هسته‌‌ای می‌ترسد؟

از زمان آغاز مباحثات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی، بهانه‌های گوناگونی را برای ضرورت توقف این برنامه مطرح کرده‌اند که نکته محوری همه آن‌ها، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است. روزنامه «گاردین» در تحلیلی به بررسی این موضوع می‌پردازد که دلیل اصلی ترس آمریکا از یک ایران هسته‌ای چیست.
کد خبر: ۲۷۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵ 11 October 2012
از زمان آغاز مباحثات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی، بهانه‌های گوناگونی را برای ضرورت توقف این برنامه مطرح کرده‌اند که نکته محوری همه آن‌ها، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است. روزنامه «گاردین» در تحلیلی به بررسی این موضوع می‌پردازد که دلیل اصلی ترس آمریکا از یک ایران هسته‌ای چیست.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «گاردین» در تحلیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران، می‌نویسد: دلیل اصلی اینکه آمریکا از دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای می‌ترسد، این است که چنین سلاحی، می‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده در برابر حملات احتمالی آمریکا کار کند.

این روزنامه مطلب خود را با نقل بخشی از سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در سفرش به نیویورک آغاز می‌کند که گفته بود: «بیایید حتی فرض کنیم که ما یک سلاح هسته‌ای داریم. با آن چه کار می‌توانیم بکنیم؟ کدام شخص عاقلی با یک بمب در مقابل پنج هزار بمب آمریکا مبارزه خواهد کرد؟».

تحلیلگر گاردین در ادامه به همراه تأیید این سخن احمدی‌نژاد می‌نویسد: هیچ فرد منطقی این ادعا را که ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای، با استفاده از آن در حمله به آمریکا و رژیم اسرائیل دست به یک خودکشی قطعی و مسلم می‌زند، نمی‌‌پذیرد. هیچ موردی را در رفتار ایران نمی‌توان یافت که بیانگر این اندازه از بی‌منطقی باشد؛ چه برسد به تمایلات انتحاری.


با این حال، وی اشاره می‌کند که همین ادعای نادرست، پایه تبلیغات و ترس‌افکنی آمریکا و رژیم اسرائیل علیه ایران را تشکیل داده تا بتوانند حمایت عمومی لازم را برای انجام حمله‌ای پیش‌گیرانه علیه برنامه هسته‌ای ایران کسب کنند؛ اما دلیل اصلی این مانور‌ها و تبلیغات چیست؟

گاردین می‌نویسد، مقامات آمریکایی خود هرازگاه، دلیل اصلی این امر را فاش می‌کنند: سلاح هسته‌ای ایران، آمریکا را از این که هر وقت تمایل داشت به ایران حمله کند، بازمی‌دارد و این‌‌ همان دلیلی است که وجود چنین سلاحی را تحمل‌ناکردنی می‌سازد.
 
اما آخرین کسی که ناخودآگاه به این موضوع اشاره کرد، «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه آمریکایی بود. وی که هفته گذشته در ایالت کالیفرنیای جنوبی سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به پرسشی گفت: هدف نظام ایران، حفظ بقای خود است و بهترین راه برای حفظ بقا، داشتن سلاح هسته‌ای است، زیرا در این صورت، هیچ کسی به شما حمله نمی‌کند.

وی هدف دیگر ایران را نیز افزایش نفوذ دانست، زیرا به باور وی، در صورت داشتن سلاح هسته‌ای، افراد بیشتری به مواضع شما گوش فرا خواهند داد.

به باور تحلیلگر گاردین، اظهارات گراهام را می‌توان این گونه خلاصه کرد: «ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم سلاح هسته‌ای به دست بیاورد، زیرا در این صورت، دیگر نمی‌توانیم به آن‌ها حمله کرده و دیگر نخواهیم توانست آنها را در زمین خودمان به بازی وادار کنیم».

اظهارات گراهام در تطابق کامل با آن چیزی است که متخصصان سیاسی آمریکا، سال‌ها درباره دشمنان آمریکا و به ویژه ایران درباره آن سخن گفته‌اند: تهدید اصلی اشاعه هسته‌ای این است که می‌تواند تجاوزگری آمریکا را مهار کند.

گاردین در ادامه به بررسی شماری از برآوردهای تحلیلی این متخصصان آمریکایی پرداخته و می‌نویسد: «آن گونه که مشخص است، دغدغه شماره یک برنامه‌ریزان امنیتی آمریکایی این است که کشورهایی بتوانند جلوی حمله آمریکا به خود را بگیرند؛ حمله‌ای که با هدف تغییر نظام و یا دستیابی به اهداف دیگر انجام می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، سلاح هسته‌ای ایران می‌تواند برای جلوگیری از جنگ (جنگ‌های آغاز شده از سوی آمریکا) به کار رود و جنگ، موضوعی است که مردم بیش از هر چیز از آن می‌ترسند».

البته این روزنامه در پایان اشاره می‌کند که برآوردهای آمریکا و رژیم اسرائیل درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به هیچ وجه درست نیست؛ اما بر این باور است که اگر هم ایران بخواهد به چنین سمتی برود، این خود آمریکاست که زمینه چنین چیزی را فراهم کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۷
چرا هر چیزی رو به امریکا ربط میدید؟ چرا نمیگید کشورهای غربی از برنامه هسته ای ایران میترسند ایا اینطوری بهتر نیست؟
اين فقط بهانه براي آشوب در منطقه و فروش سلاح و رهايي از بحران غرب است كه بنظر ميرسد خيلي خوب پيش ميرود منتها ما متوجه موضوع نيستيم و فكر ميكنيم در حال جنگ با امريكا هستيم در صورتيكه هنوز بنيان هاي ضعيف خود را در خيلي زمينه ها نتوانسته ايم ترميم كنيم براي ما موضوعات مهمتري بايد وجود داشته باشد
از ایران اسلامی میترسند نه هسته ای
آقا اصلا من می گم چرا این انرژی هسته ای رو موقتا بی خیال نمی شیم تا به دنیا ثابت کنیم که مشکل آمریکا با ما سر انرژی هسته نیست و این رو بهانه قرار داده. ما که دنبال بمب نیستیم درسته؟ خدا رو شکر فعلا که نفت و گاز هم داریم. پس تو رو به خدا بیاین موقتا انرژی هسته ای رو بی خیال شید. الان اصلا به مصلحت نیست.
برای من هم سوال هست تابناک درست که رهبری داشتن و استفاده را حرام کردن اما ما که نمیخواهیم از ان استفاده کنیم فقط به عنوان عامل بازدارنده و انها هم دیگه خیال خوش حمله به ایران نمکنن بالاخر از الان که نداریم بیشتر که تحریم نمیکنند و انوقت میتوان با یک الوتیماتوم تهدید اسرائیل تمام تحریمها برداشت بشه
واقعا هر انسان آزاده و عاقلی وقتی واقعیاتی که بیان شده رو میبینه پی به پست بودن و بزدلی این گرگ صفتها میبره.مرگ بر آمریکا و اسراییل.
امريكا وغرب ازاقتدار نظام اسلامي مي ترسند نه سلاح هسته اي
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی