بازدید 23768
۱
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

احمدی نژاد هیچ سایتی را تهدید به شکایت و فیلتر نکرد

درگیری در بازار تهران، وعده وزیر اقتصاد به جمع کردن بازار مکاره ارز، حاشیه های کنفرانس خبری رئیس جمهور و هرچیزط دیگری که در نوسانات بازار تاثیر دارد را می توان در صفحات نخست روزنامه های امروز دید.
کد خبر: ۲۷۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹ 04 October 2012
نگاهی به روزنامه‌های صبح پنجشنبه هم هیچ خبر خوبی به ما نمی‌دهد. احساس می شد با گفت‌وگوی خبری رئیس جمهور و بیان صریح مشکلات پرده از پیچیدگی بازار ارز برداشته شود ولی اتفاقی که رخ داد  عملا بر عکس بود و پیچیدگی های بازار همچنان به قوت خود باقی هستند.

باز هم بازار و نوسانات آن و اخلالی که روز گذشته در بازار ایجاد شد، تیتر نخست روزنامه‌های صبح امروز است. صحبت‌های شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد درباره جمع کردن بازار مکاره ارز، موضع‌گیری‌های تند و تیز نمایندگان مجلس درباره اظهارات رئیس‌جمهور، لغو کنفرانس خبری رئیس مجلس شورای اسلامی و تیترهای ریز و درشت دیگر اقتصادی را می‌توان به وفور در صفحات نخست روزنامه‌های امروز دید.

دیدار نخبگان جوان با رهبر معظم انقلاب از دیگر سوژه‌های روزنامه‌های صبح امروز است. اشاره به این بخش از بیانات ایشان که علت اصلی فشارها به ایران تسلیم نشدن در برابر نظام سلطه است موضوعی بود که بیشتر روزنامه‌ها برای پوشش سخنان ایشان برگزیده بودند.

انتشار جزئیات پرونده اختلاس بیمه ایران در کنار حاشیه‌های ورزشی چون دعوای مربی پرتغالی پرسپولیس و مربی پرتغالی تیم ملی و عدم راهیابی تیم ملی نوجوانان به فینال رقابت‌های آسیایی از دیگر موضوعات مهم روزنامه‌های صبح امروز بود.

نگاهی به تیتر صفحات نخست روزنامه های صبح امروز

«ملت ایران از گردنه‌های دشوار عبور خواهد کرد» تیتر نخست روزنامه «جوان» است که برای پوشش سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری برگزیده است. این روزنامه همچنین در صفحه نخست خود به سراغ کارشناسان رفته و تیتر «فتنه ارزی دوام نخواهد آورد» را برای این نگرخواهی برگزیده است. «پرتغالی‌های فوتبال ایران رودرروی هم» هم یکی از تیترهای صفحه نخست روزنامه «جام جم» است که بالای تصویری از کی‌روش و مانوئل خوزه قرار گرفته است. این روزنامه همچنین در صفحه نخست خود به سراغ بنیانگذار دفتر نشر فرهنگ اسلامی رفته و اوضاع کاغذ را در کشور جویا شده و تیتر «مشکل کاغذ باید خواب از چشم مسئولان بگیرد» را برای این گفت‌وگو برگزیده است.

«مورد عجیب باران کوثری» تیتری است که روی تصویری از این بازیگر در صحنه اجرای تئاتر «روایت یک نسل معلق» قرار گرفته و از عدم اکران این تئاتر به خاطر حضور این بازیگر در صفحه نخست «هفت صبح» خبر می دهد. روزنامه مغرب هم عکس امروز خود را به باران کوثری اختصاص داد  و از تیتر «باران توقیف» برای گزارش خود بهره برده و می نویسد: «نمایش های یعقوبی و سیدی قربانی انتقام شخصی». این روزنامه اما تیتر نخست خود را به «درگیری در بازار تهران» اختصاص داده است.

روزنامه «ملت ما» هم این ماجرا را دستمایه گزارش صفحه نخست خود قرار داده و می نویسد «در بازار تهران چه گذشت؟». روزنامه «ایران» اما بی‌توجه به درگیری‌های روز گذشته بازار تهران در صفحه نخست خود در گزارشی با عنوان «بازار سیاه ارز بوی زیان می‌دهد» از نزولی شدن بازار غیر رسمی خبر می دهد. این روزنامه همچنین در بخشی دیگر از «فتح دوباره شاخص 29000 واحدی در بورس» پرده بر می دارد.

 محمد خوش چهره، چهره نخست شماره امروز روزنامه اعتماد است که در گفت‌وگویی با این روزنامه می گوید «همه مسئولان دست در دست هم باید به اقتصاد برسند» و کیهان هم با تیتر «هوشیاری بازاریان تحرکات مشکوک را ناکام گذاشت» در خصوص تحولات روز گذشته بازار نوشته است.

«رئیس جمهور فرافکنی می کند» یکی از تیترهای روزنامه جهان صنعت است که در آن با بررسی واکنش نمایندگان مجلس به کنفرانس خبری رئیس جمهور پرداخته است. اما عکس نخست این روزنامه سید شمس الدین حسینی است که وعده داده است «بازار مکاره ارز را جمع می کنم»

نگاهی به گزارش‌های روزنامه های صبح امروز

«در بازار تهران چه گذشت؟» این مهمترین سوال روز گذشته بود که دهان به دهان می چرخید و روایت ها و شایعات فراوانی در خصوص آن وجود دارد.

در گزارش «ملت ما» را در این خصوص می‌خوانیم: «دبيركل جامعه اصناف و بازار با بيان اين‌كه بازاريان براي تامين امنيت، مغازه‌هاي خود را بسته‌اند؛ از تحركات برخي افراد ناشناس در بازار در چند روز اخير خبر داد و گفت: يك عده عناصر ناشناس از بيرون از بازار درپي برهم زدن اوضاع بازار هستند.  برخي افراد سودجو از صبح ديروز در خيابان فردوسي و مجاور آن و همچنين ميدان امام خميني با برگزاري تجمعاتي قصد ايجاد اخلال و اغتشاش در بازار را داشتند كه با دخالت نيروي انتظامي پراكنده شدند. از سوي ديگر، دبيركل جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار گفت: با توجه به اتفاقاتي كه ديروز در بازار تهران رخ داد برخي بازاريان تهران ناچار به بستن مغازه‌هاي خود شدند، ولي از امروز بازاريان سركار خود حاضر مي‌شوند. كريمي‌اصفهاني همچنين گفت: برخي به دنبال اخلالگري هستند كه اين اخلالگري‌ها از خارج از بازار به آن تزريق شده است و ما انتظار داريم كه نيروي انتظامي اين مسئله را پيگيري كرده و با اخلالگران برخورد كند.  وي در پاسخ به اين سوال كه دليل اين اخلالگري‌ها را چه چيزي و از چه كساني مي‌دانيد؟ گفت: دليل اين كار را نمي‌دانيم، اما گويا تعدادي ماموريت پيدا كردند كه اين كار را انجام دهند.»

«کیهان» هم در گزارشی تحت عنوان «هوشياري بازاريان تحركات مشكوك را ناكام گذاشت» در صفحه اقتصادی خود نوشت: «گروهي افراد ناشناس با همراهي اراذل و اوباش قصد تعطيلي بازار تهران را داشتند كه با هوشياري بازاريان ناكام ماندند.
به گزارش خبرنگار ما، صبح ديروز گروه اندكي از افراد ناشناس در يك برنامه ريزي كه ظاهرا از قبل طراحي كرده بودند به عربده كشي در بازار تهران پرداختند و با تهديد و ارعاب از كسبه بازار مي خواستند تا مغازه ها يشان را ببندند.
پس از اين اقدام اوباش گونه، تعدادي از كسبه از بيم آسيب ديدن اجناس خود خصوصا در راسته چيني فروشان كركره مغازه هايشان را پايين كشيدند ولي حاضر به ترك بازار نشدند و در نهايت پس از پايان مزاحمت اراذل مذكور دوباره مغازه هايشان را به روي مشتريان گشودند.
در همين باره يكي از بازاريان به خبرنگار ما گفت: تحركات اين اوباش به هيچ وجه از سوي بازاريان حمايت نشد زيرا اينگونه اقدامات فقط مانع كسب و كار ما مي شود و به هيچ وجه به سود بازاريان نيست.»

مهشید ستوده اما در شماره امروز «آرمان» از «هفته سخت در انتظار دولت» خبر داد و نوشت: «اظهارات محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری روز سه‌شنبه وی این مرتبه نه‌تنها واكنش نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت بلكه موجب شد سایر مسئولان كشور نیز به این امر واكنش نشان دهند. نشست خبری احمدی‌نژاد شاید از آن جهت متفاوت با سایر نشست‌های خبری وی بود كه این مرتبه دامنه انتقادات احمدی‌نژاد به برخی مسئولان كشور و حتی مطبوعات و رسانه‌ها نیز سرایت كرد و كمتر كسی بود كه از انتقادات وی مصون مانده باشد. بیشترین انتقادات رئیس‌جمهور همچون همیشه متوجه مجلس، نمایندگان آن و از همه مهم‌تر، رئیس مجلس شده بود. او معتقد است، لاریجانی می‌توانست درجهت بهبود اوضاع به دولت كمك كند اما بدون شك هفته آینده هفته سختی برای دولتمردان خواهد بود چراكه بناست استیضاح وزیران صنعت، كشاورزی، آموزش و پرورش و طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس اعلام وصول و جلسه استیضاح وزیر ورزش نیز برگزار شود. اما تنها یك روز بعد از این نشست خبری نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد واكنش نشان داده و آن را یك نوع تسویه‌حساب رئیس‌جمهور با مجلس در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم دانستند.»

در ادامه این گزارش می خوانیم: «هفته سختی كه مجلس رقم خواهد زد، استیضاح وزیران صنعت، كشاورزی، آموزش و پرورش و طرح سوال از رئیس‌جمهور بناست در هفته آینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود. همچنین استیضاح محمد عباسی، وزیر ور‌زش و جوانان نیز كه هفته گذشته اعلام وصول شده بود در حالی بناست هفته آینده انجام شود که رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با اشاره به موفقیت ایران در مسابقات المپیك و پارالمپیک از استیضاح وزیر ورزش توسط مجلس انتقاد كرده بود.

طرح سوال از رئیس‌جمهور جدی‌تر می‌شود، اما طرح سوال از رئیس‌جمهور كه برای دومین بار در دولت احمدی‌نژاد و تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود نیز با توجه به عزم نمایندگان بسیار جدی به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس‌مجلس نیز كه مورد انتقاد شدید احمدی‌نژاد قرار گرفته بود بنا داشت روز گذشته یك نشست خبری برگزار كند؛ نشستی خبری‌ كه به‌نظر می‌رسید نوعی پاسخگویی لاریجانی به احمدی‌نژاد باشد اما این نشست خبری نیز بنا به‌دلایل نامعلومی لغو شد. رئیس سازمان بازرسی كل كشور و حتی یكی از مراجع عظام تقلید نیز از صحبت‌های روز گذشته رئیس دولت انتقاد كرده بودند.»

اما گزارش سیاسی امروز روزنامه «رسالت» به مسئله برقراری ارتباط با آمریکا بر می گردد. در این بخشی از گزارش «عزت واقعی را گم نکنیم» می خوانیم: «رئيس جمهوري که مرکز عزت واقعي را گم کرده باشد يا مثلا کسي که تصور مي کند ارتباط با آمريکا مايه عزت حقيقي است مطمئنا در مقابل شيطان هم بي‌دفاع است و به راحتي در برابر وسوسه هاي خناسانه ابليسان و شيطان صفتان در اطرافش خود را مي بازد. يا مثلا کسي که تصور مي کند چند راي به او عزت مي بخشد و فراموش مي کند اذن پروردگار در تفويض ملک سرمنشا ولايت است به مرحله طغيان مي رسد. خداوند متعال عده اي از بندگان و اولياء خود را بر سايرين مسلط کرده و بدانها مقام اولي الامري بخشيده است. در حقيقت اطاعت از ولي منافاتي با عزت نه تنها ندارد بلکه اگر انساني مي خواهد عزت واقعي داشته باشد حتما مي بايست خداباور باشد و اين خدا باوري به غير از اطاعت از ولايت غير ممکن است.»


روزنامه «ایران» اما در صفحه سیاسی خود به شدت به مجلس تاخته است. در بخشی از گزارش اصلی صفحه سیاسی این رونامه با عنوان «آستانه تحمل پائين مخالفان دولت» می خوانیم: «خانه ملت يا خانه ضد منتخب ملت!»

در اين ميان و در حالي كه رئيس مجلس درصدد بود بلافاصله پس از نشست خبري رئيس جمهور كنفرانس مطبوعاتي محدودي را تشكيل و به انتقادات دكتر احمدي‌نژاد پاسخ دهد، سايت رسمي قوه مقننه بيشترين حملات را عليه رئيس جمهور و دولت در 24 ساعت گذشته طراحي كرد.

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاري خانه ملت وابسته به مجلس شوراي اسلامي، در واکنش به سخنان رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه، با تأكيد بر این که متأسفانه انتقادات سازنده نمایندگان از دولت به مذاق مسئولان اجرایی خوش نیامده است، تصریح کرد: قرار دادن منتقدان دلسوز در صف دشمنان، کار اشتباهی است از این رو دولت باید در این رابطه تغییر رویه و عقیده داده و حرمت دستگاه و قوای دیگر را نگه دارد!

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس نيز در گفت‌و‌گو با خانه ملت با تأكيد بر این که دولت درباره مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی باید ضعف‌های مدیریتی خود را قبول کند، افزود: امروز دستگاه اجرایی باید مسئولیت مشکلات موجود را بپذیرد چرا که با کتمان و بیان نکردن مسائل کشور، دردی از مردم حل نمی‌شود. وی با تأكيد بر این که دولت درباره مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی باید ضعف‌های مدیریتی خود را قبول کند، افزود: قوه مجریه در این زمینه تدابیر لازم را انجام نداده و امروز باید مسئولیت این مشکلات را بپذیرد.»

این روزنامه همچنین در بخش طنز «شیپورچی» خود کنفرانس خبری روز گذشته علی لاریجانی را که البته لغو شد را دست مایه قرار داده و می نویسد: «تعجب مي‌كنم اين سايتا و روزنامه‌هاي اينوري، اونوري، همه وري و... كه تو اين چند سال هر چي دلشون خواست به احمدي‌نژاد گفتن و احمدي‌نژاد هيچ واكنشي نشون نداد، ولي حالا كه احمدي‌نژاد نازكتر از گل به بعضي آقايون و بعضي سايتا گفته، طوري ناراحت شدن و از كوره در رفتن كه انگار احمدي‌نژاد مثلاً بهشون گفته: منحرف، جاسوس، يا مثلاً احمدي‌نژاد براي خون كسي قيمت تعيين كرده!  از اونجا كه احمدي‌نژاد به سايتاي مخالفش احترام گذاشت و كسي رو تهديد به شكايت يا فيلتر نكرد و ضمناً به هيچ روزنامه‌اي نگفت كاغذپاره، حالا بعضي‌ها قصد دارن يه كنفرانس خبري بذارن هرچند بعدا كنسلش مي‌كنند! ضمناً شرايط حضور در اين كنفرانس خبري به شرح ذيل است:

1- خبرنگاران روزنامه‌ها و سايت‌ها در مقابل من از دريده گويي، غوغاسالاري و بي‌منطقي خودداري كنند! 
2- هيچ‌كس حق سؤال در مورد فتنه 88 و مواضع من را ندارد. همه سؤالات متعلق به 9 دي 88 به بعد باشد! 
3- در صورت مصلحت ممكن است نسبت به فيلترينگ يك سايت يا خبرگزاري در همان جلسه اقدام شود! با وثيقه شركت كنيد. 
4- جهت شركت در كنفرانس‌هاي بعدي، از پرسيدن سؤالات سخت و مشكوك در اين جلسه بشدت خودداري كنيد. 
5- بنا بر احترامي كه به روزنامه نگاران و افكار منتقد و مخالف خود داريم، از شركت كاغذپاره ايران در جلسه ممانعت مي‌كنيم! 
6- در صورت هر گونه انتقاد و زدن حرف زيادي يك خبرنگار، وي را سريعاً از جلسه اخراج و از وي شكايت و حتي تشكيل پرونده مي‌دهيم! جلسه من جاي ياوه گويي خبرنگاران نيست!

7- در حد امكان، سؤالاتتان در مورد ناكارآمدي و ضعف دولت باشد تا من هم در جواب به اين مسئله اشاره كنم. به هيچ عنوان در حوزه مسئوليت من وارد نشويد! چون مسئوليت هيچ كاري را بر عهده نمي‌گيرم! 
٭ از اين به بعد (فقط در مورد احمدي نژاد) به جاي واژه «پاسخگويي به ابهامات» از واژه اصيل! «هجمه و جنجال‌سازي» استفاده كنيم! (از شكايت هم نترسيد اصلاً)!»

و سرانجام اینکه «دنیای اقتصاد» در گزارش یک خود از «هفته رونق دلاري در بورس» چنین می نویسد: «رشد 5/1 درصدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته کافی بود تا دماسنج بازار سهام بار دیگر کانال 29 هزار واحدی را تجربه کرده و این بازار با ثبت بازدهی 4/3 درصدی در هفته دوم مهر ماه کارنامه قابل‌توجهی از خود به نمایش بگذارد؛ در پی رشد‌های خیره‌کننده بورس تهران در هفته جاری بازدهی این بازار در سال 91 به سطح 3/12 درصد رسید،. حال آنکه بازار سهام فقط در 10 روز معاملاتی مهر ماه نزدیک به 10 درصد رشد را به ثبت رسانده است، به اين معنی که سرمایه‌گذاران پايیزی بازار سهام به طور میانگین روزانه 1 درصد سود کرده‌اند.اما رونق این هفته بازار تا حدی با روند هفته‌های اخیر متفاوت بود؛ چراکه نشانه‌هایی از سردرگمی معامله‌گران و هیجان در تصمیمات خرید و فروش به خصوص در سه روز معاملاتی اخیر به چشم می‌خورد. این شرایط سبب شده تحلیلگران فرورفتن بازار سهام به فاز استراحت را ظرف روزهای آینده گمانه‌زنی کنند. با این حال هر چند ظرف روز‌ها و هفته‌های اخیر بورس تهران به دلیل رشد نرخ ارز و گزارش‌های مثبت 6 ماهه برخی شرکت‌ها متعادل بود، ولی برای هفته آینده انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌های اصلی و بزرگ بازار در کنار تحولات اقتصاد کلان و دیگر بازار‌های موازی در روند معاملات بورس اثر گذار خواهد بود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱
.
.
.
.
این بار خوشم اومد... اینو خوب اومدی :


"نگاهی به روزنامه‌های صبح پنجشنبه هم هیچ خبر خوبی به ما نمی‌ده"
.
.
.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار